Kirjoittaja Aihe: Luoteis-ja Koillisväylästä  (Luettu 168734 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #135 : 08.01.2021, 01:22:36 »
Netin syövereistä löytyi peräti 12 minuutin mittainen video atomirahtilaiva Sevmorputin taannoisesta potkurivauriosta:

https://youtu.be/QvmNuZONRBU
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2109
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #136 : 11.01.2021, 23:07:31 »
Ja sitten viilataankin taas pilkkua:

"Alus siirrettäneen Baltian telakalle Pietariin."

Baltian telakka (Baltiskiy Zavod) ei pysty telakoimaan aluksia sen jälkeen kun ne on laskettu vesille; kyseessä on uudisrakennustelakka, jolla on vain "slipejä". Sevmorput telakoitaneen Kanonerskyn korjaustelakan uivassa telakassa kuten viimeksikin.
Itämeren telakan laituriin (Baltiyskiy tarkoittaa Itämerta, eikä Baltiaa, mitä Hesari taas ei varmaan tiennyt) Sevmorput kuitenkin päätyi, lähelle STP Linen terminaalia.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 23:09:13 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #137 : 12.01.2021, 00:05:34 »
Itämeren telakan laituriin (Baltiyskiy tarkoittaa Itämerta, eikä Baltiaa, mitä Hesari taas ei varmaan tiennyt) Sevmorput kuitenkin päätyi, lähelle STP Linen terminaalia.

Seison korjattuna. Jotenkin puhuttaessa tulee aina sanottua "Baltian telakka".

Reaktorin alasajon jälkeen laiva siirtynee kuitenkin Kanonerskyn keinosaarelle, jossa sijaitsee ainut riittävän suuri uiva telakka (telakka numero 5).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #138 : 17.01.2021, 00:17:21 »
YamalMax-tyyppinen LNG-tankkeri Christophe de Margerie on aloittanut historiallisen keskitalven matkan Kiinaan Koillisväylää pitkin.

Christophe de Margerie ohitti Diomedesaaret hetki sitten ja poistui Koillisväylältä Beringinsalmen läpi. Sabettasta lähdöstä on kulunut yksitoista ja puoli vuorokautta. Keskinopeus 2500 merimailin matkalla oli noin 9 solmua.

edit: myös Nikolayt Zubov ja Yevgenov ovat selvittäneet Koillisväylän 12-12½ päivässä keskinopeuden ollessa 8-8½ solmua.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2021, 00:12:11 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5165
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #139 : 19.01.2021, 17:58:59 »
Nikolay Yevgenovin yksi podi lienee vaurioitunut sen lähestyessä Beringinsalmea viime lauantaina. Aluksen vielä ollessa matkalla ei ole tietoa joutuuko se telakalle tai joudutaanko koko podi jopa vaihtamaan.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic-lng/2021/01/lng-tanker-loses-engine-power-northern-sea-route
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #140 : 30.01.2021, 20:50:59 »
Christophe de Margerie purjehtii kohti Koillisväylää ja ydinkäyttöinen jäänmurtaja 50 Let Pobedy on menossa vastaan. Murtajan kippari, Dmitry Lobusov, on myös julkaissut kauden ensimmäiset valokuvat blogissaan. Tuo blogi kannattaa tsekata säännöllisesti jos tykkää laivakuvista sellaiselta seudulta, josta laivakuvia ei normaalisti tule.

Nikolay Yevgenov taas on matkalla Singaporeen Suezin kanavaan.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021, 19:14:38 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1899
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #141 : 20.02.2021, 15:12:41 »
Christophe de Margerie selvitti itäisen Koillisväylän yhdessä jäänmurtaja 50 Let Pobedyn kanssa reilussa 12 päivässä. Jää oli paksuimmillaan puolitoistametristä ja keskinopeus lähes 9 solmua.

Seuraavan kerran itäiselle Koillisväylälle palataan huhti-toukokuussa, jolloin kokeillaan taas purjehduskauden aikaistamista kuljettamalla nesteytettyä maakaasua Kaukoitään.

https://thebarentsobserver.com/en/2021/02/arctic-shipper-shows-historical-icebreaking-voyage

Sevmorputilla taas on ollut ongelmia telakoinnin kanssa ja potkuria ei ilmeisesti ole saatu korjattua talven aikana, koska aluksen pohjan alle on muodostunut jäätä. Uutisessa mainitaan mahdollisuuksiksi joko odottaa kevättä tai siirtää alus muualle telakoitavaksi, joka Sevmorputin voimanlähteen tuntien voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Murmanskissakaan ei ole enää 260-metrisen aluksen telakointiin sopivaa tokkaa PD-50:n upottua jokunen vuosi takaperin.

https://eadaily.com/ru/news/2021/02/10/rossiyskomu-atomnomu-gruzoviku-ne-vezet-uzhe-na-rodine
All information and details given in good faith but not guaranteed!