St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Kuulin toisaalta juttua että tanskalaisfirma on tutkinut PRIDE OF BILBAOta - ehkä tarkoitus on enemmänkin sen hankkiminen vuokrattavaksi Pyhän Pietarin Linjalle.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Hannu Ukkonen

Pride of Bilbao on"at the end of her technical life"eli ajettu romuksi lordien toimesta joten miksi pitäisi jotain romukippoa tuoda Itämerelle riesaksi.Kyllä matkustajilla on oikeus vähän parempaan.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 01.09.2010, 10:21:59
Kuulin toisaalta juttua että tanskalaisfirma on tutkinut PRIDE OF BILBAOta - ehkä tarkoitus on enemmänkin sen hankkiminen vuokrattavaksi Pyhän Pietarin Linjalle.

Jos sivuutetaan Hannun varmasti ihan oikeaan osunut kommentti, olisi ex. Olympia ja ex. Finlandia aivan mahtava kaksikko St. Peter Linen Pietarin linjojen alkutaipaleelle. Olen ymmärtänyt että tosiaan haluavat linjan Tukholmaan asti ja lisäksi toisen laivan Helsingin linjalle. Ongelmana taitaa olla edelleen se rekkaliikenne, vaikka matkustajia on ilmeisesti hyvin idän suunnalta Marialle riittänytkin. Pietarista kuullun perusteella suomalaiset eivät halua idän rekkoja laivaan (viittaa ilmeisesti ainakin Helsingin kaupunkiin). Mietin vaan olisiko tämä kierrettävissä esim. ylimääräisellä stopilla Vuosaaressa tai Kotkassa? Lisäksi ongelma on ilmeisesti idän kuskien palkkaus. Eli keikoista Suomeen saa urakkapalkan kolmen päivän mukaan, aivan sama menikö siinä puoli päivää vai neljä. Jos tämä äkisti muuttuisi, laiva voisi muuttua houkuttelevaksi myös ajofirmoille.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Hannu Ukkonen - 01.09.2010, 13:43:14
Pride of Bilbao on"at the end of her technical life"eli ajettu romuksi lordien toimesta joten miksi pitäisi jotain romukippoa tuoda Itämerelle riesaksi. Kyllä matkustajilla on oikeus vähän parempaan.

Olen ihan samaa mieltä - en todellakaan ole se joka laittoi huhun liikkeelle. Onhan meillä muitakin elinkaarensa lopussa olevia kippoja lähivesillä.
Voin tosin vastata siihen miksi se tänne voi joutua. St Peter Line ei ole vielä mikään "ison pääoman laitos". Jos se olisi sitä niin ensinnäkään eivät vuokraisi laivaa ja toiseksi olisvat luultavasti hankkineet jotakin modernimpaa, sillä sellaistakin on ollut tarjolla - tosin sen jääluokan laita on sen tonnistona kanssa ollut ajoittain hiukan niin ja näin. Silti, DFDS yritti ensisijaisesti myydä alusta ja päädyttiin silti vuokraamiseen. Joko hintatoivomus oli kova tai sitten ostajalla ei ollut tarpeeksi rahaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Lauri Liimatainen

TULOSSA: Kesällä M/s Julia Pietariin
MENNYTTÄ: galaxy, 2x XPRS

Romanos Pyrrö

http://www.uusisuomi.fi/raha/102627-venalaisvarustamo-helsingin-asenteesta-%E2%80%9Dkasittamatonta%E2%80%9D

Eli nyt on jälleen kerran huomattu, ettei tämä linja taidakaan kannattaa. Ja venäläiseen tyyliin syyllisiä etsitään muualta kuin peilikuvasta...

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Romanos Pyrrö - 29.09.2010, 19:27:42
http://www.uusisuomi.fi/raha/102627-venalaisvarustamo-helsingin-asenteesta-%E2%80%9Dkasittamatonta%E2%80%9D

Eli nyt on jälleen kerran huomattu, ettei tämä linja taidakaan kannattaa. Ja venäläiseen tyyliin syyllisiä etsitään muualta kuin peilikuvasta...

Alkuperäinen artikkeli kannattaa lukea Talouselämästä. Mikäli siinä kerrottu pitää paikkaansa, Helsingin päätös on heikolla pohjalla siinä vaiheessa, kun venäläiset vievät asian EU:n kilpailuviranomaisten käsittelyyn. Alus on rekisteröity EU-maahan, joten asia kuuluu EU-viranomaisten toimivaltaan.

Kyse on siitä, että Helsingin kaupunki on päätöksessään avoimesti ilmaissut suosivansa Tallinkia. Venäläisille ei anneta rahtilupaa, koska Olympiaterminaalin osalta lupa on annettu Tallinkille, eikä sen kilpailuasetelmaa haluta muuttaa.

Kim Helle

Joo, ei kuullosta kovin vakuuttavalta argumentilta tämä sataman lausuma. Aikanaan todettiin että ei haluta lisää rekkarallia mutta sekään ei oikein puhtaasti käy järkiinsä. Tällä logiikalla Viikkarin Tallinnan lautan pitäisi hakea kärrynsä muualta. Viikkarilla kuitenkin kaksi lähtöä päivässä kun St. Peter Linella vain joka toinen päivä. Sen sijaan terminaalin kentän koko ei järin suuri ole, eikä varmaan TS kovin helpolla luovu nykyisestä asemastaan ja miksi luopuisi kun sitä sataman johtajakin puolustaa, jokseenkin kyllä idioottimaisilla kommenteilla.

Toinen puoli on se että St Peterline on allekirjoittanut sopparin joka ei heille tätä oikeutta anna, samaahan valittivat aikanaan Stellaltakin. Kyllähän sillä rahdilla merkitystä on, ei kai sitä tälläkään linjalla joka päivä ole "viikonloppua" mutta jos lähtiessä on jo ollut tiedossa tämä asia niin kyllähän sitä itsestään hieman hölmön tekee nyt asian perään huudella. Mikäli kuppi aikanaan kääntyy sataman kannalta väärään suuntaan niin homma meneekin todella hankalaksi.

Eikä varmaankaan tuo matkustajamäärä ole sitä mitä ehkä odotettukin ( varauksella kun en asiaa syvemmin tunne ), tuskinpa Romanos tässä väärään osuu.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Mikko-Oskari Koski

Omituista tässä logiikassa oli lähinnä tuo, ettei St.Peter saisi hoitaa edes transitoja TallinkSiljan Tukholman lautoille. Siinähän nimenomaan vähennettäisiin rekkarallia, kun Ruotsin ja Venäjän välisiä kuormia ei tarvitsisi Helsingissä siirtää kuin laivasta toiseen.
Kaupungin näkemys on sillä tavoin yleispätevä, että Eteläsataman matkustajaterminaalien rahtimäärät on päätetty jäädyttää nykyiselleen tai niiden on toivottu vähenevän. VXPRS:n rakentamisen aikoihinhan käytiin keskustelu, jossa kaupunki vaati aluksen mahtuvan olemassaoleviin laitureihin ja pystyvän käyttämään Finnjetin vanhaa autokenttää -jos näin ei olisi ollut, olisi terminaalinvaihdos ollut edessä.
Toisaalta St.Peterin -kuin myös TS:n HEL-STO-alusten- satama-aika Helsingissä on sen verran pitkä, että päivän aikana ehdittäisiin hyvin käydä rahdinvaihdossa Vuosaaressakin. Ja siihenhän tässä joudutaankin, jos EU:n tuomio on tarpeeksi päätön... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Kortelainen

#339
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.09.2010, 13:13:46
Omituista tässä logiikassa oli lähinnä tuo, ettei St.Peter saisi hoitaa edes transitoja TallinkSiljan Tukholman lautoille. Siinähän nimenomaan vähennettäisiin rekkarallia, kun Ruotsin ja Venäjän välisiä kuormia ei tarvitsisi Helsingissä siirtää kuin laivasta toiseen.
Kaupungin näkemys on sillä tavoin yleispätevä, että Eteläsataman matkustajaterminaalien rahtimäärät on päätetty jäädyttää nykyiselleen tai niiden on toivottu vähenevän. VXPRS:n rakentamisen aikoihinhan käytiin keskustelu, jossa kaupunki vaati aluksen mahtuvan olemassaoleviin laitureihin ja pystyvän käyttämään Finnjetin vanhaa autokenttää -jos näin ei olisi ollut, olisi terminaalinvaihdos ollut edessä.
Toisaalta St.Peterin -kuin myös TS:n HEL-STO-alusten- satama-aika Helsingissä on sen verran pitkä, että päivän aikana ehdittäisiin hyvin käydä rahdinvaihdossa Vuosaaressakin. Ja siihenhän tässä joudutaankin, jos EU:n tuomio on tarpeeksi päätön... ::)

Ensinnäkin Katajanokalta ulosajaminen Tukholman ja Tallinnan lautan tuloaikaan on suoraan sanottuna v*ttumaista puuhaa. Joten sinällään perustelut siitä ettei Eteläsatama ole rahtisatama on ihan hatusta temmattu. Liikennettä kantakaupunkiin ei samaan aikaan ole käytännössä ollut vuosiin yhtä vähän kun vanhat satamat on kaavoitettu asunnoiksi ja hyvä niin.

Se onkin sitten eri juttu, jos ei haluta enää lisää rekkoja katukuvaan ja varmaan sopii Helsingin kaupungin politiikkaan oikein hyvin. Siten en myöskään ymmärrä, miksi olisi mahdotonta ajaa rekat Vuosaareen ja matkustajat Olympialle. Vikingin ja Siljan tilanteen tekee erilaiseksi se, että ne ovat olleet siellä vuosikymmeniä ja esim. Tallink ja Eckerö joutuivat väistämään Länsisatamaan heti kun aluskoko kasvoi. Sielläkään ne liikenneyhteydet eivät 15 vuoden jälkeen ole mitenkään kehuttavat. Kehä 1:lle ja Turun, Tampereen ja Lahden teille pääsee tosin kyllä ihan ketterästi.

Sitä vastoin en ymmärrä kyllä sitä, miten Princess Marian kolme kertaa päivässä tapahtuva transit-liikenne suoraan TS:n Tukholman lautalle olisi Helsingin Satamalta tai TallinkSiljalta pois. Onko vika siinä, että Helsingin Satamalle ei kelpaa yleensä asiakkaat vai se, että tämän kyseisen asiakkaan taustat eivät miellytä. Vaikka tarjolla olisi Vuosaarta tai Länsisatamaa, asenne vaikuttaa silti vähintään ynseältä. Rekkaliikenne itään taitaa kaikkiaan olla vähän tabu Suomessa. Ylipäätään olen sitä mieltä, että suomalaiset eivät oikein taida tajuta, millaisia summia venäjän liikenneyhteyksistä voisi välistä kääriä. Sama pätee esim. AirBalticin Oulun lentokentän valintaan hubiksi. Eli kaikki muut taitavat ymmärtää Suomen maantiedettä paremmin kuin lähinnä Helsingistä johdetut suomalaiset firmat ja julkinen valta. Asenne voi yksinkertaisesti johtua siitä, ettei tiedetä tarpeeksi mahdollisuuksista muissa maakunnissa.

Arne Wallen

En tiedä asiasta juuri mitään, en asenteista enkä muutenkaan.Mielestäni kuitenkin järkevää ettei ainakaan aleta Helsingissä lisärakentamisiin venäjän liikenteen takia.Kunhan siellä joskus vielä saavat omat satamansa kuntoon ja suht luotettaviksi, taitaa tuo transito liikenne suomessa poistua melko nopeasti.

Lassi Liikanen

Kyllä Helsingin Satamalla (jonka taustalla siis Helsingin kaupunki hengittää niskaan) on selvästi intressejä siirtää kaikki "ylimääräinen" rahtitoiminta pois keskustan satamista. Minkä tietenkin ymmärrän, Helsingin keskusta on jo nyt ruuhkainen iltapäivisin, sen lisäksi kun mukaan lasketaan laivojen tuoma auto- ja rekkaralli niin kyllä siinä on soppaa jo kerrakseen. Lisäksi yhdeydet valtaväylille ovat kovin heikot, kun täytyy ajaa keskustan lävitse päästäkseen niille. Täytyy siis itsekin kääntyä sille kannalle, että ainakaan Eteläsatamaan ei tarvita yhtään enempää rahtiliikennettä. Saa muuten nähdä, mitkä vaikutukset sillä, että St. Peter Line ilmeisesti nyt lokakuussa siirtyy käyttämään Makasiiniterminaalia, sitten on. En kyllä usko, että rahdin suhteen satama tai kaupunki ovat sen suopeampia.

Länsisatama taas on ideaalimpi paikka rahdille. Paikkakin voisi jopa löytyä (vaikkapa se ihan taaimmainen laituri, vanhojen makasiinien edustalla, LJ3). Lisäksi liikennejärjestelyjä (mm. Länsilinkki) ja liikenneyhteyksiä (ratikkalinja Länsisatamaan Kampista) parannetaan paraikaa. Ongemaksi varmaan sitten muodostuu se, onko satamalla ja kaupungilla intressejä kasvattaa Länsisatamankaan liikennettä - Jätkäsaaren asuin- ja toimistoaluetta silmälläpitäen. Toisihan se toki liiketiloille enemmän maksavia asiakkaita (turisteja siis). En itseasiassa tunne kovin hyvin Jätkäsaaren kaavoitusta, lähinnä sitä ajatellen, että tullaanko Jätkäsaaren yhteyksiä keskittämään enemmän länteen (lähinnä siis Cirruksen sillalle ja Länsilinkkiin myös kevyt liikenne), vai onko Jätkäsaarenkin autoväylät linjattu sinne Mechelininkadun ja Tullaajankujan risteykseen. Jos on, huonosti käy.

St. Peter Linen kannalta on tietysti ikävää, että Helsingin Satama ei ole erityisen myötämielinen rahtiliikenteen suhteen. Länsisatamaan kyllä todennäköisesti pääsisi, mutta matkustajien kannalta se on ikävämpi paikka, ja siellä rahtia rullaa yhä enemmän, kun sieltä paukutetaan jo nyt 5 Shuttlea päivässä sekä Baltic Princess ja Nordlandia kerran päivässä (+ pari kertaa viikossa yöllä) Tallinnaan. Vuosaarikin on matkustajien kannalta ikävä (ja sataman matkustajalogistiikka tuskin edes riittää enää ottamaan Princess Marian kokoista alusta vastaan), vaikka rahtiliikennettä sieltä saanee harjoittaa niin paljon kuin ikinä vaan sielu sietää. St. Peter Line on siis valintojen edessä - otetaanko Länsisatama vai pidetäänkö matkustajat Etelässä ja rahtia pyöritetään Vuosaaresta.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 02.10.2010, 13:56:53
Kyllä Helsingin Satamalla (jonka taustalla siis Helsingin kaupunki hengittää niskaan) on selvästi intressejä siirtää kaikki "ylimääräinen" rahtitoiminta pois keskustan satamista. Minkä tietenkin ymmärrän, Helsingin keskusta on jo nyt ruuhkainen iltapäivisin, sen lisäksi kun mukaan lasketaan laivojen tuoma auto- ja rekkaralli niin kyllä siinä on soppaa jo kerrakseen. Lisäksi yhdeydet valtaväylille ovat kovin heikot, kun täytyy ajaa keskustan lävitse päästäkseen niille. Täytyy siis itsekin kääntyä sille kannalle, että ainakaan Eteläsatamaan ei tarvita yhtään enempää rahtiliikennettä. Saa muuten nähdä, mitkä vaikutukset sillä, että St. Peter Line ilmeisesti nyt lokakuussa siirtyy käyttämään Makasiiniterminaalia, sitten on. En kyllä usko, että rahdin suhteen satama tai kaupunki ovat sen suopeampia.

Länsisatama taas on ideaalimpi paikka rahdille. Paikkakin voisi jopa löytyä (vaikkapa se ihan taaimmainen laituri, vanhojen makasiinien edustalla, LJ3). Lisäksi liikennejärjestelyjä (mm. Länsilinkki) ja liikenneyhteyksiä (ratikkalinja Länsisatamaan Kampista) parannetaan paraikaa. Ongemaksi varmaan sitten muodostuu se, onko satamalla ja kaupungilla intressejä kasvattaa Länsisatamankaan liikennettä - Jätkäsaaren asuin- ja toimistoaluetta silmälläpitäen. Toisihan se toki liiketiloille enemmän maksavia asiakkaita (turisteja siis). En itseasiassa tunne kovin hyvin Jätkäsaaren kaavoitusta, lähinnä sitä ajatellen, että tullaanko Jätkäsaaren yhteyksiä keskittämään enemmän länteen (lähinnä siis Cirruksen sillalle ja Länsilinkkiin myös kevyt liikenne), vai onko Jätkäsaarenkin autoväylät linjattu sinne Mechelininkadun ja Tullaajankujan risteykseen. Jos on, huonosti käy.

St. Peter Linen kannalta on tietysti ikävää, että Helsingin Satama ei ole erityisen myötämielinen rahtiliikenteen suhteen. Länsisatamaan kyllä todennäköisesti pääsisi, mutta matkustajien kannalta se on ikävämpi paikka, ja siellä rahtia rullaa yhä enemmän, kun sieltä paukutetaan jo nyt 5 Shuttlea päivässä sekä Baltic Princess ja Nordlandia kerran päivässä (+ pari kertaa viikossa yöllä) Tallinnaan. Vuosaarikin on matkustajien kannalta ikävä (ja sataman matkustajalogistiikka tuskin edes riittää enää ottamaan Princess Marian kokoista alusta vastaan), vaikka rahtiliikennettä sieltä saanee harjoittaa niin paljon kuin ikinä vaan sielu sietää. St. Peter Line on siis valintojen edessä - otetaanko Länsisatama vai pidetäänkö matkustajat Etelässä ja rahtia pyöritetään Vuosaaresta.

Itse toivoisin melkein että aloittaisivat liikennöimään Makasiiniterminaalille aiempien suunnitelmien mukaisesti matkustajat ja vaikka sitten rekat Vuosaareen. Makasiiniterminaali on nimittäin todella maukas paikka turistien kannalta. Kuinkahan paljon aikataulullisesti olisi merkitystä esim. sillä, että laiva ajaisikin aamulla ensiksi Vuosaareen, purkaisi rekat ja sitten ehtisi vielä ennen Siljaa ja Vikingiä alta pois Makasiinille? Vielä jos saisivat luvan uittaa transit-kontit Makasiinille Olympian kenttää varten, olisi tilanne varmaankin aika bueno. Kesken päivän Vuokissa käyminen ei välttämättä palvele rekkaliikennettä ja vielä vähemmän risteilymatkustajia, joilla laiva on käytössä tukikohtana koko päivän. Vuosaari voisi osittain olla kiinnostava itäliikenteelle Rostockin ja Puolan yhteyden takia. Miksei myös Travemünden, mutta Transrussiaexpress menee suoraan Lübeckiin.

Länsisatamakaan ei missään nimessä ole huono, varsinkin Jätkänsaaren uusia ostosmahdollisuuksia ja tulevia liikenneyhteyksiä silmälläpitäen. Eikä se todellakaan ole kaukana kaupungista. Ongelma vaan on jo nyt, että laivan tuloaikaan voi liikenne olla aika puuroa joka suuntaan. Siksi juurikin liikenteen ohjaaminen suoraan länteen olisi jatkossa todella fiksua. Esimerkiksi itse olen huomannut että jos haluan nelostietä kotiin Tallinnan laivalta, minun ei edes kannata yrittää keskustan läpi vaan olen alkanut ajaa suoraan Otaniemen kautta kehä 1:lle ja sieltä Lahdenväylälle. Ajallisesti siinä säästää, vaikka matka varmaankin on pidempi.

Kim Helle

Länsisatamaan ei matka-aika E-satamasta ole mikään kummoinen, sen puolesta olis hyvä paikka tälle shiftaukselle. Liikenteellisesti tosin matkaa rahtiyksiköille tulisi taas lisää, suurin osa huolinta-alan terminaaleista kun on keskittynyt tuonne Kehä III ja lentokentän kulmalle. Tietty kaikki kuormat eivät terminaalia edes näe. Saa niitä kärryjä olla jonkun verran per reissu että saa shiftien kulut katettua.

Mieletsäni toi shifti kannattas tehdä siinä järjestyksessä että eka matkustajat ulos, shifti Vuokki / L-satama, lossaus ja uudet kyytiin ja takas E-satamaan. En tiedä miten laviasta nyt pääsee risteliymatkustajat kulkemaan, onko kuten Silja / Viking että voi juosta laivasta  koko päivän edes takas vai onko jotkin kellonajat ?
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 03.10.2010, 19:22:39
Länsisatamaan ei matka-aika E-satamasta ole mikään kummoinen, sen puolesta olis hyvä paikka tälle shiftaukselle. Liikenteellisesti tosin matkaa rahtiyksiköille tulisi taas lisää, suurin osa huolinta-alan terminaaleista kun on keskittynyt tuonne Kehä III ja lentokentän kulmalle. Tietty kaikki kuormat eivät terminaalia edes näe. Saa niitä kärryjä olla jonkun verran per reissu että saa shiftien kulut katettua.

Mieletsäni toi shifti kannattas tehdä siinä järjestyksessä että eka matkustajat ulos, shifti Vuokki / L-satama, lossaus ja uudet kyytiin ja takas E-satamaan. En tiedä miten laviasta nyt pääsee risteliymatkustajat kulkemaan, onko kuten Silja / Viking että voi juosta laivasta  koko päivän edes takas vai onko jotkin kellonajat ?

Ihan samaa mietin. Ainakin Pietarissa omalla viisumilla voi kulkea miten haluaa, jos on siellä laivalla. Ja Suomessa kun ei taida olla muita mahdollisuuksia venäläisille kuin Schengen-viisumi niin voisi olettaa että laivaan saa palata useamman kerran. Voin toki olla väärässä.