maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 17:24:27

Otsikko: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 17:24:27
Gabriella törmäsi bläkärin jälkeen Sea Pooliin.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 17:27:22
Se ihmetyttää ettei ankkureita lekotettu vaan annettiin törmätä Sea Pooliin.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 17:42:58
Kylkeä sen verran kasassa että DNVn vierailu vaaditaan ennen matkan jatkoa.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 17:49:50
Ilmeisesti palaa hinaajien voimin kaijapaikkaansa Skattalle?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 18:04:59
Ei jatka matkaansa tänään. Is noteeraannut casen.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 18:05:43
Ilmeisesti telakka keikka edessä?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.01.2022, 18:30:14
Saapa nähdä minne menee telakkaan?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Laine - 12.01.2022, 18:38:31
https://www.youtube.com/watch?v=ok6XsMOHIzI

Silminnäkijän video
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Hannu Sarell - 12.01.2022, 19:18:10
MTV:n uutiset kertoivat, että on edelleen törmäyspaikassa toistaiseksi. No omin avuin siirtyi lähtölaituriin jo puolisen tuntia sitten.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 13.01.2022, 07:41:35
Höblän mukaan Kongsbergiin oltu yhteydessä. Milloinkahan ko. laivaan vaihdettu Kongsbergin "control system"?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 13.01.2022, 12:16:15
Liikennekatkos ainakin 17.02.2022 asti. Telakointipaikka ei vielä selvillä.

Nyan
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 13.01.2022, 12:23:21
Keulaa harsitaan Skattalle sen verran kasaan että saa siirtoluvan telakkaan.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.01.2022, 12:24:41
Janne, vanha foorumin ketku, onko ihan pakko kirjoittaa joka käänteestä uusi viesti? Tämä on edelleen vanhanaikainen keskustelufoorumi, ei Twitter.   :deal:
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Sven Liljeström - 13.01.2022, 14:10:15
Tavallista matkustajaa saattaa ihmetyttää seikka, että korjaukseen menee aikaa
viikkokaupalla ja että työtä ei nopeammin saa tehdyksi.
Laivan henkilökunnalle tulee lisäksi "pakkloloma".
Millään telakalla ei ole varaa pitää miehitystä paikalla vain siksi, että joku kenties
satama-altaassa vähän törmäilee.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Mäkelä - 13.01.2022, 14:33:50
Pari ehkä vähän tyhmää kysymystä tänne ammattilaisten sivulle, mutta onkohan Cinderella telakalla koko liikennekatkonsa ajan ja voisiko ehkä tulla tuuraamaan Gabriellaa linjallaan pariksi viikoksi? Tosin nythän on vuoden hiljaisin aika eikä tautitilanne ainakaan lisää kysyntää, joten ehkä mitään oikeaa tarvetta tuuraukseen ei ole.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 13.01.2022, 14:46:06
Tavallista matkustajaa saattaa ihmetyttää seikka, että korjaukseen menee aikaa
viikkokaupalla ja että työtä ei nopeammin saa tehdyksi.
Laivan henkilökunnalle tulee lisäksi "pakkloloma".
Millään telakalla ei ole varaa pitää miehitystä paikalla vain siksi, että joku kenties
satama-altaassa vähän törmäilee.

Vastaan tähän vaikka olisin kieltämättä voinut tiivistää viestejäni eli Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan telakointi venyy, koska varaosien saantiin menee aikaa. Peltihommat hoituisi parissa päivässä, mutta 30-v vanhaa tekniikkaa ei ole varastossa vaan sitä joudutaan tekemään yksittäiskappaleina tilauksesta. Kun nykytekniikkaa eli uusi koneistonohjausjärjestelmä (Kongsberg) integroidaan 30-v vanhaa kroaattitekniikkaan, niin on monta mahdollisuutta mennä vikaan. Kongsberg on muistaakseni ostanut Nor Controllin. Astreassa (Norjassa rakennetussa) oli Nor Controllin automaatio, jota kutsuttiin "no-controlliksi". (Norskit ei tykänneet.)

Edit: Höblän mukaan on mahdollista että korjaukset pystytään tekemään nykyisellä kaijapaikalla Skattalla?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Arto Papunen - 13.01.2022, 15:23:07
Niin nyt aika täyttä telakoilla ja hankalaa varmaan saada aikaa näin kiireellä.

Cinderella päässyt telakka-altaasta pois kun katselen marinetrafficia ja olisi ehkä lauantaina Tukholmassa jos sitä haluttaisiin käyttää. Noh vuoden hiljaisin aika, kilpailijakin vähentänyt vuorojaan myös Symphonylla Serenaden makuutuksen lisäksi. Noh toisaalta Cinderella voisi jokusen uudenkin matkustajan saada reitille kun olisi eri laiva kuin normaalisti.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tauno Hermola - 13.01.2022, 18:53:50
Jos jo nyt tiedetään, että tarvitaan varaosia automaatiojärjestelmään, kai se merkitsee sitä, että jotain selkeästi vikaantunut. Tuskin sitä, että "Kun nykytekniikkaa eli uusi koneistonohjausjärjestelmä (Kongsberg) integroidaan 30-v vanhaa kroaattitekniikkaan, niin on monta mahdollisuutta mennä vikaan" voidaan korjata tilaamalla suoralta kädeltä varaosia? ::).
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Arto Papunen - 14.01.2022, 11:58:30
Ja Cinderella tilalle, joka muutenkin olisi seissyt 3.2 saakka, nyt tuuraa 8.2 asti.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 14.01.2022, 12:27:49
Minkähänlainen rahdinkuljetusvalmius Cinderellalla mahtaa olla? Matkustajaliikenteen takiahan tuota tuurausta ei missään tapauksessa tehdä, olihan Gabriellallakin turmareissulla Vikingin oman ilmoituksen mukaan kyydissä noin sata (100) matkustajaa. Siis useita satoja alle kannattavuuskipurajan.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Pete Lehto - 14.01.2022, 12:52:02
Minkähänlainen rahdinkuljetusvalmius Cinderellalla mahtaa olla?

Tämä Cinderellan autokansi tuntuu puhuttavan aina joka käänteessä, mutta internetistäkin on tosi vaikea löytää kuvia joista voisi selventää mikä ongelma. Cinderellahan on kuitenkin tuurannut Amorellaakin, ja ajoi toissa(?) kesänä Turkuun ylimääräisenä laivana juurikin rahdin tarpeeseen. Olisiko Hel-Sto välillä muka niin paljon rahtia ettei mahtuisi kyytiin, epäilen. Ja jos olen väärässä, niin sittenhän alus tulee ihan oikeasti tarpeeseen. Ilman vara-alusta kyseisellä välillä seilaa vain Symphony kolmella vuorolla viikossa.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Arto Papunen - 14.01.2022, 13:20:33
Cinderellalla eikö se sen 760 lastimetriä ole kun Gabriellalla 900. Ehkä se nyt tässä riittää kun ei ole kovin sesonki. (Eikö siellä Gabriellalla ollut 200 kuitenkin eikä 100.)

Tosin ihmetyttää, että Tallink laittoi Symphonyn ajelemaan tiettyinä päivinä laivan aina toisesta kaupungistä ja aiheuttaa sen, että rahdille on kapasiteettia parhaimmillaan kahden laivan edestä ja välillä ei lainkaan kun oletin, että tuota kannattaa liikennöidä jos liikennöidään, että kummallakin varustamolla on laiva aina eri kaupungissa toisiinsa nähden.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Pete Lehto - 14.01.2022, 15:17:40
Tosin ihmetyttää, että Tallink laittoi Symphonyn ajelemaan tiettyinä päivinä laivan aina toisesta kaupungistä ja aiheuttaa sen, että rahdille on kapasiteettia parhaimmillaan kahden laivan edestä ja välillä ei lainkaan kun oletin, että tuota kannattaa liikennöidä jos liikennöidään, että kummallakin varustamolla on laiva aina eri kaupungissa toisiinsa nähden.

Lauantain risteilijät pitänee saada takaisin Helsinkiin. Myös rahdilla on tapeita, tarvetta voi olla säännöllisyydelle, tai tiettyinä päivinä enemmän liikennettä tiettyyn suuntaan.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Hannu Sarell - 15.01.2022, 22:40:10
Gabriella matkalla Turun kautta Naantaliin huomen illaksi.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tuomas Honkala - 15.01.2022, 23:39:12
Höblän mukaan Kongsbergiin oltu yhteydessä. Milloinkahan ko. laivaan vaihdettu Kongsbergin "control system"?

Asennettu 1992
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Arto Papunen - 18.01.2022, 15:56:55
Näköjään Helsinki-Tukholma meni edelle Cinderellan normiristeilyistä ja se jatkaa linjalla 17.2 asti. Meni ainakin Whiskymässa 10, 11 och 12/2 risteilyt sitten pois Cinderellalta jolleivät samaa teemaa saa siirrettyä Helsingin linjalle..
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Mäkelä - 28.01.2022, 16:06:28
Ja viikko lisää Cinderellaa. Cinderella korvaa Gabriellan Helsinki-Tukholma-liikenteessä 24.2.2022 asti.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Hannu Sarell - 28.01.2022, 20:38:51
Gabriella nyt ulkona telakalta (Baltic Queen meni tilalle). Eli nuo rungon vauriot kai korjattu. Nyt sitten odotellaan jotain muita osia?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.01.2022, 19:07:49
Kongsbergin osia odotellessa aloitus siirtynyt.

Allas Sea Pooliin vauriot kartoitettu ja näyttää siltä ettei ainakaan kaikkia toimintoja saada auki ensi kesänä. Mm. saunoissa suuria rakenteellisia vaurioita.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 02.02.2022, 21:27:25
Kongsbergin osia odotellessa aloitus siirtynyt.

onpas juttu
eiköhän tänäänkin pari dronea kuvasi,tai ainakin 2 havaitsin
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tauno Hermola - 18.02.2022, 19:50:22
Meriselityskin on ilmeisesti annettu, koska YLE:n uutinen siihen viittaa, mutta en löytänyt mitään Affenanmaan lehdistä; olisiko annettu vasta tänään?

Nyan kirjoitti maksumuurin takana jo 4.2.2022 jostain Onnettomuustutkintakeskuksen selvityksestä, mutta OTKES:in sivulta ei näytä löytyvän mitään, outoa. Ehkä joku Ny Ålandin tunnukset omistava voisi referoida..

https://www.nyan.ax/nyheter/gabriellaolycka-utredd-propeller-overbelastades/ (https://www.nyan.ax/nyheter/gabriellaolycka-utredd-propeller-overbelastades/)

Ilmailussa on tuottamuksesta riippumaton ns. "ankara vastuu", sellaista ei taida merenkulussa olla eli periaatteessa vahingonkorvausvelvollisuuden edellytys on tahallisuus tai tuottamuksellisuus? Sven Liljeström varmaan osaa kommentoida? :D
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Petri Lahti - 18.02.2022, 20:28:33
Meriselitys annettiin torstaina 17.2.:

Lisäksi maksumuurin takana
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tauno Hermola - 18.02.2022, 22:19:59
Melkoista selittelyä kyllä ainakin YLE:n uutisten mukaan. Mikä mahtaa olla se moneen kertaan mainittu "hätäjarru"? Edelleen mainitaan, että ankkurointiakaan ei voinut tehdä, koska laiturilla laivan vieressä mahdollisesti oli työntekijöitä - kai meren puoleiset ankkurit erikseenkin saa laskettua? Eikö "full astern" olisi normaali toimenpide, jos ollaan laituriin törmäämässä?
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Anders Isaksson - 18.02.2022, 23:49:44
Bläkärissä jos paakit ei tottele niin ”full astern” ei yksinkertaisesti johda mihinkään.

Ja laiturin läheisyydessä laskettu ankkuri saattaa pohjaan tarttuessaan heilauttaa aluksen niin et osuu perä edellä laituriin. Tuota on toitotettu lukemattomia kertoja opetuksessa et keula om halpa perään verrattuna.

Tähänkin pätenee vanha totuus et maalla ollaan viisaita kun merellä sattuu…

Muoks: myönnettäköön suoraan et minäkään en ymmärtänyt mistä tuossa ”hätäjarru” maininnassa oli kyse.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Janne Koskinen - 19.02.2022, 10:54:39
Normaalitilanteessa ei kannatakaan lekottaa ankkuria, mutta nyt jäissä tuskin olisi ympäri kääntynyt?

Toinen kysymys on, että montako kaapelia merenpohjassa olisi katkennut?

Yhtä kaikki jälkiviisautta ja besserwisserismiä kaikki tyyni.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Sven Liljeström - 19.02.2022, 11:23:32
Kiitos siitä, että minua vähän yllättäen pidetään jonkinlaisena asiantuntijana, mutta asiantuntemukseni
ei valitettavasti tähän aivan riitä.
Merenkulussahan on maissa olevalle maallikolle liuta monenlaisia omituisia vapautumisperusteita,
joita ei ns. talonpoikaisjärjellä aina voi käsittää. Pelkästään se, että navigointivirhe tai "virhe navigoinnissa"
olisi riittävä vapautumisperuste mistä vaan tapahtumasta ja sen seurauksista, aiheuttaa yleensä jo suurtakin
kummastusta kuivalla maalla.
Sea-Pool on kuitenkin tässä täysin ulkopuolinen vahingonkärsijä, eikä yrityksellä voi olla velvollisuutta edes
vakuutuksin varautua tämänkaltaiseen vahinkoon, koska lienee tosi harvinaista, että alukset osuvat laitureihin.
Mikäli asia päätetään viedä oikeuteen, jota en kannata, oikeudella ei ole mahdollista tuomita asiaa vakiintuneiden
sääntöjen vastaisesti.
Itse pidän asiaa "Force Majeureina" ja silloinhan ei yleensä tarvitse korvata mitään.
Parasta olisi, mikäli asia siinä tapauksessa saisi ratkaisunsa Välimiesmenettelyssä, siis kokonaan yleisen oikeuden
ulkopuolella.
Itse uskon, että asiasta osapuolten kesken kuitenkin päästään jonkinlaiseen sopimukseen, sillä tapaukseen liittyy
varustamolle myös mittava PR-arvo, eikä varustamo oman käsitykseni mukaan voi ainakaan viitata kintaalla
sanomalla - ettei meidän "tarvitse" korvata mitään!

Vain vertailun vuoksi: Lastille tapahtuneita vahinkoja varustamo tuomitaan korvaamaan vain mikäli vahinkoon liittyy
tuottamusta.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 20.02.2022, 00:17:52
hiukan kun maalit vielä kuivuu,niin on merikelpoinen
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tauno Hermola - 20.02.2022, 14:16:00
Jos virallista onnettomuustutkintaa ei tehdä, taitaa tapahtuneen pohjimmainen syy jäädä ainakin ulkopuolisilta hämärän peittoon. Koneistonohjausjärjestelmään tilattiin Kongsbergilta varaosia melkein heti onnettomuuden tapahduttua, miksi, sitä ei ole kerrottu. Aiheuttiko viallinen ohjausjärjestelmä sen, että keulapotkureiden ylikuormituksesta aiheutui laajempi sähkökatko, tuskin varsinainen ohjausjärjestelmä kuitenkaan moottoreiden ylikuormituksesta vaurioituu.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Arto Papunen - 20.02.2022, 16:25:04
Luulin, että tarvitsee jotain potkurinosia vielä vaihtaa kun jäi telakan eteen ja olisi tarvinnut päästä vielä kuiville. Mutta Isabellehan on siellä vielä ja Gabriellalle tarvitsee sitten muita osia hankkia mitä varten ei tarvitse kuiville mennä. Toisaalta olisiko muuten mennyt Turkuun, mutta siellä on Glory ja muuta liikennettä.

Gabriellakin saapuu Tukholmaan sopivasti Gloryn perässä 23.päivä. Gloryko perillä 8.30 kun Gabriella 8.45.
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Tauno Hermola - 22.02.2022, 21:33:21
Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut alustavan tutkinnan raportin ja alustavan tutkinnan perusteella päättänyt, että varsinaista tutkintaa ei käynnistetä.

Tiedote: M2022-E1, M/​S Ga­briel­lan tör­mäys lai­tu­ri­ra­ken­tei­siin Hel­sin­gin Ete­lä­sa­ta­mas­sa 12.1.2022 (https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2022/m2022-e1msgabriellantormayslaiturirakenteisiinhelsinginetelasatamassa12.1.2022.html)
Raportti: M2022-E1 Raportti alustavan tutkinnan tuloksista (https://turvallisuustutkinta.fi/material/collections/20220222153516/7XGbDFv5V/M2022-E1_Raportti_alustavan_tutkinnan_tuloksista.pdf)
Otsikko: Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 22.02.2022, 21:43:43
Luulin, että tarvitsee jotain potkurinosia vielä vaihtaa kun jäi telakan eteen ja olisi tarvinnut päästä vielä kuiville. Mutta Isabellehan on siellä vielä ja Gabriellalle tarvitsee sitten muita osia hankkia mitä varten ei tarvitse kuiville mennä. Toisaalta olisiko muuten mennyt Turkuun, mutta siellä on Glory ja muuta liikennettä.

Gabriellakin saapuu Tukholmaan sopivasti Gloryn perässä 23.päivä. Gloryko perillä 8.30 kun Gabriella 8.45.
voisit ajatella ettei 30mm paksun raudan hitsaus oo ihan simppeli touhuu,niinkuin luulet.+maalaus päälle