HS:sta saksittua:
Baltic Pilotin toimitusjohtaja Joakim Håkans oli torstaina vasta kuullut huhuja ministeriön selvityspyynnöstä.
"Merenkulkulaitoksen ja omat juristimme ovat tutkineet perinpohjin toimintamme laillisuuden. Esteitä yksityisten luotsauspalvelujen tarjoamiselle ei ole löytynyt."
"Luotsien kuljetuksesta yhtiö on tehnyt kymmenen vuoden sopimuksen hinaajavarustamo Alfons Håkansin kanssa. Yhtiö on hankkinut kuljetuksiin 30 hinaajansa lisäksi viisi nopeaa ja jäissä kulkevaa luotsikutteria."
HS:n keskusteluista saksittua:
"On hämmästyttävää millaisia kommentteja annetaan kun halutaan suojella monopoleja.
Lainaus: "Luotsauslaissa ei kielletä yksityisten luotsauspalvelujen tarjoamista, mutta lain henki ja tavoite ovat, että vain Luotsausliikelaitos harjoittaa sitä toimintaa", sanoo ministeriön liikennepalveluyksikön päällikkö Mikael Nyberg.
Jos laki ei kerran kiellä yksityistä palvelua niin eikö se ole sillä selvä ja anna mahdollisuuden yksityiselle yritykselle tuottaa ja myydä tuota palvelua. Turha vedota mihinkään henkeen ja tavoitteeseen."
"Mikael Nybergin harmiksi Neuvostoliitto on kaatunut ja Suomessa vallitsee nykyään markkinatalous.
Mielestäni Håkans voi pyyhkiä Liikenne- ja viestintäministeriön lipuilla ja lapuilla vaikkapa pilssivettä.
Merenkulkusäännösten suhteen olisi näköjään suoritettava täydellinen reformaatio ja pesänselvitys. Likapyykkiä tuntuu olevan. "
Näihin mielipiteisiin ei voi kuin yhtyä.