Olympialaivat

Aloittaja Kervisen Lauri, 31.10.2002, 16:27:31

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

#15
http://anedinlinjen.ezyserver.se//userFiles/155/1/21646/Kett.jpg

En kyllä usko että saisi poikkeusta Solakseen. Mutta tosiaan tuo meinaa että alus tuskin helposti poistuu Ruotsista.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tero Söderholm

#16
Hauska yhteensattuma tuo neljän vuoden gäppi Mikko-Oskarin peräkkäisissä viesteissä !!!!
Lisäksi oli hauska lukea vuosien takaista juttua.
Olympialaivoista oli siis kyse. Olympialaiset pidettiin myös vuonna 1960, joten olisi vielä yksi laiva, jolle voisi vastaavanlainen "K-merkki" olla Suomessa paikallaan:
Tarkoitan tietenkin  Kristiina Reginaa, joka on myynnissä,,,, ulkomaille ja pahimmassa tapauksessa Alangiin.
Ei Reginakaan ole lähetystulkoonkan alkuperäiskuntoinen, mutta ainakin ulospäin se on hyvin säilynyt.
Ihmettelen, miksei Reginasta ole nostettu samanlaista älämölöä kuin Finnjetistä ennen purkuaan. Regina tosin on tehty Ruotsissa, mutta melkein 50 vuotta Suomen lippua kantaneena, olisi se laivahistoriaillisesti arvokas. Vaan kun tuo 50 vuotta katkesi hetkeksi, laivan voi vapaasti myydä pois Suomesta.
Sääli !
Alla pari kuvaa kaunottaresta.
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=254342&size=full
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=226166&size=full
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 21.07.2010, 22:41:22
Hauska yhteensattuma tuo neljän vuoden gäppi Mikko-Osakarin peräkkäisissä viesteissä !!!!
Lisäksi oli hauska lukea vuosien takaista juttua.
Olympialaivoista oli siis kyse. Olympialaiset pidettiin myös vuonna 1960, joten olisi vielä yksi laiva, jolle voisi vastaavanlainen "K-merkki" olla Suomessa paikallaan:
Tarkoitan tietenkin  Kristiina Reginaa, joka on myynnissä,,,, ulkomaille ja pahimmassa tapauksessa Alangiin.
Ei Reginakaan ole lähetystulkoonkan alkuperäiskuntoinen, mutta ainakin ulospäin se on hyvin säilynyt.
Ihmettelen, miksei Reginasta ole nostettu samanlaista älämölöä kuin Finnjetistä ennen purkuaan. Regina tosin on tehty Ruotsissa, mutta melkein 50 vuotta Suomen lippua kantaneena, olisi se laivahistoriaillisesti arvokas. Vaan kun tuo 50 vuotta katkesi hetkeksi, laivan voi vapaasti myydä pois Suomesta.
Sääli !
Alla pari kuvaa kaunottaresta.
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=254342&size=full
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=226166&size=full

Olen samaa mieltä, todellakin pitäisi säästää! Ja aivan uskomattomia kuvia, Tero!

Olen menossa ensimmäistä kertaa Kristina Reginalle ja Birger Jarlille yhden viikon sisään elokuussa. 15.8. on luvassa risteily Pietariin Reginalla ja 20.8. Birgerin 22 tuntinen. Täytyy sanoa, että on aika korkea aika kun kyseiset laivat ovat kiinnostaneet ihan pienestä asti.

Tero Söderholm

Joo, korkea aika mutta tipalle otti, että ehdit ! Mukava tehdä sitten vertailua.
Itse tein skidinä ekan ulkomaanreissuni vanhempieni kanssa juuri Birger Jarlilla.
Joskus vuonna 1959. Silloin laivamatka Ruotsiin oli vielä jotain, ainakin pikkuskundin mielestä.
Kannelta oli lyhyt matka mereen,sen kuuli ja haistoi... eikä tukkakaan ollut tuulesta putkella .
Portailla systerin kanssa tsiigattiin, kun aikuiset tanssi takakannella haitarimusiikin tahdissa.
Eikä Maraboutakaan saanut muualta kuin Ruotsista tai laivalta.
Oli se hienoa !
Vaan nauti nyt vanhoista laivoista, kun vielä voit ! Käyp katteeks !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Joonas Kortelainen

Mahtavaa fiilistelyä. Kuvia tulee sitten paljon ja ainakin Reginalla pitäisi päästä myös brygalle. ;)

Mikko-Oskari Koski

Kyllä Reginalle suojelustandardi olisi paikallaan ihan omilla ansioillaankin, ei siihen mitään olympialaisia tarvita. Mutta Birger Jarlin saama K-merkki voisi tässä asiassa toimia mallina myös suomalaisille.
Todennäköisestihän BJ:n saama merkki on laajahkon lobbauksen tulos. Laivassa on alkuperäistäkin, kuten edelle on kirjoitettu, mutta sitä on myös niin paljon muutettu, ettei esimerkiksi museo- tai perinnelaivan statusarvo toteudu mitenkään. Mielenkiintoinen lause onkin merkin perusteluissa mainittu toteamus aluksen teknisestä, yhteiskunta- ja henkilöhistoriallisesta kiinnostavuudesta.

Yhteiskuntahistoriallisesti kiinnostavia laivoja on useitakin ja miten paljon onkaan maailma muuttunut sitten vuoden 1953 -siis ihan vain niillä vesillä, joilla BJ on liikennöinyt...  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 21.07.2010, 22:41:22
Regina tosin on tehty Ruotsissa, mutta melkein 50 vuotta Suomen lippua kantaneena, olisi se laivahistoriaillisesti arvokas. Vaan kun tuo 50 vuotta katkesi hetkeksi, laivan voi vapaasti myydä pois Suomesta.
Kun nyt tuli puheeksi tämä asia, niin heitetäänpä kysymys ilmoille. Nimittäin onhan Birger Jarlikin heilutellut iloista Panaman lippua perässään jonkin aikaa. Näkyy selkeästi muutamissa FoF-kuvissa, kuten:

http://www.faktaomfartyg.se/baltic_star_1953_bild_6.htm
http://www.faktaomfartyg.se/baltic_star_1953_bild_4.htm

Kuvat on vuosilta 1980-1981. Tietääkö muuten joku tarkat vuodet jolloin Baltic Star liputti Panamaa ja oli panamalaisessa omistuksessa? Mutta jokatapauksessa Suomessahan asia on käytännössä niin, että jos on edes lipunut ulkomaiseen omistukseen niin se vaadittava aika katkeaa (onko se nyt sitten 50 vuotta vai mitä - mutta kuitenkin edellytys sen museosuojelun saamiseksi on katkennut). Onko Ruotsissa sitten eri lainsäädäntö/käytäntö asian suhteen? Lähdemateriaaleja minulla ei ole ainakaan nyt käsillä, mutta olettaisin että Baltic Star on ollut Panaman lipulla/omistuksessa Panamassa huomattavasti kauemmin kuin mitä Bore(a) kerkesi olla.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Mikko-Oskari Koski

#22
Lainsäädännöstä ei ole kyse, vaan siitä, että Ruotsissa on nyt hankittu kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kohteen status laivalle, joka ainakin minun muistikuvieni mukaan on ollut jopa enemmän muiden, kuin blågulan alla. Bore Nord se oli 1972-77, Minisea hetken ja Baltic Star 1979-2002. Näissä saattaa olla heittoja suhteessa omistajiin -itse muistan laivan parhaiten syksyltä -78, jolloin se parkkeerattiin Aurajokeen nykyisen ravintola Hermanin kohdalle nimettömänä muuttumaan Baltic Starin ensimmäiseksi inkarnaatioksi.
Kristina Regina olisi automaattisesti suomalaisen muinaismuistolain piirissä, jos se olisi ollut yhteen menoon 50 vuotta Suomen rekkarissa. Tämä ei kuitenkaan muodostaisi estettä laivan ulosmyymiselle -se vain hidastaisi prosessia, kun Museovirastolta pitäisi kysyä lupa. Perinnelaivastatus puolestaan voidaan saada vaikka suhteellisen äskettäin ulkomailta hankitulle laivalle, kunhan perustelut ovat oikeat.

EDIT: Baltic Star oli muistikuvieni mukaan koko panamalaisaikansa ruotsalaisessa omistuksessa, eli se oli eräänlainen mukavuusliputtoman Itämeren säännön vahvistanut poikkeus.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.07.2010, 12:25:22
Todennäköisestihän BJ:n saama merkki on laajahkon lobbauksen tulos. Laivassa on alkuperäistäkin, kuten edelle on kirjoitettu, mutta sitä on myös niin paljon muutettu, ettei esimerkiksi museo- tai perinnelaivan statusarvo toteudu mitenkään.
Minusta on jossainmäärin virheellinen olettamus, että vain laivan (tai minkä tahansa muunkaan museoitavan asian) alkuperäisasulla olisi museaalista arvoa. Tämä tuntuu olevanb erityisesti suomalaisia vaivaava harhaolettamus. Museoinnissahan on kysymys asioiden säilyttämisestä jälkipolville. Sillä ei ole varsinaista merkitystä, ovatko kokonaisuuden osat alkuperäisiä vuodelta 1953 vai uudistuksia 1970- tai 80-luvuilta. Päinvastoin eri aikakausien kerrostumat tekevät aluksesta aiempaakin mielenkiintoisemman.

Tietenkään kaikkea ei voi eikä pidä säästää. Mutta Birger Jarlin kohdalla päätös aluksen suojelemisesta (jos "K-merkkiä" nyt teknisesti voi suojeluksi kutsua) on ehdottoman oikea ja sitä nimenomaan ruotsalaisesta näkökulmasta. Alus on rakennettu Ruotsissa ruotsalaiselle varustamolle ja se on pieniä taukoja lukuunottamatta liikennöinyt koko olemassaolonsa ajan Ruotsista. Jos joku alus pitäisi säästää Ruotsissa, niin se on juyurikin Birger Jarl.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 21.07.2010, 22:41:22

Olympialaivoista oli siis kyse. Olympialaiset pidettiin myös vuonna 1960, joten olisi vielä yksi laiva, jolle voisi vastaavanlainen "K-merkki" olla Suomessa paikallaan:
Olympialaiset pidettiin monena eri vuotena, muun muuassa mainitsemasi 1960. Jos kuitenkin tarkoitat Helsingin Olympialaisia, niin ne olivat tietenkin 1952.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 22.07.2010, 00:09:55
Joo, korkea aika mutta tipalle otti, että ehdit ! Mukava tehdä sitten vertailua.
Itse tein skidinä ekan ulkomaanreissuni vanhempieni kanssa juuri Birger Jarlilla.
Joskus vuonna 1959. Silloin laivamatka Ruotsiin oli vielä jotain, ainakin pikkuskundin mielestä.
Kannelta oli lyhyt matka mereen,sen kuuli ja haistoi... eikä tukkakaan ollut tuulesta putkella .
Portailla systerin kanssa tsiigattiin, kun aikuiset tanssi takakannella haitarimusiikin tahdissa.
Eikä Maraboutakaan saanut muualta kuin Ruotsista tai laivalta.
Oli se hienoa !
Vaan nauti nyt vanhoista laivoista, kun vielä voit ! Käyp katteeks !

Aa, muistanpa laittaa tännekin. Reginasta matkakertomus ja kuvia näistä linkeistä (huonolla ruotsilla kirjoitettuna).

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=17497.0
http://picasaweb.google.fi/JoonasK82/KristinaRegina#

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2011, 12:58:10
eikä Ånedinillakaan voida täysin pyyhkiä pois alitajunnasta kahden sisaraluksen tylyjä kohtaloita.
Niin, viitannet tähän tapaukseen:
http://s214.photobucket.com/albums/cc278/mopomies/?action=view&current=BoreII.jpg
Käsittääkseni tämä onnettomuus tapahtui aluksen seisotuksen aikana, jolloin palontorjuntajärjestelmä, "sprinklerit" olivat poiskytkettynä. Oli muuten aikamoisen hurja tapahtuma silloin aikanaan, kun pikkupoikana olin paikanpäällä katselemassa. Sattuuko muuten joku muistamaan, mikä tuon tulipalon aiheutti?
Birger Jarlilla uskoisin kuitenkin  sammutusjärjestelmän olevan moneen kertaan uudistettu ja päivitetty vuosikymmenien varrella.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Kyllähän myös kolmas olympialaiva Bore III tuhoutui tulipalossa, kylläkin kaukana kotivesiltä Montrealissa. Kaksi kolmesta on joka tapauksessa aika paha saldo...

Janne Koskinen

SST:

"Birger Jarls dispens förlängs knappast
SST-ÅBO. Transportstyrelsen förlänger knappast den dispens för passagerarfartyget Birger Jarl som gjort det möjligt att sysselsätta fartyget i internationell trafik utan ombyggnader. Fartyget är byggt 1953 och går i kryssningstrafik för Ånedin-Linjen mellan Stockholm och Mariehamn. Efter att nu gällande dispens går ut i mitten av augusti 2011 är fartygets fortsatta öde ovisst. Birger Jarl uppfyller inte längre SOLAS-reglerna gällande brandskydd på grund av att det finns för mycket brännbara material i inredningen. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut utreder om det finns någon ekvivalent lösning som tar ned risken till samma nivå som med användning av brandhämmande material. VD Magnus Strauch vid Ånedin Linjen/Rederi Allandia AB uppger att man innan utredningen är klar inte vet om det lönar sig att satsa på en uppgradering av fartyget. Han uppger att det även finns annat tonnage på marknaden som är intressant, men att rederiet i första hand vill fortsätta trafiken med K-märkta Birger Jarl.
   – Vi gör vårt yttersta för att få henne att leva vidare en stund till i alla fall, säger Magnus Strauch till Sjöfartstidningen."

Taitaa olla BJ:n seilaukset seilattu elokuun puolivälin jälkeen. Paitsi ehkä hinaajien avulla telakalle hotelliasemapaikastaan pohjanmaalaukseen muutaman vuoden välein.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Ihan selvällä ruotsinkielellähän tuossa sanotaan, että "rederiet i första hand vill fortsätta trafiken med K-märkta Birger Jarl". Eli aluksen vaihtoon mennään vain, jos mikään muu ei auta. Ja jos niin käy, on Janne Koskisen näkemys varmaan oikeansuuntainen.
Ruotsalaisten monissa asioissa tekemät sinällään melkoisetkin joustot huomioiden en hämmästyisi yhtään, vaikka BJ ajelisi reittikohtaisen ja määräaikaisen erikoisluvan (tai siis useamman sellaisen, ketjutetun) turvin STO-MHQ-strekkaansa vielä vuosia. Tosin varustamon bisnesten kannalta parempiakin ratkaisuja varmasti olisi tarjolla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950