Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 605225 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Rosmorport lähdössä mukaan elämysmatkailubisnekseen? Viktor Chernomyrdin varustellaan 93 matkustajalle ja suunnitelmissa on tehdä risteilyjä Arktikaan jäänmurtokauden ulkopuolella.

TASS: Ледокол "Виктор Черномырдин" станет пассажирским

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Aalto-yliopistossa on tehty uusien jäänmurtajien kehittämiseen liittyviä hinausmallikokeita:

24-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija hahmottelee tulevaisuuden jäänmurtajaa – nykyaikaiset rahtilaivat voivat olla ongelmissa jäissä
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Brittien uusi tutkimusalus RRS Sir David Attenborough on läpäissyt jääkokeet Etelämantereella. Jää oli parhaimmillaan kaksimetristä ja paikoin sen päällä oli lähes toinen mokoma lunta.

BBC: Attenborough ship proves its polar credentials

Jääkokeet suoritti suomalainen Aker Arctic.

edit: Saman firman tänään ilmestyneessa Arctic Passion News -lehdessä on juttu paitsi noista jääkokeista, myös uusista Itämeren jäänmurtajista.


(kuvalähde)
« Viimeksi muokattu: 02.04.2022, 09:35:20 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kai Heino

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 200
Kyll tee poijjaat ossaatte! Hienoa.

Ari-Jukka Perkiomaki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1212
Onko edelleen otettu huomioon, että näiden uusien murtajien pitäisi päästä vanhan Sandö-sillan alitse? Aikoinaanhan Atle-luokka suunniteltiin korkeuden puolesta mahtumaan Sandö-sillan alitse. Ehkä näiden uusien murtajien ei enää tarvitse sitä siltaa alittaa, vaan jäänmurto Ångermanjoella hoidetaan sitten muilla tavoin? Tosin viimeksi talvella 2018 sinne joelle jäätyi kiinni pahasti kaksi alusta, ja ei niitä sieltä ilman Ymeriä irti olisi pystytty leikkaamaan ja avustamaan pois. ::) Tai ainakin vaikeaa ja hidasta niiden avustus sieltä olisi ilman Ymeriä ollut.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5325
Sjöfartsverketin oma tiedote Itämeren tulevien jäänmurtajien designista:

https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/designen-klar-for-sveriges-nya-isbrytare/
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Myös Väylävirasto on julkaissut oman tiedotteen jäänmurtajaprojektista sinivalkoisella värityksellä:

Väyläviraston ja Ruotsin merenkulkulaitoksen yhteisesti hankkima suunnitelma seuraavan sukupolven jäänmurtajasta on valmis
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Syy Viktor Chernomyrdinin Jäämeren-matkalle selvisi: alukselle tehdään täyden mittakaavan jäänmurtokokeet Karanmerellä.

Kyseisen jäänmurtajan oli myös tarkoitus osallistua kansainväliselle ArcOP-tutkimusmatkalle myöhemmin tänä vuonna, mutta nähtäväksi jää, miten Ukrainan sota vaikuttaa suunnitelmiin. Maailmalta ei oikein löydy muita vastaavia jäänmurtajia.

Kommersant taas kirjoittaa, että Venäjän pääministeri Mikhail Mishustin puuhaa 118 miljardin ruplan rahoitusta vielä kahden (järjestyksessään kuudennen ja seitsemännen) Projekti 22220-tyyppisen ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2022, 15:04:31 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Jenkeiltä tuli eilen virallinen tietopyyntö kaupallisen jäänmurtajan ostamisesta Yhdysvaltain rannikkovartiostolle. Aluksen tulee olla suhteellisen uusi ja rakennettu rapakon takana, joten vaihtoehtoja on vain yksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2044
Syy Viktor Chernomyrdinin Jäämeren-matkalle selvisi: alukselle tehdään täyden mittakaavan jäänmurtokokeet Karanmerellä.

Rosmorportin venäjänkielisessä tiedotteessa kerrotaan Viktor Chernomyrdinin saapuneen koealueelle Kamennyensaarten (suomenkielinen nimi?) ja mantereen välille, jossa jään paksuus on tällä hetkellä 1.5-2 metriä ja sen päällä on 40-70 senttimetriä lunta. Samoilla seuduilla on "koeponnistettu" viime vuosina muitakin aluksia, mm. Helsingissä rakennettu kaasukondensaattitankkeri Yuri Kuchiev.
All information and details given in good faith but not guaranteed!