Kirjoittaja Aihe: Tallinkin laivavuokrauksia  (Luettu 4835 kertaa)

Peetu Mäkelä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 49
Tallinkin laivavuokrauksia
« : 28.07.2022, 15:48:28 »
https://fi.tallink.com/medialle/-/cision/expanded-release/4cbdc25c9b47e6b6

Mitähän laittavat tilalle vai laittavatko mitään? Euroopan tilalle ehkä ei. 🤔

Yhdistin tähän viestiketjuun nuo muut aloitukset samasta aiheesta. -Tuomas/Ylläpito
« Viimeksi muokattu: 28.07.2022, 18:27:51 kirjoittanut Tuomas Romu »

Arto Papunen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 358
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #1 : 28.07.2022, 15:53:32 »
YLE: "Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivä Silja Europa sekä Turku-Tukholma-reitillä liikennöivä Galaxy vuokrataan seitsemän kuukauden tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin. Silja Europan tilapäinen majoituskäyttö alkaa Hollannissa 20.8. lähtien, kun taas Galaxylla vasta kuukautta myöhemmin."

Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Arto Papunen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 358
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #2 : 28.07.2022, 16:00:07 »
Ylläpito poistakoon mun aloituksen tuosta, mutta eiköhän Europalla sen verran pikkujouluna esimerkiksi väkeä, että Baltic Queen kannattaisi siirtää silloin Tukholman ja Tallinnan väliltä sinne.. Ja MyStar tulee syyskuulla niin Star voisi olla vapaana silloin, tuskin ne nyt ihan yhdelle laivalle jättävät Turun ja Tukholman väliä..

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3265
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #3 : 28.07.2022, 16:40:36 »
Samalla Galaxy liputetaan Viroon ja puolet ruotsalaisista saa kenkää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallink-vuokraa-laivoja-lipumaan-hollannin-vesille-aikoo-myos-siirtaa-galaxy-laivan-viron-lipun-alle/8478492

Ilmeisesti Turku-Tukholma loppuu ensi vuonna?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #4 : 28.07.2022, 20:05:02 »

Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Onko tämä tieto vai arvaus?
Oli myös mainintaa että MyStar ois tulossa syyskuussa reitille. Tähän en oikein usko. Alus oli jo tovin varustelulaiturissa mutta on n. kuukausi sitten viety takaisin kuivatelakan altaaseen. Luulisi että ensimmäisen merikokeen ois jo oltava. Oma arvio on että jouluksi ois valmis
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3265
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #5 : 28.07.2022, 20:42:57 »
Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Ei tule tappiollisen Galaxyn tilalle mitään:

https://www.ts.fi/uutiset/5723425

Galaxyn liputus Viroon indikoi sitä ettei Galaxy koskaan palaa Turun linjalle. Liputus on sen verran kallista ja hankalaa ettei sitä tehtäisi, jos paluu Turun linjalle olisi todennäköinen.

Ilmeisesti Maarianhaminan päiväkäynti korvataan syyskuusta Långnäsillä, kun picnic-matkustus loppuu?

« Viimeksi muokattu: 28.07.2022, 21:03:42 kirjoittanut Janne Koskinen »
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Julius Kuronen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 4
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #6 : 28.07.2022, 21:14:33 »
Yksi arvaus on Galaxy menee ainakin jossain vaiheessa Tallinna-Tukholma linjalle ja Baltic Queen Helsinki-Tallinna tai toisinpäin. Ei muuta tule mieleen, mielenkiintoista seurata. Ainakin Viking Line ja Finnlines käärii jatkossa mahdollisesti vielä isompaa pottia esimerkiksi Turun linjalla. Tallink Siljalle myös huono asia Turun linjalla vain iltalaiva, esimerkiksi piknik risteilyt eivät onnistu ja Maarianhaminaan ja Ahvenanmaalle loppuu ihmisten kulkeminen ainoastaan ajoneuvoilla pääsee helposti.

Arto Papunen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 358
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #7 : 28.07.2022, 22:39:18 »
Onko tämä tieto vai arvaus?
Oli myös mainintaa että MyStar ois tulossa syyskuussa reitille. Tähän en oikein usko. Alus oli jo tovin varustelulaiturissa mutta on n. kuukausi sitten viety takaisin kuivatelakan altaaseen. Luulisi että ensimmäisen merikokeen ois jo oltava. Oma arvio on että jouluksi ois valmis

Arvaus. Näköjään Starin tulo kiistetään varustamossa. Silja Europalla on näköjään oikein charter-risteillyitäkin varattu, että kyllä oletan, että ne siirtyvät Baltic Queenin hoidettavaksi, tuskin Tallinna-Tukholma on sellainen bisnes mikä ohittaisi nuo charterit.

Ja miten Turun ja Tukholman rahtien, Glorylla tietysti 1500 lastimetriä, mutta onko tiettyjä päiviä jolloin kannattaisi Cinderellakin ajattaa Turkuun sen reilun 700 lastimetrinsä kanssa etenkin keskellä viikkoa aamuvarhain?

Ilves Valta

  • Maakrapu
  • Viestejä: 14
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #8 : 28.07.2022, 22:43:09 »
Toisaalta homma on niinkin, että vaikka Tallink on näiden vuokrausten myötä vuokrannut viisi risteilylauttaa ulos (ts. risteilylauttoja on enemmän vuokrattuna ulos kuin omassa liikenteessä), ovat kaikki vuokraukset Romantikaa lukuunottamatta lyhyitä, alle vuoden sopimuksia. Se, että Turun aamulaiva poistuu kokonaan ainakin seitsemäksi kuukaudeksi ei lupaa hyvää kyseisen linjan kannalta, mutta sitten kun nämä sopimukset loppuvat pitää Tallinkin kuitenkin löytää jostain laivoille töitä. Niiden myyminen – ainakaan Tallinkille kelpaavaan hintaan – kun ei tule olemaan helppoa.

Kai Heino

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 201
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #9 : 29.07.2022, 12:26:32 »
Turun suuret terminaalisuunnitelmat taitavat mennä uusiksi. Ei tarvita suurterminaalia, jos vain yksi operaattori.

Sven Liljeström

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #10 : 29.07.2022, 19:16:22 »
Tilanne on aika monimutkainen ja herää myös kysymys, ovatko solmitut laivojen rahtaussopimukset
Tallinkille tässä tilanteessa jonkinlainen "kultakaivos" verrattuna siihen, että ne jatkaisivat
tavanomaisilla reiteillään.
Tiedossa ei myöskään ole, onko talossa ollut suunnitelmia toisesta Turun laivasta luopumisesta
kannattavuussyistä.
Lisäksi tämä nopea siirto on kuitenkin tilapäinen, mutta antaa vuoden aikaa miettiä seuraavaa siirtoa.
Rahtaussopimuksiahan voi myös pidentää - aika näyttää.
Pidän lisäksi erikoisena, että varustamon neljä alusta ovat muussa kuin alunperin tarkoitetussa käytössä.
Olen aikaisemmin peräänkuuluttanut, missä suuruusluokassa modernien linjalaivojen päivävuokra voisi olla.
Sen rahavirran on kuitenkin oltava varustamolle merkittävä, että kaikkiin näihin järjestelyihin edes
kannattaa ryhtyä.

Asia saattaa myös liittyä siihen, että MyStar on merkittävästi myöhässä, eikä Staria tietenkään ennen
uudisrakennuksen liikenteenalkua voi myydä tai uudelleensijoittaa.
Stariahan on kaikkine puutteineen tarjottu myös Galaxyn seuraajaksi, jolloin yhdellä laivalla operoiminen
Turusta jäisi lyhytaikaiseksi.

Tietääkö kukaan, miten Romantikalla menee Hollannin ja Norjan välisessä liikenteessä?
Ehkä paras olisi, mikäli siitä kaupan kautta päästäisiin eroon.

Nyt tarvitaan kovan luokan ennustajia, sillä tulevan vuoden aikana kilpailijat tekevät omat siirtonsa,
jotka voivat jäädä pysyviksi.

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #11 : 30.07.2022, 00:59:02 »
Ainakin viron uutiset kertoi tallinkin toimitusjohtajan sanoneen että vaikka tll-sto linja on nyt kysytty silti kaikki halukkaat mahtuvat yhteen laivaan. Samassa jutussa kerrottiin että nykyisillä polttoainehinnoilla ei kannata linjalle laittaa toista alusta. Silloin mietin että minkä edes voisi kun kaikki on nyt jossain tehtävissä. Tästä on nyt noin viikko. Ja nyt jysähtää sitten tällainen uutinen.

Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Jussi Laine

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 237
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #12 : 31.07.2022, 20:14:35 »
Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #13 : 01.08.2022, 00:42:32 »
Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.


Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Ilves Valta

  • Maakrapu
  • Viestejä: 14
Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Vastaus #14 : 01.08.2022, 10:01:19 »
Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
Kaikissa noissa näiden vesien LNG-laivoissa on sama mahdollisuus ajaa muullakin kuin LNG:llä. Nykyisellään vaikuttaa siltä, että Starin jättäminen linjalle kolmanneksi laivaksi ei ole rahti- ja matkustajamäärien pohjalta perusteltua, eikä sitä kannata polttoaineen takia sinne jättää.

Toki mielenkiintoista on, että Tallink ei ole antanut mitään indikaatiota laivan tulevaisuudesta. Onko syynä sitten tuo Sven Liljeströmin esittämä epävarmuus Mystarin valmistumisesta vai joku muu, siihen en osaa sanoa. Starin kaltaiset alukset ovat kansainvälisillä markkinoilla varsin haluttua tavaraa joten tuskin kyse on siitä ettei kiinnostuneita ostajia olisi.

Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
Ei, tukea maksettiin myös Galaxylle, Eckerölle ja Megastarille.