Merenkulku > Muut alukset

Maailman suurin konttilaiva

(1/16) > >>

esko:
Luullakseni P&O Nedlloydin  P&O Mondriaan on ainakin hiljakkoin pitänyt tätä "titteliä" hallussaan, ( 8478 TEU ) mutta Samsung Heavy Industriesin sivuilla on maininta aluksesta joka pystyisi kuljettamaan 12 000 TEU  :o  :o  :o
Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !

Markus Takala:

--- Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 16.01.2005, 18:56:07 ---Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !

--- Lainaus päättyy ---

Joo eivät tosiaan ole kaunottaria, nuo suuret konttilaivat, kuten tästä Susan Maerskin kuvasta ilmenee
http://www.schiffsphoto.de/HTM/Container/Susan_Maersk.htm

Ja tämä kuljettaa sentään "vain" jotain 6600 TEU ::)

Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU

Pekka Laakso:

--- Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 16.01.2005, 20:15:49 ---Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU

--- Lainaus päättyy ---
Edit: Tarkkaa määrää ei tiedä kukaan muu kuin Maersk. Tämä on todistettu ympäri maailmaa. Virallisten kokotietojen mukaan tuo P&O Nedlloydin paatti on tällä hetkellä suurin sekä Etelä-Korean ja Japanin telakoiden tilauskirjassa on nyt tietääkseni kymmeniä (mukaan lukien eri tyyppien sisarlaivat) tuota suurempia aluksia. Mutta mahdollisesti Maerskin A-luokka (Axel Maersk jne.) on vielä suurempi kuin tuo Harrin mainitsema alus. Brittiläinen Fairplay on puhunut sen yhteydessä jopa 10 150 TEU:n koosta ja tuntemani asioista hyvin perillä oleva hollantilainen laivaharrastaja on arvioinut niiden kooksi päälle 9000 TEU:ta.

On hyvin mahdollista, että Samsung voi kasata vielä tuommoisen 12 000 kontin kokoisen aluksen lähivuosina, eikun sitä odottelemaan.

Ja kyllä QM2:ta ja monta muuta jättiristeilijää (mm. uusimmat Princessit) voi pitää yhtä rumana tai kauniina kuin noita aluksia. :D

Juhani Mehto:
Tuo P&O NL Mondriaan on tosiaan aavistuksen suurempi kuin CSCL:lle hiljattain valmistuneet laivat, mutta jäävät kyllä kohta valmistuvien jalkoihin. Kuten Pekka mainitsikin, rakenteilla on jo paljon yli 9000 TEUn laivoja, mm. 9500 Teun paatteja CSCL:lle ja aivan vastikään myös Maersk tilasi 9200 TEUn laivoja, tosin kaukoidästä "hovihankkija" Odensen sijaan. Suunnitelmia on ollut kyllä vieläkin suuremmista laivoista ja Samsung onkin tiettävästi jo suunnittelemassa jo 15 000 TEUn tyyppiä.

Koon kasvaessa vastaan tulee ongelmia mm. Malakan salmen syväyden sekä laivojen valtavan vakuutusarvon kanssa. Voi nimittäin vain arvata kustannuksia, jos laiva lastaa 10 000 konttia täynnä elektroniikkaa kaukoidästä ja joutuu vaikkapa al Qaidan hyökkäyksen kohteeksi tai muusta syystä tuhoutuu...

Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)

Pekka Laakso:

--- Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.01.2005, 11:11:10 ---Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)

--- Lainaus päättyy ---
Samaa mieltä olen itsekin, vaikka sitten jossakin Europoortin liepeillä, Schelde-joella, Elbellä tai vaikkapa Hong Kongissa noita pyörii kymmeniä per päivä, että ehtii sitä vähäsen kyllästyäkin. ::)

Muistaakseni suurin esitetty kokoluokka-arvio, jonka alustyyppien suunnittelijat yhdessä eri varustamoiden ja Samsungin/Hyundain telakoiden kanssa ovat esittäneet olisi 18 000 TEU:n Malacca-max. Tuon kokoisissa aluksissa tulee kuitenkin vastaan ongelmia koneiston, komentosillan ja asuintilojen ideaalisessa sijoittelussa sekä aluksen leveyden suhteen. Nykyään suurimmissa aluksissa on leveyssuunnassa tietääkseni yhä 17 konttia vierekkäin, mutta muistan lukeneeni jostakin, että ylitettäessä roimasti 10 000 20 jalan kontin kapasiteetti on keskityttävä pituuteen ja korkeuteen samalla supistaen leveyttä. Samasta syystä johtuu myös se, että nykyään noissa valtamerikonttilaivoissa on todella korkea kansirakenne (9-10 kantta).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta