maritimeforum.fi
Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Tuomas Romu - 18.10.2018, 10:22:49
-
https://yle.fi/uutiset/3-10463019 (https://yle.fi/uutiset/3-10463019)
Aiesopimus: Tallink tilaa uuden pikalaivan Rauman telakalta
Tallink ja Rauma Marine Constructions ovat sopineet uuden shuttle-pikalaivan rakentamisesta.
Uusi laiva rakennetaan Raumalla. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se tuo telakalle noin 1500 henkilötyövuotta.
Kyseessä on aiesopimus, joka vaatii toteutuakseen velä lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt, joiden kanssa työskennellään seuraavat kuukaudet.
Valmista vuoden 2020 lopussa
Helsinki-Tallinna -reitillä liikennöivä pikalaiva on tarkoitus rakentaa Rauman telakalla vuoden 2020 loppuun mennessä. Laivan suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Se käyttää pääpolttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.
– Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.
edit: Tallinkin tiedote aiheesta:
https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19 (https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19)
Telakan tiedote aiheesta:
https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/ (https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/)
-
Valmistuminen 2020 oli ilmeisesti lyöntivirhe suomenkielisessä lehdistötiedotteessa, koska kaikki muut puhuvat 2021:stä.
Johan tähän odoteltiin kun keväällä Tallink Megastar 2:sta lupaili. Toisaalta ehkä vähän yllättävää, että rakennetaan Raumalla – ja toisaalta sitten taas ei yhtään yllättävää, kun muistaa Tallinkin ja Rauman läheisen suhteen menneisyydessä. Nyt kun Hammershusin myötä Rauma todisti että osaavat rakentaa niin oli oikeastaan oletettavaakin että Tallink sinne palaa.
-
Nyt on mielenkiintoista seurata miten Tallink Rauman telakan kanssa pesee Viking Linen kiinan projektin. Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla. Tämän uudishankinnan jälkeen SeaWind lähtee varmaan eläkematkalle kohti naulatehdasta. Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
-
Gigastar vai Hyperstar?
-
Marko Manninen
Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Starilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
-
;) Gigastar
-
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
-
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Kaikkihan toki aina mahdollista on mutta uskallan epäillä että Staria alettais pidentämään ja muokkaamaan yölaivaksi.
-
Minäkin olen sitä mieltä, että STARilla on "uudehkona aluksena" kysyntää
vaikkapa vain Välimerellä.
Voi tulla jopa pieni kilpailu, kuka ensiksi lyö pätäkät käteen ja sulkee muut
pois, sekä on valmis rahtaamaan sen nykyiselle reitille uudisrakennuksen
toimituspäivään saakka.
2. Aivan oikein muualla puhutaan vuoden 2021 lopusta.
Saa myös nähä, onko valittu strategia oikea, ettei lähdetä kaukomailta tilaamaan.
SL
-
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle
-
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle
Mietin kanssa tuota, että sopisiko se länsirannikon linjoille, Rosellan, Eckerön tai vaikka Wasa Expressin päivitykseksi, mutta vaikka henkilöauto- ja matkustajakapasiteetit ovat samaa luokkaa, 186 m pitkä Star on valtavasti suurempi ja sen koneteho on esim. M/S Eckeröön verrattuna moninkertainen. Tarvittaisiin kai paljon lisää rahtia, jotta Star voisi olla mielekäs ja kannattava noilla reiteillä. Berghamnin satamaa ainakin pitäisi laajentaa.
-
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin. Star on kyllä sopiva lautta hyvin monelle reitille Itämerellä, Englannin anaalissa ja Välimerellä toisin kuin suurella hyttikapasiteetilla varustetut ruotsinlaivat.
-
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Samaa minäkin olen ajatellut, että muita vaihtoehtoja ei ole. Nimetään samanlaiset laivat Color Linen tyyliin tai sit mennään astetta suurempaan nimeämiseen.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Marko ManninenStarilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Niinku sanoin muokattuna. Eipä se suuri homma ole lisätä hyttejä lisää. Onhan sitä esim. Tehty Isabellalle aikanaan vitos kannelle.
-
Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla.
Olen itse siinä käsityksessä, että Raumalta sanottiin Viikkarin tilausta tehtäessä suoraan, ettei heillä ole vielä kompetenssia Viikkarin haluaman kokoisen laivan rakentamiseen. Telakkayhtiö on kuitenkin kehittynyt kovasti Viikkarin tilauksen jälkeen ja mm. johto on vaihtunut.
Ilmeisesti tästä on tulossa jonkinmoinen sisaralus Megastarille kyllä, mutta ainakin Shippaxin kertoman mukaan matkustajakansien tilajärjestelyt tulevat olemaan erilaiset. Netissä pyörivän havainnekuvan (jota ilmeisesti ei oltu tarkoitettu julkiseen levitykseen) perusteella laiva on ulkoisesti lähes identtinen Megastarin kanssa, mutta ylimmällä kannella on enemmän hyttejä (miehistölle). Mutta jos tätä ei oltu tarkoitettu julkiseen jakoon on paha sanoa, miten lähellä todellisuutta kuva on.
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin.
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.
-
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.
Pystyykö Sailor kuljettamaan vaarallisia lasteja? Toki toinen reitti ja varustamo. Mikä tässä ratkaisee, laivan rakenne, matkustajamäärä, vai mikä?
-
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.
-
Kaikenkaikkiaan on mielestäni erittäin hieno asia :thumb:, että veljeskansalta edelleen löytyy arvostusta suomalaiseen laivanrakennukseen, eikä alushankinnoissa tuijoteta pelkästään hintaan (kuten eräällä banaani... ,eikun ketsuppivarustamolla...) Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.
-
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.
Ei kai ajatus ole tiputtaa ongelmallisia, kaasuuntuvia tms. ADR-yksiköitä yli laidan? Miten se tehtäisiin? Kuljettaja ajaa auton yli laidan? Ja jos siinä on jo esteenä toinen, useampi auto/perävaunu niin kaikkiko mereen? Eikö ajatus tuolla hyvin tuulettuvalla autokannella ole juurikin tuulettuvuus?
-
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.
Vähän olisi ison oloinen olisi Star Merenkurkkuun minun mielestäni. Konseptina varmasti muuten sopisi. 186 metrinen Vaskiluodon pienehkössä satama-altaassa tuntuu ainakin näin äkkiseltään aika valtavalta laivalta. Pisin säännöllisesti Vaasasta liikennöineistä laivoista taitaa olla Silja Festival - 168 metriä pitkänä. Sekin tuntui suorastaan pursuavan yli laiturista aikoinaan. Nykyinen Wasa Express on 141 metrinen sisältäen ison rahtikapasiteetin, joka riittää nykytarpeeseen ja myös isompaankin tarpeeseen. Nykyisen laivan kokoluokka varmaan se optimaalisin tänne.
Merenkurkun uudisrakenne lienee kuitenkin niin lähellä tilausta, että taitaa se uudisrakenne tännekkin tulla. Toinen merkittävä asia on myös se, että tänne vesille tarkoitus saada konehuoneen suunnallekkin nykymuodin mukaista voimanlähdettä. Starissahan ei ole DF-koneita.
-
Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.
Samaa mieltä. On jokseenkin varma asia, että osa uudisrakennuksen rahoituksesta tulee Starin myynnistä. Toimiva laite ainakin samoilla suunnillta kuin minne Superstar meni.
-
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Eikös täällä ehdoteltu jo Megastarille nimeksi Supernovaa? Miksi sitä ei kannattaisi ajatella? Nova Star on nyt ulos laskuista luonnollisesti.
-
On se kumma että kun kerrankin Tallinkilla olis mahdollisuus yhtenäiseen nimeämiskäytäntöön edes osassa laivastoa ja joku jatkumo nimissä (Star, Superstar, Megastar, Gigastar/Hyperstar/yms) niin ei kelpaakkaan :D:D
Vai onko edes osa porukasta jo vähän tottunut tuohon Tallinkin omaan tyyliin, eli ei olekkaan kaikki samaa kaavaa, samat värit, yhtenevät nimet,
vaan jotain persoonallista ja uutta välillä.
Ihan sama vaikka nimi olis ihan Out of the box vaikka Marjaana ja värityksena musta runko. olispahan jotain uuttaa taas
-
Mielikuvitus voisi tehdä uuden kertoimen Tsiga. Tsiljoonanan ja Gigan välimuoto. Eli laiva olisi TsigaStar, tai Titanstar. Astuisiko joku sen nimiseen laivaan?
-
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
-
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Samaa mieltä,mää muuten ehdotin Megastarin nimeksi Speed Estonia. Se onko laivassa kiva olla vai ei niin nimellä ei ole tosiaan mitään tekemistä sen kanssa vaikka olis tosiaan Esterinbers.
-
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.
ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä
https://www.tallinksilja.fi/medialle
(http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.25,f_auto,h_700,q_auto,w_690/kyliwwndissiufdceuax.jpg)
väristykseltään viitaa Starin korvaajaksi ainakin tuon havainnekuvan puolesta
-
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.
ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä
https://www.tallinksilja.fi/medialle
Englanniksi löytyy:
https://www.tallink.com/press-releases#98791387
...ja näköjään suomeksikin saman linkin kautta.
-
Saa nähdä kuinka on rakenteellisesti on samanlainen tai erillainen kuin sisar laiva ja onko Megastar muutettavissa isommassa telakoinnissa vastaavaksi. Hieno asia kuitenkin Raumalle, suomalaisille alihankkijoille ja Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle.
-
https://www.iltalehti.fi/talous/a/4cf66709-0e9f-441c-aaeb-c9d7d9cd1ede
Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.
Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.
-
https://www.tallink.com/press-releases#tabs-content-3
"Tallink on käynnistänyt tänään 2.8.2019 nimikilpailun uudelle Shuttle -laivalleen, jonka rakentaminen on tarkoitus aloittaa Suomessa Rauman telakalla vuoden 2020 alussa."
Lisätietoja kilpailusta ja uudesta laivasta: www.tallink.com/competition
-
TS kertoo RMC:n ostaneen piirustukset Meyerilta.
https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu (https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu)
-
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
-
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
Voihan siitä olla jo aikaa, ei sitä missään sanota, että uutinen olisi tuore vaikka TS sen nyt julkaiseekin.
Vaikka tuossa puhutaankin Costan risteilijöiden lohkoista, niin voihan olla että homma oli selvä jo aiemmin. "Rauma Marine Constructionsin ja Meyer Turun yhteistyö on alkanut vuoden 2018 kesällä."
-
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
-
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
Okei. Mietin vain, että mitä hyötyä tästä tässä vaiheessa voi olla oikeastaan mihinkään muuhun kuin sisätilojen rakentamiseen. Rungon ainakin pitäisi olla jo aika pitkällä tässä vaiheessa. Tuskin siihen suuria muutoksia enää voidaan tehdä.
-
Nimikilpailun voittanutta ehdotusta ei sitten vielä julkistettu.
https://www.tallink.com/competition (https://www.tallink.com/competition)
-
Jos selitys "background checks" on oikea, viittaa se siihen että laivasta ei sittenkään tule Hyperstar vaan jotain muuta.
-
eikös se olis ennemminki Gigastar. ja kun senniminen firma on olemassa niin voisi viitata siihen etä lupia pitää kysellä. tai ainakin tarkistaa että onko jokin este
-
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)
-
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)
Tarkoitat varmaan olimme. En nähnyt sinunkaan tuota ehdottaman
-
Olitte kaikki väärässä - siitä tulee MySTAR:
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0 (https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/efafd297-d0d5-4795-8704-94f2082f75a0)
Ou nou... No, eipä sitä nimellä seilata.
-
Kaipa tuosta sitten tulee kutsumanimeltään Mysteeri. 8)
Olisi edelleen kiintoisaa tietää, miten uudisaluksessa -ja varmaan sitten tulevaisuudessa Megastarissakin, jos rupeavat yöpymään Helsingissä vuorotellen- on ratkaistu alamittainen majoitusjärjestely. Tosin tilaahan tuolla kyllä olisi tehdä hyttiosasto tai pari, esim. risteilyparkkiksen paikkamäärää voisi tämän palvelun parantamiseksi vähentää.
-
Maisterissahan ylin kansi on isompi, jotta laivaan on saatu enemmän hyttejä. Siihen niitä ei tarvitse risteilyparkkikselle tehdä. Megastar on sitten asia erikseen. (Kuten myös se, alkavatko ne yöpyä Helsingissä vuorotellen vai ei).
-
Tarkoitat varmaan olimme. En nähnyt sinunkaan tuota ehdottaman.
Seison korjattuna. En itsekään tuota odottanut.
Nyt ei muuta kuin keksimään lempinimiä rakkaalle lapselle. Mysteeri, Maisteri, Monsteri...
-
Maistaa-nimeä ehdotettiin myös Facen lauttaryhmässä.
-
MyStarin tuotanto alkoi tänään Raumalla. Teräksenleikkausseremonia lähetettiin livenä Facebookissa, tämä linkki toivottavasti toimii siihen: https://www.facebook.com/TallinkMyStar/videos/258613588628874/
-
Kuten Kalle ehtikin todeta, näytettiin äsken livelähetyksenä MyStarin metallinleikkausseremonia Raumalta. Vallitsevien rajoituksien vuoksi paikalle ei päässyt mediaa eikä edes Tallinkin johtoa.
Mysteeristä on nyt saatu videolla, lehdistötiedotteessa ja sosiaalisessa mediassa uutta tietoa. Mitat ovat pääosin samat kuin Megiksellä, eli pituus on 212 m, leveys 30,6 m, matkustajamäärä 2800, hyttejä 48, GT noin 50 000. Kuitenkin on myös eroja: uudelle Maisterille on tulossa 30 prosenttia suuremmat LNG-tankit, uusia ja paranneltuja suunnitteluratkaisuja sekä ”perhelounge” ja suurempi leikkialue. Lisäksi autokannesta tulee Smart Car Deck, mikä tarkoittaa yhteensopivuutta Tallinnan D-terminaalin uuden Smart Port -järjestelyn kanssa. Ilmeisesti siis esimerkiksi rekisterikilpiä skannaavat laitteistot voivat antaa kuljettajalle informaatiota.
Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?
Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä ”rekoille ja muille ajoneuvoille”. Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
-
Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.
Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä ”rekoille ja muille ajoneuvoille”. Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
Megastarin kaistametrilukuun on käsittääkseni laskettu myös pelkästään henkilöautoille sopivat kaistat, joten todellinen kaistametriluku rahdille on merkittävästi pienempi. Mutta kieltämättä ajatus, että Mystarin rahtikapasiteetti olisi pienempi kuin Starin on outo, joten jossain täytyy olla virhe.
-
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.
Käsittääkseni miehistöhyttejä ei riittänyt lähinnä Megastarin ensimmäisinä viikkoina, jolloin henksaa oli laivalla tavallista enemmän. Sittemmin tilanne on tasoittunut. Ei kai 230 miljoonan euron laivan pitkässä suunnitteluprosessissa voisi käydä sellaista virhettä, että miehistöhyttejä ei olisi tarpeeksi? Megastar on kuitenkin kokonaan räätälöity nimenomaan Helsingin ja Tallinnan välille. Luulisi, että miehistön määräkin on otettu huomioon. Ja voi matkustajakin Megikseltä hytin varata, ei siis (ainakaan kaikkia) matkustajahyttejä ole miehistön käyttöön täytynyt laittaa.
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
-
Käsitin että Megastarin ongelma oli pysyvä kun sain siellä behind the scenes -kierroksen jokunen kuukausi liikenteenaloituksen jälkeen.
Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
-
Kauppalehti kirjoittaa MyStarista sekä RMC:n varautumisesta koronavirukseen:
Kauppalehti (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/raumalla-alettiin-rakentaa-tallinkille-uutta-alusta-koronaviruksesta-huolimatta/b5a6c0b0-494a-49a0-aa03-86400629f5f7)
-
.
Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
Lisää uskottavuutta väitteelle antaa se, että talvipuutarha löytyy turkulaisen Mobimarin referensseistä (https://www.mobimar.com/turn-key-modules) nopea toimitusaika erikseen mainittuna. Toisaalta tietysti on paha sanoa, että onko laivaan vaan muuten haluttu lisää istumapaikkoja (niitä harvoin tuntuu olevan liikaa vähänkään suositummilla lähdöillä) vai onko kyse todella esimerkiksi siitä, että tilojen suunnitelmien tarkentuessa on huomattu paikkoja olevan vähemmän kuin mitä alkujaan on arviotu. Ihan kiva tilahan talvipuutarha kuitenkin lopulta on - tietynlainen wow-elementti mielestäni.
Hyttikysymys on myös ihan mielenkiintoinen. Googlailemalla löytyi sekä Megastarin (https://www.shippingtandy.com/features/megastar/) että Starin (http://s7d2.scene7.com/is/content/Caterpillar/C10709806) GA:t. Megasta laskin henkilökuntahyttejä 101, Starista taas 49 ja lisäksi 32 pienempää jaetulla vessalla, yhteensä siis 81. Mikäköhän laivoilla mahtaa olla henkilökuntamäärä? Voisiko olla myös mahdollista, että Star jättää osan miehistöstä Tallinnaan ennen illan viimeistä lähtöä, sillä palvelutarjonta myöhäis- ja aikaisvuoroilla on rajattu.
Myös matkustajahyttien suosio on ihan kiinostava pohdinnan aihe. Megaanhan matkustajahyttien määrää vähennettiin Stariin ja Superstariin verrattuna. Joskushan laivalla yöpymistä myytiin ilta- ja aamulähtöjen yhteyteen, mutta enää en sellaista mahdollisuutta nähnyt kun huvikseni katselin.
Jos hyttikysymystä vielä jatkaa, niin laskin Baltic Princessiltä (http://hhvferry.com/balticprincess_2008gaplan.jpg) vain 109 henkilökunnan hyttiä ja lisäksi 18 hyttiä autokannen alta. Turun linjallahan sekä Princessillä että Galaxylla on otettu osa 8- ja 9-kansien matkustajahyteistä henkilökunnan käyttöön. Tässä lippujen vaatimukset ilmeisesti eroavat toisistaan. Suomen lippu (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120825) sallii matkustaja-aluksilla kahden henkilön majoittamisen samaan hyttiin, ja lisäksi hyttiin pitää tulla luonnonvalo (vaikka tästä vaikuttaa olevan poikkeuksia). Virossa ilmeisesti useampikin on saanut majoittua samaan hyttiin, mutta olisiko mahdollista, että säädökset olisivat siellä muuttuneet? Megassa kaikissa miehistöhyteissä näyttäisi olevan ikkuna.
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
Luulisin, että kyseessä kyllä todennäköisesti on ero laskentatavassa. Starin rahtikapasiteetiksi on monessa lähteessä vuosien varrella ilmoitettu juuri tuo 2000 m, ja 27 m pidemmän ja ehkä yhden rahtikaistan leveämmän Megastarin realistinen kapasiteetti lienee jotakin 2x00 m. Henkilöautokaistat tuntuvat usein sotkevan eri paikoissa ilmoitettuja lukuja, ja Megalla on vielä lisäksi aika uniikki järjestely omalla henkilöautokannellaan.
Mitä MyStariin tulee, muistelisin jostain aiemmin kuulleeni/lukeneeni, että Megastarin parkkipaikkakonsepti olisi jollain tavoin muuttumassa. Rahdin 1900 m ei välttämättä ole väärin, sillä periaatteessa laivassa voisi olla kiinteitä henkilöautokaistoja useassa tasossa, tai sitten mainostettu uusi "shore-to-ship green power system" saattaa sekin viedä kaistametrejä. Samoin rungon kovin virtaviivainen muoto voi myös vaikuttaa.
-
Laitetaan nyt tännekin jemmaan, että MyStarin kölinlasku oli viime viikonloppuna:
https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uuden-shuttle-aluksen-mystarin-koli-laskettiin-rauman-telakalla/ (https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uuden-shuttle-aluksen-mystarin-koli-laskettiin-rauman-telakalla/)
-
Päivitystä Mystarin tilanteeseen molemmat lng tankit on telakalla odottaa asennusta.
-
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
Kaistametrikysymys muuten taisi selvitä. Starilla on autokansillaan siis yhteensä mainittu 2000m täyskorkeaa kaistaa, mutta ylemmällä kannella on lisäksi liikuteltava(t?) henkilöautotaso(t). Kun ne ovat käytössä, on rekkakaistaa vähemmän. Megastarilla ja tulevalla MyStarilla puolestaan on täyskorkeaa kaistaa 1900 metriä, ja siihen tulevat sitten päälle henkilöautokaistat. Kaikki kannet ovat kiinteitä, ja ylemmällä autokannella (kansi 5) täyskorkeita kaistoja on ainoastaan reunoilla ja keskellä on tilaa henkilöautoille kahdessa tasossa. Rakenne näkyy esim. tässä Tallinkin Facebookiin postaamassa kuvassa: https://www.facebook.com/tallinksuomi/photos/a.89936690993/10157754838955994/ (https://www.facebook.com/tallinksuomi/photos/a.89936690993/10157754838955994/).
Teoriassa siis, jos tarpeelliseksi nähdään, olisi tulevaisuudessa varmasti ihan mahdollista modata Megastariin ja MyStariin vielä lisääkin rahtikapasiteettia. Toisaalta taas, jos toivottavasti palataan takaisin sellaiseen maailmaan jossa henkilöautopaikoillekin on kysyntää, on kiinteiden kansien ratkaisu ihan perusteltu.
-
MyStarin vesillelasku ja kastetilaisuus tänään:
https://ls24.fi/uutiset/tallinkin-mystar-vesille-tanaan-rauman-telakalla-laivan-kummina-viron-presidentti-kersti-kaljulaid (https://ls24.fi/uutiset/tallinkin-mystar-vesille-tanaan-rauman-telakalla-laivan-kummina-viron-presidentti-kersti-kaljulaid)
Virallinen tiedote:
https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uusin-laiva-mystar-kastettiin-tanaan-rmcn-telakalla-raumalla/ (https://rmcfinland.fi/fi/tallinkin-uusin-laiva-mystar-kastettiin-tanaan-rmcn-telakalla-raumalla/)
-
MyStar löytyy nyt Tallinkin varausjärjestelmästä 1.6. alkaen. Aikataulun mukaan MyStar korvaa vanhemman sisaruksensa Tallinnan aamulähdössä. Tulevaisuudessa siis 10.30 Helsingistä lähtevä Shuttle on MyStar. Nykyäänhän Helsingissä yöpyy Star, mutta ilmeisesti linjapari siis vaihtaa keskenään paikkoja siten, että Megis tuleekin Helsingin yöhön.
Liikennöinnin aloittamisesta ei ole kuitenkaan varmistettua tietoa. On siis hyvin mahdollista, että MyStar aloittaa jo ennen kesäkuuta, mutta sitä aiemmin ei vielä uskalleta myydä lippuja Staria suuremmalle laivalle.
Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.
Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?
Joka tapauksessa MyStarin tultua Tallink on tärkeimmällä reitillään arvioni mukaan todella vahvoilla. Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...
-
Telakka ei ole vielä vahvistanut MyStarin luovutuspäivää.
Starin jatko on vielä auki.
https://www.err.ee/1608500897/tallink-soovib-mystari-tuua-liinile-juunis
-
MyStarin aloituspäivää on siirretty heinäkuulle. Parempi myöhään, ja onneksi Star voidaan pitää linjalla.
Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.
Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?
Star ei ole kovin hyvä pitkän matkan alus, joten Puolan linjalle se ei missään tapauksessa menisi, ja Muugan ja Vuosaaren välilläkin matkustajakapasiteetti tuntuu korkeahkolta, vaikka väliaikaisena aluksena se siinä kieltämättä voisi toimiakin.
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.
Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...
Yksi asia ei kuitenkaan ole Tallinkin puolella. Nimittäin on aika iso asiakassegmentti, joka tuijottaa eniten hintaa, ja sen Eckerö ja Viking korkeammalla vuorokohtaisella käyttökatteellaan pystyvät pitämään matalampana. Tallink on varmasti kapasiteetin kohdalla jo nykyisellään saavuttanut saturaatiopisteensä, samoin Eckerö omansa, mutta Vikingillä voisi olla saumaa kolmanteen päivittäiseen vuoroon, jos sopivan laivan XPRS:n rinnalle saisi. Ja jopa Tallinkilla on varaa vähentää hiljaisimpina päivinä yksittäisten lähtöjen määrää sukkuloilla, jos ei asiakkaita näytä muuten piisaavan.
-
Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/vuosaaren-satamaan-uusi-kaksoisramppi-nopeuttamaan-vuosaari (https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/vuosaaren-satamaan-uusi-kaksoisramppi-nopeuttamaan-vuosaari)
-
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ensisijainen vaihtoehto on myynti. Pandemia on kohdellut huonosti Tallinkin kaltaisia paljon juuri matkustajaliikenteeseen nojaavia varustamoita, ja MyStar pitää jollain maksaakin. Lisäksi Star on nopeana päivälauttana jolla on verrattain iso rahtikapasiteetti laiva, jollaiselle on kysyntää.
Totta on kuitenkin myös, että Tallink tarvitsisi paremmat laivat Paldiski–Kapellskär- ja Vuosaari–Muuga-linjoille. Mutta onko arvokkaan Starin laittaminen kummallekaan niistä järkevä veto, kun Starin voisi myydä, osalla niistä rahoista ostaa Visentinin tai muun rahtipainotteisen ropaxin, ja lopuilla lyhentää velkoja? Lisäksi rahtilinjakaavailuissa kannattaa muistaa Marine Atlanticille rahtauksessa oleva Atlantic Vision: sen rahtaussopimus päättyy kun Marine Atlantic saa Stenalta uuden laivan 2024. Atlantic Vision olisi oiva peli varsinkin Paldiski–Kapellskärille, jolloin Sailor tai Regal Star (tai molemmat) voitaisiin vapauttaa sieltä Vuosaaren-linjalle siksi aikaa, kunnes Tallinkilla on varaa hankkia parempi pysyväisratkaisu linjalle.
Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
Toisaalta sekä Sea Wind että Finbo Cargo voivat lastata kahdella kannella, tähän asti ramppi on vain puuttunut.
-
Eilenhän Tallink ilmoitti että etsii vuokraajaa starille ja joitakin keskusteluja on jo käyty. Muuten alus jää omaan käyttöön.
Oisko mahdollista että Star ois Muuga-Vuosaari linjalla ja sea windin uudeksi reitiksi Sassnitz-muuga/Vuosaari. Sassnitz on kokeiltu Starilla kun haki pandemian alussa jumiinjääneitä Virolaisia takaisin kotiin.
-
On näköjään muuttunut varausjärjestelmässä ensimmäinen Mystarin lähtö. Liikennöinti alkaa sen mukaan sunnuntaina 3.7. Megastarin lähöllä. Aiemmin liikennöinti näytti alkavan jo kesäkuun alussa.
-
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0 (https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0)
-
Jälleen myöhästyminen MyStarin liikennöinnin aloitukseen:
"Hyvä asiakkaamme
Varaamallenne matkalle on tulossa laivanvaihdos:
- Mikäli olitte varannut matkan Mystarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Megastar.
- Mikäli olitte varannut matkan Megastarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Star."
MyStarin oli tarkoitus alkaa liikennöidä Megastarin nykyisillä vuoroilla jo kesän alussa.