St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Sisaralusmääreet ovat aina mielenkiintoisia, yksi näkemys vaatii täydellistä identtisyyttä (esim.Finnstar-luokka), toiselle riittää sitten tekninen samankaltaisuus. Käsitykseni mukaan Mariella ja Olympia eivät täysin identtisiä olleet valmistuessaankaan, mutta sen verran lähisukulaisia kuitenkin, että niiden sanominen sisaraluksiksi on perusteltua. Eroja on siis suhteellisesti vähemmän kuin vaikkapa Ålandstrafikenin Gudingenillä ja Skiftetillä.

Mitä tuohon St.Peter Linen laajentumiseen tulee, se on varmasti tervetullut lisä Tukholman koville risteilymarkkinoille. Pietari on hyvä kohde -ja niin on muuten venäläisestä näkökulmasta Tukholmakin. Erityisen paljon miettimistä uusi linja aiheuttaa varmasti Tallinkille, jonka venäläisasiakkaiden määrä niin Ruotsin ja Suomen kuin Baltiankin välisillä reiteillä saattaa pudota dramaattisestikin, sen lisäksi, että ruotsalaisasiakkaiden houkuttelu risteilyille Helsinkiin, Tallinnaan tai Riikaan voi olla uuden kilpailijan ansiosta entistäkin haasteellisempaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#391
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.12.2010, 12:09:52
Mitä tuohon St.Peter Linen laajentumiseen tulee, se on varmasti tervetullut lisä Tukholman koville risteilymarkkinoille. Pietari on hyvä kohde -ja niin on muuten venäläisestä näkökulmasta Tukholmakin. Erityisen paljon miettimistä uusi linja aiheuttaa varmasti Tallinkille, jonka venäläisasiakkaiden määrä niin Ruotsin ja Suomen kuin Baltiankin välisillä reiteillä saattaa pudota dramaattisestikin, sen lisäksi, että ruotsalaisasiakkaiden houkuttelu risteilyille Helsinkiin, Tallinnaan tai Riikaan voi olla uuden kilpailijan ansiosta entistäkin haasteellisempaa.
No, olihan tuollainen kilpailuasetelma olemassa jo Baltic Linen Tukholma-Pietari-liikenteen aikanakin, mutta eipä se silloinkaan tainnut mitenkään kovin merkittävä kilpailija Vikingille tai Siljalle olla? Mutta aika tämänkin tulee näyttämään, mitenkä markkinaosuudet sitten jakautuvat...  Ei kai tuo St Peterline markkinoille ilmestymisensä jälkeen kovin oleellisesti ole vähentänyt Tallinkin ja Vikingin Hel-Tal/Sto-linjojen matkustajamääriäkään?
Venäjällä kyllä todennäköisesti kasvupotentiaalia riittää täyttämään yksi laiva Pietari-Tukholma liikenteessäkin ja lieneehän tuollainen neljännesvuosisadan ikäinen alus kuitenkin tasoltaan aika vaatimaton kilpailemaan Tallinkin siihen verrattuna "uudenkarhean" kaluston kanssa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.12.2010, 23:20:26
No, olihan tuollainen kilpailuasetelma olemassa jo Baltic Linen Tukholma-Pietari-liikenteen aikanakin, mutta eipä se silloinkaan tainnut mitenkään kovin merkittävä kilpailija Vikingille tai Siljalle olla?
Lähes 20 vuoden takaista tilannetta Baltic Linen kanssa ei täysin voi verrata nykypäivään aseastakin syystä. Ensinnäkin silloiset Ilyich ja Anna Karenina olivat tasoltaan huomattavasti heikompia verrattuna Siljan ja Vikingin silloisiin aluksiin (pl. Rosella) kuin Pride of Bilbao/Princess Anastasia tulee olemaan Tallink/Siljan tai Vikingin nykyisiin aluksiin verrattuna (joista merkittävä osa on sitä paitsi edelleen samoja kuin Baltic Linen olemassaollessa). Toisekseen tarjotut tuotteetkin olivat melko erilaisia. Ilyichillä tarjottiin pitkiä 4-5 päivän ristielyitä "vanhan ajan laivatunnelmassa", Anna Karenina taas liikennöi pitkää Pietari-Nynäshamn-Kiel -reittiä, joka ainakin minulla olevan Baltic Linen markkinointiomateriaalin perusteella keskittyi enemmän ranhdinkuljetukseen.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.12.2010, 13:06:08
Lähes 20 vuoden takaista tilannetta Baltic Linen kanssa ei täysin voi verrata nykypäivään aseastakin syystä. Ensinnäkin silloiset Ilyich ja Anna Karenina olivat tasoltaan huomattavasti heikompia verrattuna Siljan ja Vikingin silloisiin aluksiin (pl. Rosella) kuin Pride of Bilbao/Princess Anastasia tulee olemaan Tallink/Siljan tai Vikingin nykyisiin aluksiin verrattuna (joista merkittävä osa on sitä paitsi edelleen samoja kuin Baltic Linen olemassaollessa). Toisekseen tarjotut tuotteetkin olivat melko erilaisia. Ilyichillä tarjottiin pitkiä 4-5 päivän ristielyitä "vanhan ajan laivatunnelmassa", Anna Karenina taas liikennöi pitkää Pietari-Nynäshamn-Kiel -reittiä, joka ainakin minulla olevan Baltic Linen markkinointiomateriaalin perusteella keskittyi enemmän ranhdinkuljetukseen.

Lisäksi nythän St. Peter Line pohjaa pitkälti jo olemassaolevaan venäläiseen kysyntään, joka näyttää olevan voimakkaassa kasvussa. 1990-luvun alun Venäjällä on tuskin muuta yhteistä tämän päivän Pietarin tai Moskovan elämänmenoon kuin lippu ja maan nimi. Minulla on kovasti sellainen olo, että suomalaiset ja ruotsalaiset aliarvioivat kovasti venäläisten halua matkustaa laivalla Helsinkiin ja Tukholmaan juuri nyt. Lisäksi toki potentiaali suuressa maassa on ihan toista kuin meillä, kunhan sana kiirii ja markkinointi hoidetaan hyvin. Ruotsissa varsinkaan ei taideta juuri edes huomata kuinka iso osa nykyisten ruotsinlaivojen kapasiteetista itse asiassa varataan idästä tulevien käyttöön. En usko, että Anastasia vie muilta asiakkaita vaan päin vastoin saattaa lisätä niitä, kun tietoisuus laivamatkoista Venäjällä lisääntyy. Pelkästään Pietarissa on enemmän asukkaita kun Ruotsissa.

Timo Tuomivirta

#394
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 07.12.2010, 00:10:37
Pelkästään Pietarissa on enemmän asukkaita kun Ruotsissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietari_%28kaupunki%29

Väkiluku  (2002 ennuste)
– Kaupunki    4 661 219

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsi
Väkiluku (2005)
9 401 925 (sijalla 84)

Tarkoitit varmaa, että Moskovassa on enemmän ihmisiä kun Ruotissa yhteensä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moskova

Ja, että Sapsan supernopean junan ansiosta  Moskovalaiset ovat nykyisin potentiaalista viikonloppuristeilykansaa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro

Kalle Id

En tietenkään tiedä mihin Joonas viittasi, mutta ainakin kun itse olin aikoinaan koulussa meille opetettiin Pietarin seudulla asuvan 9 miljoonaa ihmistä. En sitten tiedä, miten laajasta seudusta on kysymys...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.12.2010, 11:38:32
En tietenkään tiedä mihin Joonas viittasi, mutta ainakin kun itse olin aikoinaan koulussa meille opetettiin Pietarin seudulla asuvan 9 miljoonaa ihmistä. En sitten tiedä, miten laajasta seudusta on kysymys...
Ehkäpä tässä tarkoitetaan Leningradskaja oblastia, eli Pietarin kaupungin ympärillä olevaa ns. Leningradin hallintoaluetta. Tosin sen asukasluku näyttää olevan vain vajaat 1,7 miljoonaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leningradin_alue
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

St.Peter Linen tuloa Tukholman risteilymarkkinoille ei mitenkään voi rinnastaa siihen tilanteeseen, jossa Fritidsresor markkinoi Leningradin risteilyjä Ilyichillä eikä oikein siihenkään asetelmaan, jossa venäläisasiakkaillakin oli jo mahdollisuus matkata länteen sillä tai Anna Kareninalla. Ex-Olympia lienee jokseenkin yhteismitallinen alus Vikingin ja Tallinkin nykytonniston kanssa ja Pietari näiden kulmien monessa mielessä kiinnostavin kaupunkikohde, jonka epäsuosio on johtunut lähinnä hankalasta paperipolitiikasta. Joten tässä mielessä St.Peterin tarjoama mahdollisuus on varmasti Ruotsin markkinoilla mielenkiintoinen päänavaus.
Mutta aika hämmästyttävää olisi, jos linjan asiakkaiksi ei siirtyisi myös osa niistä venäläisten matkatoimistojen kolonnista, jotka nykyään hyödyntävät Tukholmaan reissatessaan Suomen tai Baltian kautta kulkemista. Tässä mielessä varsinkin Tallinkin Riian linjan todellisille matkustajaluvuille St.Peter saattaa olla merkittäväkin kisaaja, Suomen linjoille ehkä vähemmän.

Päivä perillä-risteilyjen kohdallahan Tukholmassa on tunnetusti ylitarjontaa. Päivittäisten suorien Helsingin, Tallinnan ja Riian lisäksihän tähän joukkoon voidaan laskea myös laivanvaihdolliset reissut Turkuun sekä Polferriesin Nynäshamnin ja Gdanskin väliset matkat.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.12.2010, 12:09:52
Käsitykseni mukaan Mariella ja Olympia eivät täysin identtisiä olleet valmistuessaankaan, mutta sen verran lähisukulaisia kuitenkin, että niiden sanominen sisaraluksiksi on perusteltua

Tämä jäi sen verran vaivaamaan, että vertailin näitä kahta, kun tänään Mariellassa käydessäni sain käsiini taas Tie meren yli-teoksen. Oli helppo vertailla, kun ovat samalla aukeamalla, ja löytyihän sieltä ulkoisiakin eroja jonkin verran.
Kuten aiemmin jo totesin, tulee tämä Peter Linen linjavaltaus mielenkiintoiseen kohtaan, vähän tuon VR:n nopean junan aloituksen jälkeen.
Tulevatko venäläiset satsaamaan mukavuuteen ja valitsevat suoran reitin vai juna-laiva-yhdistelmän, joka on hitusen nopeampi, mutta toki vaihto Helsingissä on välttämätön.
Toki auton raahaaminen mukaan on helpompaa suoralla yhteydellä, junalla ei kai Venäjälle/Venäjältä taida päästäkään.
Aikatauluja odotellessa.

Joonas Kortelainen

#399
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.12.2010, 13:39:30
Ehkäpä tässä tarkoitetaan Leningradskaja oblastia, eli Pietarin kaupungin ympärillä olevaa ns. Leningradin hallintoaluetta. Tosin sen asukasluku näyttää olevan vain vajaat 1,7 miljoonaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leningradin_alue

Ei. Puhun alueesta nimeltä Северо-Западный федеральный округ, kutakuinkin vapaasti käännettynä Luoteis-Venäjän liittovaltiollinen alue, johon kuuluvat olennaisesti juuri omat liittovaltiolliset alueet Leningradin lääni ja Pietarin kaupunki, joista koko aluetta myös johdetaan ja joissa toki asuu eniten ihmisiä suhteessa laajan hallintoalueen kokoon. Puhun siis koko Venäjän puoleisista Suomen ja Itämeren alueen lähialuesta. Alueella on 13 462 000 asukasta 1.1.2009 ja se on sekä kulttuurisesti että kielellisesti kallellaan Venäjän alueista eniten Suomen, Baltian maiden ja Itämeren suuntaan. Tämä on myös luonnollinen alue, jolta St Peter Linen matkustajat oletettavasti enimmäkseen tulevat. Voi olla, että niitä pääkaupunkilaisiakin eksyy mukaan, toki. Mutta tosiasia on että väestölaskenta esim. Pietarissa on tehty 2002 ja sen jälkeen koviten ovat kasvaneet juuri lähiöt ja Leningradin läänin alue. Ei tarvitse kuin käydä Pietarissa parin vuoden välein ja voi nähdä muuttoliikkeen uusiin sekä Viron puoleisen että Suomen puoleisen rantojen lähiöihin. Lisäksi toki suuri osa suurkaupungin asukkaista voi jäädä pois laskuista mm. siksi että he yksinkertaisesti ovat kirjoilla jossain muualla, laittomia siirtolaisia, yms. mutta tällä ei nyt tässä aiheessa ole oikeastaan merkitystä.

Sananmuotoni oli siis väärä. Eli Pietarissa ja sen välittömässä läheisyydessä eli työssäkäyntialueella asukkaita on varmaankin kutakuinkin tuo 7-8 miljoonaa. Mutta sitten jos otetaan huomioon, että Tukholman markkinat ovat kutakuinkin se ainoa alue, josta Ruotsin päädyn matkustajat tulevat linjan toisesta päästä kyytiin, eli asukaspohja noin 2 miljoonaa, niin aletaan ymmärtämään miksi suomalaisia on ruotsinlaivoillakin niin paljon ruotsalaisia enemmän, vuodesta toiseen. Ja siihen vielä Tallinnan laivat päälle. Ruotsi on yksinkertaisesti enemmän kallellaan etelään ja siten Tukholmasta lähtevien laivojen asiakkaat ovat jotakuinkin Mälarenin rannoilta lähes kaikki. Hyvän käsityksen tästä saa kun katsoo mistä Vikingin ja Birkan, miksei myös TallinkSiljan bussikyydit tulevat satamaan. Muualta tulevat ovat yksinkertaisesti marginaali.

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 08.12.2010, 21:48:21
Ei. Puhun alueesta nimeltä Северо-Западный федеральный округ


Aika iso alue http://fi.wikipedia.org/wiki/Luoteinen_federaatiopiiri

Itse vannoisin tuon Moskovan nimeen, suuremmista potentiaalisista asiakaskunnista puhuttaessa.

Jännä juttu muuten, että en ole vielä nähnyt vielä ainuttakaan Venäläistä mainosta jossa olisi "hotellipakettimaisesti" markkinoitu majoitus ja edestakainen laiva & Sapsan junalippu lippu.

Eikö St Peter koe, että Moskovalaisista olisi merkittävämpää potentiaalia laivamatkustajista? Ei tuo luotijuna, ainakaan ajanpuolesta kohtuuten olen.

Hinta onkin erijuttu, mutta sen mitä Moskovassa on käynyt on huomannut, että keskustassa näyttäisi olevan suhteellisen äveriästä sakkia.. Onkohan heillä erihuvit kun laivassa hilluminen.. ..mene ja tiedä.. :D.

..Ainakin kannattaisi heidätkin varmuuden vuoksi ottaa markkinoinnissa paremmin huomioon. Moskovasta puhuttaessa, kun puhutaan Megavolyymeistä.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 09.12.2010, 08:31:34
Itse vannoisin tuon Moskovan nimeen, suuremmista potentiaalisista asiakaskunnista puhuttaessa.

Jännä juttu muuten, että en ole vielä nähnyt vielä ainuttakaan Venäläistä mainosta jossa olisi "hotellipakettimaisesti" markkinoitu majoitus ja edestakainen laiva & Sapsan junalippu lippu.
Kuinka paljon asiakaspohjaa ihan aikuisten oikeasti tarvittan täyttämään kaksi vähän yli 2000 matkustajan risteilylaivaa? 4,5 miljoonan Pietarissa itsessäänkin on enemmän kuin tarpeeksi potentiaalisia matkustajia St. Peter Linen tulevalle kahden laivan laivastolle, vaikkei kaikilla pietarilaisilla olisikaan varaa laivamatkan kaltaiseen luksukseen.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 09.12.2010, 08:31:34
Aika iso alue http://fi.wikipedia.org/wiki/Luoteinen_federaatiopiiri

Itse vannoisin tuon Moskovan nimeen, suuremmista potentiaalisista asiakaskunnista puhuttaessa.

Jännä juttu muuten, että en ole vielä nähnyt vielä ainuttakaan Venäläistä mainosta jossa olisi "hotellipakettimaisesti" markkinoitu majoitus ja edestakainen laiva & Sapsan junalippu lippu.

Eikö St Peter koe, että Moskovalaisista olisi merkittävämpää potentiaalia laivamatkustajista? Ei tuo luotijuna, ainakaan ajanpuolesta kohtuuten olen.

Hinta onkin erijuttu, mutta sen mitä Moskovassa on käynyt on huomannut, että keskustassa näyttäisi olevan suhteellisen äveriästä sakkia.. Onkohan heillä erihuvit kun laivassa hilluminen.. ..mene ja tiedä.. :D.

..Ainakin kannattaisi heidätkin varmuuden vuoksi ottaa markkinoinnissa paremmin huomioon. Moskovasta puhuttaessa, kun puhutaan Megavolyymeistä.

Meneekö helsinkiläiset Turun laivoille koska sinne pääsee pendolinolla ja voi asua sokos-hotellissa? Väittäisin että vaikka matka on lyhyt, Turun laivoille tullaan Pohjanmaata ja Keski-Suomea myöten kun taas Helsingin laivoilla on osittain täysin eri asiakaskunta. Eli moskovalaisten potentiaalia ei pidä väheksyä tämänkään linjan kannalta mutta itse ymmärtäisin että St Peter Linen asiakaskunta pääasiassa tulee Luoteis-Venäjältä, jolla on perinteisesti enemmän yhyteyksiä mereen ja länteen jo muutenkin.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.12.2010, 15:27:39
Meneekö helsinkiläiset Turun laivoille koska sinne pääsee pendolinolla ja voi asua sokos-hotellissa? Väittäisin että vaikka matka on lyhyt, Turun laivoille tullaan Pohjanmaata ja Keski-Suomea myöten kun taas Helsingin laivoilla on osittain täysin eri asiakaskunta.
Tässähän olisi kyllä ihan oman topicinsa aihe, mutta kun tähän on tullut jo alustettua... Tätä asiaa nimittäin olenkin hieman tutkinut, kun työkseni kierrän Suomea ympäri ämpäri...
Tosiaankin, voi ihan perustellusti sanoa, että kun muualta Suomesta, kuin Turusta tai Helsingistä laivaristeilylle lähdetään, niin aika selkeästi Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani-linjan länsi ja pohjoispuolelta matka suuntautuu Turkuun ja itä ja eteläpuolelta puolestaan suunnataan Helsingin laivoille. Tamperelaisetkin taitavat enemmän käyttää turunlaivoja, onhan matka Turkuun kuitenkin lyhyempi ja suoralla junavuorolla pääsee suoraan satamaan. Jyväskylästä puolestaan varmaan suurempi osa suuntaa Helsinkiin. Ennen, kun Joensuusta pääsi yöjunalla Turkuun näppärästi suoraan aamulaivalle, oli turunlaivoilla aika paljon itäsuomalaisiakin matkustajia, mutta nyttemmin lienevät suuntautuneet idän ihmiset enemmän Helsinkiin.



Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Tuomivirta

#404
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.12.2010, 09:31:54
Kuinka paljon asiakaspohjaa ihan aikuisten oikeasti tarvittan täyttämään kaksi vähän yli 2000 matkustajan risteilylaivaa? 4,5 miljoonan Pietarissa itsessäänkin on enemmän kuin tarpeeksi potentiaalisia matkustajia St. Peter Linen tulevalle kahden laivan laivastolle, vaikkei kaikilla pietarilaisilla olisikaan varaa laivamatkan kaltaiseen luksukseen.

Niin, olet toki siinä oikeassa että Pietarissa riittää väkeä isommankin laivan täyttöön, tästä Pietarin potentiaalista huolimatta lähdöt eivät ole loppuunmyytyjä.

Mitä korkeammaksi saadaan käyttöaste niin sitä varmemmalla pohjalla toimintakin on.

Googlemapsista/ omat kartat äkkiä mallasin ja Itämeri on Moskovan lähin meri 640 km, hyvänä kakkosena Azovin meri 955 km, Odessaan 1 150km.

Luontevin ja nopein junayhteys Moskovasta lähimpään merisatamaan tosiaan tuo Sapsan Pietariin.

Ja tuosta syysä Suomi skeneä ei voi verrata Venäjään. Suomalaisilla riittää risteilylle lähtö vaihtoehtoja, Venäläisillä luontevia meri risteilylle lähtöpaikkoja ei ole niin paljon.  ..Meriyhteyksien takia tuo Pietarikin rakennettiin, ja Pietaria ennen http://fi.wikipedia.org/wiki/Maankruunu

Tästä syystä koen, että Inkerinmaalla on aivan mieletön potentiaali risteilyjen suhteen.

..Ja jos Venäläiset saisi kovasti kiinnostumaan Itämerestä niin ehkä sen suojelukin olisi hieman helpompaa..