St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Hienoa nähdä ettei ole laivan sisustaa tuhottu DFDS:n jäljiltä  :beer:  Toi seiskakannen casino ilmeisesti keulaan Blue Ribandin (ala carte) tiloihin tulossa?  Tuolla pitää käydä parin vuoden tauon jälkeen.   Oliko 2. kannella saunaosasto altaineen avoinna?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Gronlund

Mielenkiintoista luettavaa Eeron ja Timon matkakertomukset / kokemukset ja tietysti myös kuvat eli kiitos niistä. Matkaraporteista ymmärsin että olitte molemmat Lauantaina Helsingistä lähteneellä risteilyllä ja laivassa ei ollut paljon matkustajia ja kyseessä oli lähtö johon liittyi jokin tutustumistarjous, oliko näin ?  Jos näin oli niin sitten on kyllä st Peter Linen markkinointitiimin ja koko johtoryhmän pitää ryhdistäytyä, koska liikenteen voi aloittaa vain kerran ja se mahdollisuuksien ikkuna joka toiminnan aloittaminen saa aikaseksi sulkeutuu hyvin nopeasti. Tämän lisäksi jotenkin tuntuu siltä että siellä ei oikein ole ymmärretty markkinoinnin merkitystä tämän kaltaista liiketoimintaa aloittaessa sekä sitä että luultavasti erittäin suuri osuus heidän ensimmäisistä ensimmäisen toimintavuoden suomalaismatkustajista kuuluu autolauttaristeilyn osalta  ns. heavy user segmenttiin. Nämä heavy userit voi ratkaista miten liiketoiminnan käy, koska nämä vertaavat toimintaa ja kokonaisuutta Itämeren suurien ja perinteisten brändien toimintaan ja tätä tehdessään he myös aktiivisesti kertoo kokemuksiaan tuttaville ,työ ja harrastuskavereille jne .
St Peter Line pitää siis saada heti alussa ja nopeasti mahdollisimman paljon asiakkaita ja pystyä joka toiminnan osalta vähintää samaan kuin Tallink ja Viking koska pelkkä mielenkiintoinen kohdesatama Pietari ei tule houkuttelemaan vuoden ympäri riittävästi matkustajia. Jos St Peter Line ei pysty hurmaamaan  riittävän monia suomalaisia heavy user segmenttiin kuuluvia niin on suuri riski että toiminta päättyy melkein yhtä nopeasti kuin se alkoi. Suomalaisissa on suuri potentiaali St Peter Linelle, mutta suurin osa heistä on sellaisia että harkitsevat laivalle lähtöä vasta sitten kun joku tuttava tai muuten luotettava sitä suosittelee, varsinkin tilanteessa kun on kyseessä ulkomaalainen itänaapurista tuleva yritys eli nämä seuraavat St Peter Linen toimintaa kyllä mutta menevät kuitenkin helposti varmuuden vuoksi risteilylle tutulle ja turvalliselle Vikingille tai Tallinkille .

Timo Toivonen

Kiitoksia kommenteistanne! Lisää kuvia tulossa huomenissa...

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 26.04.2010, 21:05:38
Hienoa nähdä ettei ole laivan sisustaa tuhottu DFDS:n jäljiltä  :beer:  Toi seiskakannen casino ilmeisesti keulaan Blue Ribandin (ala carte) tiloihin tulossa?  Tuolla pitää käydä parin vuoden tauon jälkeen.   Oliko 2. kannella saunaosasto altaineen avoinna?

Ilmeisesti siitä kasinosta on tulossa koko tuon alueen käsittävä:

http://toivonen.kuvat.fi/kuvat/St.%20Peter%20Line%20Princess%20Maria%20matkakertomus/Extra/7prmincomingcasino9.jpg

Toisen puolen kabinetti oli remontin alla ja sinne oli rakennettu pari cashier-luukkua. Jos tuo koko ala uhrataan pelipöydille ja yksikätisille, niin liittyisikö tosiaan toimialaan vielä pesulapalvelut? ::)

Saunaosasto ei valitettavasti ollut auki.
"Tere tulemast Titanicule!"

Juho Jäppilä

Saunaosasto auki vasta kesäkuun tienoilla remontissa siihen asti. Alusta astihan on ilmoitettu että laivan yksi päänaula on iso Casino.Casino toiminta kun on maissa nyt venäjällä hyvin rajattua ;)
Silja Line - On Enemmän

Kalle Id

Liityn Princess Marian kuvaspämmääjiin, kun tänään vihdoin pääsin aluksen kuvaamaan ja säätilakin oli kuvien onnistumisen kannalta kelvollinen:

Klik!
Klik!
Klik!

Hienoa oli kyllä päästä pitkästä aikaa näkemään ex-Finlandia livenä. Joskin on pakko sanoa, että aluksen väritys ei mielestäni ole täysin onnistunut. Kokovalkoinen korsteeni, jossa on firman logo suhteellisen pienellä ei sovi alukseen kovinkaan hyvin, ja omaa silmääni miellyttivät enemmän alkuperäiset musta raidat. Lisäksi Siljamainen väritys on tunnistettavuuden kannalta ongelmallinen: Suomenlinnan lautalla kuulin useammankin kanssamatkustajan viittaavan Princess Mariaan termillä "toi Silja Line", vaikka St. Peter Line lukee varsin näkyvästi kyljessä. Jos reitti ottaa tuulta alleen (mitä todella toivon), olisi Pyhän Pietarin porukoiden järkevää sijoittaa graafisen suunnittelijan palveluihin ja maalipurkkien avustuksella antaa alukselle oma, selkeästi kilpailijoista erottuva visuaalinen ilme.

Lassi Liikanen

Joo, Kallen kanssa olen kyllä samoilla linjoilla esimerkiksi ton korsteenin osalta. Logo on aivan liian pieni. Ja muutenkin, St. Peter Linen pitäisi keksiä oma visuaalinen ilme laivalleen, jotta se olisi helposti erotettavissa ja tunnistettavissa näistä vanhoista perinteisistä varustamoista.

Räväkkänä esimerkkinä Tallink, mutta mihinkään kirahvi-kuvioihinkaan asti kyljessä ei tarvitse mennä: vaan joku selkeä mutta helposti yhdistettävä värimaailma varustamolle ja alukseen hieman erityyppiset värit ja kuviot kuin vaikkapa nyt sitten koko kansan tuntemissa Siljan aluksissa.

Erityisesti ex-Finlandissa on monia yksityiskohtia, josta alus voidaan parilla maalipurkilla ja hyvillä ideoilla toteuttaa saman tien erottuvaksi muista laivoista.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Tero Söderholm

#261
Moi.
Katsoin nuo Kallen kuvat... hyviä olivat.
Tänään olin tyttärenpojan kanssa päivällä Suokissa ja sopivasti (ok... tarkoituksella) Kuninkaanportilla, kun Silja ajoi Kustiksen läpi. Tuomaksen kanssa vilkutettiin ja laivalta monet viittilöivät takaisin, eli väkeä oli kannella kuten aina siinä kohdassa aurinkoisella säällä.
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=205305

Vaan ei olisi meille montaa takaisinvilkutusta tullut Prinsessan kannelta...ainakaan Kallen kuvien perusteella. Niin oli kansi autio ja tyhjä.
Kaikki sisällä ! Vaikkei ole edes ilmaista tarjoilua enää eikä rulettikaan vielä pyöri !!!!

Aavelaiva Princess Maria ?

Ps. Mutta risteilyarvostelut ja kuvat olivat ihan mielenkiintoisia.
.
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Tero Söderholm

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 24.04.2010, 21:52:25
On mielestäni paremman näköinen näin sinivalkoisena. Finlandiassahan nuo raidat olivat mustat.
Etuosan näköalaikkunoiden molemmin puolin olevia ulkoportaita ei Finlandiassa ollut. Onko niillä jotain tekemistä turvallisuuden kanssa, lisäuloskäynti pelastusvenekannelleko ?
Katselin äsken sisarensa "Stena Sagan" kuvia. Sagassa on myös ulkoportaat kyseisessä paikassa, mutta ne laskeutuivatkin alas keulaan. Edelleen kyselen näiden portaiden tarkoitusta.
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 27.04.2010, 10:09:51
Katselin äsken sisarensa "Stena Sagan" kuvia. Sagassa on myös ulkoportaat kyseisessä paikassa, mutta ne laskeutuivatkin alas keulaan. Edelleen kyselen näiden portaiden tarkoitusta.

Ne ovat hätäuloskäyntejä. On hyvin tavallista että vanhat alukset eivät suoraan täytä tiukkenevia turvallisuusvaatimuksia vaan niihin joudutaan soveltamaan jälkikäteen erilaisia ratkaisuja. Toisin kuin Vikingille ja Jahrelle rakennetuissa sisarissa näissä kahdessa vanhemmassa ei ollut keulassa kulmissa venekannelle johtavia portaikkoja.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Gronlund

#264
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.04.2010, 22:54:36
. Lisäksi Siljamainen väritys on tunnistettavuuden kannalta ongelmallinen: Suomenlinnan lautalla kuulin useammankin kanssamatkustajan viittaavan Princess Mariaan termillä "toi Silja Line", vaikka St. Peter Line lukee varsin näkyvästi kyljessä.

Aika onnistunut laivan maalaus St Peter Lineltä jos enemmän kuin yksi kutsuu  Princess Mariaa Silja Lineksi. Ihmisten spontaani Siljan brändin yhdistäminen Princess Mariaan on vain hyvä varsinkin liiketoiminnan keihäänkärkivaiheessa , koska Silja on tuttu ja luotettava brändi ja spontaani brändin sekoittaminen saa aikaseksi usein tiedostamattoman  positiivisen muistijäljen joka havainto /ärsyke toiston kautta voi merkittävästi lieventää potentiaalististen asiakkaiden ennakkoluuloja uutta varustamoa kohtaan.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.04.2010, 19:55:10
Aika onnistunut laivan maalaus St Peter Lineltä jos enemmän kuin yksi kutsuu  Princess Mariaa Silja Lineksi. Ihmisten spontaani Siljan brändin yhdistäminen Princess Mariaan on vain hyvä varsinkin liiketoiminnan keihäänkärkivaiheessa , koska Silja on tuttu ja luotettava brändi ja spontaani brändin sekoittaminen saa aikaseksi usein tiedostamattoman  positiivisen muistijäljen --
Kuinkahan positiivista sitten lienee, että ihmiset menevät väärältä varustamolta kyselemään matkoja "uudelle" alukselle? Ja kuinka moni edes tajusi kyseessä olevan aluksen, joka liikennöi eri reitillä kuin Serenade ja Symphony? Veikkaisin, että uniikimpi väritys herättäisi paremmin matkustajien mielenkiinnon ja saisi heidät ehkä jopa hakeutumaan matkustajiksi kyseiselle alukselle. Näin tuskin tapahtuu jos potentiaaliset matkustajat eivät edes havaitse uuden aluksen olemassaoloa.

Jani Nousiainen

Sen verran lisätään keskusteluun että alushan on DFDS:n väreissä lukuunottamatta St.Peter Linen logoja.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juho Jäppilä

Kansien tyhjyyteen vaikuttaa myös se että buffan 1. kattaus alkaa puoli tuntia ennen laivan lähtöä.
Silja Line - On Enemmän

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 27.04.2010, 21:32:02
Kuinkahan positiivista sitten lienee, että ihmiset menevät väärältä varustamolta kyselemään matkoja "uudelle" alukselle? Ja kuinka moni edes tajusi kyseessä olevan aluksen, joka liikennöi eri reitillä kuin Serenade ja Symphony? Veikkaisin, että uniikimpi väritys herättäisi paremmin matkustajien mielenkiinnon ja saisi heidät ehkä jopa hakeutumaan matkustajiksi kyseiselle alukselle. Näin tuskin tapahtuu jos potentiaaliset matkustajat eivät edes havaitse uuden aluksen olemassaoloa.

Ongelma matkustajien mielenkiinnon herättämisessä  siten että se kapitalisoituu matkustajina Princess Marialla on ennen kaikkea suomalaisten epäilevä ja ennakoluuloinen asenne. Aluksen visuaalisen ilmeen erillaistaminen on perusteltua sitten kun mahdollisesti St Peter Line on liiketoiminnan elikaaren ns. hallitsemisvaiheessa ja brändi (St Peter Line) omaa liiketoiminnan kannalta sellaisia spontaaneja mielikuvia ja tunteita joka on vallatun markkinaosuuden suojaamiseksi  tai kasvattamiseksi tarkoituksenmukaisia ja toivottuja.

Michael Kokkola

Nyt täytyy ottaa huomioon että tämän laivan pääkohderyhmä ei todellakaan ole suomalaiset matkustajat vaan Venäläiset ja varsinkin kasinopelaajat. Jos Suomessa on reilut 5 miljoonaa asukasta
ja pelkästään Pietarissa saman verran asukkaita niin aluksen täyttäminen venäläisillä ei pitäisi olla mikään ongelma kunhan markkinointi toimii siellä. Tottakai vie aikaa ennen kuin ihmiset löytää
laivan mutta jos yrityksellä on tarpeeksi fyrkkaa takataskussa että pystyy muutaman kuukauden ajaa puolityhjällä aluksella niin tästä reitistä voi tulla tuottavakin.

Vertailuksi voisin otta Rosellan kuin se aloitti Tallinna-linjalla täpötäyden Cinderellan jälkeen, ensimmäisellä kuukaudella oli ehkä 30 matkustajaa per matka ja kaikki varmaan muistaa kuinka suosittu
siitä tuli!