Tukholman satama
Onhan sitä väläytelty, että Viking siirtyisi Värtanin tai Frihamnenin alueelle varsinkin sitten, kun norra länken ja satama uudistus on valmis. Södra länken toi Vikingin tarvematkailijoille paljon etua, mutta terminaali alue ei pysty kasvamaan yhtään. Värtanilla on vielä tilaa, jos se suunnitellaan oikein. Junalautta liikenne on lopetettu, niin sekin vapauttaa tilaa ja onhan siellä tilaa ajaa maata mereen vielä. En välttämäti pidä huonona ajatuksena siirtoa sinne varsinkaan, kun uusi tie satama alueineen on kunnossa. En missään nimessä haluaisi Vikingin ilta lähtöä muutettavan Tukholmasta. Monta kertaa kironnut kun joutunut ajaa keppisaareen Tukholman sijasta. Eikä ne risteiljätkään sinne eksy tai henkilöauto matkustajat, ainakaan ruotsalaiset asiakkaat.
Nyt kun taas nousi Tukholman satama esille.. Viking voisi teoriassa tietty siirtyä uuteen Värtahamneniin kun se valmistuu. Se ei kuitenkaan valmistu ennen Viking Gracea eikä välttämättä edes ennen sen mahdollista sisaralusta. Uuden Värtäterminalenin valmistuminen on ajoitettu noin vuodelle 2015 ja koko Värtapiren valmistunee vuonna 2016, jolloin siellä voidaan operoida täydellä voimalla. Tämän päivän muodossaan Värtaterminalen ei enää kestäne Viking Gracen kokoisen aluksen massojen käsittelyä samanaikaisesti Silja Europan kanssa. Sen takia lienee selvää, että Vikingin muutto Värtapirenille tapahtunee vasta 2015 - 2016, jolloin uusi terminaali ja satama-alue alkaa valmistua.
Stadsbyggnadskontoret Tukholmassa on kuitenkin tehnyt jo suunnitelmat Viking Gracea (ja VG-II:sta) varten Stadsgårdenille. Tarkoituksena on pidentää länteenpäin Slussenin suuntaan kulkevaa, nykyisellään Cinderellan käytössä olevaa matkustajaputkea noin 50 metriä. Nykyinen autoramppi siinä keskellä joka jakaa Turun- ja Helsingin-laivojen sekä Cinderellan kaijat puretaan, ja jälleen kerran noin 50 metriä Slussenille päin pystytetään tilalle kelluva ponttooni. Uudet lankut tietty rakennetaan laivoille sopiviksi. Sitä ramppia, johon nykyisin ainakin Helsingin-laivat tulee keula edellä päin, levennetään jonkin verran. Ilmeisesti nykyiseen terminaalirakennukseen lisätään myös pienempi ulostulohalli, jotteivat ulostulevat ja sisäänmenevät matkustajat kulkisi enää kutakuinkin samassa pienessä sumpussa. Tietty myös vesi-, sähkö-, jätehuolto ym. asiat siirretään. Samalla tosin todetaan, että kaikkia näistä ei tarvitse toteuttaa kerralla. Luultavasti Stadsgården kestää Viking Gracen mutta jos sisar tilataan, pitää kaikki nämä toimenpiteet aloittaa.
Siinä mielessä voisi toki päätellä, että Tukholman kaupungilla ei ole suoranaisia intressejä kuitenkaan täysin häätää Vikingiä pois Stadsgårdenilta, jos ollaan valmiita tekemään tarvittavia muutoksia uudisrakenteita varten. Tietenkin on selvää, että kaksi Viking Gracea tulevat rasittamaan alueen infrastruktuuria lähinnä tieverkon kannalta lisää. Uudistus ei sinällään muokkaa tieverkostoa, mutta jotakin suunnitelmia kai oli olemassa. Kaiken lisäksi Tukholmassa puhutaan nyt paljon Tub3:n eli sinisen linjan jatkamisesta Kungsträdgårdernilta Nackaan. Viimeksi Trafikverket mietinnössään totesi
sinisen linjan jatkon Nackaan olevan merkittävä Tukholman alueella. Siinä voisi olla toiveita saada tunnelbana-asema vieläkin lähemmäksi Stadsgårdenia. Esimerkiksi
tämä (ei tosin virallinen) ehdotus on päivitetty versio 60-luvun ehdotuksesta, ja tässä olisi asema siinä Södermalmin rinteellä nimellä Ersta. Jos todella lähdetään visioimaan niin voisihan tunnelbanalla yhdistää myös Värtastadenin ja Södermalmin alueen esim.
näin, jotta sitten ei enää olisi väliä minne satamaan tulee kun tunnelbanalla pääsee, mutta kalliiksi tulee..

Toisaalta monet mietinnöt ovat päätyneet linjaukseen Djurgårdenin kautta, josta taas ei luultavasti ole Stadsgårdenille hyötyä. Joka tapauksessa, bussipendelöinnistä Nackaan haluttaneen eroon melko ripeään tahtiin eikä Saltsjöbananin säilyttämistä tai päivittämistä kai pidetä oikein hyvänä vaihtoehtona. Siinä olisi mahdollisuus saada asema Stadsgårdenin lähistölle joka taas voisi antaa piristettä satamalle.
Toisaalta, jää nähtäväksi kuinka hyvin uusi Värtapiren ja Frihamnen otetaan käyttöön. Jossakin pitänee myös varautua mahdollisiin uusiin tulijoihin. Esimerkiksi Tallink Silja luultavasti ainakin haluaisi tuolloin siirtää myös Riian-laivan Frihamnenista lähemmäs muita omiaan, eli Värtapirenille. Värtanilta tilaa voisi toki vapauttaa SeaWindin lähteminen kokonaan, jos sen kapasiteetti korvattaisiin Silja Europaa isommalla ro-paxilla. Frihamneniin jäisi kuitenkin edelleen St. Peter Line (ja kuka tietää, jos heidänkin liikenteensä vielä kasvaa). Osa Frihamnenista on myös risteilyliikenteen käytössä. Viking luultavasti mahtuisi Norra Djurgårdenille vielä, mutta siinä tapauksessa jos Stadsgården ajettaisiin alas alkaisi tulla jo ahdasta Tukholmassa... Täytyy muistaa myös että Stadsgårdenilla ja Skeppsholmenilla käy myös risteilijöitä kesäisin. Kiintoisaa nyt nähdä, mitä tässä tulee tapahtumaan.
Niin, ja se Stadsgårdenin muutossuunnitelma:
http://insyn.stockholm.se/sodermalm/document/2010-11-25/Dagordning/24/24%20Bilaga%201,%20Planbeskrivning%20till%20S%C3%B6dermalm%2010.34%20mfl..PDF