Amorellalla pohjakosketus.

Aloittaja Janne Koskinen, 20.09.2020, 13:36:46

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.09.2020, 00:29:57
Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.

Taitaa tehdä vain tilaa Princessille ja Gracelle. Eiköhän parkkeeraa takas laituriin, kun lähtenee vasta aamulla kohti Naantalia.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.09.2020, 00:29:57
Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.
Avaimet oli varmaan jätetty jo ennen evakuointia, koska lehtitietojen mukaan ne olivat Vikingillä.

Jussi Laine

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5077947/IL+Viking+Amorellaan+jaaneille+rekoille+jattilasku+pelastustoista

Laiva ei ole vielä Naantalissa mutta pelastuskustannuksista jo riitaa. Lienee selvää, että koko homman maksaa Viking Linen vakutuusyhtiö Alandia. Todennäköisesti liikennöitsijät tulevat hakemaan korvausta seisontapäivistä sekä mahdollisesti pilantuneista lasteista. Vakuutusyhtiö vetoaa tietysti force majeure lausekkeisiin ja korvaukset tulevat olemaan työn takana.

Pete Lehto

#49
Lainaus käyttäjältä: Jyri Niemelä - 24.09.2020, 00:57:01
Taitaa tehdä vain tilaa Princessille ja Gracelle. Eiköhän parkkeeraa takas laituriin, kun lähtenee vasta aamulla kohti Naantalia.

Ei, kyllä siinä oli hommat valmiina, mutta liikkelle lähdettiin vasta aamun valjetessa (ennen 7 ). Reitin muutkin laivat annettiin mennä edeltä. Reilussa kuudessa tunnissa eivät ole edenneet vielä edes Houtskarin kohdalle.


Nyt on sitten jo ensimmäisiä laskujakin lähetetty tästä karilleajosta. Kuljetusyrittäjille. Kyllä, ovat raivoissaan ja hämillään.
Muutama lainauspätkä:
Lainaa– Meiltä vaaditaan yhteensä 50 000 euron suoritusta asianajotoimiston tilille, ennen kuin kuljettaja pääsee noutamaan autoa Långnäsin satamasta, sanoo kuljetusyrittäjä Marko Pohja.

Merilaki jakaa kustannuksia
Merilain mukaan meripelastuksen suorittajalla on oikeus pelastuspalkkioon kaikesta siitä omaisuudesta, mikä on pelastettu. Palkkio jakautuu laivan omistavan varustamon lisäksi kyydissä olleen lastin omistajien maksettavaksi.

– Kun alus on hinattu satamaan, niin siinä on pelastettu itse laiva sekä kyydissä ollut omaisuus, sanoo oikeustieteen tohtori Lauri Railas.
https://yle.fi/uutiset/3-11561089

Edit. Jussi ehti ensin samaan aiheeseen, mutta annetaan toki molempien linkkien olla  :)

Sven Liljeström

Näitä karilleajoja tapahtuu niin harvoin, että ne, joilla oli lastia laivassa, luulevat aina pääsääntöisesti olevansa ns. "saamapuolella"!
Mikäli karilleajosta tehdään ns. "Yhteinen haveri", eng. General Average, kysymys on yhteisen kaiken omaisuuden pelastamisesta.
Näin ollen jokainen, jolla on intressi tähän pelastamiseen, vastaa kustannuksista siinä suhteessa kun lastia laivassa törmäyshetkellä oli.
Maksulappu tästä - Osallistuminen Yhteiseen Haveriin - voi tipahtaa postiluukusta parinkin vuoden kuluttua.
Silloin on hyvä, jos kuljetettava lasti on ollut kuljetusvakuutettu ns. "Täysin Ehdoin".
Asiaa ei yleensä maapuolella ymmärretä, koska lastinhaltijalla/omistajalla ei ole ollut osaa eikä arpaa tapahtuneeseen.
Lisäksi kuljetusvakuutus jätetään joskus kokonaan merkitsemättä, kun sananmukaisesti taas "luullaan" että vakuuttaminen kuuluu varustamolle.
Säästäminen tässä voi tulla kalliiksi.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 24.09.2020, 15:50:40
Mikäli karilleajosta tehdään ns. "Yhteinen haveri", eng. General Average, kysymys on yhteisen kaiken omaisuuden pelastamisesta.

Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/

Relevantit osat tiedotteesta:
LainaaHinaus on osa Alfons Håkansin ja Viking Linen aiemmin viikolla sopimaa meripelastussopimusta. Meripelastussopimus kattaa myös aluksen lastin pelastamisen.

Merilain säännösten nojalla pelastettavasta aluksesta on asetettava vakuus. Vaatimus vakuudesta koskee myös aluksen lastia. Aluksen lasti voidaan vapauttaa, kun vakuus on asetettu. Vakuuden asettaa tavallisesti lastin omistajan vakuutusyhtiö.

Yksikään taho ei kuitenkaan ole ottanut vastuuta M/S Amorellan kokonaislastin vakuuksien kattamisesta. Näin ollen Alfons Håkansin tehtäväksi on jäänyt kerätä vakuudet rahdin omistajilta yksitellen.

Jani Aalto

#52
Juuri Turun radiossa kerrottiin, että Viking Linelta oli juuri tullut tieto, että Viking Line ottaa hoidettavakseen kaikki vakuudet.

https://yle.fi/uutiset/3-11562020

LainaaViking Line on tehnyt päätöksen ottaa vastuun vakuuksista, joita pelastusyhtiö Alfons Håkans vaatii kuljetusyrityksiltä. Yhtiö tiedottaa asiasta tiedotteella.

Pekka Laakso

#53
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 24.09.2020, 16:11:11
Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/

Relevantit osat tiedotteesta:
Ymmärtääkseni "yhteisen haverin" soveltamiseen kuuluu juurikin nyt tapahtuneen kaltainen skenaario, jossa karilleajon/pohjakosketuksen tai muun vuotoon johtaneen tilanteen yhteydessä ajetaan laiva lopulta tarkoituksella kiville tai jumiin uppoamisen estämiseksi ja kaiken omaisuuden pelastamiseksi. Siitä on kuitenkin jo vuosia aikaa kun merioikeutta opiskelin, joten kaikkea en voi muistaa kunnolla...

Vieläköhän muuten muun muassa Baltic Pilotin ja PKL:n ammoisen Suomen osaston seikkailujen aikana ahkerasti kommentoinut Joakim lukee tätä palstaa?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Jani Aalto - 24.09.2020, 16:19:39
Juuri Turun radiossa kerrottiin, että Viking Linelta oli juuri tullut tieto, että Viking Line ottaa hoidettavakseen kaikki vakuudet.

https://yle.fi/uutiset/3-11562020

Eipä Viikkarilla tuossa ollut paljon vaihtoehtoja. Kuka rahdinkuljettaja olisi enää uskaltanut käyttää punaisia laivoja jos olisivat alkaneet venkuloimaan tuossa.
Perämies on erämies.

Sven Liljeström

Minullakin on jo jonkun aikaa kun opiskelin merioikeutta.
Opetin näitä asioita englanniksikin yli 20 v useissakin oppilaitoksissa.
Oppilaille nämä asiat olivat usein vaikeita ymmärtää. Yritin joskus
pehmentää asiaa vähän sanomalla että "Common Sense is not valid here"!
 

Tauno Hermola

Olisiko sitten ollut vaihtoehto, että Viking olisi hoitanut homman "omaan piikkiin", kun tämä nyt oli ihan kotivesilläkin?

Jussi Laine

Onko Amorellan markkina-arvo tämän päivän tilanteessa 10 milj? 40 yhdistelmää eli kuormasta riippuen lasti taisi olla arvokkaampi. Eri vakuutusyhtiöt riitelevät mutta loppupelissä kaikki taitaa mennä Alandian piikkiin, joka on tietysti jälleenvakuuttanut osan. Yhtä kaikki, Viking ryssi itselleen tarpeettomasti bad williä.

Janne Malmberg

Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.

Sven Liljeström

Olisin halunnut vielä vähän jatkaa, kun kerran pääsin vauhtiin, painottamalla erityisesti kuljetusvakuutuksen merkitsemisen tärkeyttä.
Tavaraa voi kuljetusvakuuttaa minimi- tai maksimiehdoin. Vakuutuksen laajuus näkyy tietenkin ns. vakuutuspreemioissa.
Edullisin, minimiehtoinenkin vakuutus, korvaa nimittäin osallistumisen Yhteiseen Haveriin, vaikka se vakuutus sellaisenaan ei sitten muita kuljetusvahinkoja juuri korvaa.
Nythän näyttää siltä, että varustamo on antamassa tarvittavan takuun pelastusyhtiölle ja tavarat voidaan luovuttaa.
Mikäli tämä karilleajo olisi tapahtunut jossain seitsemän meren takana, tilanne olisi toinen.
Joku ennätti jo laskeskella, ylittäisikö kyydissä olleiden tuotteiden arvo laivan nykyarvon korjaamattomana.