Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta

Aloittaja Juhani Gronlund, 27.01.2011, 22:50:08

« edellinen - seuraava »

Jussi Littunen

#15
Royal Carribeanin "hovihankkijan" vaihdos pistää todella miettimään, mistä loppujenlopuksi oli kyse. Tai ainakin Meyerin tarjouksen on pitänyt olla todella hyvä, nimittäin Saksaa ei tunneta halpojen työvoimakustannuksien maana, ja Royal Carribeanilla on aiemminkin ollut varaa tilata laivoja Turusta. Ja sitä paitsi Rauma on saanut tilaukset neljästä aluksesta sen jälkeen kun sopimukset Oasiksesta ja Alluresta (2006 ja 03/2007) allekirjoitettiin. Ja raumalaisilla on varmasti samat palkat kuin turkulaisilla! Jossain uutisessa kerrottiin, että uudet risteilyalukset tulevat yhdistelemään vanhojen alusten onnistuneita puolia uusien ideoiden kanssa, joten eikö niiden aiempien alusten rakentajatelakka olisi ollut tässä mielessä looginen valinta?

Mutta jos suomalaiset työvoimakustannukset todella ovat niin korkeat, kuin on annettu ymmärtää, niin pitäisikö STX Europen harkita jonkinmoista sisäistä tehtävänjakoa Norjan ja Romanian mallin mukaan? Kuten Timo edellä mainitsi, saattaa konsernin suuri koko olla kaikkea muuta kuin etu. Jo Euroopan sisällä telakoille syntyy helposti sisäistä kilpailua, joka ei ole tietenkään eduksi kenellekään (Mahtaako STX:n useampi telakka osallistua samoihin tarjouskilpailuihin?). Esimerkiksi risteilijöiden osalta lohkotuotannon voisi osittain keskittää vaikkapa Romaniaan tai Ranskaan (Baltic Princessin tyyliin) ja varustelu+suunnittelu hoidettaisiin sitten täysin Turussa. Näin voitaisiin yhdistää Turun laatu ja toimitusvarmuus halpoihin lohkokustannuksiin. Tämä voisi olla suuren konsernin etuja.

Toisaalta voidaan olla montaa mieltä halpatyömaiden laadusta, mutta ei se ainakaan Rissan telakkaa ole häirinnyt, ja matkustajille näkyisi kuitenkin käytännössä suomalainen laatu. Vaikka tällainen työpaikkojen siirto ulkomaille herättäisi varmasti protestointia lehdistössä, lienee kuitenkin parempi menettää osa työpaikoista kuin koko toimiala. Ja laatukaan tuskin on ongelma, jos kokoonpano hoidetaan kuitenkin luotettavana tunnetulla telakalla.

Ps. Turun telakan vahvuuksiin kuuluisi myös Promenade-osaaminen, joten voisiko tästä päätellä, että uusissa aluksissa ei Promenadeja nähdä?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 15.02.2011, 17:08:37 Ps. Turun telakan vahvuuksiin kuuluisi myös Promenade-osaaminen, joten voisiko tästä päätellä, että uusissa aluksissa ei Promenadeja nähdä?

Tuskin vastaavan kävelykadun rakentaminen uusiin aluksiin muodostuu ongelmaksi Meyerin kaltaiselle kokeneelle matkustajalaivojen rakentajalle. Konseptihan on jo todistettu toimivaksi Turussa rakennetuilla laivoilla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kari Rantamäki

#17
Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 14.02.2011, 13:33:20
Yllättävän vähän täällä on kommentoitu näitä, taas kerran menettetyjä tilauksia ???
Vuosikaudet ovat "suomalaiset" telakat ja media ylistäneet suomalaisen työn laatua ja nopeutta ja uskoneet  risteilybisneksen ja siihen liittyvien tilausten  elpyvän..

Suomalainen media nyt ylistää sitä mitä heille kerrotaan. Eiköhän iso osa suomen telakoiden kokonaiskilpailukyvystä liittynyt siihen, että maailmantaloudessa oli raju ylikuumeneminen ja tilauksia oli helpompi saada huonommallakin kokonaispaketilla.
Lainaa

Näin lienee tapahtunutkin, mutta missä ne tilaukset viipyvät ? Aiemmin uskollisina asiakkaina pidetyt Costa ja Carnival siirtyivät jo vuosia sitten  muiden telakoiden asiakkaiksi. Nyt
menetettiin pitkäaikainen  ja varmaksi asiakkaaksi oletettu RCCL.
Vikingin tilaus ei enää pysty telakkaa pelastamaan...pystyykö STX-telakka edes rakentamaan Vikingin tilausta ? Alasajon päästyä kunnolla vauhtiin telakalla ja alihankkijoilla, on tuotannon uudelleen aloitus vaikeaa, jopa mahdotonta.
Hienoa tulla kakkokseksi näissä kisoissa !
Iso ongelmahan on suomen kaltaisella valtiolla se, että suomi ei pysty piilotuilla, kuten esimerkiksi puolustusvoimien tilauksilla elvyttämään teollisuuksia. Eli suomi on isojen poikien sarjassa pelaamassa vaikka kokonsa puolesta kuuluisi junnuihin.
Eiköhän vikingin tilaus onnistu suht helposti koska kyseessähän on pieni kippo ilman mitään spesiaalia.

Kim Helle

Viime kesänä istuskellessani Düsseldorfin kentän Loungessa kuulin pakostikin kahden suomalaisen, oletettavasti telakanedustajan, keskustelua koskien RCCL:n viimeistä lauttaa ja tilannetta sen jälkeen. Puheissa kävi ilmi että
esim. Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen vaan paikalla ollut aina joku vähemmän vaikuttava henkilö, tai sitten ei ole otettu vastaan laisinkaan ts. aikaa ei ole järjestynyt tapaamiselle.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 16.02.2011, 09:24:00
...Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen...
Olisikohan tuohon ja ylipäätänsä siihen, ettei Carnival ole tilannut uusia aluksia Suomesta syynä se, että varustamot eivät halua käyttää samoja telakoita kuin pahimmat kilpailijansa?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 15.02.2011, 17:08:37
Royal Carribeanin "hovihankkijan" vaihdos pistää todella miettimään, mistä loppujenlopuksi oli kyse. Tai ainakin Meyerin tarjouksen on pitänyt olla todella hyvä, nimittäin Saksaa ei tunneta halpojen työvoimakustannuksien maana, ja Royal Carribeanilla on aiemminkin ollut varaa tilata laivoja Turusta.
"Hovihankkijoista" puhuttaessa lienee syytä muistaa, että Royal Caribbean Cruises Ltd:llä on jo pitkään ollut käytännössä kaksi hovihankkijaa: Royal Caribbean International on tilannut laivansa Turusta ja Celebrity Cruises Meyeriltä.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 15.02.2011, 17:52:41
Tuskin vastaavan kävelykadun rakentaminen uusiin aluksiin muodostuu ongelmaksi Meyerin kaltaiselle kokeneelle matkustajalaivojen rakentajalle. Konseptihan on jo todistettu toimivaksi Turussa rakennetuilla laivoilla.
Totta, mutta on myös fakta, että kävelykatulaivoja ei tähän mennessä ole rakennettu missään muualla kuin Suomessa.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 16.02.2011, 09:24:00
Viime kesänä istuskellessani Düsseldorfin kentän Loungessa kuulin pakostikin kahden suomalaisen, oletettavasti telakanedustajan, keskustelua koskien RCCL:n viimeistä lauttaa ja tilannetta sen jälkeen. Puheissa kävi ilmi että
esim. Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen vaan paikalla ollut aina joku vähemmän vaikuttava henkilö, tai sitten ei ole otettu vastaan laisinkaan ts. aikaa ei ole järjestynyt tapaamiselle.

Carnival Corporationin laivanrakennuksesta vastaa muuten Bo-Erik Blomqvist, Costan meripuolen johtaja on Matti Heikkinen ja samaan hommaan Carnival Cruise Linesilla nimettiin juuri hiljattain Martin Landtman -- kaikki suomalaisia ja entisia Aker/Masa-Yardsin johtohenkiloita.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 00:39:42
Carnival Corporationin laivanrakennuksesta vastaa muuten Bo-Erik Blomqvist, Costan meripuolen johtaja on Matti Heikkinen ja samaan hommaan Carnival Cruise Linesilla nimettiin juuri hiljattain Martin Landtman -- kaikki suomalaisia ja entisia Aker/Masa-Yardsin johtohenkiloita.
Joten tietävät, ettei Suomesta ainakaan kannata tilata? ;)

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.02.2011, 00:53:33
Joten tietävät, ettei Suomesta ainakaan kannata tilata? ;)

En kommentoi tuota  ;), mutta viela sen verran, etta Carnival Corporation ei ole palannut QM2:n jalkeen STX Francen asiakkaaksi kuten ei myoskaan RCCL Millennium-luokan sekoilujen jalkeen. Ja nain kavi myos NCL:n kohdalla.

Kysyin maaliskuussa 2004 Micky Arisonilta mahdollisesta AIDAn Suomen tilauksesta, ja han totesi saksalaistelakan valinnan olevan luontevampi, silla se toisi heille myonteista ja ilmaista pr:aa AIDAn omalla markkina-alueella.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 01:01:19
etta Carnival Corporation ei ole palannut QM2:n jalkeen STX Francen asiakkaaksi kuten ei myoskaan RCCL Millennium-luokan sekoilujen jalkeen. Ja nain kavi myos NCL:n kohdalla.
Tästä päästään pointtiin, jota olen miettinyt aiemminkin: olisiko niin, että Suomen telakoiden joutuminen samaan veneeseen entisen Chantiers de l'Atlantiquen kanssa on aiheuttanut negatiivisen assosiaation ranskalaisesta telakasta suomalaisiin? MSC Cruisesia lukuunottamatta on viimeisen kymmenen vuoden aikana käynyt kuten sanot ja STX Francelta laivoja tilanneet ovat antaneet seuraavat tilauksensa muualle. Voidaan siis olettaa telakassa olevan jotain vikaa... ja koska Suomen STX on enemmän tai vähemmän samaa firmaa, ei voitane välttyä oletukselta, että STX Francen kaltaisia ongelmia voisi tulla myös Suomen telakoiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 01:01:19
Kysyin maaliskuussa 2004 Micky Arisonilta mahdollisesta AIDAn Suomen tilauksesta, ja han totesi saksalaistelakan valinnan olevan luontevampi, silla se toisi heille myonteista ja ilmaista pr:aa AIDAn omalla markkina-alueella.
Tämä on pointti, jota ei pidä jättää huomiotta, aivan samalla tavalla kuin Vikingin tilatessa Turusta. Sama saattaa päteä myös Carnivalin tilauksiin Fincantierilta. Erityisesti Costan tapauksessa lienee selvää, että markkinoinnin kannalta on hyötyöä jos "cruising Italian style" -brändin aluksetkin on rakennettu Italiassa. Lisäksi (minun ymmärtääkseni) Italialla on Yhdysvalloissa, Carnivalin brändien pääasiallisella markkina-alueella, varsin erilainen maine kuin esimerkiksi Suomessa. Italia ei välttämättä ole se huonosti organisoitu, huonosti rakennettua roskaa syytävä maa, vaan tyylikäs, vuosituhantisista perinteistä ammentava korkeakulttuurimaa. Kuka ei haluaisi ostaa laivojen Ferraria tilanteessa, jossa assosiaatio todella on Ferrari eikä kahden minuutin sisällä hajoava Fiat?

Samu Rautiainen

#25
Ne tilauksethan meni Papenburgiin!  :(
Oisivat ottaneet mallia Viikkareista ja tilanneet Suomesta nyt STX menee konkkaan! :deal:
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Teemu Malinen

Aika jännä, että porukalta on unohtunut RCI:n Radiance-luokka. Kuitenkin ihan viimesen kymmenen vuoden rakenteita. Celibrity-liitännäisyys sentään nostettiin esiin. Eli ei Mayer ole loppujen lopuksi niin ihmeellinen valinta, vaikka Suomesta katsottuna ensihätään siltä voisi vaikuttaakin. Juttuja joita ei voi ottaa ihan absoluuttisena totuutena mutta jotain kuitenkin: Joitain vuosia sitten RCI:n paatilla DNV:n vuosiluokituksen yhteydessä juttelin tarkastajan kanssa laivojen rakennustelakan valinnoista ja mahdollisista eroista. Ko. tarkastaja oli ollut Papenpurgissa valvomassa uudisrakenteita vähän aiemmin. Hän väitti, että "Papenpurgista tilaan nimenomaan hinnan takia ja Turku pidettiin nimenomaan laadullisesti/teknillsesti parhaana". Itsellä ei ole kvaliteettia arvioida ko. kommenttia kun en koskaan ole Mayerin rakenteilla ollut duunissa.

2005 Julinilta kysyttäessä millä perustein isot risteilijä/matkustaja-alustilaukset ratkeaa telakoiden välillä, oli vastaus selvä: Maailmassa ei ole kovin montaa telakkaa jotka pystytvät toimittamaan vaativan räätälöidyn tuotteen, mutta näiden välillä ratkaisu tapahtuu hinnan perusteella. Oma veikkaus tilauksen päätymiselle Saksaan olis vain ja ainoastaan hintaa koskeva. Se, että millä Mayer Werft tähän pystyy on toinen kysymys.

Kieltämättä ikävä yllätys tämä, mutta seuraavaks vois miettiä millä saada lisää tilauksia ja jättää se itkeminen ja telakan kuoppaaminen vähemmälle.

Aikanaan Carnivalin tuotteiden valmistamiselle Helsingissä oli iso merkitys ison-Masan suhteilla ja uusien tuotteiden tarjoamisella. Telakan uudelleenjärjestely konkurssin jäljiltä mahdollisti kilpailukykyisen lähtökohdan ilman, että AY-liike olisi päässyt vesittämään tätä. Tossa tulikin ihan mielenkiintoista sivuavaa kommenttia Carnival Corpin kiinnostuksen puutteesta. Maassa jossa osa opettajienkin palkoista maksetaan pimeenä, ei pimeiden tukien mahdollisuutta voi sulkea kokonaan pois. Italian valtio omistaa kuitenkin kai edelleen Fincantierin yli 90-prosenttisesti. Oikaiskaa jos on muuttunut, mutta joka tapauksessa kannattaa miettiä syitä myös oman maan rajojen ulkopuolelta. Kovien kustannuspaineiden alla Suomen telakat kuitenkin on.


Jussi Lampinen

Varmaan selkein syy siihen että kilpailukykyä puuttuu on se, että täällä tuijotetaan jotain EU direktiiviä pilkulleen mitä tulee vakkapa telakoiden tukemiseen, kun taas muualla euroopassa vähät välittävät mitä EU sanoo.

Teijo Niemelä

Royal Caribbean on nimennyt Sunshine-luokan Quantum-luokaksi -- nimiksi Quantum of the Seas ja Anthem of the Seas. Lisaa:

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Meniköhän nimien valitsijoilta nyt brändit vähän sekaisin? Celebrity Quantum ja Celebrity Anthem olisivat nimittäin olleet loistavia nimiä, mutta Quantum of the Seas ja Anthem of the Seas nyt vaan kuulostavat hölmöiltä. Itse olisin odottanut ennemmin jotain linjalla Sunshine of the Seas ja Sunset of the Seas tms. (Tai Moonshine of the Seas, jos "moonshine" ei merkitsisi pontikkaa...)