Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 06.08.2014, 12:18:59
Materiaaleina vois paikoin käyttää marmoria ja vaaleahkoa puuta ja ..

Puu palaa ja marmori painaa! ::)

Sami Tikkanen

#226
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.08.2014, 16:04:23
Puu palaa ja marmori painaa! ::)

Niinhän se on, mutta onhan niitä ennenkin käytetty ja sellaisia aluksia on liikenteessä.
Eikä ihme että järestään jokaisesta uudesta laivasta tulee muovisen tuntuisia kun nykyään materiaalit ovat mitä ovat.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 07.08.2014, 21:59:12
Onhan niitä ennenkin käytetty ja niitä on liikenteessä.

Kuinka monella kansainvälisessä liikenteessä olevalla matkustaja-aluksella on merkittäviä määriä puuta tänä päivänä? Oma arvaukseni on, ettei yhdelläkään, koska tällä hetkellä voimassa oleva SOLAS koskee myös vanhoja laivoja. Tästä syystä monet "klassikot" ovat seilanneet naulatehtaalle.

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 07.08.2014, 21:59:12 Mutta ei ihme että järestään jokaisesta uudemmasta laivasta tulee muovisen tuntuisia kun nykyään materiaalit ovat erit kuin ennen.

Kyllä nykyaikaisillakin (paloturvallisilla) materiaaleilla saa tehtyä laadukkaan sisustuksen. Paljolti se on kuitenkin kiinni siitä, mistä ostaja on valmis maksamaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

mermii

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.08.2014, 22:04:27
Kuinka monella kansainvälisessä liikenteessä olevalla matkustaja-aluksella on merkittäviä määriä puuta tänä päivänä? Oma arvaukseni on, ettei yhdelläkään, koska tällä hetkellä voimassa oleva SOLAS koskee myös vanhoja laivoja. Tästä syystä monet "klassikot" ovat seilanneet naulatehtaalle.

Kyllä nykyaikaisillakin (paloturvallisilla) materiaaleilla saa tehtyä laadukkaan sisustuksen. Paljolti se on kuitenkin kiinni siitä, mistä ostaja on valmis maksamaan.

Onhan Silja Serenade/Symphonyn promenaden lattia tiikki-puuta.

Tuomas Romu

Säännöt antavat hieman pelivaraa palokuorman kanssa, mutta vain hieman. Mitään entisaikojen puusisustusta on turha odottaa uusiin laivoihin.

Ei kaikissa vanhoissa laivoissa muutenkaan käytetty puuta. SS United States on tästä hyvä esimerkki.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Tuomivirta

Uusimman huhun mukaan mahdollista sisaralusta pistetään kauppalistalle vasta kun rikkidirektiivi on astunut voimaan.

Kuulin myös, että sisareen on tarkoitus saada myös investointitukea ja polttokenno+hybridi+aurinkopaneeli vaihtoehdot tai kaikki yhdessä on harkinnassa myös.


http://www.uusisuomi.fi/raha/65312-kl-taman-takia-viking-line-viivyttelee-outo-tilanne

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 03.11.2014, 15:05:25
Uusimman huhun mukaan mahdollista sisaralusta pistetään kauppalistalle vasta kun rikkidirektiivi on astunut voimaan.
Artikkeli julkaistu 2.1.2014... ::)

Peetu Kytöranta

Samaa kattelin tossa. Onko tossa väärä linkki vai onko juttu ylipäänsä vanha? Backmanin kohralla aloin katteleen, että jokin tässä mättää.   :D

Timo Toivonen

#233
Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 03.11.2014, 15:05:25
Kuulin myös, että sisareen on tarkoitus saada myös investointitukea ja polttokenno+hybridi+aurinkopaneeli vaihtoehdot tai kaikki yhdessä on harkinnassa myös.

Tallinkin puolelta tämän hetkinen arvio on, että rikkidirektiivi nostaa polttoainelaskua "vain" 10-15%:lla nykyisestä. Että voisi siinä Vikingilläkin hetki (jopa enemmän kuin laivan elinikä) vierähtää aurinkopaneelien tms. takaisinmaksuajoissa, jos tällainen ihmetys tilattaisiin.
"Tere tulemast Titanicule!"

Tapio Väyrynen

Turun työttömät telakkatyöntekijät ja alihankkijat kiittelevät varmasti rikkidirektiiviä.
Ilman sitä voisi olla telakalla töitä jonossa.

Kyllähän ilman saasteiden vähentäminen on hyvä asia, mutta miksi nämä koskevat vain muutamia maita.
Poliitikot taas kunnostautuivat Suomen alasajossa.

Timo Tuomivirta

#235
Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 04.11.2014, 08:24:11
Turun työttömät telakkatyöntekijät ja alihankkijat kiittelevät varmasti rikkidirektiiviä.
Ilman sitä voisi olla telakalla töitä jonossa.

Kyllähän ilman saasteiden vähentäminen on hyvä asia, mutta miksi nämä koskevat vain muutamia maita.
Poliitikot taas kunnostautuivat Suomen alasajossa.

The ECA established are:
Baltic Sea area – as defined in Annex I of MARPOL (SOx only);
North Sea area – as defined in Annex V of MARPOL (SOx only);
North American area (entered into effect 1 August 2012) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM); and
United States Caribbean Sea area (expected to enter into effect 1 January 2014) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM).


http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Sulphur-oxides-(SOx)-%E2%80%93-Regulation-14.aspx

Kyllä tässä on muitakin meriä kuin Itämeri mukana. Jonkun nyt on vaan näytettävä tietä. Onko ensimmäisten joukossa Somalia vai Pohjoismaat ei ole vaikea päätellä. ..Ja Itämeri kun on maailman saastunein meri niin ihan kiva, että asioita edes yritetään parantaa monella eri rintamalla.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 03.11.2014, 22:43:14
Tallinkin puolelta tämän hetkinen arvio on, että rikkidirektiivi nostaa polttoainelaskua "vain" 10-15%:lla nykyisestä. Että voisi siinä Vikingilläkin hetki (jopa enemmän kuin laivan elinikä) vierähtää aurinkopaneelien tms. takaisinmaksuajoissa, jos tällainen ihmetys tilattaisiin.

Ei ole pitkäkään aika siitä, kun Tallinkillakin vaikutukseksi ennustettiin +50%. Tuudittautuminen +10–15 prosentin lisäykseen olisi aika lyhytnäköistä, sen verran polttoaineen hinnalla on taipumusta heilahdella. Mitä tapahtuu direktiivin mukaisen polttoaineen hinnalle vuodenvaihteen jälkeen, kun kysyntä muuttuu uuden tilanteen mukaiseksi?

Sitä paitsi laivan tilaamisesta sen luovutukseen kestää sen verran pitkään, ettei tilaamispäätöstä tai sen tekemättä jättämistä voi mitenkään perustella tämän hetken polttoainehinnoilla.

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 04.11.2014, 08:24:11
Turun työttömät telakkatyöntekijät ja alihankkijat kiittelevät varmasti rikkidirektiiviä.
Ilman sitä voisi olla telakalla töitä jonossa.

Kyllähän ilman saasteiden vähentäminen on hyvä asia, mutta miksi nämä koskevat vain muutamia maita.
Poliitikot taas kunnostautuivat Suomen alasajossa.

Voisi olettaa, että juuri rikkidirektiivi toisi lisää töitä, koska se aiheuttaa tarvetta remontoida aluksia vastaamaan tulevia ympäristösäädöksiä ja vanhimpien laivojen kohdalla laskee kynnystä tehdä kokonaan uusi.

Nyt on varmasti eräänlainen odotteluvaihe, jossa varustamot venyttävät päätöksiään, kunnes direktiivit ovat astuneet voimaan ja esim. savukaasupesureiden tekniikasta ja asennuksesta on laajemmin kokemusta ja hintatietoa. Pakokaasujärjestelmän uusiminen vanhaan laivaan on isohko projekti ja telakoinnin aikana on mahdollisuus myös muuhun remonttiin.

Janne Koskinen

Tj:n ja markkinointipäällikön potkut kertovat ettei kehitys ole mennyt ihan toivottuun suuntaan.

Luulenpa että VL:llä on "wait and see" mentaliteetti ja odottaa esim. TS:n ja Finnlinesin siirtoja.

Ruotsin iltalähdöllä saattaa tavaraliikenne nousta talouden elpyessä ja esim. Seawindin poistuessa, mutta Finnlines lienee valmiina kapasiteetin nostoon tarvittaessa? Tällöin kyllä rahtitiloja tarvitaan entistäkin enemmän joten uutuus olisi korkeintaan Gracea muistuttava sisarpuoli tai pikkuserkku ei missään tilanteessa sisarlaiva.

Ilmeisesti Backmannin lähtö kyllä vaikuttaa siihen että seuraava uudisrakennus tulee Turun linjalle ei Helsinkiin kuten Backman jossakin vaiheessa visioi.

Dieselin hintaan tullee piikki, mutta raakaöljyn hinnan lasku tasannee osan?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 04.11.2014, 09:12:38
The ECA established are:
Baltic Sea area – as defined in Annex I of MARPOL (SOx only);
North Sea area – as defined in Annex V of MARPOL (SOx only);
North American area (entered into effect 1 August 2012) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM); and
United States Caribbean Sea area (expected to enter into effect 1 January 2014) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM).


http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Sulphur-oxides-(SOx)-%E2%80%93-Regulation-14.aspx

Käsittääkseni Välimereen ajetaan silkkaa "paskaa" ja muuta jätettä sekä muita haitallisia kemikaaleja paljon enemmän kuin Itämereen. Tosin välimeri on paljon syvempi mutta silti mielestäni pahempi likakaivo kuin Itämeri...
Kyllä tässä on muitakin meriä kuin Itämeri mukana. Jonkun nyt on vaan näytettävä tietä. Onko ensimmäisten joukossa Somalia vai Pohjoismaat ei ole vaikea päätellä. ..Ja Itämeri kun on maailman saastunein meri niin ihan kiva, että asioita edes yritetään parantaa monella eri rintamalla.