Sopimus ulkomaan merenkululle

Aloittaja 2709, 31.01.2008, 09:43:30

« edellinen - seuraava »

2709

Ulkomaan liikenteen sopimus on syntynyt kuukauden etuajassa, ja on kaksi vuotinen, korottaa palkkoja 9,6%.

Turun Sanomat

Janne Koskinen

#1
SLPL myi taas jäsenensä halvalla:
Liitto on solminut sopimukset ulkomaanliikenteen ja pientonniston osalta alkaen 1.lokakuuta 2007 seuraavasti: Palkankorotukset 1.10.2007 3,3 %,  1.10.2008 2,9 % ja 1.5.2009 1,9 %. Smury siis 5,0% nyt ja 4,6% ensivuonna; sellaista edunvalvontaa. Onneksi eivät enää neuvottele mun sopimusta. Vaan olisi ollut varaa enempäänkin; Viking Line oli budjetissaan varautunut merihenkilløstøn palkkojen 6,6%:n nousuun 2008. Johan tolle SLPL edunvalvonnalle nauraa kaikki ;D!
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

Kait nyt jokainen itseään kunnioittava kansipäällystön edustaja ymmärtää, että SLPL ei ole mitään muuta kuin ylipalkattu suojatyöpaikka entisille merenkulun opettajille tms muka merenkulkijoille. Tietenkin jos joku haluaa omasta pussistaan sellaista rahoittaa niin mikäs siinä mutta minä en viitsi maksaa tyhjäntoimittamisesta 800,-€ vaan kaadan sen vaikka mielummin kurkusta alas tai pistän eläkerahastoon tai ilotaloon. Kaikista tulee parempi mieli kuin SLPL:oon kuulumisesta. Liittykää vaikka SMUryyn. Siellä todella palvellaan niinkuin maksavaa asiakasta pitääkin. Kokeilkaa vaikka jos nyt yleensä haluaa ammattiliittoon kuulua.
Jos jollain on jotain positiivista sanottavaa SLPL:sta niin kertokaa mullekin ja tän foorumin lukijoille. Sellaista kun ei ole kukaan vielä osannut sanoa.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.01.2008, 12:14:18
Palkankorotukset 1.10.2007 3,3 %,  1.10.2008 2,9 % ja 1.5.2009 1,9 %.

Hyvät herrat ja rouvat! Nostakaamme ylpeinä hattua SLPL:lle, sillä tuohon lopputulokseen päästäkseen täytyy todelllakin osata "neuvotella".  ;) En mitenkään voi uskoa minkään itseään kunnioittavan varustamon edes kehtaavan tarjota kyseisen kaltaista sopimusta ilman tiukkaa tinkaamista liittojen taholta!  ;D

Rontti

LainaaHyvät herrat ja rouvat! Nostakaamme ylpeinä hattua SLPL:lle, sillä tuohon lopputulokseen päästäkseen täytyy todelllakin osata "neuvotella".   En mitenkään voi uskoa minkään itseään kunnioittavan varustamon edes kehtaavan tarjota kyseisen kaltaista sopimusta ilman tiukkaa tinkaamista liittojen taholta! 

Mutta mistä kummasta johtuu, että SMUry osasi neuvotella vielä paremmin??? Ihan kivaa miehistöllä kun menevät palkkauksessa pääällystön ohi ja miten mahtaa mennä Konepäällystöliitto?
SLPL ei saa muuta aikaiseksi kuin sen, että porukka vaihtaa liittoa. Jos tälle hetkellä kävisin merikoulua niin enpä viitsisi YT-matruusia kummempaa titteliä hankkia koska palkkaus on päällystöllä mitä sattuu. Oudoksi tämän tekee vielä se, että SMUry:n korotuksiin kuuluu valtavasti suurempi porukka kun taas laivapäällystöä on huomattavasti vähemmän. Siis rahaa palaa miehistön puolelle mutta se ei haittaa varustamoja mutta jos päällystölle joka kuitenkin on se vastuu porukka pitää maksaa niin hölmöt SLPL "osaajat" menevät polvilleen kun varustamo murahtaa tai ilmeisesti uhkaa halpatyövoimalla tai jotain.
Laiva taitaa olla ainoa paikka suomessa missä koulutuksella saa pyyhkiä perseensä.
Kyllä maapuolella kuitenkin johtoporras ansaitusti koulutuksesta vastuusta ja työnjohdollisista asemistaan tienaavat paremmin kuin vastuuttomat tekijät, heitä kuitenkaan yhtään väheksymättä, Heitäkin tarvitaan kokonaisuuteen.
Edelleen kysyn mitä hyvää SLPL on tehnyt?

Timo Lehtinen

Ai ei kannata hinnoitella itseään ulos ja työttömäksi, sanoi summalainen kun tehtaan sulki.

Ja esimerkkejä löytyy...

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kaarlo

VAI HINNOITELLA ITSEÄÄN ULOS... Kyllä on taas.... No joka tapauksessa Suomalaiselle päälystölle löytyy töitä ulkona ja siinä Suomalaiset varustajat ovat sitten ihmettelemässä. Vahtikonemestareita on. Vahtiperämiehiä on. Siis todella on. Ja paljon. Mutta kun tarve on Yliperämiehistä, päälliköistä. Kuka mitään tekee kokemattomalla vahtiperämiehellä ? Mitä on kaveri, joka "harjoittelun" jälkeen saa matruusin pätevyyden ? Ei kiitons muns laivaan... saavat seilata hiekkalaatikollaan...

Heikki Arvela

Joopa joo. Niin siinä sitten taas kävi. Unioni peittosi päällystöliitot jälleen kerran palkankorotuksissa.  ??? Tuskinpa sitä enää kannattaa maksaa SLPL:n jäsenmaksua koska rahoilleen ei saa mitään vastinetta. Lienee parasta liittyä Unioniin. Onkohan Unionissa koskaan pohdittu mahdollisuutta perustaa päällystöjäsenille oma osasto joka Unionin puitteissa ajaisi pällystön asioita? Kyllä päällystöliittojen jäsentensä edunvalvonta on tällä hetkellä todella huonolla tolalla ja olen aivan varma että tulee tapahtumaan laajamittaista jäsenistön siirtymistä muihin ammattiliittoihin jotka hoitavat paremmin jäsentensä asioita. :finger:

Rontti

SMUry ottaa mielellään vastaan päällystön jäseniä ja auttavat ihan eri tavalla kuin SLPL. Kokemusta on.
Ei suomalaista kansipäällystöä arvosteta kuin ulkomailla. Kiitos SLPL:n.
On se outo väite että hinnoiteltaisiin ulos kun esim teollisuuden ja SMUry:n yleinen sopimuskin nosti palkkoja yli prosentin enemmän kuin mitä SLPL sai aikaiseksi.
Kyse on vain siitä, ettei arvosteta eikä välitetä. Jostain kumman syystä unioinin duunia arvostetaan enemmän.
Ja toisaalta jostain kumman syystä kansipäällystö on myös täysin lälläri porukkaa kun tulee sopimuksista puhe. Ollaan hys hys tyytyväisiä ettei vaan lähde duuni alta. Mikä helvetti on sen pelon aiheuttanut mikä ei vaivaa unionin porukkaa ollenkaan? No se on SLPL. Sieltä lietsotaan halpatyövoimapelkoa ja ulosliputus kammoa jne.
Ainoa mikä tekisi todella hyvää olisi joukko irtisanoutuminen SLPL:a. Ja sitten vaikka SMUryn kelkkaan.
 

Heikki Arvela

Ainakin niissä varustamoissa joissa itse olen työskennelyt parin viime vuoden aikana ovat päällystön jäsenet vakavissaan pohtineet liittymistä SMU:iin. Kyllä SLPL täytyy alkaa hoitamaan kunnolla jäsenistönsä asioita jos aikovat pitää edes nykyiset jäsenet riveissään, saatika saada uusia jäseniä.
Muistan hyvin kuinka SLPL:ssa oli 1970 ja -80 luvuilla jämäkkä ote jäsenistönsä etujen puolustamisessa (mm. herrat Sinisalo ja Nylund).
Aina ei liitonkaan puolesta voida vedota ulosliputuksen uhkaan sekä halpatyövoimaan, tätä virttä on kuultu jo 20 vuotta. Laivanpäällystön palkkaus Suomessa tulee vihdoinkin saada edes siedettävälle tasolle ottaen huomioon päällystön koulutuksen ja vastuun. Nykyään SLPL voisi olla vaikkapa varustamoyhdistyksen alajaosto.

Rontti

LainaaAinakin niissä varustamoissa joissa itse olen työskennelyt parin viime vuoden aikana ovat päällystön jäsenet vakavissaan pohtineet liittymistä SMU:iin.
Mulla ois ihan loistava juttu kertoa miksi liittyä Unioniin mutta en ala sitä tässä tilittämään, koska menee liian henkilökohtaiselle tasolle tänne julkaistavaksi. mutta voin sanoa, että en sellaista palvelua ole ikinä saanut SLPL:lta. Eikä kukaan tule koskaan saamaan.
Jokainen joka vähänkin harkitsee lähtöä SLPL:a kannattaa myös lähteä. Se herkinta kun ei mitään auta vaan se lähteminen.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 01.02.2008, 22:17:58
Ai ei kannata hinnoitella itseään ulos ja työttömäksi, sanoi summalainen kun tehtaan sulki.

Ja esimerkkejä löytyy...



Päivän naurut  ;D ,kiitos tästä!