maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 26.02.2007, 15:49:57

Otsikko: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 26.02.2007, 15:49:57
Tänä vuonna Tallinkin tonnistosta on telakalla käynyt jo Superfast VII (Koplissa) ja Victoria (Raumalla; http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10255.0 ). Seuraavana vuorossa Faster IX, jonka telakointiajankohdaksi on ilmoitettu 16.-25.3. Paikka lienee Kopli?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: jm667 - 18.10.2012, 18:06:27
No niin alointanpas ketjun Tallinkin alusten telakoinneista.

Tallinkin sivuilta kopioin tälläisen:

Star telakointi 06.01.2013
17.01.2013 pois liikenteestä Tal 21.30
liikenteeseen Tal 07.30
Missäköhän Star telakoidaan?
Tuo lieneen aivan rutiini telakointi vai olenko aivan väärässä?




(En ainakaan haulla löytänyt tälläistä aihetta,joten aloitan uuden.Siirtäkää oikeaan ketjuun,jos sellainen aihe jo on.)


Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko Valli - 12.01.2013, 20:20:32
Näkyy star olevan Rigassa telakalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: jm667 - 21.01.2013, 13:01:20
Nyt on Tallinkin Shuttleista Superstarin vuoro mennä telakalle.

Tallinkin sivuilta:Superstar telakointi,pois liikenteestä Tallinna 7.2.2013 kello 23.30 ja liikenteeseen Tallinna 15.2.2013 kello 7.30.
Telakoidaankohan myös Superstar Riiassa niin kuin Star?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juha Peräsaari - 22.01.2013, 18:00:52
Näyttäis AIS,n mukaan olevan baltic prinsess just ny nauvon ja korppoon välis,saattaa ehtia gracen ja seawindin eteen
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tuomas Mäkelä - 28.01.2013, 18:54:21
Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Laakso - 28.01.2013, 19:15:47
Baltic Queen on parhaillaan menossa kohti Naantalia, jossa on telakalla 4.2. asti.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 29.01.2013, 08:46:51
Naantalin sataman web-kamerasta bongattua: BP:n kylkeen on jo Silja line tekstit maalattu. http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera1.html (http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera1.html)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: jm667 - 29.01.2013, 16:40:09
Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?

Silja Linen Facebook sivuilta:
Baltic Princess, kuten kaikki muutkin laivat, tulee telakoida noin kolmen vuoden välein.Baltic Princess Turun korjaustelakalla, jossa laivalle tehtiin huolto-, tarkastus- ja kunnostustöitä. Kuivatelakoinnin aikana tehtiin myös kaikki pohjan alla olevat huoltotyöt ja tarkastukset

Eli eivät mitää kummempaa tee.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Littunen - 29.01.2013, 18:48:19
Tehdäänkös BP:lle Naantalissa isompikin remppa?
Silja Linen Facebook sivuilta:
Baltic Princess, kuten kaikki muutkin laivat, tulee telakoida noin kolmen vuoden välein.Baltic Princess Turun korjaustelakalla, jossa laivalle tehtiin huolto-, tarkastus- ja kunnostustöitä. Kuivatelakoinnin aikana tehtiin myös kaikki pohjan alla olevat huoltotyöt ja tarkastukset

Eli eivät mitää kummempaa tee.

Baltic Princessillä on lisäksi maalattu kylkiin Siljan logot, ja sisätiloissa ravintoloita ja baareja muutetaan. Toinen pubeista muuttuu vaatemyymäläksi, Gourmet-ravintola Happy Lobsteriksi ja venäläinen ravintola bistroksi. Lisäksi joitain matkustajahyttejä muutetaan miehistökäyttöön ja jäljelle jäävien tilojen nimiä muutetaan. Kyseessä on siis vastaava remontti kuin Galaxylle tehtiin v. 2008.

Baltic Queenistä ei minulla ole tietoa.

Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Toni Ohvo - 29.01.2013, 22:04:52


Baltic Princessillä on lisäksi maalattu kylkiin Siljan logot, ja sisätiloissa ravintoloita ja baareja muutetaan. Toinen pubeista muuttuu vaatemyymäläksi, Gourmet-ravintola Happy Lobsteriksi ja venäläinen ravintola bistroksi. Lisäksi joitain matkustajahyttejä muutetaan miehistökäyttöön ja jäljelle jäävien tilojen nimiä muutetaan. Kyseessä on siis vastaava remontti kuin Galaxylle tehtiin v. 2008.

Baltic Queenistä ei minulla ole tietoa.

Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.

Varmasti tämä lisäkauppa BP:llä palvelee sitten Turun matkailijoita. Olivathan jo useamman vuoden ajan tottuneen Europan runsaaseen kauppatarjontaan.

En löytänyt infoa, että säilyvätkö Starlight Palacen nimi ja Iskelmäbaari ennallaan?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Manninen - 30.01.2013, 00:34:54
Tietääkö joku, nostetaanko Bp:n jäljellejäävien matkustajahyttien kapasiteettia samalla kun reilut sata hyttiä muuttuu miehistökäyttöön. Galaxyn reilut 2100 vuodepaikkaa kuulostaa todella pieneltä määrältä Turun iltalähtöön. Helppo tapa olisi lisätä kahden hengen hytteihin ylävuoteita.

Se tuskin olisi edes hommana kovin suuri. Pystyttäisiin varmasti tekemään viikolla, kun suljettaisiin kerrallaan yksi käytävä muutos töiden takia. Äkkiä laskettuna Galaxyssa on 28 E-, 264 B- ja 138 A-hyttiä. Ja jos jokaiseen laitettaisiin lisä vuoteet niin se tekisi 860 sänky paikkaa lisää. Se tekisi sänkyjä Galaxyyn 2999 paikkaa. En ole tarkemmin katsonut onko BP hytti jaot aivan samat. Mutta joka tapauksessa kahden hengen hyttejä on aivan liikaa. Sesonki aikana kuten pikkujoulujen tienoilla 4 hengen hytit tekee kovasti kauppaaa, kun ollaan paljon isoilla kaveri porukoilla liikenteessä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 30.01.2013, 08:28:08
Se tuskin olisi edes hommana kovin suuri. Pystyttäisiin varmasti tekemään viikolla, kun suljettaisiin kerrallaan yksi käytävä muutos töiden takia. Äkkiä laskettuna Galaxyssa on 28 E-, 264 B- ja 138 A-hyttiä. Ja jos jokaiseen laitettaisiin lisä vuoteet niin se tekisi 860 sänky paikkaa lisää. Se tekisi sänkyjä Galaxyyn 2999 paikkaa. En ole tarkemmin katsonut onko BP hytti jaot aivan samat. Mutta joka tapauksessa kahden hengen hyttejä on aivan liikaa. Sesonki aikana kuten pikkujoulujen tienoilla 4 hengen hytit tekee kovasti kauppaaa, kun ollaan paljon isoilla kaveri porukoilla liikenteessä.

Ei se vuodepaikkojen määrä ratkaise vaan hyttien määrä.  Harvoin hytit on oikeasti täynnä. Esimerkiksi Amorellalla olen mennyt hyttien osalta loppuunmyydyllä lähdöllä  alle 1400 matkustajaa kyydissä ja  sama on ollut muillakin. Enemmän  nykyisin matkustaa 1-2 henkeä hytissä .  Siitä syystä uudempiin laivoihin on tullut  paljon lisää 2 hengen hyttejä. Tyhjien vuoteiden kuljetus ei ole kovinkaan kannattava bisnes. 
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 30.01.2013, 08:36:40
Katselin Siljalinen fb sivulta kuvia BP:stä Naantalin telakalla niin näköjään niin kuin joku jo toisessa ketjussa taisi pohtia tutkan lisäämisestä keulaan ja kyllä näköjään sellainen on ilmestyntyt. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151266712678099&set=pb.94452073098.-2207520000.1359527745&type=3&theater (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151266712678099&set=pb.94452073098.-2207520000.1359527745&type=3&theater)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Littunen - 30.01.2013, 13:41:31
En löytänyt infoa, että säilyvätkö Starlight Palacen nimi ja Iskelmäbaari ennallaan?

Siljan nettisivujen mukaan säilyvät.  Sen sijaan disco muuttuu Klubiksi ja jäljelle jäävä pubi Pubiksi.

Ei se vuodepaikkojen määrä ratkaise vaan hyttien määrä.  Harvoin hytit on oikeasti täynnä. Esimerkiksi Amorellalla olen mennyt hyttien osalta loppuunmyydyllä lähdöllä  alle 1400 matkustajaa kyydissä ja  sama on ollut muillakin. Enemmän  nykyisin matkustaa 1-2 henkeä hytissä. Siitä syystä uudempiin laivoihin on tullut  paljon lisää 2 hengen hyttejä. Tyhjien vuoteiden kuljetus ei ole kovinkaan kannattava bisnes. 

Toisaalta olen mennyt Europalla Turun iltalähdöillä joilla on ollut 2900 matkustajaa. Näitä lähtöjä on ollut sekä hiihtoloma-aikaan, että keskellä kesää. Minulla ei ole mitään tarkempaa tietoa näistä asioista, mutta tuntuu, että Turun-linjalla on enemmän tarvetta neljän hengen hytteihin kuin esimerkiksi Helsingissä. Turusta matkustaa kuitenkin paljon lapsiperheitä ja (talvi- ja pikkujouluaikaan) opiskelija- ja koululaisporukoita reitin lyhyyden vuoksi.

Olet siinä aivan oikeassa, että ylimääräiset sängyt ovat tietyissä tapauksissa epäkannattavia. Kahden hengen porukka voi yöpyä neljän hengen hyteissä, mutta tällöin jää kaksi sänkyä, joita ei voi myydä. Toisaalta luulen, että Turussa on enemmän tarvetta kahden hengen hyteille silloin, kun matkustajamäärät ovat vähäisempiä, sillä isompia hyttejä vaativat lapsiperheet ja bileporukat matkustavat sesonkiaikoina ja viikonloppuisin. Siksi laiva, jossa on kohtuullisessa määrässä hyttejä runsaasti vuodepaikkoja, tuntuisi Turkuun sopivalta. Tämän puolesta puhuu myös Viking Gracen hyttiratkaisu: "vain" 880 hytissä on yli 2800 vuodepaikkaa (vrt. Baltic Princessin nykyinen 927 hyttiä ja 2500 vuodepaikkaa). Jos kahden hengen hyttejä on paljon, niitä jää myymättä hiljaisempaan aikaan ja sesonkiaikaan kaikki matkustajat eivät "sovi" niihin. Baltic Princessillä olisi jopa suhteellisen helppo lisätä matkustajahyttien kapasiteettia, sillä miehistökäyttöön siirtyvistä hyteistä voisi siirtää yläsänkyjä matkustajahytteihin.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 30.01.2013, 14:00:57
Eli suunnilleen samalla täyttöasteella Europa 2900 matkustajalla. Ei kannata unohtaa että siellä on yli 1100 hyttiä vuodepaikkoja Europalla onkin yli 3500 , eli ainoastaan noin 2,5 matkustajaa per hytti.  Gracellakin on jo huomatavasti enemmän 2 hengen hyttejä kuin vanhemmissa laivoissa. Parivuoteelliset A ja B hytit ja jonkin verran normaaleja 2 alavuoteen hyttejä.  Mutta tämä on lähinnä ikuisuus kysymys johon ei ole  mitään oikeaa vastausta , matala sesongilla laivat kulkee  jopa alle 200 matkustajalla niin kuinka paljon ylimääräistä tilaa kannattaa kuljettaa ympäri vuoden   pe ja la lähtöja ja paria kesäkuukautta varten jolloin laiva on täynnä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Littunen - 30.01.2013, 14:19:17
Eli suunnilleen samalla täyttöasteella Europa 2900 matkustajalla. Ei kannata unohtaa että siellä on yli 1100 hyttiä vuodepaikkoja Europalla onkin yli 3500 , eli ainoastaan noin 2,5 matkustajaa per hytti.  -- Mutta tämä on lähinnä ikuisuus kysymys johon ei ole  mitään oikeaa vastausta , matala sesongilla laivat kulkee  jopa alle 200 matkustajalla niin kuinka paljon ylimääräistä tilaa kannattaa kuljettaa ympäri vuoden   pe ja la lähtöja ja paria kesäkuukautta varten jolloin laiva on täynnä.

Tuo on totta, ja kesällä on vielä päiväristeilyllä olevat, jotka eivät tarvitse hyttejä mutta vievät matkustajapaikkoja. Silti Galaxyn reilu 2100 hyttipaikkaa tuntuu hyvin vähäiseltä kun sitä verrataan Graceen, joka on nimenomaan Turun-linjalle suunniteltu. Ei kai tyhjistä sängyistä ole juuri kulujakaan, ne voi aina jättää petaamatta. Tyhjät hytit ovatkin sitten eri juttu. Lähinnä kyse on siitä, että Baltic Princessin miehistökäyttöön siirtyviin hytteihin jää täysin turhia ylävuoteita, joten eikö ne kannattaisi siirtää sinne mistä niistä olisi edes joskus hyötyä. Mutta tämä hyttiasia on aivan varmasti ikuisuuskysymys, katsotaan miten Silja asian ratkaisee.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 30.01.2013, 14:28:11
Jos samat hytit  siirtyy miehistölle kuin  Galaxyllä niin ne on lähes kaikki 2 hengen hyttejä ainakin hyttikarttojen mukaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Littunen - 30.01.2013, 15:20:57
Jos samat hytit  siirtyy miehistölle kuin  Galaxyllä niin ne on lähes kaikki 2 hengen hyttejä ainakin hyttikarttojen mukaan.

Niin muuten onkin. Ajattelin jostain syystä, että kahden hengen hyteissä olisi yksi ylä- ja yksi alavuode, mutta niissä onkin sohva ja alavuode. Siten miehistöhytteihin ei tavallaan jää turhia sänkyjä. Sekoiluni ei sinänsä vaikuta keskusteluun, sillä epäilen edelleen BP:n kapasiteetin riittävyyttä. Toisaalta voi olla, että päiväristeilyllä olevat vähentävät kesäisin hyttipaikkojen tarvetta, jolloin kapasiteetti onkin sopiva. Tässä tapauksessa Gracen ratkaisu vaikuttaa ristiriitaiselta, tai sitten Siljan ja Vikingin asiakaskunnat on erilaiset. Joka tapauksessa varustamot tietävät näistä asioista enemmän kuin minä..
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 30.01.2013, 15:28:59
Galaxylle on ilmoitettu kahta eri vuodepaikka määrää Turun linjalla  n. 2300 ja n. 2100 .
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Manninen - 30.01.2013, 17:30:04
En tidä eroista Vikingin tai Siljan hytti tarpeista, mutta tollai pers tuntumalla Turun reitillä tarvittaisiin enemmän neljän hengen hyttejä. Hesan laivoilla uskoisin enemmän olevan pariskuntia liikenteessä. Ei se yläsänky siellä sen suurempia kuluja tuo vaikka olisikin tyhjän panttina. Osto ja asennuskulut. Se on vaan isopoka laivasta maksavia asiakkaita pois, jos sinne ei saada kuin se 2100-2300 risteily matkustajaa. Saatika jos sinne laitettaisiin 500 lisä sänkyä. Varmasti pikkujoulu porukkaa saadaan lisää mahtumaan ainakin 300-400 enemmän. Eikä se hiljaisina aikoina haittaa vaikka niitä ei saataisikaan myytyä, kun hytit varmasti riittävät kaikille 200 matkustalalle.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko Valli - 30.01.2013, 19:53:55
Katselin Siljalinen fb sivulta kuvia BP:stä Naantalin telakalla niin näköjään niin kuin joku jo toisessa ketjussa taisi pohtia tutkan lisäämisestä keulaan ja kyllä näköjään sellainen on ilmestyntyt. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151266712678099&set=pb.94452073098.-2207520000.1359527745&type=3&theater (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151266712678099&set=pb.94452073098.-2207520000.1359527745&type=3&theater)

Saikohan star keulatutkansa takaisin telakalla käynnin yhteydessä?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Littunen - 30.01.2013, 20:36:06
En tidä eroista Vikingin tai Siljan hytti tarpeista, mutta tollai pers tuntumalla Turun reitillä tarvittaisiin enemmän neljän hengen hyttejä. Hesan laivoilla uskoisin enemmän olevan pariskuntia liikenteessä. Ei se yläsänky siellä sen suurempia kuluja tuo vaikka olisikin tyhjän panttina. Osto ja asennuskulut. Se on vaan isopoka laivasta maksavia asiakkaita pois, jos sinne ei saada kuin se 2100-2300 risteily matkustajaa. Saatika jos sinne laitettaisiin 500 lisä sänkyä. Varmasti pikkujoulu porukkaa saadaan lisää mahtumaan ainakin 300-400 enemmän. Eikä se hiljaisina aikoina haittaa vaikka niitä ei saataisikaan myytyä, kun hytit varmasti riittävät kaikille 200 matkustalalle.

Enpä usko että mitään eroja oikeasti on, miksi oikeastaan olisi. Galaxylle on tosiaan ilmoitettu hiukan eri lukuja hyttipaikoissa ja tänään kotiin tulleessa Baltic Princessin mainoksessa mainittiin hyttikapasiteetiksi vajaat 2500. Siinä oli tosin vanha hyttien määrä, joten tuosta ei voi päätellä mitään. Kuten sanottua, lopullinen kapasiteetti kuullaan varmasti vähän ajan kuluttua.

Eipä tuo BP niin pahalta näytäkään kuin mitä alunperin luulin. Ravintolatarjonta näyttää todella hyvältä, ja lisätila myymälöihin tulee varmaan tarpeeseen. Ainoa miinus Gracen verrattuna on mielestäni maisemaikkunat tai niiden vähyys.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - 09.02.2013, 22:58:19
Superstar Riiassa telakalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tuomas Ikävalko - 01.03.2013, 22:38:58
Tänä aamuna Superstarilla eivät tahtoneet saada keulaportteja suljettua,ja ajelehtivat Tallinnan päässä siinä sataman edustalla vielä 8 jälkeen(lähtöaika siis 07.30).Saivat ne sitten suljettua ja lähtivät Xprs:n perässä ajamaan kohti Helsinkiä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Oiva Kettu - 29.08.2013, 20:59:48
Mites nopeiden huollot, löytyiskö sieltä syytä festivaalin liikekannallepanoon?  Kotisivu ei kerro telakoinneista. Kuitenkin joulunajan ja välipäivien liikennekrafiikka on aika rikottu vakio aikatauluun verrattuna

Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: jm667 - 30.08.2013, 19:50:34
mites nopeiden huollot?  Kotisivu ei kerro telakoinneista

Eikös nopeat käyneet huollossa 2013 alkuvuodesta?
Ainakin minun muistelmieni mukaan...

Edit: Star käynyt telakalla 6.1.-17.1.2013 ja Superstar 7.2-15.2.2013
Otsikko: Vs: Silja Linen telakoinnit
Kirjoitti: Eemeli Mäenpää - 25.01.2014, 14:54:39
Tallinkin aikataulun poikkeuksista kävi ilmi että Victoria I:llä on telakointi 3. - 9.3.2014.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Eemeli Mäenpää - 18.02.2014, 16:42:01
Starilla on telakointi 1.-13.4.2014. Aika pitkä, vedetäänköhän kuiville ja jos niin mihin?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Oiva Kettu - 18.02.2014, 17:00:37
Voihan olla että rampille tekevät jotakin määräaikaisjuttujen lisäksi, rekkoja ei ole yläkannella näkynyt sen onnettomuuden jälkeen ainakaan niillä kerroilla kun olen käyttänyt.

Ramppi on liikutuskiellossa ja kiinteästi eli henk autot gruisailee rinkiä laivassa et saa samaan suuntaan olevasta rampista ylös-alas
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 18.02.2014, 17:35:33
Normaali määräaikais telakointi näyttää olevan  ajankohtainen.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: rasanttu - 18.02.2014, 21:36:06
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tallink+silja+uusii+kaikki+laivansa/201402631771?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3

Tallink aikoo uusia koko laivastonsa. Voidaan siis lopettaa spekulointi uusien alusten tilaamisesta, sääli sinänsä. Pienellä puunaamisella esim. Europasta ei enää saa edes välttävää. Mutta ilmeisesti se sopii räkäkänniläisten käyttöön.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tuomas Romu - 18.02.2014, 21:43:47
Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jyri Niemelä - 22.02.2014, 01:03:38
Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.
Todella tulee joskus tekniset ajat vastaan. Mutta koska, niin se riippuu todella paljolti siitä, miten ja kuinka tekniikkaa huolletaan. Paljon kohistaan että uudempaa ja uudempaa kalustoa pitäs saada linjoille. No turkuun on tungettu yks Blastic, ja ei sen alkutaival siellä mitenkään paras mahdollinen ole ollut. Kyllä siinä uudessa tai uudemmassakin vikansa on, jos niitä ei olla huollettu riittävästi. Kyllä jokaiseen tekniikkaan liittyvän aparaatin toimintaan vaikuttaa  miten sitä huolletaan ja ylläpidetään.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Eemeli Mäenpää - 22.02.2014, 21:46:38
Todella tulee joskus tekniset ajat vastaan. Mutta koska, niin se riippuu todella paljolti siitä, miten ja kuinka tekniikkaa huolletaan. Paljon kohistaan että uudempaa ja uudempaa kalustoa pitäs saada linjoille. No turkuun on tungettu yks Blastic, ja ei sen alkutaival siellä mitenkään paras mahdollinen ole ollut. Kyllä siinä uudessa tai uudemmassakin vikansa on, jos niitä ei olla huollettu riittävästi. Kyllä jokaiseen tekniikkaan liittyvän aparaatin toimintaan vaikuttaa  miten sitä huolletaan ja ylläpidetään.
Niinkuin eräs viisas mies sanoi : "Kaikkeen ihmisen tekemään tulee joskus vikaa."  ;D
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juhani Reku - 23.02.2014, 09:09:56
Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.

Itse en olisi samaa mieltä kuin TS:n toimitusjohtaja Margus Schults TS:n (Turun Sanomat) haastattelussa 25.4.2012, mutta liittyy läheisesti tuohon näkemykseesi:

"Hänen [Schults] mukaansa uudislaivojen sijaan Tallink Grupp pohtiikin tällä hetkellä uudistuksia myös aluksiensa sisätiloihin. Esimerkiksi parikymppinen Silja Europa on vasta elinkaarensa puolivälissä."

Näin ollen 2–3 vuotta vanhemmat Serenade ja Symphonykin olisivat käytännössä puolivälissään. Ihan kuinka vain, mutta kyllä itse kallistuisin aika vahvasti tuolle elämän ehtoopuolen ehostus -kannalle.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 23.02.2014, 09:52:32
Toisaalta totta, mutta taas toisaalta ei.  Nuo kolme laivaa on jo  käytännössä maksimikokoisia mitä voidaan käyttää täällä niin varsinkin Europan osalta ei ole järkeä tilata uutta niin kauan kun se kasassa pysyy.  Jos sisätilat laitetaan kunnolla uusiksi niin varmasti palvelee vielä pitkään.  Koska  Hel - Tal  22 tunnin risteilyillä ei ole mahdollista saavuttaa  polttoaine tai muissakaan kuluissa  mitään merkittävää säästöä vaikka tilattaisiin tilalle huippumodernia tekniikkaa oleva alus,  kun alus kuitenkin makaa suurimman osan vuorokaudesta satamassa.   
Sen sijaan voi Serenade ja Symphony olla aiemmin korvattavien listalla , mutta vasta kun on tekniikka ajettu loppuun.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: rasanttu - 24.02.2014, 12:56:20
Laivan ikääntymiseen ja käyttöikään vaikuttaa tietysti huolto, reitit ja käyttäjät. Huoltoja laiminlyömällä järkevä käyttöikä varmasti lyhenee radikaalisti. Käyttötunteja tulee noihin Ruotsiin liikennöiviin aluksiin moninkertainen määrä ja huolloille jää hyvin vähän aikaa. Aluksen ehtoopuolella se kaipaa luultavasti entistä enemmän huoltoa ja ylläpidon kustannukset nousevat.

Järkevä käyttöikä ilmailualalla taitaa olla noin 30 vuotta, jota voinee soveltaa myös jossain määrin merille joten:

Silja Europalla 9 vuotta jäljellä
Symphony & Serenade noin 7 vuotta

Finnjet esimerkiksi oli kotimarkkinoiden käytössä 1977-2006 eli 29 vuotta.
Eri asia tietysti on, kuinka pitkään alukset pysyvät Tallink Siljan laivastossa. Sympan ja Seren ehostus voi olla osin myös myynninedistämistä?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 24.02.2014, 13:27:00
Tosin Europalla taitaa olla Turun reitin takia koneissa käyttötunteja paljon enemmän kuin noilla kävelykaduilla. Mahdollista huoltoaikaakin Hki-Sto linjalla on ihan eri tavalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Oiva Kettu - 24.02.2014, 15:53:55
La

Finnjet esimerkiksi oli kotimarkkinoiden käytössä 1977-2006 eli 29 vuotta.
Eri asia tietysti on, kuinka

Minä ymmärsin jotta Finnjetin eliniän lyhyyteen oli osansa erikoisilla moottoreilla?  Ja erikoinen konsepti muutenkin. vai juuri siistä syystä oli paljon rahanarvoista eteenpäinmyytävää tekniikkaa romukauppaille.  13milj $ romutettavasta laivasta ei ole pikkuraha. varsinkin jos modersisointikulut olisivat "kemmeniä miljoonia"   Vertailun vuoksi eckerön Finlandia maksoi n 60 milj + remontointi, imagonremontti, kouluttaminen yms taisivat antaa silloin jossakin summan yli 90milj kokonaiskustannus jollen väärinmuista
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalle Id - 24.02.2014, 17:06:29
Ilmailualan käyttöaikoja ei voi suoraan vertailla merenkulkuun, noin nyrkkisääntönä (matkustaja)laivan käyttöikä asettuisi omien havaintojeni mukaan suunnilleen 40 vuoteen. Paljon riippuu tietysti siitä, miten hyvin laivaa on huollettu, miten kuluttavassa käytössä se on ollut ja miten onnistunut se on teknisiltä ratkaisuiltaan sekä yleiseltä rakenteeltaan. Finnjetin tapauksessa jälkimmäinen seikka lopulta johti laivan romuttamiseen, laivassa oli yksinkertaisesti liikaa matkustajatiloja suhteessa autokansiin. Ja on toisaalta totta, että harvempi laiva viettää koko ikäänsä saman varustamon laivastossa... tosin tähän on selvästi tulossa ainakin Itämerellä muutos, kun matkustaja- ja rahtimäärät eivät enää kasva, mikä johtaa siihen, ettei laivoja tarvitse vaihtaa uudempiin.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Selkälä - 24.02.2014, 18:34:21
Vertailun vuoksi eckerön Finlandia maksoi n 60 milj + remontointi, imagonremontti, kouluttaminen yms taisivat antaa silloin jossakin summan yli 90milj kokonaiskustannus jollen väärinmuista

Korjataan virhe väitteessä - ei 60 MEUR vaan 75 MEUR. Kokonaissumma sen sijaan on noin 90 MEUR, se täsmäsi. 60 MEUR olisi ehkä ollut sen hinta tänään, sillä noiden hinnat ovat yhä laskussa. Sitähän Stena muun muassa yrittää hyödyntää.

Toinen kommentti tässä sivussa on sitten se että Napoleon Bonaparte on myyty vakuutusyhtiöille vaurioituneena hintaan 60 MEUR. Sen uskotaan päätyvän myytäväksi eteenpäin romutettavaksi.

Käyttökelpoiseen ikään: siihen vaikuttta myös esimerkiksi 2015, sekä taloudelliset ajat. Jos menee huonosti, ne on kannattavampaa romuttaa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tuomas Romu - 24.02.2014, 21:39:56
Jos menee huonosti, ne on kannattavampaa romuttaa.

Varsinkin jos samanaikaisesti teräksen hinta on korkealla.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Laakso - 26.02.2014, 23:26:57
Voihan olla että rampille tekevät jotakin määräaikaisjuttujen lisäksi, rekkoja ei ole yläkannella näkynyt sen onnettomuuden jälkeen ainakaan niillä kerroilla kun olen käyttänyt.

Nyt tuosta telakoinnista on liikennetiedote:

Lainaus
Tallink Starin telakointi 1.4.-12.4.2014

Tallink Star on poissa liikenteestä autokannen rampin korjauksen vuoksi 1.-12.4.2014 välisen ajan. Telakoinnin aikana liikennöimme Helsinki-Tallinna-reitillä ylimääräisiä vuoroja Baltic Queenilla ja Victorialla.

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/hyva-tietaa#4370312
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 04.04.2014, 13:31:03
Web-kamerasta bongattua, Tallinkin Isabelle on Naantalin Luonnonmaalla telakalla. Marinetrafficin Ais tietojen mukaan saapunut aamuyöllä tänään.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 10.04.2014, 19:44:32
Näyttääpä Isabelle paraikaa tekevän lähtöä Luonnonmaan telakalta. Ei ainakaan Naantalin sataman webcamissa näyttäisi juurikaan muuttuneen ainakaan väritykseltään.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Eerik Vilenius - 12.04.2014, 15:20:42
Näyttääpä Isabelle paraikaa tekevän lähtöä Luonnonmaan telakalta. Ei ainakaan Naantalin sataman webcamissa näyttäisi juurikaan muuttuneen ainakaan väritykseltään.

Taitaa enteillä sitä, ettei kyseinen laiva ole pitkään Tallinkilla. Pitkäaikaisen laivan ulkoasun eteen nähtäisiin edes vähän vaivaa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pete Lehto - 12.04.2014, 18:47:36
Taitaa enteillä sitä, ettei kyseinen laiva ole pitkään Tallinkilla. Pitkäaikaisen laivan ulkoasun eteen nähtäisiin edes vähän vaivaa.

Toisaalta, nythän laiva on niin Latvian väreissä kuin vain voi olla, eikä laivan reitillä tule muita samanvärisiä vastaan kuin Tukholmaan saapuessa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 15.10.2014, 03:24:09
Toisaalta, nythän laiva on niin Latvian väreissä kuin vain voi olla, eikä laivan reitillä tule muita samanvärisiä vastaan kuin Tukholmaan saapuessa.

Tuli mieleen tuosta värityskeskustelusta muualla. Nythän Isabelle on kesän jälkeen saanut vielä lisää punaista runkoonsa, ihmeellisesti esim. yksi ovi 7 kannella ja perän yökerhon ikkunoiden ympärys on muuttunut punaiseksi. Mene ja tiedä mitä tuolla sitten haetaan. Lisäksi keulassa on pieni Tallink-merkki valkoisella. Jotenkin tuntuu, ettei tuokaan taida kovin kauaa Tallinkin laivastossa olla.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125767

Samaan aikaan mielestäni Victorian uusi Tallink-logo istuu paljon paremmin kuin Romantikan vanha. Romantika on myös saanut tuon Tallink-logon keulaansa loppukesän aikana, mutta mitään muuta sille ei ole Tallinnan linjalle siirtämisen jälkeen tehty.

Victoria 11.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125770
Romantika 10.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125768

Vastaavasti voisi toivoa, että myös Baltic Queenin logo uudistettaisiin, esimerkiksi seuraavan telakoinnin myötä. Kauppatilaa pitäisi myös saada lisää, jos on tarkoitus tuo Helsingin reitillä pitää, puhumattakaan jos on vielä suunnitteilla jotain ajatuksia Turun reitistä. Itse en kyllä jaksa jälkimmäiseen uskoa, ero Galaxyyn on kuitenkin niin pieni. BQ:n paikka olisi mahdollisesti edelleen Tallinnan ja Tukholman välillä. Kaikkiin em. voisi muuten Siljan uusi logo sopia myös melko nätisti.
Tässä vielä Tukholman reitillä 10.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125773

Liittyen Turun linjan tulevaisuudesta keskusteluun, tuli mieleen edellisellä päiväristeilyllä Tallinkin nopeilla, että minkähänlainen homma olisi muokata jompikumpi päiväpendelöijistä Turun reitille sopivaksi? Tai olisiko se yleensäkään tehtävissä? Superstaria muistaakseni huhuiltiin alunperin tilattavaksi sisarineen juuri joko Turun liikenteeseen tai Saksan reitille, siis ennen kuin Tallink osti sekä Superfastit että Siljan. Joka tapauksessa molempien väritys alkaa olla vähän nähty. Itse asiassa mielenkiintoista, että ramppikorjauksien yhteydessä keväällä Starin logoa ei vaihdettu uuteen. Voiko olla jotain suurempaa suunnitteilla seuraavan pidemmän telakoinnin yhteydessä? Molemmat saisi mielestäni nätisti modernisoitua siten, että keulaan jäisi nykyisen väriset "aallot", Superstariin vaikka nuo nykyiset ja muu runko valkoiseksi, kansirakennelma ja skorsteeni nykyiselleen, uusi logo ja ehkäpä nykyistä suurempi? Stariin muuten samat, mutta yläkansien raidat pois ja joku kuvio tuolla mintunvihreällä keulaan, muuten valkoinen ja suurempi logo. Mitä sanotte?

Star 9.7.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125776
Superstar 17.7.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125777
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 15.10.2014, 12:32:29
Turunlinjan ongelma pika-alusten osalta on pitkä saaristotaival, jossa kovin suuria nopeuksia ei voi käyttää. Vaikka sitä ei rajoituksin olisikaan säädetty, sanelee kipparin järki sen, ettei saaristossa ajella urku auki. Jo vastaantulevaa liikennettä ahtaissa väylissä on liian paljon, puhumattakaan avomeriliikenteeseen suunniteltujen alusten nostamista aallokoista.
Ajatus päivässä Turusta Kapellskäriin ja takaisin ajavasta aluksesta olisi ehdottomasti kannatettava, mutta Tallinkilla tuskin intressejä moiseen löytyy (epäilen kyllä, ettei löydy Vikingillä, Finnlinesilla eikä Eckerölläkään). Matka kestää yhteen suuntaan noin 7 tuntia (Långnäsin kautta), joten päiväristeilyn kesto olisi harmillisen pitkä. Mutta tarvematkustusta tuollainen epäilemättä palvelisi nykyisiä risteilypainotteisia vuoroja paremmin.
 
Superstar oli muistaakseni alunperin ajateltu Saksan liikenteeseen, mutta suunnitelmat muuttuivat, kun Tallink aloitti Superfast-sekoilunsa. Onneksi laiva ei tuolloin ollut vielä ihan valmis, joten 6.kansi voitiin, toisin kuin alustyypin pohjaratkaisussa, rakentaa päivälauttastandardien mukaiseksi. Nyt, kun tarpeettoman kevyesti tältä osin rempattu Finlandia on samalla linjalla, voi hyvin huomata, miten pienet erot voivat vaikuttaa käytännön tasolla. Superstarin 6.kannella on oleskelutiloja parin tunnin matkan tarpeisiin ja kunnollisen kokoiset kaupat, Finlandialla ei.

Vaikka Tallinkin alussijoittelu välillä tuntuu jopa niin sanotun järjen vastaiselta, olisi aika omituista vekslata TLL-STO-linjalle jälleen kaksi ratkaisevasti toisistaan eroavaa alusta. Tuota linjaa operoidaan tasarytmisesti, joten ainoa kaksikko, joka siihen varustamon flotasta sopii, on Romsku ja Vickan.
Galaxyn ja BQ:n päittäinvaihtoa taas puolustaisi kaksi faktaa, joista toinen konetehollinen, eli BQ parin lisäsolmunsa ansiosta saattaisi kyetä nykyistä pidempiin satama-aikoihin ja toinen imagollinen, sillä Baltic-kuninkaallisten alusten samalla linjalla olo mahdollistaisi vakituisten huoltopäivien kera mahdollisuuden kierrättää kumpaakin kaikilla reitin lähdöillä. Galaxy taas on niin persoonallinen tapaus, ettei asiakkaan kannalta oikeastaan ole väliä sillä, pidetäänkö sitä Tallinkina vai Siljana.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko Valli - 22.10.2014, 19:22:50
M/S BALTIC PRINCESS EI LIIKENNÖI 23.10.2014 TURUSTA EIKÄ 24.10.2014 TUKHOLMASTA TEKNISISTÄ SYISTÄ

Onko normaali huolto vai jotakin muuta?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Laakso - 23.10.2014, 18:17:01
Päivän Turun Sanomat kertoo syystä näin:

Lainaus
Huollon syyksi Tallink Silja kertoi teknisen vian.

– En itse asiassa tiedä vian laatua sen tarkemmin, mutta vika ei vaatinut telakointia, vaan laiva huolletaan satama-altaassa, kertoo Tallink Siljan viestintäasiantuntija Sari Sillman.

Sillmanin mukaan tekninen vika huomattiin jo keskiviikkona, mutta keskiviikkoillan lähtöä ei sen vuoksi peruttu.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/691802/Baltic+Princess+palaa+liikenteeseen
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Sami Tikkanen - 15.11.2014, 00:52:05
Wtf. Meneeköhän Queen telakalle tammikuussa kun viihdekalenteri ilmoittaa dockia ajalle 12.-21.1.2015..? varaussysteemikin näyttää tuolle ajalle "harmaata" eli ei varattavissa. Mutta kuitenkin NRJ ilmoitti vastikään että seuraava Extravadance-risteily olis 17.1.. hmm. Tiedä sitten onko heillä ajankohtaista tietoa tai jos tuo telakointi varmistui vasta näinä päivinä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Laakso - 15.11.2014, 07:54:02
Wtf. Meneeköhän Queen telakalle tammikuussa kun viihdekalenteri ilmoittaa dockia ajalle 12.-21.1.2015..? varaussysteemikin näyttää tuolle ajalle "harmaata" eli ei varattavissa.

Kyllä tuo löytyy ihan BQ:n aikataulun poikkeuspäivistäkin; huoltopäivät 11. - 21. tammikuuta.

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/aikataulut-helsinki-tallinna

(tuon sivun alaosassa)

Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Toivonen - 15.12.2014, 16:27:15
Kyllä tuo löytyy ihan BQ:n aikataulun poikkeuspäivistäkin; huoltopäivät 11. - 21. tammikuuta.

Taitaa BQ kokea noiden huoltopäivien aikana suht samanmoisen uudistuksen kuin sisarensakin. Ainakin Fashion Street -myymälä on näemmä luvassa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Sami Penttilä - 06.01.2015, 20:30:11
Nyt oli BQ jo muutoksen tuulet menossa:
-Tango lounge oli muutettu iskelmä baariksi.
-Sevilla Bar oli pressujen takana, kovasti oli työn ääntä ilmasssa.
-Kids shop oli työmaana ja reissun aikana siihen jo uusi väliseinä tuli, joka erotti Boutique kaupan.

( tuopin hinta noussut 4.90 -> 5.90 )
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Toni Ohvo - 07.01.2015, 21:35:24
Nyt oli BQ jo muutoksen tuulet menossa:
-Tango lounge oli muutettu iskelmä baariksi.
-Sevilla Bar oli pressujen takana, kovasti oli työn ääntä ilmasssa.
-Kids shop oli työmaana ja reissun aikana siihen jo uusi väliseinä tuli, joka erotti Boutique kaupan.

( tuopin hinta noussut 4.90 -> 5.90 )

Oikeastaan, jo viime kuun puolen välin aikoihin Tango Lounge oli Iskelmäbaariksi muuttunut. Työt näemmä on liikenteessä ollessa jo hyvissä ajoin aloitettu.

Viimeisimmällä reissulla BQ:lla kuulin, että myös Starlight Palace tulee saamaan hieman ilmeen ehostusta BP:n tavoin, ainakin tekniikan osalta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mika Blomberg - 14.01.2015, 11:07:24
Ei tuosta Baltic Queenista kunnon laivaa saa tekemälläkään, tai ainahan saa, mutta silloin pitäisi laittaa kunnon remontti päälle, muoviset hyttikäytävät ja hytit uusia, halvat venäläisen oloiset materiaalit yökerhosta ym. juottoloista uusia jne. Onnettoman pieni disco pois, ja Romantikan tapainen pieni saunaosasto sinne, toisaalta sitten taas menetettäisiin kiva saunaosasto, joka taitaa olla Baltic Queenin ainoa ilon aihe, ja koko Galaxy seuraajan. Vaikka Vikingin esim. Helsinki Tukholma laivat ovat ikivanhoja, on niissä kyllä paljon enemmän ikkunapinta-alaa kun tässä, ja se ei ole mikään urbaanilegenda, vaan totta, ei tarvitse kun katsoa esimerkiksi buffet ikkunoita. Ei ihme että Vikingillä on Turussa melkein 60 % markkinaosuus, näille Galaxy luokan muovilaivoille nyt pärjäisi vaikka vanhat Finlandia / Silvia regina ;D
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jon Frelander - 15.01.2015, 20:42:25
Jaaha tällänen ilmotus et Baltic princess olisi huoltotöiden takia poissa jonkun aikaa liikenteestä. Eli siis ajalla 25.1-5.2.2015 Ni onko nyt niin, että toi laiva on ihan paska, kun se kokoajan on huoltojen takia poissa liikenteestä? Eikö Tallink(Sillink) saa sitä toimimaan? Eihän siitä kauaa ole kun se oli vaihdelaatikko-ongelmien takia poissa liikenteestä. Miksei Galaxy reistale noin paljoa, vaikka samanlainen alus sekin on. Tallinkin kannattais korvata kyseinen romu Baltic Queenilla, kun se selvästikkin kestää paremmin. :D
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Pio - 15.01.2015, 20:46:16
Saman (Ruotsin Tallink Siljan) sivun: http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/trafikinformation mukaan myös Romantika on kunnossapitotöiden vuoksi pois liikenteestä, aikavälillä 30.1.-6.2. Tietäneekö tämä ainakin Tallinkin uutta logoa kylkeen?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalle Keinonen - 15.01.2015, 21:01:15
Samalla sivulla lienee myös jotain virheellistä tietoa Romantikan poikkeusaikatauluissa, koska siellä ilmoitetaan Romantikan ajavan 17.3 ja 8.11 lähtönsä Sto-Mhn-Sto väliä. Kuitenkin seuraavina päivänä saman taulukon mukaan on lähdöt Tallinnasta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 15.01.2015, 21:12:46
Kummaa, ettei Tallinkin Suomen sivulla ei ole mitään tietoa tästä asiasta, ainakaan vielä. Sinänsä kiinnostaisi, kun sattuu olemaan varaus BP:lle 25.1.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Laakso - 15.01.2015, 21:55:23
Kummaa, ettei Tallinkin Suomen sivulla ei ole mitään tietoa tästä asiasta, ainakaan vielä. Sinänsä kiinnostaisi, kun sattuu olemaan varaus BP:lle 25.1.

Myöskään varausysteemi ei näytä vielä tietävän koko asiasta, vaan antaa tehdä varauksia normaalisti ko. ajalle.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 16.01.2015, 00:56:34
Kummaa, ettei Tallinkin Suomen sivulla ei ole mitään tietoa tästä asiasta, ainakaan vielä. Sinänsä kiinnostaisi, kun sattuu olemaan varaus BP:lle 25.1.

Galaxy ajaa BP:n vuorot:

"Mellan 25.1 – 5.2 kommer fartyget Galaxy tillfälligt att trafikera enligt Baltic Princess tidtabell på linjen Stockholm – Åbo. Under denna period avgår Galaxy från Stockholm klockan 07.10 istället för klockan 19.30 och alla kvällsavgångar från Stockholm ställs in. Detta med anledning av planerat underhållsarbete av fartyget Baltic Princess. Galaxy är åter i ordinarie trafik 6.2 klockan 19.30 från Stockholm."
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 16.01.2015, 06:40:22
Galaxy ajaa BP:n vuorot:

"Mellan 25.1 – 5.2 kommer fartyget Galaxy tillfälligt att trafikera enligt Baltic Princess tidtabell på linjen Stockholm – Åbo. Under denna period avgår Galaxy från Stockholm klockan 07.10 istället för klockan 19.30 och alla kvällsavgångar från Stockholm ställs in. Detta med anledning av planerat underhållsarbete av fartyget Baltic Princess. Galaxy är åter i ordinarie trafik 6.2 klockan 19.30 från Stockholm."
Jep, mutta päiväristeily Ahvenanmaalle taitaa onnistua hiukan huonosti.
Eikä vieläkään näy asiasta Suomessa mitään tiedoitetta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Maria Kurtto - 16.01.2015, 09:37:22
Olin jo asiasta TallinkSiljaan yhteydessä Twitterissä kun sattuu olemaan matkaa buukattuna tuolle ajalle ja sieltä vastasivat että tullaan olemaan yhteydessä matkaan liittyen mahdollisimman pian. Samalla kehotin heitä laittamaan Suomen sivuille myös infoa laivan vaihdosta ja piakkoin kuulemma päivitetään ::)
Sais nyt rempata tuon BP:n kunnolla kuntoon. Ei tämä kovin hyvää mainosta Siljalle ole että jatkuvasti matkoja peruutellaa/siirrellään...

Edit: Nämä viestit ehkä kuuluisi tonne BP ketjuu
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Harri Muhonen - 16.01.2015, 16:01:23
No nyt on tullut päivitystä poikkeusaikatauluihin:

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/liikennetiedotteet (http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/liikennetiedotteet)

Tiedotteet nyt myös facessa ja twitterissä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 16.01.2015, 19:49:23
No nyt on tullut päivitystä poikkeusaikatauluihin:

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/liikennetiedotteet (http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/liikennetiedotteet)

Tiedotteet nyt myös facessa ja twitterissä.

Siltikään ei ole mainittu, että aamuvuorot (kaiketi) on peruttu...
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 17.01.2015, 08:44:39
Päivän painetussa Turun sanomissa oli mainittu jutun yhteydessä että BP:n vaihdelaatikkoon tilattu varaosa on saapunut ja se vaihdetaan liikennöinti katkon aikana.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 17.01.2015, 14:38:27
Tuon samaisen paperilehden mukaan noita Galaxyjä alkaa kertyä Ruotsin rannoille lähes täysi tusina. Lehdessä lukee, että varustamon Galaxy-laiva korvaa Baltic Princessin iltalähdöt Turusta 26.1.-5.2.2015. Turun lisäksi muutoksia on Tukholman päässä, josta ei kyseisenä aikana ole lainkaan lähtöjä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 17.01.2015, 15:09:00
Samaa naureskelin aamulla, varsinainen toimittajan aivopieru.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Timo Toivonen - 22.01.2015, 12:53:05
Tämän BP:n korjaustoimenpiteen takia on näköjään sijaistaja Galaxylla 5.2 mahdollisuus päivä Tukholmassa risteilyyn ilman paatin vaihtoa.

Edit: lisättäköön, että BQ:lla taasen huolto viivästynyt pikkasen, palaa vasta huomenna 12.30 liikenteeseen Tallinnasta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 26.01.2015, 14:04:45
Turun satamassa harvinaisen paljon Virolaista laivanmaalaustaidetta, kun PB ja Galaxy seisovat molemmat satamassa. Ei mikään erityisen kaunis näky.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Pio - 05.02.2015, 17:53:40
Saman (Ruotsin Tallink Siljan) sivun: http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/trafikinformation mukaan myös Romantika on kunnossapitotöiden vuoksi pois liikenteestä, aikavälillä 30.1.-6.2. Tietäneekö tämä ainakin Tallinkin uutta logoa kylkeen?

Näkemieni kuvien perusteella Romantika on saanut uudet Tallink-logot kylkiinsä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Viita - 12.01.2017, 20:27:29
Tallinna Tutuksi-blogi tietää kertoa, että Star on suunnannut telakalle (Kopliin).

 Tallink Star telakalla 12.-27.1.2017

Laivayhtiöiden hiljaisin kuukausi on selkeästi tammikuu ja tuolloin on hyvä remontoida aluksia vähäisemmän liikennöinnin takia. Viking XPRS on tässä kuussa telakalla ja tilalle tulee tuuraamaan M/S Rosella. Isoja muutoksia tehdään myös Tallink Star -alukselle.

TallinkSilja M/S Superstar poistuu tässä kuussa M/S Megastarin tieltä 29.1. ja sitä ennen myös Tallinkin Star - alus kokee remontin. Remontti tapahtuu 12.-27.1.2017 ja tuona aikana Starille rakennetaan ramppi autoilijoita varten laivan toiselle autokannelle. Todennäköisesti aluksella tehdään myös muita pienempiä huoltotöitä telakoinnin aikana.

Ramppi tulee nopeuttamaan lähinnä henkilöautojen lastausta merkittävästi ja samanlainen systeemi tulee olemaan neitsytristeilynsä 29.1.2017 tekevällä M/S Megastarilla. Lastausrampit löytyvät luonnollisesti jo valmiina Tallinnan satamasta ja tulevasta Länsiterminaali 2 -kompleksista.

Samaan aikaan kun Megastarille alettiin muutama vuosi sitten tekemään mahdollisimman joustavaa lastaussysteemiä, alettiin myös Starille suunnittelemaan vastaavaa systeemiä. Nyt parin viikon telakoinnin aikana toteutetaan siis jo pidemmän aikaa suunnitelmissa ollut systeemi ja näin ollen molemmat Shuttle -alukset jotka helmikuussa 2017 operoivat Helsingin ja Tallinan välillä, saavat samankaltaiset lastaussysteemit. Näinollen lastaukset tulevat myös olemaan sujuvampia niin rahdin kuin henkilöautojen osalta.

Star telakalla, Tallink Star telakointi
Star on jo telakalla. Kuva: Marinetraffic.com

Tarkoituksena on, että jatkossa henkilöautot käyttävät pääsääntöisesti lastausramppia ja rahti kuljetetaan laivalle aluksen pääporteista. Täyteen vauhtiin parannelty lastaussysteemi pääsee kun Länsiterminaali 2 valmistuu kevään 2017 aikana.

http://www.tallinnatutuksi.fi/2017/01/tallink-star-telakalla-2017-autoramppi.html

Mihinköhän aikovat tunkea kaupan varaston keulasta?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Viita - 13.01.2017, 11:27:01
Ja Tallinkin virallinen tiedotus aiheesta.

Pikalaiva Starin ajoneuvoja lastataan ja puretaan pian kahdelta kannelta

13.01.2017

Tallinkin pikalaiva Starille rakennetaan tammikuussa uusi ajoramppi ylemmille autokansille ajoneuvojen kaksitasoista lastausta ja purkua varten. Ajoneuvojen lastaus kahdelta eri tasolta vähentää huomattavasti lastaus- ja purkutoimintaan käytettävää aikaa ja lisää samalla automatkustajien matkustusmukavuutta. Tammikuun lopussa Helsinki−Tallinna-reitillä aloittavalla uudella Megastarilla on myös vastaavat ajorampit kahdelle kannelle.

Tallinkin Head of Shipmanagement, kapteeni Tarvi-Carlos Tuulik kertoo, että insinöörit alkoivat kartoittaa laskelmin ja mittauksin parasta mahdollista ratkaisua Starin kaksitasoiseen lastaukseen lähes kaksi vuotta sitten. ”Nyt suunnitelmat ovat valmiit ja Starin kahden viikon telakoinnin aikana suunnitelmien mukaiset rakennustyöt voidaan toteuttaa, joten meillä on tammikuun lopulla molemmilla Helsinki−Tallinna-reitillä liikennöivillä pikalaivoilla tehokas ja asiakkaita miellyttävä ajoneuvojen lastaus- ja purkausmahdollisuus", Tuulik iloitsee. 

Sekä Starille että Megastarille lastataan isot rahtiyksiköt jatkossa alemmalle kannelle ja henkilöajoneuvot rahdista erilleen ylemmille kansille.

Sataman puolella uudet kahden kerroksen kaksoisrampit ovat jo paikoillaan niin Helsingin Sataman Länsiterminaali 2:ssa kuin Tallinnan sataman D-terminaalissa.

Starin ollessa telakalla 12.-27. tammikuuta Helsinki−Tallinna-reitillä liikennöi tilapäisesti vain yksi pikalaiva, Superstar. Meyer Turun telakalla rakenteilla oleva LNG-käyttöinen Megastar aloittaa liikennöinnin reitillä 29.1. Tällöin Star on jo palannut telakalta ja Superstar poistuu Tallinkin liikenteestä.

Lisätietoja:

Tarvi-Carlos Tuulik, Head of shipmanagement, tarvi-carlos.tuulik@tallink.ee

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/f650363f97a9d07e
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Viita - 25.01.2017, 00:53:46
BLRT:n ukot rakentelee ja pian pitäisi olla valmista.

Instagramin puolella oli joitain kuvia muutostöistä
https://www.instagram.com/p/BPaZigEAeFR/
https://www.instagram.com/p/BPNoivvg6yg/

Havainnekuva miltä keula näyttää muutosten jälkeen.
https://www.instagram.com/p/BPKHiMNgRx9/
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jenni Taalismaa - 07.02.2017, 22:27:24
Huomasinpa juuri että Tallinkin M/s Isabelle on Turussa telakalla. Ainakin Ais:in mukaan. Onko kyseessä ihan normaali telakointi, vai saisiko laiva vihdoinkin uutta maalia ylleen? Kun edelleen muistuttaa hyvin paljon Viking Linen laivaa. :)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 07.02.2017, 22:39:35
tulee kyllä uutta väriä ja aikas paljonkin.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 09.02.2017, 16:37:14
Facebookissa mäin tänään erään yksittäisen käyttäjän ottaman kuvan Isabellestä Luonnonmaalla ja kovasti Vikinginpunaiselta näytti joten se siitä uudelleenvärityksestä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 09.02.2017, 17:57:55
Missä lämpötilassa maalaus onnistuu ulkona telakoiden käyttämillä maaleilla ? Osui aika kylmä jakso telakoinnin ajaksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalle Id - 10.02.2017, 18:19:23
Facebookissa mäin tänään erään yksittäisen käyttäjän ottaman kuvan Isabellestä Luonnonmaalla ja kovasti Vikinginpunaiselta näytti joten se siitä uudelleenvärityksestä.
Kumma kun itse näin ison läjän kuvia joissa laivan peräosasssa punainen on saanut väistyä valkoisen rungon tieltä, esim tässä kuvassa: https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/16602427_10210678964344250_6569506466646695643_o.jpg?oh=b311a5a6e576499d2704bfa8861cff54&oe=594A99C6
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 10.02.2017, 20:19:55
Mukava odottaa, tuleeko jotain muutakin kuviota valkoisen lisäksi. Megastarin kylki ainakin kuvien perusteella melkoisen tyylikäs.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 10.02.2017, 23:12:38
Kumma kun itse näin ison läjän kuvia joissa laivan peräosasssa punainen on saanut väistyä valkoisen rungon tieltä, esim tässä kuvassa: https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/16602427_10210678964344250_6569506466646695643_o.jpg?oh=b311a5a6e576499d2704bfa8861cff54&oe=594A99C6

Vaihtoehtoiset faktat ovat päässeet läpi tällekin foorumille. Tai sitten maalaus on tapahtunut noiden toisten kuvien ottamisen jälkeen :)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 11.02.2017, 00:09:53
nyt koko port side ja keula valkoisena ;),varmaankin meidän kraanakuski päivittää piakkoin
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 11.02.2017, 09:31:53
Kumma kun itse näin ison läjän kuvia joissa laivan peräosasssa punainen on saanut väistyä valkoisen rungon tieltä, esim tässä kuvassa: https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/16602427_10210678964344250_6569506466646695643_o.jpg?oh=b311a5a6e576499d2704bfa8861cff54&oe=594A99C6
No vihdoinkin,varmaan Ahvenanmaalta tullu noottia et maalakkaas ny muun väriseksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tero Lindfors - 11.02.2017, 21:14:04
Olen samaa mieltä: vihdoinkin. Uskon kuitenkin näin myöhäisen maalaamisen liittyvän lähinnä siihen, että Riian ja Tukholman välillä on ensimmäistä kertaa reiluun pariin vuoteen kaksi laivaa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalle Id - 12.02.2017, 00:30:03
Toisaalta kyllähän ne kaksi laivaa ajoivat aiemmin ihan sulassa sovussa aivan eri värisinä.

No, joka tapauksessa kuvien perusteella Isabelle olisi saamassa kylkiinsä mustia raitoja seiska- ja kasikannen kohdalle, eli Romantikan tyylistä väritystä pukkaa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 12.02.2017, 11:17:51
No vihdoinkin,varmaan Ahvenanmaalta tullu noottia et maalakkaas ny muun väriseksi.

Viking Linellä ei ole tavaramerkkioikeutta punaiseen väriin laivan kyljessä, joten tuskinpa ovat mitään sanoneet.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Tero Lindfors - 12.02.2017, 12:17:10
Toisaalta kyllähän ne kaksi laivaa ajoivat aiemmin ihan sulassa sovussa aivan eri värisinä

Pointtini ei ollut se, että kaksi eri väristä laivaa samalla reitillä olisi ongelma. Tarkoitin sitä, että nyt kun reitillä on pitkästä aikaa kaksi laivaa, voi toisen huoletta telakoida niin, ettei reitti jää kokonaan tyhjäksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 12.02.2017, 13:31:15
Viking Linellä ei ole tavaramerkkioikeutta punaiseen väriin laivan kyljessä, joten tuskinpa ovat mitään sanoneet.
Ei yleisesti punaiseen mutta Apollonpunainen on kyllä Vikingin tavaramerkki.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 12.02.2017, 16:32:32
Väri on kotoisin Myrstenin isännän sisaren  huulipunan "Mexican Fire" värisävystä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Toni Ohvo - 12.02.2017, 17:16:12
Valkoisen, Romantika-tyylisen maalauksen myötä näyttää ulkoisesti uudemmalta. Ehkä Tallinkilla on aikomus pitää Isabelle laivastossaan pidempäään, kun nyt maalataan.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 12.02.2017, 22:22:40
Olisi mukava saada kuvalinkkejä valmiista ulkoasusta, kun niitä jollekin tulee.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 12.02.2017, 23:41:37
Senhän tuo väritys on aiheuttanut, ettei Tallink ole voinut käyttää Isabellen kuvia Ruotsissa graafisessa mainonnassa. Ja kun Latvian linjan toiminta on ollut vähän niin ja näin, niin eipä sitten kaiketi ole nähty asialla niin väliäkään. Rahdin ja niukasti maksukykyisen asiakaskunnan on annettukin mennä Stenalle, joka on kiittänyt lisäämällä kapasiteettiä.
Nyt tilanne saattaa olla muuttumassa. Jos Riian risteilyistä aiotaan tosissaan tehdä Ruotsissa myyntitavaraa, ei laiva saa näyttää vieraan varustamon alukselta. Ja jos Tallink syystä tai toisesta päättäisi sittenkin kokeilla Latvian risteilyjä myös Suomesta, ei Isabelle olisi siihenkään käyttöön ollenkaan hassumpi purkki, mutta tuotteen markkinointi visuaalisesti "väärän" näköisellä aluksella ei olisi mahdollista.

Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 13.02.2017, 19:27:11
(http://i120.photobucket.com/albums/o197/ville_t/nimetn.jpg) (http://s120.photobucket.com/user/ville_t/media/nimetn.jpg.html)

Tuollaisen oman vision olen joskus piirrellyt siitä millainen mielestäni Isabellen olisi pitänyt olla jos sen olisi halunnut saada suunnilleen sopimaan Romantikan kanssa liikennöimään samaa reittiä.

Ja sit näköjään olen joskus yrittänyt saada Festivaliakin istumaan samaan tyyliin :). kerkesihän sekin liikennöimään reittiä yhdessä Romantikan kanssa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Anders Isaksson - 13.02.2017, 20:16:20
Olisi mukava saada kuvalinkkejä valmiista ulkoasusta, kun niitä jollekin tulee.

Napsin päivällä telakalla käydessä muutaman kuvan, laitoin näkyviin tuonne Lankulle. http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35559.msg328076;topicseen#msg328076

Kuvien laatu on mitä on, puhelimella kuvattuja eivätkä kuvakulmatkaan kovin kaksisia ovat mutta antavat kai jonkinlaisen kuvan siitä millainen tuosta on tulossa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 13.02.2017, 21:15:04
joo kyllä siitä jo sen käsityksen saa että tuota Romantikan/Victorian väritystyyliä vähän mukailtu mutta noiden ikkunoiden viivojen päät on jätetty pyöristämättä. Romantikaan se kuuluu ja sopii mutta onhan toi vähän nykyaikaistettu versio noin suorana. Mutta kuitenkaan ei ole maalattu viivoja tylsästi yhtenäisenä koko laivan ympäri.

Paljon mielenkiintoisempi noin. Ei ihan tuo mun visio siis toteutunut mutta aika lähellä kuitenki.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 14.02.2017, 11:25:09
Pakko sanoa et nyt on Isabellessä tyyliä vaikka muille jakaa. Tallinkin järkevimpiä vetoja 2010 luvulla,ja ne toiset mitalisijan saavat Tallinkin vedot tällä vuosikymmenellä ovat Baltic Princessin tuonti Turkuun ja Megastarin rakentaminen.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 21.02.2017, 17:03:06
Ei mennyt maalaus "putkeen"
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35593.45 (http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35593.45)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.02.2017, 18:26:44
Ei mennyt maalaus "putkeen"
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35593.45 (http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35593.45)

Hiukan ihmettelin maalausta ilman telttaa pakkasella, mutta oletin Jotunin/Hempelin/Internationalin edustajan valvovan maalausta ja hyväksyvän olosuhteet.

Jälkiviisasti voi sanoa että maalattavat paikat olisi pitänyt "teltoittaa" ja laittaa lämpöpuhaltimet telttaan (mikä maksaa tietysti paljon rahaa pakkasella).

Jos ei ollut maalifirman reppiä paikalla saa telakka/varustamo syyttää itseään lopputuloksesta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 21.02.2017, 19:05:08
80-luvun maaleilla olisi onnistunut. Olin Mariellaa opiskeluaikana lomarahojen keruussa paikkapuhaltamassa ja maalari tuli perässä, kun 20 asteen pakkasessa hitsauskohtia paikkailtiin. Hitsarit olivat jo lopettaneet niillä asteilla ulkohommat. Xyleeniohenteinen maali oli kovaa tavaraa. Nykyään sitä ei enää varmaan käytetä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.02.2017, 22:01:57
Tuttu ilmiö, Europallehan kävi uutena samoin. Joku firmassa olisi saattanut tämänkin vielä muistaa...
 
Ehkä Tallinkin olisi sittenkin kannattanut tämän aluksen kohdalla kuunnella täälläkin esitettyjä asiantuntijalausuntoja ja valita Isabellen pohjaväriksi joku muu kuin valkoinen. Olen edelleen sitä mieltä, että se olisi kokonaan, 7.kannen valkoista raitaa lukuunottamatta, Latvian lipun punaisena ollut aika jyly ilmestys, eikä huono ratkaisu olisi ollut myöskään koko rungon sutiminen sellaiseksi vaaleanpunaiseksi, mitä Vikingin aikaisten valkoisten ja punaisten osien maalaamiseen tarkoitettujen värien sotkemisesta yhteen olisi voinut tulla. Ja nämä väritykset olisivat olleet varustamon muiden alusten maalausratkaisujen kanssa täydellisesti linjassa... 8)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.02.2017, 00:46:38
Tai sitten valkoinen on sudittu esim. Jotunin maalilla Hempelin punaisen yli ja eri valmistajien komponentit ovat erilaisia, josta seuraa kupliminen maalausolosuhteista riippumatta?

Omakohtaista kokemusta Jotunin maalista Internationalin päälle, joka kupli kaikki pois. Malesiassa ei muka (shipsun mukaan) ollut Internationalin maaleja saatavilla vaikka katalogin mukaan Malesiassa on kolme tehdasta, jotka valmistavat Internationalin maaleja.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 22.02.2017, 09:02:02
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen

Ja sit näköjään olen joskus yrittänyt saada Festivaliakin istumaan samaan tyyliin :). kerkesihän sekin liikennöimään reittiä yhdessä Romantikan kanssa.

Kiitos hienoista ja aikaa edellä olleista kuvista, mutta pilkunviilaus jos sallitaan niin eikö kuvassa ole Wellamo eikä Festival.   :)

edit: lainaus korjattu
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 22.02.2017, 10:02:58
niin eikö kuvassa ole Wellamo eikä Festival.   :)
Wellamo/Festival on sama laiva. Villen tekemässä kuvassa vaan sattunu pieni moka eli Taxfree laajennus on kuvassa mutta ei Panorama baria vaan siinä on aurinkokansi,no tekevälle sattuu.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 22.02.2017, 19:23:27
Jotenkin tämä Isabellen maalausasia on tavallaan aika surkuhupaisa. Onko tosiaankin niin, etteivät Turun Korjaustelakan kokeneet ammatti-ihmiset todellakaan tiedä käyttämiensä maalien ominaisuuksia, perusasioita??   -Hieman uskomatonta törttöilyä, etten paremmin sanoisi...
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.02.2017, 20:39:12
Jotenkin tämä Isabellen maalausasia on tavallaan aika surkuhupaisa. Onko tosiaankin niin, etteivät Turun Korjaustelakan kokeneet ammatti-ihmiset todellakaan tiedä käyttämiensä maalien ominaisuuksia, perusasioita??   -Hieman uskomatonta törttöilyä, etten paremmin sanoisi...

Aina kun olen ollut valvomassa isompia maalaushommia, niin paikalla on ollut maalin toimittajan (Jotun/Hempel/International) edustaja paikalla valvomassa ja tarkastanut pinnat ennen maalausta ja maalauksen jälkeen ko. edustaja on mitannut kalvon paksuuden. Suuresti epäilen että tätäkään olisi maalattu ilman maalin toimittajan edustajaa? Minkä maalifirman kanssa muuten Tallinkilla on sopimus vai vaihteleeko laivoittain? Tässä tapauksessa viisainta olisi ollut käyttää saman firman maalia kuin VL on Isabellassa käyttänyt.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.02.2017, 20:47:19
Valkoinen kyllä pysyy punaisen päällä, jos maali on ominaisuuksiltaan samanlaista ja saman valmistajan, jos punainen pinta mekaanisesti "karhennetaan", jos maalataan lämmitetyssä teltassa.

Yleensä telakat ovat haluttomia toimittamaan maaleja yhteensopivuusongelmien vuoksi ja maalauksen saattaa suorittaa asiakkaan (varustamon) aliurakoitsija tai telakan hankkima aliurakoitsija (ei taida telakoilla olla omaan maalausjengiä?) ja esim. teltoittaminen on varustamon harkinnassa ja varustamo maksaa sen.

Joten en telakkaa lähtisi syyllistämään.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Tarkkinen - 22.02.2017, 21:17:06
Aina kun olen ollut valvomassa isompia maalaushommia, niin paikalla on ollut maalin toimittajan (Jotun/Hempel/International) edustaja paikalla valvomassa ja tarkastanut pinnat ennen maalausta ja maalauksen jälkeen ko. edustaja on mitannut kalvon paksuuden. Suuresti epäilen että tätäkään olisi maalattu ilman maalin toimittajan edustajaa? Minkä maalifirman kanssa muuten Tallinkilla on sopimus vai vaihteleeko laivoittain? Tässä tapauksessa viisainta olisi ollut käyttää saman firman maalia kuin VL on Isabellassa käyttänyt.

Ainakin noi Tallinkin laivat on uutena maalattu lahtelaisen N-O-R maalin maaleilla. Samaten myös Oasis-sarjalaiset on normaalilta.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.02.2017, 22:22:19
Ainakin noi Tallinkin laivat on uutena maalattu lahtelaisen N-O-R maalin maaleilla. Samaten myös Oasis-sarjalaiset on normaalilta.

Nettisivujen mukaan ko. lafka valmistaa maaleja Jotunin lisenssillä eli Tallink siis on Jotunin asiakas kuten RCCL:kin?

Viking Line oli ainakin joskus? Hempelin asiakas?, joten jos on maalattu Hempelin yli Jotunilla, niin kuplii ja tippuu 100% varmuudella.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Tarkkinen - 23.02.2017, 08:37:03
Nettisivujen mukaan ko. lafka valmistaa maaleja Jotunin lisenssillä eli Tallink siis on Jotunin asiakas kuten RCCL:kin?

Viking Line oli ainakin joskus? Hempelin asiakas?, joten jos on maalattu Hempelin yli Jotunilla, niin kuplii ja tippuu 100% varmuudella.

Ainakin normaalin koulutuksessa kertoi minulle että ovat suoraan normaalin asiakas. Mutta tiedä siten kuinka ne asiaa kaunistelee. Varmaan voi olla Jotunin asiakkaita.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 23.02.2017, 21:26:32
Wellamo/Festival on sama laiva. Villen tekemässä kuvassa vaan sattunu pieni moka eli Taxfree laajennus on kuvassa mutta ei Panorama baria vaan siinä on aurinkokansi,no tekevälle sattuu.

On mulla tuosta laivasta piirrettynä kaikki versiot. Wellamosta vaan oli aikoinaan helpoin tuo muokkaus tehdä. ja eipä noita ollut aikoinaan edes missään julkaistaviksi tarkoitettu, kunhan löysin koneelta tiedostoja selatessa.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne Koskinen - 23.02.2017, 23:30:05
Ainakin normaalin koulutuksessa kertoi minulle että ovat suoraan normaalin asiakas. Mutta tiedä siten kuinka ne asiaa kaunistelee. Varmaan voi olla Jotunin asiakkaita.

http://www.nor-maali.fi/fi/yritys/lyhyesti-jotun/

"Jotun - Kansainvälinen yhteistyökumppani

Nor-Maalilla on vahva markkinaosuus Suomen konepaja- ja telakkateollisuudessa. Palvelemme asiakkaita myös Baltian maissa sekä muualla Itä-Euroopassa. Jotunin maailmanlaajuisen verkoston kautta pystymme palvelemaan asiakkaitamme joka puolella maailmaa.

 Valmistamme ja markkinoimme lisenssillä korkeasta laadustaan tunnettuja Jotunin laiva- ja teollisuusmaaleja Suomeen ja Viroon.

Yhteistyö arvostetun norjalaisen toimijan kanssa on kehittänyt meistä kilpailukykyisesti palvelevan maalitoimittajan myös kansainvälisillä markkinoilla.

 

Jotun A/S
• Vuonna 1926 perustettu norjalainen perheyritys
• Henkilöstöä noin 10 000
• 40 tuotantolaitosta ja toimintaa kaikilla mantereilla
• Liikevaihto noin NOK 16 miljardia (v. 2015)"

http://www.jotun.com/

L-Rannikolla parikin tarkastajaa/asiantuntijaa:

http://www.nor-maali.fi/fi/yhteystiedot/henkiloston-yhteystiedot/
    
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Jani Tarkkinen - 24.02.2017, 15:38:40
Kyllähän Normaali Jotunin kanssa on yhteistyössä. Mutta ne saa ja ne myykin maaleja suoraankin, myöskin niitä Jotunin värikartoissa olevia. Väliäkös kummin ne maalit toimittaa, Suomeen jää kuitenkin osa rahoista. =)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 25.02.2017, 00:29:29
Wellamo/Festival on sama laiva. Villen tekemässä kuvassa vaan sattunu pieni moka eli Taxfree laajennus on kuvassa mutta ei Panorama baria vaan siinä on aurinkokansi,no tekevälle sattuu.
Asia oli tiedossa. Siihen se pilkun viilaaminen liittyikin ja  hymiö. Anteeksi asiaton kommentointi liittyen hienoihin kuviin.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kim Helle - 28.02.2017, 12:41:06
Eilen näin Stokiksessa Isabellen ja ëkat maalit olivat jo kuorituneet keulasta.

http://i61.photobucket.com/albums/h75/helleki/Ships/DSC00153%20%20kopio_zpsnv5drexu.jpg (http://i61.photobucket.com/albums/h75/helleki/Ships/DSC00153%20%20kopio_zpsnv5drexu.jpg)
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 16.06.2017, 23:32:56
Onko Isabelle pitänyt värinsä talven jälkeen. Otsikoista se on ainakin pudonnut.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 16.06.2017, 23:35:42
Onko BP:n alennusvaihteille tehty jo aiemmin jotain isompaa vai tehdäänkö nyt alkuvuodesta 2018 isoja teknisiä muutoksia. Brändäyksestä onkin jo toisaalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 14.12.2018, 01:57:26
BQ lähtee ilmeisesti siihen Princessalle viime vuonna tehdyn kaltaiseen remppaan Tallinnasta sunnuntaina 6.1. Ensimmäinen lähtö Tallinnasta uusittuna on ilmoitettu olevan sunnuntaina 17.2. Vickan puolestaan suuntaa huoltoon Tallinnasta maanantaina 4.3. palatakseen maanantain 18.3.lähtöön. Isabellella on huolto näistä viimeisenä, se jää pois liikenteestä sunnuntaina 24.3.Riiassa ja aloittaa uudelleen samasta satamasta perjantaina 5.4.

Star jää pois liikenteestä maanantaina 7.1.klo 21.30 Tallinnassa ja tulee takaisin tiistaina 22.1.klo 10.30 Tallinnasta lähtevään vuoroon. Tällä välin Helsingin ja Tallinnan välillä matkustaminen voi joinakin päivinä olla ahtaanpuoleista vain Megastarin ajaessa normaalisti, sillä Europan normivuoro on peruttu perjantaina 11.1. Folklandian ja lauantaina 19.1. jonkun muun koko laivan tilauksen takia, samoin seuraavien päivien lähdöt Tallinnasta. Kun vielä muistetaan, että Folkkis-viikonloppuna Finlandiakin on poissa pelistä telakoinnin takia, voisi olla suorastaan järkevää hakea jostain joku varalaiva ajamaan ainakin perjantaina HEL-TLL- ja sunnuntaina TLL-HEL-suunnassa ylimääräinen vuoro. Mutta ehkäpä Tallink luottaa siihen, ettei vuoden hiljaisimpana ajankohtana tarvetta moiseen ole (11. ja 13.1.Vickan ehtisi käydä oman tuotteensa hirvittävästi kärsimättä Helsingissä esim.aikataululla TLL 11.00=>HEL 14.00-15.00=>TLL 18.00).




Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.10.2021, 18:38:02
Sea Wind on tulossa huomenna Luonnonmaalle muutaman päivän telakoinnille. Alustava lähtö Naantalin laivalistalla maanantaina 2.11.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.02.2022, 21:04:09
Baltic Queen on parhaillaan telakalla Luonnonmaalla (27.1.-9.2.) ja seuraavaksi sinne tulee Isabelle muutaman päivän kuluttua (12.-25.2.).
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Arto Papunen - 13.02.2022, 21:55:34
Liikennöintikatko lienee telakka Starilla? 28.3.-10.4.2022.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Kai Heino - 14.02.2022, 20:20:00
Skrollaa hiukan Aikataulut sivua alaspäin ja otsikon Poikkeukset alla löytyy selvitykset
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Mika Honkonen - 29.03.2022, 01:12:21
No nyt on Europa ja romantika käynyt telakalla. Europa aloitti liikennöinnin ja ajelee poikkeus aikataululla starin telakoinnin takia. Romantika lähti kohti uusia seikkailuja.

Onkohan starin tulevaisuudesta viitteitä telakoinnin työlistalla? Ohessa linkki jossa kerrotaan aiheesta.

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/4526233

Onko havaintoja onko romantika vaihtanut värejä telokoinnin aikana?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Hannu Sarell - 29.03.2022, 01:37:27
Romantika kohti Kristiansandia Norjaan. Hollannin lipulle vaihdettu?
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Janne-Petteri Kumpulainen - 29.03.2022, 10:34:20
Onko havaintoja onko romantika vaihtanut värejä telokoinnin aikana?

Kyllähän siihen tuli Holland Norway Linesin nimi ja logot korsteeniin ja kylkeen. Lippukin tosiaan vaihtui.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juhani Mehto - 31.03.2022, 13:28:49
Kyllähän siihen tuli Holland Norway Linesin nimi ja logot korsteeniin ja kylkeen. Lippukin tosiaan vaihtui.
Logo tuli vain korsteeniin, kylkeen tuli vain teksti, ohuella ja pienellä. Hauskaa tässä oli se, että HNL julkaisi uuden fontin logonsa kirjoitettuun osaan aivan hiljattain, ja kylkeen sitä ei kuitenkaan maalattu sillä.
Otsikko: Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
Kirjoitti: Juhani Mehto - 29.06.2022, 21:28:24
Sailor tuli tänään Luonnomaalle telakalle. Regal Star korvaa sitä.