Internet ja erilaiset AIS-seurantasivustot antavat meille maakravuillekin mahdollisuuden seurata laivojen liikkeitä maailman merillä. Tähän viestiketjuun voi laittaa mielenkiintoisia havaintoja, kysymyksiä jne. laivojen liikkeisiin liittyen laivatyypistä riippumatta varsinkin jos kyseisellä laivalla ei ole omaa viestiketjua, jossa sen liikkeitä on aiemmin seurattu. Mikäli tämän aiheen puitteissa luodaan uusia viestiketjuja, yhdistän ne tähän.
Yritetään kuitenkin välttää tarpeetonta spekulointia ja sensaatiohakuisuutta - laivat tekevät outoja koukeroita myös normaalin operoinnin puitteissa eli aina ei ole kyse vaaratilanteesta tai onnettomuudesta.
Linkkejä (täydentynee jatkossa):
- exactEarth ShipView (https://shipview.herokuapp.com/) - Ilmainen sivusto, jonka kautta voi tunnistaa maa-asemien ulottumattomissa olevat AIS-lähettimet (mutta muut toiminnallisuudet ovat varsin rajalliset)
- MarineTraffic (https://www.marinetraffic.com/)
- VesselFinder (https://www.vesselfinder.com/)
- Sentinel Playground (https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/) - EU:n Copernicus-ohjelman Sentinel-kaukokartoitussatelliittien lähes päivittäin ottamia valokuvia, joista voi tuurilla bongata tuttuja laivoja
(poistin alkuperäisen viestiketjun)
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 26.06.2022, 14:48:53
Finnwave tuntuu olevan ongelmissa Traven edustalla.
Kuulemma odottaa laituripaikkaa ankkurissa.
Nesteen entisen Aframax-tankkeri Masteran liikkeitä on ollut mielenkiintoista seurata. Tammikuusta asti Mikines-nimellä purjehtinut tankkeri ilmestyi jo romutuslistoillekin, mutta kävikin hakemassa Suezin eteläpuolelta Saudi-Arabiasta öljylastin Kreikkaan. Tämän jälkeen Almaksi nimetty jäälaiva paineli Bosporinsalmen läpi Mustallemerelle päämääränään nykyisessä maailmantilanteessa varsin yleinen "for orders". Hieman ennen Kertšinsalmea tehtiin kuitenkin tiukka U-käännös, johon tämä Azipod-ruoripotkurilla varustettu erikoisalus eittämättä erinomaisesti kykenee, ja tultiinkin ankkuriin Romanian rannikolle Constanțan edustalle. Aluksen nykyisestä sijainnista on viime aikojen uutisista tutulle Käärmesaarelle vajaa sata merimailia.
Katselin tuossa jokin aikaa sitten Marinetrafficista, että Bore Sea olisi ollut Koverharissa useita päiviä. Saatan olla väärässä näin maakrapuna, mutta eikö kyseessä ole RoRo, joten satama on siinä mielessä aika mielenkiintoinen valinta... Olisiko odotellut satamapaikkaa Hankoon vai voidaanko Koverharissa lastata tuollaiseen jotain ? Tietenkään en tiedä nykyisen Koverharin satamainfrasta paljoakaan, mutta silloin kun talvisin ajoimme -80-luvun lopulla intin K-veneellä Hästö-Busöstä sinne, ei ollut tietoakaan mistään rampeista, mistä RoRo-paattia lastata.
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 20.08.2022, 23:12:33
Katselin tuossa jokin aikaa sitten Marinetrafficista, että Bore Sea olisi ollut Koverharissa useita päiviä. Saatan olla väärässä näin maakrapuna, mutta eikö kyseessä ole RoRo, joten satama on siinä mielessä aika mielenkiintoinen valinta... Olisiko odotellut satamapaikkaa Hankoon vai voidaanko Koverharissa lastata tuollaiseen jotain ?
Sillä oli Hangon edustalla tekninen vika, ja hinattiin kahdella hinaajalla ensiksi takaisin Hankoon ilmeisesti purkamaan lasti, jonka jälkeen se vietiin tuonne Koverhariin rempattavaksi. Samalla se oli poissa tieltä muiden Hangossa käyneiden laivojen tieltä.
Vuorostaan Finnsky siirtyy hetkeksi Koverhariin koneremppaan pois muiden kävijöiden tieltä. Taustaa:
https://www.finnlines.com/freight/schedules/traffic-infos/ (https://www.finnlines.com/freight/schedules/traffic-infos/)
Kaasuputket räjäytettiin Bornholmin luona. Miksiköhän venäjän nelimastoparkki, koululaiva Sedov on ankkuroitu/ parkkeerattu tuohon alle 20 mailin päähän noista koillispuolen vuotopaikoista?
Naton aluksia nyt tuolla Turun saaristossa useampia ja useamman päivän. Mitenkäs nuo luotsaukset menee? Ajelevatko ihan omalla navigoinnilla? Silloin kun esim. laivastovierailulle vaikka Turkuun tulevat, on luotsi mukana Utöstä asti. Vai, kai? Kenties?
Nyt on puolestaan Bore Song Koverharissa. Tuntuvat käyttävän sitä remppa- / odotuspaikkana ja mikäs siinä, aika tyhjänpanttina on koko satama tällä hetkellä.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.09.2022, 15:20:14 Vuorostaan Finnsky siirtyy hetkeksi Koverhariin koneremppaan pois muiden kävijöiden tieltä. Taustaa:
https://www.finnlines.com/freight/schedules/traffic-infos/ (https://www.finnlines.com/freight/schedules/traffic-infos/)
Finnsky siirtyy jälleen kerran viikonloppuna Koverhariin noin viikon ajaksi.
Finnlinesin Finnhawkilla on ollut torstaina joitain ongelmia Öresundin eli kansankielellä Juutinrauman eteläpuolella lähellä Falsterbo Revin majakkaa. Se kääntyi hitaasti takaisin laivaväylältä päätyen ankkuriin, ja myöhemmin sen avuksi saapuivat Svitzerin hinaajat Fenja ja Svitzer Thor. Nyt sekä Finnhawkin, että hinaaja Fenjan määränpääksi on päivitetty Malmö. Eli oletettavasti Finnhawk aiotaan hinata sinne. Finnlinesin liikennetiedotteissa (https://www.finnlines.com/freight/schedules/traffic-infos/) ei ole vielä päivityksiä aiheesta.
EDIT 1: Finnlinesin liikennetiedotteisiin tehty päivitys konevikaisesta Finnhawkista:
"Helsinki <> Hull Service
Related to the Mv Finnhawk engine malfunction, please note that the vessel will stop in Malmo for the necessary maintenance before continuing the trip to Helsinki.
Based to the prospect received, the vessel will arrive to Helsinki on Mon 23.10 at 06:45, the discharging operation will start on arrival.
The revised schedule reads as follows:
Helsinki: Eta 23/06:45 Ets 25/15:30
Hull: Eta 28/07:00 Ets 18:00
Helsinki: Eta 01/06:45 Ets 02/15:30
Hull: Eta 05/07:00 Ets 18:00"
EDIT 2: Pääsi lähtemään Malmöstä Vuosaarta kohti sunnuntaiyönä klo 03 jälkeen.
exactEarth ShipView on lakannut toimimasta ainakin minulla. Sössinkö jotain vai onko muilla sama havainto ? Sinällään vahinko ei ole suuri, mutta on ollut hauska katsoa mitä aluksia liikkuu syrjäisillä alueilla mistä ei tietoja saa muilta Ais-sivustoilta.
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 28.10.2023, 12:59:16 exactEarth ShipView on lakannut toimimasta ainakin minulla. Sössinkö jotain vai onko muilla sama havainto ? Sinällään vahinko ei ole suuri, mutta on ollut hauska katsoa mitä aluksia liikkuu syrjäisillä alueilla mistä ei tietoja saa muilta Ais-sivustoilta.
Eipä toimi minulla ainakaan mobiililaitteilla, tietokoneella en ole vielä muistanut kyseistä sivua tsekata. Olisi esimerkiksi mukava katsoa sieltä, missä Fennica tarkalleen vaikuttaa, kun näillä tutuilla AIS-sivustoilla siellä päin Kanadan arktista saaristoa on vaan katvetta.
Nyt puolestaan Marinetraffic on muuttanut ulkoasuaan ja henkilökohtaisena mielipiteenäni huonompaan suuntaan. Siitä tulee vähän mieleen tämä toimimasta lakannut exactEarth ShipView...
Taitavat painostaa käyttämään appia ja mobiililaitteita.
Sotalaivan upottaja SOLA TS tuomassa Sköldvikiin öljylastia Norjan Mongstadista pitkän ajan jälkeen.
Finnsun menossa Välimerellä Antwerpenista Egyptiin Alexandriiaan, mikäköhän keikka tämä on?
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 24.01.2024, 11:31:38 Sotalaivan upottaja SOLA TS tuomassa Sköldvikiin öljylastia Norjan Mongstadista pitkän ajan jälkeen.
Sola TS kävi Sköldvikissä ainakin elokuussa, joten ei tässä erityisen pitkä tauko ollut.