Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 21.04.2016, 18:12:08
Voi olla, että tätä "Eventuellaa" - if any - ei rakenneta Turussa vaan jossain muualla, koska
tilauskirjat ovat Suomessa onneksi aika täysiä.
Ovatko? Turussahan olisi kapasiteettia rakentaa kahta laivaa yhtä aikaa, kuten parhaillaan tehdään Megastarin ja Mein Schiff 5:n kanssa, mutta tulevina vuosina laivat on aikataulutettu yksi kerrallaan -taktiikalla. Eli enemmänkin mahtuisi jos vaan tilaaja löytyisi.

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 21.04.2016, 22:59:08
Ovatko? Turussahan olisi kapasiteettia rakentaa kahta laivaa yhtä aikaa, kuten parhaillaan tehdään Megastarin ja Mein Schiff 5:n kanssa, mutta tulevina vuosina laivat on aikataulutettu yksi kerrallaan -taktiikalla. Eli enemmänkin mahtuisi jos vaan tilaaja löytyisi.

Ei pidä unohtaa rauman telakkaa 8)

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 22.04.2016, 08:19:51
Ei pidä unohtaa rauman telakkaa 8)

Onko siellä edelleen valmiudet tuon mittaluokan laivanrakennukselle?

Kai Heino

Tammikuun lopun Pernon Telakan tiedotteissa sanottiin, että 2020 on seuraava mahdollisuus uuden tilattavan aluksen kölinlaskuun. Seuraava aukko uudisrakennukseen telakan tilauskannassa on silloin. Useinkin laivateräs voi olla erikoislaatua, jota aletaan vasta ladata masuuniin, kun tilaus varmistuu ja runkosuunnitelmat on tehty. Tässä tapauksessa suunnitelmat ovat lähes valmiit, joten piirustuspöydällä ei menne kauaa. Vielä voi olla puoli vuotta ja enemmänkin ennen kuin teräkset ovat telakalla hitsattavissa. Tärkein on kuitenkin telakan altaan täyttöaikataulu. Toinenkin laiva altaassa pitää saada uittokuntoon ennen kuin valmiimpi siirretään varustelulaituriin. Tämä synkronointi on hankalaa, kun on jo tehty rakennus- ja luovutusaikataulut yhden kerrallaan rakennettavan laivan mukaan. 
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mikko Salmela

#289
http://yle.fi/uutiset/viking_line_tyytymaton_telakoihin/6157842

Netistä löytyi vanha uutinen vuodelta 2010, jossa Viking Linen entinen toimitusjohtaja Mikael Backman sanoo yhtiön pärjäävän nykykalustolla ainakin 10 vuotta. Aluksia uudistetaan sisätiloistaan joka toinen vuosi ja se riittää hänen arvionsa mukaan.

Saa nähdä, onko Vikingillä lähivuosina laivatilauksia edessään vai jatketaanko vanhoilla?

Kalle Id

Tuo Backmanin haastattelu oli toisaalta ennen Gracen tilaamista ja taisi olla lähinnä telakoiden pelottelua tarjoamaan Gracen rakentaminen halvemmalla.

S Liljeström

Kyllähän kenen tahansa alukset kunnossa pysyvät, kun niistä pidetään huolta.
Tosin tämänhän on vain skandinaavinen ilmiö. Tavalliselle matkustajalle usein
riittää, että alukset ovat siistejä, eikä merkkejä ruosteesta ja muista ylläpidon
laiminlyönnesitä ole. Gabriellankin ulkokansia maalattiin äsken tekemäni matkan
aikana niin intensiivisesti, että vapaata kulkureittiä sääkannelle piti oikein etsi-
mällä etsiä!
Kesäkauden ulkopuolella matkustajia on edelleen alkuviikon lähtöihin houkuteltava
edullisin lippuhinnoin ja Grace 2:ssa olisi enemmän maksettavaa.
Rosellasta oltiin jo luopumassa, mutta sekin näyttää tekevän vielä hyvää tiliä,
vaikka suunniteltua korvaajaa ei Espanjasta aikanaan saatu. Amorellakain lienee
jo kokonaan kuoletettu.

SL


Kalle Id

Laajempi artikkeli aiheesta löytyy täältä: http://www.insiderplus.se/newsletters/article/en_ny_bat_finns_pa_ritbordet

Tiivistettynä:

  • Amorellan tilalle Graceä suurempi uudisrakenne. Tilataan muualta kuin Suomesta, koska Turun telakka ei voi rakentaa tarpeeksi aikaisin (mahdollisesti haluavat laivan jo 2019, kun Turku ei voi toimittaa ennen vuotta 2021).*
  • Uuden laivan valmistuttua Amorella mahdollisesti Helsinki-Tallinna -linjalle. Tallinnan-linjalle ollaan jo aiemmin etsitty toista laivaa käytettynä, mutta sopivaa ei ole löytynyt.
  • Cinderellaan tehdään isot uudistukset ensi vuonna.
  • Ei suunnitelmia laajentamisesta Baltian suuntaan. Pietari kiinnostaa, mutta aika ei ole sille kypsä.
* = Itseäni ainakin kiinnostaa, miksi Rauma tai Helsinki eivät ole vaihtoehtoja?

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.11.2016, 17:20:18
Laajempi artikkeli aiheesta löytyy täältä: http://www.insiderplus.se/newsletters/article/en_ny_bat_finns_pa_ritbordet

Tiivistettynä:

  • Amorellan tilalle Graceä suurempi uudisrakenne. Tilataan muualta kuin Suomesta, koska Turun telakka ei voi rakentaa tarpeeksi aikaisin (mahdollisesti haluavat laivan jo 2019, kun Turku ei voi toimittaa ennen vuotta 2021).*
  • Uuden laivan valmistuttua Amorella mahdollisesti Helsinki-Tallinna -linjalle. Tallinnan-linjalle ollaan jo aiemmin etsitty toista laivaa käytettynä, mutta sopivaa ei ole löytynyt.
  • Cinderellaan tehdään isot uudistukset ensi vuonna.
  • Ei suunnitelmia laajentamisesta Baltian suuntaan. Pietari kiinnostaa, mutta aika ei ole sille kypsä.
* = Itseäni ainakin kiinnostaa, miksi Rauma tai Helsinki eivät ole vaihtoehtoja?
Mää taas jotenkin epäilen että miten Gracea isompi aamulaiva voisi Turusta kannattaa koska Tukholmalaiset kuitenkin valitsee laivaksi Cinderellan ja Tukholmasta muutenkin paljon iltalähtö tarjontaa. Eräs kiintoista vaihtoehto voisi olla että uudisrakennus olisi muuten Gracen kaltainen mutta koko viides kansi olisi autokantena.
Amorellan siirto Helsiki-Tallinna reitille kuulostaa ihan järkevältä vedolta ison autokansikapasiteetin ansiosta ja aikatauluhan voisi olla käänteinen XPRS.n kanssa.

Tauno Hermola

Voisikohan se 'muualta' olla Papenburg, miten pitkälle siellä on tilauskirjat täynnä?

*= Onkos Helsingissä enää aikoihin tehty matkustajalaivoja?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 02.11.2016, 18:09:36
Onkos Helsingissä enää aikoihin tehty matkustajalaivoja?

Baltic Princess vuonna 2008 ja Armorique vuonna 2009.

Muistaakseni Arctechin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoi jossain haastattelussa (Kauppalehden paperiversio?) jokin aika sitten, että Arctech olisi pyrkimässä takaisin matkustaja-autolauttamarkkinoille, koska kysyntää olisi ja eurooppalaiset lauttatelakat ovat "täynnä". Telakalla on Polariksen myötä LNG-osaamista ja tämän videon myös jonkinlaista lauttakonseptikehitystä.

RMC:lläkin luulisi olevan kapasiteettia, koska Molskis toimitetaan syyskuussa 2018 ja sotalaivajutut ovat 20-luvun heiniä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.11.2016, 18:27:39
Baltic Princess vuonna 2008 ja Armorique vuonna 2009.

Muistaakseni Arctechin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoi jossain haastattelussa (Kauppalehden paperiversio?) jokin aika sitten, että Arctech olisi pyrkimässä takaisin matkustaja-autolauttamarkkinoille, koska kysyntää olisi ja eurooppalaiset lauttatelakat ovat "täynnä".
Juuri tänään Sjöfartstidningenille antamassaan haastattelussa Esko Mustamäki ainakin kertoi suuresta halukkuudesta rakentaa jälleen joko autolauttoja tai risteilyaluksia Helsingissä.
www.sjofartstidningen.se/hoppas-pa-bestallning-nasta-ar/

Toisaalta venäläisomistus voi tarkoittaa sitä, että Viking Line katsoisi tilattavan ulkomailta, vaikka uudisrakennus kasattaisiinkin Helsingin telakalla...  :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.11.2016, 18:47:18 Toisaalta venäläisomistus voi tarkoittaa sitä, että Viking Line katsoisi tilattavan ulkomailta, vaikka uudisrakennus kasattaisiinkin Helsingin telakalla...  :P

No, onhan Turun telakkakin sataprosenttisesti saksalaisessa omistuksessa...

Uskon, että Stadin telakalla on mahdollisuuksia tässä kisassa varsinkin nyt kun Mustamäki on aktiivisesti tuonut esiin telakan pyrkimyksen monipuolistaa tuoteportfoliotaan. Uusien jäänmurtajien markkinat ovat kuitenkin jäissä (hehe) vielä ainakin muutaman vuoden ja nykyistä tilauskantaa on vain vuoteen 2018 asti. Kukapa olisi viime vuonna osannut kuvitellakaan, että telakka ryhtyisi rakentamaan öljytankkeria? Toki venäläisomistus voi nykyisten pakotteiden aikana vaikeuttaa rahoituksen saantia, mutta toisaalta uskoisin, että emoyhtiön kautta rahoitus tarvittaessa järjestyisi.

Niin ikään RMC on varteenotettava vaihtoehto nyt kun tuon lauttatilauksensa myötä saavat organisaation pystyyn ja tuotannon pyörimään. Rauman telakalla on rakennettu tämän kokoluokan aluksia ennenkin ja valtio osaomistajana tuo vakautta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Itse laittaisin Gracen Helsinki-Tallinna ja uudisrakenteen Turun iltaan. XRPS:n jos mahdollista? modifioisin Amorellan tilalle Turun aamuun. Amorella sitten Gracen pariksi jos tarvetta toiselle laivalle Tallinnaan isomman Gracen tultua? Amorella saattaisi sitten Tallinnan linjalla klaarata montakin vuotta, koska satama-ajat Turun linjaa paremmat huoltojen kannalta. Turun linjan suhteen Amorellan tiimalasi lienee tyhjentymässä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama