Länsisataman kehittämisestä

Aloittaja Marko Mälkiä, 10.05.2005, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

Jukka Koskimies

Valtamerilaiturin laajennus

Jätkäsaaren matkustajasataman laajennuksen 2. vaiheen eli Valtamerilaiturin laajennuksen rakennustyöt ovat hyvää vauhtia meneillään. Laiturityömaan tapahtumat rupesivat kiinnostamaan vastarannalla eli Melkinlaiturin puolella viihtyvää laivakuvaajaa.  Kun näiden rantojen tapahtumia ei yleensä kovin helposti pääse seuraamaan, kokosin muutamia kuvia Valtamerilaiturin laajennushankkeen viime päivien näkymistä:

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2014-07-25+Valtamerilaiturin+laajennus/

Matti Holmström

HS:n juttu Länsisataman uudesta terminaaliprojektista: http://www.hs.fi/kaupunki/a1419134423810

Hyvä pointti on: Käyttöön uuden terminaalin pitäisi tulla vuoden 2017 aikana.

"Aiemmin tavoitteena on ollut vuosi 2018, mutta Tallinkin uusi alus tulee Tallinnan-reitille 2017. Se vähän nuotittaa satamankin tavoitteita."

"Uudessa terminaalissa keskitytään pelkistetympään reittimatkustamiseen."

Siten luvassa ei ole hulppeita ravintolamaailmoja, vaan pääpaino on laivaan siirtymisen helpottamisessa. Lähtöselvitys siirtyy suurelta osin itsepalvelupisteisiin, myös autojen osalta.



Suunnitelma vaikuttaa hyvälle, tosin epäilen edelleen liikenteen sujuvuutta etenkin länsisatamasta pois...

Tuomas Mäkelä

Mitkä kaikki alukset nyt sitten siirtyvät tuohon uuteen terminaaliin?

Kalle Id

Sen kun tietäisi. ::) Paperi-HS:n mukaan nykyiseen terminaaliin jää vain "risteilylaivoja", mutta suomalaisen journalismin laivatuntemuksen pohjalta se voi tarkoittaa ihan mitä vaan.

Sami Penttilä

Oisko se uus terminaali staareille, eckerölle ja vaikka xpressille.
Vanha torppa jäis sitte queenille ja pieterin purkille.



Mikko-Oskari Koski

Länsiterminaali 2 ei taida ehtiä ihan samaan valmistumisajankohtaan Megastarin kanssa, mutta luultavimmin uudisalus rupeaa kuitenkin alusta asti käyttämään uutta laituriaan; sen rampit kun näyttäisivät jo olevan paikallaan. Tarkoittaa sitä, että uuden terminaalin käyttöönottoon asti matkustajat saavat saapastella putkea pitkin yli puoli kilometriä.
Finlandia jatkanee nykyisestä kaijastaan uuden terminaalin käyttöönottoon asti, ja varmaan Starkin käyttää vanhaa paikkaansa ainakin tuon ajan. Koska uudesta terminaalista näyttäisi olevan kävelyputki myös "vanhalle puolelle", tämä saattaa olla Starin reservipaikka jatkossakin. Se, mihin Europa sijoittuu pika-alusten poistumisen jälkeen, ja onko Helsinki häätämässä Vikingiä Skattalta, jää seuraaviin kädenvääntöihin.

Mutta näyttää siitä ihan kelpo pytinki olevan tulossa:
http://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/lansiterminaali-2-kurkottaa-merelle
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Laituripaikka LJ8:kin (siis Länsiterminaali 2:n länsipuolinen) on nyt taas käytössä, ja ilmeisimmin syy, miksi se kevätkaudella pitkään ei ollut, oli rampin rakentaminen myös Finlandian ylemmän autokannen sivuportin käyttöä varten. Myös matkustajien syöttöputkia näyttää olevan kaksi, mikä puoltaa näkemystä, että jollain aikataululla laituriin voisi ruveta ajamaan joku muukin alus. Mikä se voisi olla, lienee filosofisempi kysymys...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Penttilä

Siitähän voisi vaikka Europa alkaa kulkemaan?

Mikko-Oskari Koski

Vaikka Folklandia kolmentuhannen musikantin pokineen onkin vain kerran vuodessa toistuva riemujuhla, on kyllä syytä ihmetellä Helsingin sataman ratkaisua ohjata Europa jatkuvasti laituripaikkaan, jossa sen pääsisäänkäyntiä ei voi käyttää. Pakettia kun kerta kaikkiaan ei ole suunniteltu ajatuksella, että matkustajavaihto tehtäisiin 5.kannen exitien kautta.
Europa mahtuisi erittäin hyvin LJ8-paikkaan, sillä se ei koskaan osu siihen samaan aikaan Finlandian kanssa, eikä Eckerö varmasti ole tuomassa linjalle toista alusta. Tämä olisi kaikin tavoin edullisempi ratkaisu kuin korkeamman putken säätäminen LJ4:een.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Jotain sille kyllä tarttisi tehdä. Vaikka Folklandia on vain ajoittainen tapaus, on esimerkiksi lastenvaunujen saaminen ulos laivasta jokapäiväistä tuskaa kun kaikki hissit eivät mene exit-kannelle asti. Nimim. viimeeksi päädyimme kantamaan vaunut kera lapsen 11:sta alas viitoseen.

Mikko-Oskari Koski

Helsingin Uutisten Moby-puffista oli luettavissa kiintoisa tieto -Länsiterminaali 1 poistuu ensi keväänä terminaalivahvuudesta, Pietarin liikenne siirtyy Eteläsatamaan Makasiiniterminaaliin ja Europa kaiketi (tätä tosin ei missään sanottu, mutta aikamoinen yllätys olisi, jos ratkaisu olisi jokin muu) Länsiterminaali 2:een. Ilmeisesti nykyisen Länsiterminaali 1:n huudeille on tarkoitus hotelli- ja muun palvelutoiminnan lisäksi pykätä myös jonkinlainen terminaali, joka sitten aikanaan saa taas Mobynkin asiakkaakseen, mikäli tämä silloin vielä näillä vesillä viipyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/798403-tsaarin-tytar-vie-nyt-ennatysmaarin-vakea-helsingista-pietariin-3-paivan-risteily?fbclid=IwAR30DApW7T8Ke1AsTHCfZgIL34ehjxfFaBbUqy-KIQb-xaWF1S0iiE7SmC8
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Esa Vaatto

Toukokuussa julkaistu juttu, yksi lause otti silmään.  https://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/tallink-konserni-uudistaa-laivojaan-ja-hotellejaan
"Nõgene on tyytyväinen Helsingin Länsisataman uuteen terminaaliin. Hän toivoo myös Silja Europan pääsevän käyttämään sitä vuoden 2021 alusta."

Mikko Salmela

https://www.verkkouutiset.fi/helsingin-satama-tyrmaa-siirron-vuosaareen/

Helsingin Satama tyrmää siirron Vuosaareen

Helsingin Satama on huolissaan ehdotuksista siirtää satamatoiminnot keskusta-alueelta Vuosaareen.

– Merimatkailussa vaivaton pääsy kaupungin keskustaan on merkittävä vetovoimatekijä, ja suoraan keskustaan saapuvat matkailijat ovat olleet Helsingin strateginen valinta elävän keskustan hyväksi, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoo.

– Vuosaari, niin toimiva kuin se rahtisatamana onkin, ei olisi likimainkaan yhtä vetovoimainen vaihtoehto matkustajille kuin Katajanokka, Eteläsatama tai Länsisatama, hän jatkaa.

Haapasaari toteaa, että matkustajaliikenteen siirto Vuosaareen edellyttäisi käytännössä massiivista satama-alueen laajentamista merelle päin, meriväylän parantamista ja muun muassa matkustajaterminaalin rakentamista.

– Lisäksi liikenneyhteyksiä pitäisi parantaa ainakin metrolinjan jatkamisella. Kyse on alustavan arvion mukaan puolen miljardin euron investoinneista, ja aikaisintaan valmista voisi tulla 2030-luvulla, hän sanoo.

Tässäkin vaihtoehdossa riskiksi jäisi Haapasaaren mukaan edelleen sataman houkuttelevuus ja vaikutukset matkailuelinkeinoon: Helsingin Satamien kautta kulkevat matkustajat käyttävät pääkaupunkiseudun palveluita noin 700 miljoonan euron verran vuodessa.

Haapasaaren mukaan Helsingin Sataman toiminta edellyttää ennakoitavuutta vuosikymmeniksi eteenpäin.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana satama on investoinut 140 miljoonaa euroa Länsisataman kehittämiseen. Uusi maailmanluokan matkustajaterminaali valmistui pari vuotta sitten. Myöskin varustamot ovat investoineet satoja miljoonia tämänkaltaiseen liikenteeseen. Helsingissä on hyväksytty uusi yleiskaava, jossa on sitouduttu nykyisiin satamatoimintoihin, hän muistuttaa.

Haapasaaren mukaan liikenteen ongelmat keskustan satamiin ovat ratkaistavissa.

– Nykytilanteen parantamiseksi tarvitaan nopeasti toteutettavia toimenpiteitä, kuten ramppiyhteys Ruoholahden sillalle, joka helpottaisi eteläisen Helsingin liikenneyhteyksien lisäksi myös Jätkäsaareen liikennettä. Satama on tehnyt myös onnistuneesti työtä sen eteen, että raskaan liikenteen kasvua on saatu ohjattua Vuosaareen.

– Pidemmällä aikavälillä maanalainen kokoojakatu olisi kannatettava, kauaskantoinen ratkaisu. Jos kokoojakatu ei toteudu, tulee löytää muita kestäviä ratkaisua, Haapasaari toteaa tiedotteessaan.