Maailman suurin konttilaiva

Aloittaja esko, 16.01.2005, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Nyt sekä CMA CGM että MSC ovat tilanneet 22.000 TEU:n konttilaivoja, CMA CGM yhdeksän alusta kahdelta telakalta Kiinasta ja MSC puolestaan 11 alusta Daewoolta Etelä-Koreasta. Molempien sarjojen ensimmäiset alukset valmistuvat vuonna 2019.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 29.09.2017, 16:47:33
Nyt sekä CMA CGM että MSC ovat tilanneet 22.000 TEU:n konttilaivoja, CMA CGM yhdeksän alusta kahdelta telakalta Kiinasta ja MSC puolestaan 11 alusta Daewoolta Etelä-Koreasta. Molempien sarjojen ensimmäiset alukset valmistuvat vuonna 2019.
Nyt CMA CGM on ilmoittanut omien alustensa tulevan LNG-käyttöisiksi, tai niissä tulee ainakin olemaan valmius LNG:n käyttöön polttoaineena.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 29.09.2017, 16:47:33
Nyt sekä CMA CGM että MSC ovat tilanneet 22.000 TEU:n konttilaivoja, CMA CGM yhdeksän alusta kahdelta telakalta Kiinasta ja MSC puolestaan 11 alusta Daewoolta Etelä-Koreasta. Molempien sarjojen ensimmäiset alukset valmistuvat vuonna 2019.
MSC:n alusten kokoa on ilmeisesti nostettu 23.000 TEU:hun ja ensimmäiset ovat jo laskettu vesille, kuten TÄSTÄ voi huomata.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

S Liljeström

Tosin vähän kyyninen mielipide, mutta milloinkahan tässä kapasiteettiasiassa luu tulee vetäjän käteen?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.04.2019, 20:37:43
MSC:n alusten kokoa on ilmeisesti nostettu 23.000 TEU:hun ja ensimmäiset ovat jo laskettu vesille.
MSC Gülsün on nyt luovutettu, ja sen kapasiteetiksi on ilmoitettu jopa 23.756 TEU!

Vesselfinderin uutinen videon kera
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.07.2019, 13:09:12
MSC Gülsün on nyt luovutettu, ja sen kapasiteetiksi on ilmoitettu jopa 23.756 TEU!

Vesselfinderin uutinen videon kera
Tulee muuten käymään Itämerelläkin. Maerskin (ja varmasti myös MSC:n) aikataulujen mukaan saapuisi Gdanskiin 23. elokuuta. Sen jälkeen ottaisi vielä bunkkeria Baltijskin ankkuripaikalla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Shipspotting.comissa oli muutama hieno ilmakuva:

ShipSpotting.com

© delvestudio
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#67
Ennätykset ovat menossa jälleen rikki huhtikuussa, kun Hyundai Merchant Marinelle (HMM) valmistuu ensimmäinen kahdestatoista 24.000 TEU:n konttilaivasta.

Uutinen aluksista
Ensimmäiset kaksi alusta vesillä Geojessa Etelä-Koreassa


EDIT: Näistä yksi saa nimen HMM Helsinki: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3134311
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.02.2020, 14:59:33
Ennätykset ovat menossa jälleen rikki huhtikuussa, kun Hyundai Merchant Marinelle (HMM) valmistuu ensimmäinen kahdestatoista 24.000 TEU:n konttilaivasta.

Uutinen aluksista
Ensimmäiset kaksi alusta vesillä Geojessa Etelä-Koreassa


EDIT: Näistä yksi saa nimen HMM Helsinki: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3134311

Nyt näistä ensimmäinen, HMM Algericas, on luovutettu ja on parhaillaan matkalla Okposta Quingdaoon lastaamaan.

Klikkaa tästä
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Japanilainen konttilaivaoperaattori ONE (Ocean Network Express) on tehnyt nyt sopimuksen kuuden yli 24.000 TEU:n aluksen rahtaamisesta 15 vuodeksi. Näistä aluksista tulee valmistuessaan jälleen pienellä erolla maailman kapasiteetiltaan suurimpia konttilaivoja. Alukset valmistuvat 2023-24.

Lisää aiheesta kirjoittaa gCaptain.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

Kuulostaa aika hurjalta projektilta, sillä päivävuokra tuon kokoisille aluksille tulee olemaan aika suuri.
Rahtimarkkinathan eivät tunnetusti ole stabiilit.



Jorma Rajaniemi

https://www.tunturisusi.com/oscar/

Sattuneesta syystä ajantasaistin näiltä osin omat juttuni. Näyttää olevan näille konttialuksille tuo 400 metrin pituus aika maaginen raja. Hieno kunnianosoitus Suomelle ja Helsingille tuo, että yksi aluksista on saanut nimen Helsinki. Onko tuolle jokin taustatarina olemassa, miten Helsinki pääsi mukaan tähän joukkoon?

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 30.03.2021, 10:01:57
https://www.tunturisusi.com/oscar/
Hieno kunnianosoitus Suomelle ja Helsingille tuo, että yksi aluksista on saanut nimen Helsinki. Onko tuolle jokin taustatarina olemassa, miten Helsinki pääsi mukaan tähän joukkoon?

Minusta aika loogista, kun myös Kööpenhamina, Oslo ja Tukholma ovat saaneet omat nimikkolaivansa - Reykjavik toki Pohjoismaiden pääkaupungeista puuttuu.

Jorma Rajaniemi

Varmasti juuri noin on, että nuo Pohjoismaiden pääkaupungit on otettu mukaan.

Ei kai mahdu laisinkaan Helsingin satamaan tämä HMM Helsinki, eikähän tänne noin valtavaa konttimäärää kerralla kai tarvitakaan. Minkähän kokoinen rahtilaiva tänne sitten mahtuu. Suuria risteilijöitä on käynyt aina silloin tällöin. Yritin netistä katsella tätä, mutta jäi kuva  hajanaiseksi, eikä selvyyttä tullut laisinkaan. Tähän tarvittaisiin satamamestarin tiedot.  :)

Juhani Mehto

#74
Kapasiteetiltaan suurin Helsingissä käynyt konttilaiva voi kuljettaa noin viidesosan noiden maailman suurimpien konttilaivojen konttimäärästä. Suomen suurimmassa konttisatamassa, Hamina-Kotkassa, on käynyt hivenen suurempikin, mutta silti noin neljäsosaan jäävä alus.

Suurimpia Suomessa käyneitä konttilaivoja on käsitelty täällä forumilla omassa topicissaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.