Merenkulku > Muut alukset

Suomeen liittyviä nimiä ulkomaisilla laivoilla

(1/24) > >>

Pekka Laakso:
 :D Oletteko kuulleet, että maailman neljänneksi suurin konttiyhtiö Hanjin on nimennyt uudisrakenteensa Hanjin Helsingiksi. Vihdoin siis maailman merille on saatu laiva, joka kantaa saati sitten mainostaa Suomea. Tietysti onhan niitä ennenkin ollut suomalaisnimisiä laivoja ulkomailla, mutta ehkei näin kuuluisan yhtiön käytössä.

Laiva on varsin suuri: Sen pituus on 275,00 m ja leveys 40,00m; ei siis mahdu Panaman kanavaan. Siihen mahtuu 5447 TEUn arvosta kontteja, mikä on näin suomalaisten kannalta valtava määrä.

Lisätietoja on tulossa "Laiva"-lehteen numerossa 4/2002.

wirrankoski:
Nuo Helsinki-nimiset laivat tulisi kyllä listata ihan allekirjoittaneen kotikaupunkirakkaudenkin vuoksi. Odotan mielenkiinnolla kuinka monta sellaista alusta löytyy, joiden nimissä on esillä Helsinki muodossa tai toisessa. Suomessakin on ollut useita...höyrylaivoja, sotalaivoja, valtionlaivoja, moottorilaivoja...

Pekka Laakso:
Mielestäni kyse oli ulkomaisista aluksista, joissa suomalainen nimi, mielellään paikannimi - no ihan miten vaan.
Itse olen kuullut, että Saksassa on eräs toinenkin "Helsinki"-niminen rahtari, joka kuitenkin on alle 100-metrinen. Aikoinaan myös entinen suomalainen "Finntimber" oli herken aikaa "Helsinki" nimellä. Sitten Norjalaisella Wilhelmsen-varustamolla on kaksi suurta ro-ro-alusta nimeltään "Tampere" ja "Tapiola".
Entisessä Neuvostoliitossa oli myös "Rauma", "Tampere" ja "Turku"-nimisiä rahti-tai tankkilaivoja, jotka olivat rakennettu Suomessa. Nykyään ne kaikki lienevät romutettu tms.

Tietysti on myös "Rauma Reefer"-niminen paatti, mutta sen omistajiin kuuluu suomalainen Hollming.

Matti Kauppinen:
Eikös joskus muinoin Itämerellä seilannut myös Helsinki Express -niminen matkustaja-aluskin? Taisipa kyseinen alus vieläpä olla Finnlinesin liikenteessä.

Pekka Laakso:
Tuosta ei ainakaan allekirjoittaneella ole mitään tietoa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta