Äskettäiset sesonkien ulkopuoliset kokemukseni Vikingiltä -viimeksi perjantaina 2.9.TKU-MHQ Amorellalla- osoittavat, että selkeää jakoa matka- ja risteilylaivoihin varustamon totisesti olisi tehtävä. Amorella ei missään tapauksessa voi jäädä uudisaluksen kaveriksi, koska se on siihen runsaahkon hyttikapasiteettinsä takia "ihan liian risteilijä". Pokaa ei tule Turusta sikamaisen aamuherätyksen takia eikä Tukholmasta, koska risteilyt myydään/jaetaan mieluummin paremmalla aikataululla ajavalle Cinderellalle.
Vikingin on siis todella syytä muuttaa kurssinsa sellaiseksi, että uuden risteilyvetoisen aluksen rinnalle kehitettävä tuote palvelee ensisijaisesti tarvematkustajia niin Suomen, Ahvenanmaan kuin Ruotsinkin liikenteessä. XPRS olisi tuohon sopivin alus, koska uutta ei kannata tehdä ja Amorella kuitenkin voisi toimia hetken HEL-TLL-reitillä melkein nykyaikataulun mukaan. On se kuitenkin XPRSia mukavampi täytenä.
Matkustajamäärien kehitys-keskustelussa puhuttuihin teemoihin viitaten sanoisin, että vaikka Viking ei isoja muutoksia aluksissaan tekisikään, niiden toimenkuvissa saattaa tapahtua hyvinkin dramaattisia muutoksia varsin pienelläkin varoitusajalla, säädöllä yms. Tässä kohden ei ehkä edes kannata puhua siitä, missä määrin muutokset vaikuttavat tai vaikuttuvat Tallinkin, Finnlinesin tai Eckerö/Birkan mahdollisista vastaavista, sillä Vikingillä on ihan varmasti ongelmia ilman niidenkin pähkäilyjä.