maritimeforum.fi
Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Eero Halme - 26.03.2015, 23:20:51
-
http://www.ts.fi/uutiset/talous/751287/Turun+telakalle+iso+risteilijatilaus+Carnivalilta
Turun telakka saamassa tilauksen kahden risteilijän rakentamisesta
http://yle.fi/uutiset/turun_telakka_saamassa_tilauksen_kahden_risteilijan_rakentamisesta/7893213
-
Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta.
-
Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.
-
http://yle.fi/uutiset/suurtilaus_telakalle_turkuun__tilauskirjat_tayttyivat_hetkessa_vuoteen_2020_asti/8075809 (http://yle.fi/uutiset/suurtilaus_telakalle_turkuun__tilauskirjat_tayttyivat_hetkessa_vuoteen_2020_asti/8075809)
Carnival Corporation -varustamo tilaa Meyer Werftiltä neljä uuden sukupolven risteilyalusta. Näistä kaksi rakennetaan Meyerin Turun telakalla ja kaksi Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa.
Sopimuksen arvo on useita miljardeja euroja. Alukset toimivat nesteytetyllä maakaasulla.
Meyer Turun tilauskirja ulottuu nyt vuoteen 2020 saakka.
– Tämä tilaus on erityisen tärkeä Turun telakalle, sillä se antaa meille ja laivanrakennusalan alihankkijoillemme pitkään kaipaamaamme vakautta, jonka avulla me kaikki voimme kehittää ja parantaa toimintaamme, toteaa Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer yhtiön tiedotteessa.
-
Tää on kyllä iloista luettavaa. Juuri kun Sandvik lopettaa Turun tehtaan niin saadaan ilo uutisia pernoon ja pitkin Suomea alihankkijoille. Saksalaiset joutuu pian ostamaan tai tekemään yhteistyötä Rauman telakan kanssa. ;)
-
Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.
En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.
Edit: Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta. <--- piti siis alunperin lainata Kalle Idin postausta 27.03.2015 21:11:05
-
En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.
Kyllä noita (S)ECA alueita on myös Pohjois-Amerikassa, kuten tiedotusvälineissä minusta on varsin hyvin ollut esillä. Tuossa yksi nettisivu http://maexte.com/eca-areas/ (http://maexte.com/eca-areas/), josta löytyy ECA-alueiden kartta.
Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?
-
Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.
Ja mitä noihin SECA-alueisiin tulee, niin Pohjois-Amerikassa merkittävää on se, että Karibianmeri (jossa sikäläiset risteilyalukset viettävät pääosan ajastaan) on käytännössä kokonaan alueen ulkopuolella. LNG-moottori on nykyisten SECA-alueiden valossa järkevä vain, jos laiva viettää merkittävän osan vuodesta joko Pohjois-Euroopassa tai Alaskassa.
-
Upeaa että suomeen saadaan risteily-alus tilauksia :)
-
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.
16.6. paperisessa Turun Sanomissa väitettiin, että myös Turussa rakennettavat 180 000 bt:n laivat menevät Aidalle.
-
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia.
Carnival Corporationin virallisessa uutisessa (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=200767&p=irol-newsArticle&ID=2059296) sanotaan selvästi Aidan tilauksen olevan 180.000 bt.
Firman toisessa uutisessa (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=200767&p=irol-newsArticle&ID=2059101) puolestaan annetaan ymmärtää Turun laivojen tilaajan olevan Costa Crociere, joka puolestaan sisältää Costan ja Aidan.
The new ship order will allow the Costa Group to continue to build on its leadership position in the European cruise market – a market in which five out of 10 cruise guests in 2014 sailed onboard a Costa Group ship. [...] Costa Crociere S.p.A. is the leading cruise company in Europe. The 25 ships of the brands Costa Crociere, AIDA Cruises and Costa Asia together have a total capacity of 68,800 beds.
-
Turun uudisrakenteet tulevat Costalle, kertoo Cruise Business Review: http://cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/two-innovative-ships-for-costa-cruises-as-part-of-multi-billion-contract-with-meyer-werft.html
-
Turun uudisrakenteet tulevat Costalle, kertoo Cruise Business Review: http://cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/two-innovative-ships-for-costa-cruises-as-part-of-multi-billion-contract-with-meyer-werft.html
Samalla tuli myös julki ensimmäiset kuvat risteilijöistä:
KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostaShipsLNG2.jpg)
KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostashipsLNG1.jpg)
KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostashipsLNG4.jpg)
Ainakaan renderöinnin mukainen keulan ulkoasu ei kovin paljon miellytä - toivottavasti todellisuudesta tulee hiukan parempi!
-
Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
-
Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
Näinpä. Muuten näyttää hyvältä mutta keula kuin suoraan sotalaivasta.
-
Ennakkokuvien perusteella, - ulkoasu muistuttaa kovastipaljon MHI:llä rakenteilla olevaa aidaprimaa ja tuskin yhdenmukaisuus ihan pelkästään ulkoasuun tulee jäämään
-
Meyer Turun yleisesitteen mukana tulee ilmi tarkempia tietoja aluksista: 182.700 bt, 6554 pax, 337 m ja 21 kn.
-
Caterpillar on valittu moottoritoimittajaksi neljaan ensimmaiseen LNG-kayttoiseen alukseen, jotka menevat Costalle ja AIDAlle:
http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/6475-caterpillar-to-supply-main-engines-lng-supply-and-handling-systems-to-four-carnival-group-newbuildings-at-meyer-yards
-
Ihme, kun kukaan ei ole päivittänyt tätä aihetta... Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin toissapäivänä ja samalla ilmoitettiin, että ensimmäisestä aluksesta tulee nimeltään Costa Smeralda. Lisäksi Costa alkaa brändäämään aluksiaan ulkoisesti maalaamalla nimen suuremmalla fontilla ja lisäämällä mukaan vielä Italian lipun värit (kuva linkissä).
YLE:n uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-9830068)
-
Hyviä uutisia luvassa?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/turun-telakan-tilauskirja-paisuu---ts-saamassa-kolme-uutta-risteilijaa/wWdfTZqN (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/turun-telakan-tilauskirja-paisuu---ts-saamassa-kolme-uutta-risteilijaa/wWdfTZqN)
Turun Sanomien tietojen mukaan maailman suurin risteilijävarustamo Carnival on tilaamassa Meyerin Turun telakalta vielä kolme lisäristeilijää.
-
Konehuonelohko alihankintana Saksasta:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3995576/Pala+risteilyalusta+hinattiin+yolla+Turkuun
-
Jos oikein käsitin muualta lukeneeni niin tavoitteena on siirtyä firman sisällä (kokonaan?) työtapaan, jossa Neptuin Werft tekee konehuonelohkot ja Turku sekä Papenburg sitten kokoavat laivat niiden ympärille.
-
Costa Smeraldan runkotuotannonaloitusjuhla oli eilen Pernossa - varsinaista kölinlaskua ei ollut, sillä aiemmin mainittu, Rostockista tullut suuri konehuonelohko on ollut altaassa jo jonkin aikaa.
Meyerin tiedote, sisältäen päivitettyä infoa aluksesta (https://meltwater.pressify.io/publication/5b3c8c98dcbaf900047cb5c2/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
-
Vesillelasku:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4514535/Costa+Smeralda+laskettiin+vesille+Meyer+Turun+telakalla (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4514535/Costa+Smeralda+laskettiin+vesille+Meyer+Turun+telakalla)
Taas uudenlainen keula.
-
Vesillelasku:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4514535/Costa+Smeralda+laskettiin+vesille+Meyer+Turun+telakalla (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4514535/Costa+Smeralda+laskettiin+vesille+Meyer+Turun+telakalla)
Taas uudenlainen keula.
Aiheesta hiukan enemmän Meyerin tiedotteessa (https://www.meyerturku.fi/fi/meyerturku_com/media/news_releases/news_releases.jsp). Tuleeko sitten muiden brändien aluksiin erilainen keula, sillä muistaakseni Saksan Meyerillä rakennettavan P&O:n risteilijän havainnekuvassa olisi ollut "perinteisempi" keula, vaikka alukset pitäisi rakentaa samalla sapluunalla...?
Tämän aiheen voisi muuttaa vaikka muotoon "Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta", sillä sekoittuu helposti emoyhtiölle rakennettavien alusten erilliseen topiciin.
-
Ja nyt siellä paloi vähäsen:
https://yle.fi/uutiset/3-10695756 (https://yle.fi/uutiset/3-10695756)
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4518033/Kaksi+loukkaantui+lievasti+Costa+Smeraldalla+Turun+telakalla+rakenteilla+olevassa+risteilyaluksessa+syttynyt+palo+sammutettu (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4518033/Kaksi+loukkaantui+lievasti+Costa+Smeraldalla+Turun+telakalla+rakenteilla+olevassa+risteilyaluksessa+syttynyt+palo+sammutettu)
-
Ja nyt siellä paloi vähäsen:
https://yle.fi/uutiset/3-10695756 (https://yle.fi/uutiset/3-10695756)
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4518033/Kaksi+loukkaantui+lievasti+Costa+Smeraldalla+Turun+telakalla+rakenteilla+olevassa+risteilyaluksessa+syttynyt+palo+sammutettu (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4518033/Kaksi+loukkaantui+lievasti+Costa+Smeraldalla+Turun+telakalla+rakenteilla+olevassa+risteilyaluksessa+syttynyt+palo+sammutettu)
Ja nyt siellä paloi jälleen:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4565860/Rakenteilla+olevassa+risteilijassa+syttyi+tulipalo+Turun+telakalla (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4565860/Rakenteilla+olevassa+risteilijassa+syttyi+tulipalo+Turun+telakalla)
-
Toisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin tänään Pernossa. Samalla ilmoitettiin, että keväällä 2021 luovutettavan aluksen nimeksi tulee Costa Toscana.
Meyer Turun lehdistötiedote (https://meltwater.pressify.io/publication/5d40040c1c818500042d95c2/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
-
Ja nyt siellä paloi jälleen:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4565860/Rakenteilla+olevassa+risteilijassa+syttyi+tulipalo+Turun+telakalla (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4565860/Rakenteilla+olevassa+risteilijassa+syttyi+tulipalo+Turun+telakalla)
Ja nyt etsitään sabötööriä:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio)
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla (https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla)
-
Ja nyt etsitään sabötööriä:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio)
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla (https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla)
Joko siellä on töissä tulipaloistaan ja laivojen kaatumisistaan tunnetun bremerhavenilaisen Lloyd Werftin entisiä työntekijöitä, tai sitten joku vaan haluaa Smeraldasta uuden Sapphire Princessin tai Finnhansan...
-
Ja nyt etsitään sabötööriä:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4655054/Costa+Smeraldan+turvajarjestelmia+on+sabotoitu+Turun+telakalla++ilkivallantekijoiden+paljastamisesta+luvattu+palkkio)
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla (https://www.turkulainen.fi/artikkeli/788598-ts-rakenteilla-olevan-laivan-turvajarjestelmia-on-sabotoitu-turun-telakalla)
On kyllä aika urheilijan vastaus: "Hän arvelee, että tekijät ovat todennäköisesti joko telakan omia tai alihankkijoiden työntekijöitä." Ihan niinkuin sinne laivaan kuka tahansa pääsisi.
-
Luovutus viivästyy lokakuusta marraskuulle:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/costa-smeraldan-valmistuminen-myohastyy-turun-telakalla/178a34a1-6d7a-4669-a123-494391043d0d (https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/costa-smeraldan-valmistuminen-myohastyy-turun-telakalla/178a34a1-6d7a-4669-a123-494391043d0d)
-
Lähtee tänään 5.10 koeajolle (luotsilistan mukaan)
-
Lähtee tänään 5.10 koeajolle (luotsilistan mukaan)
Lähti kuitenkin koeajolle vasta tänä aamuna klo 09 aikaan. Luotsilistan mukaan paluu olisi alustavasti 10.10.
-
Luovutus viivästyy edelleen:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4749479/Costa+Smeraldan+luovutus+myohastyy+jalleen (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4749479/Costa+Smeraldan+luovutus+myohastyy+jalleen)
-
LNG-bunkraustankkeri Coralius tulee huomenna Pernoon tuomaan LNG:tä Costa Smeraldalle.
-
Finnpilotin mukaan Costa Smeralda käy Utössä lauantaina 16.11.
https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda)
-
Finnpilotin mukaan Costa Smeralda käy Utössä lauantaina 16.11.
https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda)
Tuo viittaa lähinnä vain shiftaamiseen jostain syystä - silloinkin kun Mardi Grasin konehuonelohko siirrettiin Pernon altaaseen, oli Costalle laitettu luotsilistalla reissu Utöön, vaikka käväisi vain Viheriäistenaukolla.
-
Nyt Finnpilot kertoo että lähtö telakalta 16.11 ja paluu 21.11. MarineTrafficissa Destination: Seatrial.
https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda)
-
Nyt Finnpilot kertoo että lähtö telakalta 16.11 ja paluu 21.11. MarineTrafficissa Destination: Seatrial.
https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Costa%20Smeralda)
Tosiaan Costa lähti eilen toiselle pitkälle koeajolleen aamukymmenen maissa ja on paluuennakko on edelleen sama.
EDIT: Costa Smeralda palasi takaisin Pernoon 23.11. aamulla, eli koeajo oli liki viikon mittainen.
-
LNG-bunkraustankkeri Coralius tulee huomenna Pernoon tuomaan LNG:tä Costa Smeraldalle.
Coralius on tulossa ylihuomenna 4.12. taas Pernoon tuomaan lisää LNG:tä.
-
Tänään luovutettu. Huomenna kohti Barcelonaa.
-
Tiukoille menee lähtö. Sataman mukaan nyt siirtynyt tänään jo kaksi kertaa. Nyt näyttää 23.59 ja Marinetrafficissa hinaajat ympärillä.
-
Costa Toscanan konehuonelohko (FERU - Floating Engine Room Unit) on laskettu vesille Rostockissa viime viikolla ja videon tiedon mukaan lähtee hinauksessa kohti Turkua 20.12.
Neptun Werftin video vesillelaskusta (https://www.youtube.com/watch?v=7A3gQFPu9uU)
Tänään luovutettu. Huomenna kohti Barcelonaa.
Tässä vielä Meyer Turun virallinen tiedote (https://meltwater.pressify.io/publication/5de915bffd4c840004d413d3/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
-
Costa Toscanan FERU lähti tänään 16.12. Rostockista Turkuun hinaajien Bugsier 9 ja Bugsier 5 hinauksessa.
-
Costa Toscanan FERU siirrettiin rakennusaltaaseen samalla kun Mardi Gras hinattiin sieltä ulos. Tänään telakalla on puolestaan vietetty perinteistä kolikkoseremoniaa. Aluksen kölinlaskuhan on tapahtunut Rostockissa jo kuukausia sitten.
EDIT: Meyer Turun tiedote (https://meltwater.pressify.io/publication/5c8fc323a5e034000400b5ec/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false) kolikkoseremoniasta.
-
Costa Toscanan vesillelaskuseremonia pidettiin poikkeuksellisesti etäyhteyden kautta 15.1. Se siirrettäneen varustelulaituriin tänään lauantaina.
Meyer Turku (https://meltwater.pressify.io/publication/6001931516bd3e0004fb3501/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)
-
LNG-bunkraustankkeri Kairos on tulossa Pernoon viikonloppuna, joten Costa Toscanan koeajo alkaa lähestyä.
EDIT: saapui telakalle lauantaina 18.9. aamulla.
-
LNG-bunkraustankkeri Kairos on tulossa Pernoon viikonloppuna, joten Costa Toscanan koeajo alkaa lähestyä.
Meyer itse vastasi että koeajo olisi suunnitteilla 11.10 aamulla, eräs työntekijä taas oli kuullut puhuttavan 1.10:stä.
-
Ja Costa Toscana liikkeellä neljän hinaajan saattamana. Lähde: Marinetraffic
-
Ja Costa Toscana liikkeellä neljän hinaajan saattamana. Lähde: Marinetraffic
Tällä kertaa olikin pitkä koeajo; alus saapui takaisin Pernoon eilen.
-
LNG-bunkraustankkeri Kairos on tulossa Pernoon viikonloppuna, joten Costa Toscanan koeajo alkaa lähestyä.
EDIT: saapui telakalle lauantaina 18.9. aamulla.
Kairos on tulossa jälleen Pernoon nyt illalla ja Costa Toscanan lopullisen lähdön ennakko on perjantaiaamuna.
EDIT: Costa Toscana lähti 3.12. klo 09 kohti Barcelonaa.