Kirjoittaja Aihe: Laivojen liikkeitä maailman merillä - havaintoja, kysymyksiä ym.  (Luettu 681 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2057
Internet ja erilaiset AIS-seurantasivustot antavat meille maakravuillekin mahdollisuuden seurata laivojen liikkeitä maailman merillä. Tähän viestiketjuun voi laittaa mielenkiintoisia havaintoja, kysymyksiä jne. laivojen liikkeisiin liittyen laivatyypistä riippumatta varsinkin jos kyseisellä laivalla ei ole omaa viestiketjua, jossa sen liikkeitä on aiemmin seurattu. Mikäli tämän aiheen puitteissa luodaan uusia viestiketjuja, yhdistän ne tähän.

Yritetään kuitenkin välttää tarpeetonta spekulointia ja sensaatiohakuisuutta - laivat tekevät outoja koukeroita myös normaalin operoinnin puitteissa eli aina ei ole kyse vaaratilanteesta tai onnettomuudesta.

Linkkejä (täydentynee jatkossa):
  • exactEarth ShipView - Ilmainen sivusto, jonka kautta voi tunnistaa maa-asemien ulottumattomissa olevat AIS-lähettimet (mutta muut toiminnallisuudet ovat varsin rajalliset)
  • MarineTraffic
  • VesselFinder
  • Sentinel Playground - EU:n Copernicus-ohjelman Sentinel-kaukokartoitussatelliittien lähes päivittäin ottamia valokuvia, joista voi tuurilla bongata tuttuja laivoja
« Viimeksi muokattu: 26.06.2022, 19:48:34 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2057
(poistin alkuperäisen viestiketjun)

Finnwave tuntuu olevan ongelmissa Traven edustalla.

Kuulemma odottaa laituripaikkaa ankkurissa.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2022, 19:37:46 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2057
Nesteen entisen Aframax-tankkeri Masteran liikkeitä on ollut mielenkiintoista seurata. Tammikuusta asti Mikines-nimellä purjehtinut tankkeri ilmestyi jo romutuslistoillekin, mutta kävikin hakemassa Suezin eteläpuolelta Saudi-Arabiasta öljylastin Kreikkaan. Tämän jälkeen Almaksi nimetty jäälaiva paineli Bosporinsalmen läpi Mustallemerelle päämääränään nykyisessä maailmantilanteessa varsin yleinen "for orders". Hieman ennen Kertšinsalmea tehtiin kuitenkin tiukka U-käännös, johon tämä Azipod-ruoripotkurilla varustettu erikoisalus eittämättä erinomaisesti kykenee, ja tultiinkin ankkuriin Romanian rannikolle Constanțan edustalle. Aluksen nykyisestä sijainnista on viime aikojen uutisista tutulle Käärmesaarelle vajaa sata merimailia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!