Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Joonas Kallio

#105
YLE Teksti-TV kertoo seuraavaa irtisanomisista "kultainen kädenpuristus vanhemmasta henkilökunnasta":

http://www.yle.fi/tekstitv/html/P702_01.html
sivu 702 (svenska)

Marko Manninen

En tiedä onko oikea keskustelu paikka, mutta kuitenkin.

Spekuloin tulevaisuutta tai tätä hetkeäkin, mitkä mahtaisi olla Vikingin ja siljan markkinaosuudet välillä Turku-Maarianhamina/Långnäs-Tukholma, jos Cinderellan tämän hetkistä linjaa ei olisi. Tällä hetkellä Cinderella/Isabella vastaan Europa/Galaxy tai tulevaisuudessa esim. Grace/Grace II vastaan Princess/Queen.

Tälläkin hetkellä Viking pystyy 50/50 markkinaosuuksiin paljon vanhemmilla ja pienemmillä laivoilla. Totta kai Birka varmasti saa lisä asiakkaita Vikingin huonomman aikataulun puolesta ja joku saattaa jättää reissun väliin. Itse veikkaan tossa jälkimmäisessä laiva versiossa Vikingille hieman reilua 60% markkinaosuutta. Tässä tilanteessa viikollakin saattaisi olla laivoilla jopa porukkaakin.

voishan sitä Suomen iltalähtöä aikaistaa ja Ruotsin samaa hieman myöhäistää. Tällöin ei välttämäti picnic risteily välttämäti olisi tarpeen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Äskeiseen aiheeseen palatakseni.
Viking Cinderellan (Viking Grace II) aikataulu seuraava: Tukholma 19,00- Långnes 2,00- Turku 6,30/7,30- Maarianhamina 13,30- Tukholma 17,30
Viking Gracen aikataulu seuraava: Turku 19,00- Långnes 23,00- Tukholma 5,30/6,30- Maarianhamina 12,00- Turku 17,30

Aikataulutuksessa ei olisi mahdollista enään picnikkin, mutta olisi paljon ystäväälisempi pitkältä tuleville. Ja voisi aikataulun puolesta listä miniristeilyä. Aamusin laivaan ei nousisi juuri muita, kuin autokannelle tulevat ja tarvematkustajat. Risteilyt olisi ainoastaa iltalähtöjä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Alm

#108
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 06.11.2012, 13:06:37
Äskeiseen aiheeseen palatakseni.
Viking Cinderellan (Viking Grace II) aikataulu seuraava: Tukholma 19,00- Långnes 2,00- Turku 6,30/7,30- Maarianhamina 13,30- Tukholma 17,30
Viking Gracen aikataulu seuraava: Turku 19,00- Långnes 23,00- Tukholma 5,30/6,30- Maarianhamina 12,00- Turku 17,30

Aikataulutuksessa ei olisi mahdollista enään picnikkin, mutta olisi paljon ystäväälisempi pitkältä tuleville. Ja voisi aikataulun puolesta listä miniristeilyä. Aamusin laivaan ei nousisi juuri muita, kuin autokannelle tulevat ja tarvematkustajat. Risteilyt olisi ainoastaa iltalähtöjä.

En tajua nyt tämän pointtia. Mitä tällä saavutettaisiin? Se, että oikeasti kaukaa tulevien (joita ei laivoilla niin erityisen paljon tietääkseni kulje) olisi hieman mukavampi tulla laivalle ajomatkojen kannalta tai sieltä pois, mutta toisaalta taas ei. Jos pääset perjantaina neljältä töistä, laiva lähtee puoli seitsemältä (oletan, että 17:30 on saapumisaika Turkuun) ja asut Jyväskylässä, on tämä mahdoton yhtälö. Jos laiva taas lähtee iltayhdeksältä, on yhtälö helpompi.

Myös varsin tuottoisa tuote piknikristeily jäisi pois, joka on tietääkseni varsinkin perheiden, jossa on pieniä lapsia, suosiossa. Viikonloppuisin pokaa ainakin siirtyy Maarianhaminassa laivasta toiseen varsin runsaasti.

E: enpä huomannut, että edellisessä viestissä luki lähtöaika Turusta. Eipä se niin kauheasti tuossa enää puoli tuntia merkkaa.

Mikko-Oskari Koski

#109
Päiväristeily Turusta on kyllä tosiaan ihan säilyttämisen arvoinen tuote. Tukholmasta en olisi ihan yhtä varma, sillä 20 tunnin sääntö Ruotsin tuonnissa saattaa karsia sitä melko tehokkaasti. Omien kokemusteni mukaan vaihtajia on nykyään Turun suunnassa ratkaisevasti enemmän, mutta otanta ei ole mitenkään kattava, päivittäisvaihtelua on paljon. Turun risteilijöiden vaihto kuin myös Ahvenanmaan liikenteen ulos/sisäänotto onnistuisi Pitkässänenässäkin, mutta edellyttäisi satamaan hieman nykyistä laadukkaampia palveluita ja isompaa terminaalia. Tuotteiden ei tietenkään tarvitsisi olla päivittäisiä.
On totta, että vuorokauden risteilijäpoka olisi viisainta vaihtaa kello 16-19 välisenä aikana. Tämä on ihan biologinen fakta, ihminen ei kovinkaan monessa tapauksessa jaksa odottaa päivän pääateriaansa kovin myöhäiseen iltaan. Tällä aikataululla normiruokainen asiakas nauttisi risteilyllään kaksi täyttä ateriaa ja aamiaisen tai brunssin ja todennäköiseti ehtisi molempina päivinä useammalle virvokkeelle baariinkin, tämä kaikki ei nykyaikataulun liian myöhäisen lähtöajan takia onnistu.
Silläkin on merkitystä, kuinka kaukaa risteilylle tullaan. Tampereen ja Porin suunnista Turun iltalähdölle on joka ilta tulijoita, varmaan Pohjanmaalta ja Päijänteen molemmista päistä. Se, että risteilyltä palattaessa kotiin ehditään saman vuorokauden puolella, on erittäin olennainen asia markkinoinnissa.

Mutta uuteen investoiminen on aina riski, samoin epävarmuus siitä, mihin vanha tonnisto kelpaa. Neljän aluksen nykymalli (Amorella, Isabella, Rosella ja Cinderella) on määrällisesti käypä, mutta yksiköiden tehokkaampi käyttö olisi paikallaan. Jos Rosellan ja Amorellan nykytuotteet säädettäisiin tarvematkustuksen, rahdin ja päiväristeilyjen käyttöön, ei edelleenkään päästäisi tilanteeseen, jossa Tukholmasta vuorokauden risteilyjä ajavan aluksen vieminen Turkuun asti olisi mitenkään perusteltua.
Lainaan itseäni, lisähuomiolla, että kesäsesonkiaikana nykyinen aikataulumalli olisi parempi. Silloin kun tarvematkustajat todennäköisesti ovat Kreisilläkin vuorokauden kruisailijoita isompi asiakasryhmä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.05.2011, 15:12:38
Kyllähän se niin on, että investointi uuteen on aina riski, siis silloinkin, kun tiedetään tuotteella olevan kysyntää. Onko sitä vielä ylihuomennakin?
Ympäristö- ja myös taloudelliset järkisyyt vaativat saaristoväylille harvempia ja tehokkaampia vuoroja. Jos tarvematkustus, rahti ja risteileminen eivät mahdu samoihin aluksiin, ollaan sikäli umpikujassa, että risteilemisestä olisi siinä tilanteessa luovuttava -tätähän emeritusprofessori Jorma Tainakin on jo vuosikaudet ennustanut. Tarvematkustamisen olisi oltava lähtökohtana esimerkiksi juuri Turun ja Tukholman välisellä linjalla, joka on monessa mielessä ongelmallinen. Aikataulu on tiukka ja olosuhteet kaikkea muuta kuin helpot, vaikka säiden aiheuttamia viivästyksiä reitillä harvemmin tapahtuukaan.
Viking on kuitenkin rohkeasti säätämässä kuvioon uutta risteilijää. Hyvä niin -varsinkin kun kyseessä on ympäristöteknisesti uudenlainen ratkaisu. Ja epäilemättä myös jotain muuta kuin mihin linjalla tähän asti on totuttu, mutta se jää nähtäväksi.
Risteilymatkustajia ei kuitenkaan riitä useammalle laivalle. Mikä on ratkaisu reittialueen kokonaiskonseptiksi, jos vain Turun ilta- ja Tukholman varhainen aamulähtö lukitaan kruiserille? Onko edes Tukholmassa käyminen välttämätöntä, jos Kapellskärin sataman laajennus toteutuu (ja vaikkei toteutuisikaan)?
Samaan aikaan valitetaan tarvematkustuksen vähentymistä ja väläytellään jopa varustamon ikiaikaisen peruslinjan MHQ-KPS lakkauttamista. Eikö tarvematkustamisen lisääminen olisi juuri se, mihin varustamon pitäisi pyrkiä siellä, missä risteilytuote ei ole vahvin valtti?

Edellä heittämäni laivanvaihtomallit saattaisivat mahdollistaa jopa jotain tämäntyyppistä Saaristomerelle. Samalla Rosellan vaatimaton, mutta olemassaoleva hyttikapasiteetti saataisiin takaisin hyötykäyttöön. Tämä on samalla heittoni kysymykseen, miten linjastoa voisi kehittää ilman, että Ahvenanmaan ja Ruotsin väliset yhteydet kärsivät kovin pahasti:

Kreisi: TKU 20.30=>LNS 00.30=>STO 06.00-07.30=>LNS 15.00=>TKU 19.00
XPRS: TKU 10.00=>LNS 14.00=>KPS 16.00-17.00=>MHQ 19.45-20.45=>KPS 21.30-22.30=>MHQ 01.15-01.30=>TKU 08.00
Rosella: TKU 00.00=>MHQ 06.30-07.00=>KPS 08.00-08.30=>MHQ 11.30-12.00=>KPS 13.00-14.00=>LNS 18.30=>TKU 22.30
Huomioin XPRS:n nopeusmahdollisuudet vain Ahvenanmerellä. Alus saattaisi olla myös Kihdin ylityksessä muutaman minuutin nykyisiä nopeampi.
Päiväristeily Turusta säilyisi XPRS-kruiseri-vaihdolla Långnäsissä. Rosellan ja XPRS:n yövuoroille myytäisiin vain ylityspaikkoja ja kaikki alukset tyhjennettäisiin aina Turussa.
Rosella-XPRS-kaksikko mahdollistaisi päivävuorossa nopean yhteyden ilman humalaisia , joka saattaisi jopa huomattavastikin nostaa tarvematkustajien määrää (varsinkin, jos lentoliikenne alkaa vähitellen siirtyä takaisin oikealle kustannustasolleen) ja samalla päiväristeilyjä ei tarvitisi lopettaa, vaikka Kreisin aikataulu ei sellaisten paluukyytiin enää taipuisikaan. Ja koska aluksiin ei myytäisi risteilyjä, olisi 400-600 hyttipaikkaa riittävä kapasiteetti yövuorollekin. Lisäksi rekkakuskien kaipaama yhdeksän tunnin lepoaika XPRS:n ja Rosellan yömatkoilla toteutuisi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

No täytyy oma mielipide sanoa kun Porin yläpuolelta tulen, melkein iltamyöhäisempi aikataulu on täältä parempi, koska ei matkaan tarvitse lähteä kovin aikaisin. Paluu kuitenkin menee kuitenkin myöhälle ja sama onko kello sitten kakstoista vai kaksi yöllä.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.11.2012, 00:11:31
Mutta uuteen investoiminen on aina riski, samoin epävarmuus siitä, mihin vanha tonnisto kelpaa. Neljän aluksen nykymalli (Amorella, Isabella, Rosella ja Cinderella) on määrällisesti käypä, mutta yksiköiden tehokkaampi käyttö olisi paikallaan. Jos Rosellan ja Amorellan nykytuotteet säädettäisiin tarvematkustuksen, rahdin ja päiväristeilyjen käyttöön, ei edelleenkään päästäisi tilanteeseen, jossa Tukholmasta vuorokauden risteilyjä ajavan aluksen vieminen Turkuun asti olisi mitenkään perusteltua.
Totta kai se on suuri riski, mutta uskoisin kuitenkin Cinderellan tilalle tilattavan laivan olevan kuitenkin Gracen jälkeen Suomen ja Ruotsin väillle se varmin sijoitus. Toi vanhan aikataulun mukaisen Amorellan (XPRS) aamulähtö turusta voisi olla todella hyvä. ja Rosellan käynti ilta myöhäisellä Turussa on hyvä, mutta ammattiautoilijoita kuitenkin tässä asiassa harmittaa vain yksi asia. Ei tule yhdeksän tunnin vuorokausi lepo täyteen laivalla, no ei se tule tällä hetkellä Naantalin laivoillakaan. Ruotsin pään risteily aluksen tuomiselle turkuun on mielestäni hyviä syitä. Kaistametri määrät ei ole tasapainossa enään. Monikin kuljetusliike olisi mielissään tukholmasta aikaisemmin lähtevästä linjasta turkuun ja monikin henkilö autoilija voisi hypätä kyytiin yöksi ainakin, järjestely olisi järkevä Grace II tulon jälkeen. Rahti mahtuisi kolmoselle ja henkilöautot viitoselle. Aamulla kyllä turun päästä tulee kuljetuskalustoa laivaan ja osa varmasti voisi jäädä Långnesiin siinä tapauksessa, jos Transmarin liikenne sulatetaan Vikingin neljään turusta lähtevään lähtöön. Kesän sesonki ajan aikataulu voisi olla tämänhetkinen, kun ihmiset ei käy risteilyillä niin paljon kuin talvella. Reittii olisi enemmän tarvematkailu pohjalta (Grace ja Grace II). Olisi picnik silloin mahdollinen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mika Blomberg

Enpä jaksa uskoa että Viking Line nyt tekee mitään pitkään, pitkään aikaan. Voi olla että nykyinen toimitusjohtaja saa omistajilta tehtäväksi myydä koko hela hoidon jollekin siitä kiinnostuneelle ( jos sellainen löydetään ;D ). Mitä ihmiset eivät tiedosta on se että omistajat eivät ole pumpanneet Viking Lineen rahaa, vaan nostavat osinkoina pois ne, sillähän lailla se yksi pääomistajakin sai investoitua uuden tankkerilaivaston. Tietenkin nyt joku sanoo, kun ei ole tarvinnut. Mutta mielestäni uusinvestointeja olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin. Toki uusi toimistusjohtaja vetää Karibian markkinoilta tulleena uutta lilnjaa, Eklund sanoi että Viking Line ei rakenna ikinä mitään isompia laivoja, mutta tälle uudelle ei riitä Helsinkiin edes Seren ja Sympan kokonen laiva. Vaikea nähdä että Viking Linen pihit omistajat antaisivat mitään erikoisia Seren / Sympan tapaisia kävelykatu laivoja investoida, nyt on jo ihme että noinkin iso laiva saatiin ( Grace ) tilattua, siinäkin on varmasti ollut hallituksessa vääntöä ;D .

Marko Manninen

Viking on näemmä muuttanut juuri kansalliset sivuston uuteen uskoon. Omaan makuuni hieman laimeat. Väri maailmaa olisi voinut olla jieman enemmän. Yritetään oll näemmä vähemmän "punaisia".
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 12.12.2012, 22:41:26
Viking on näemmä muuttanut juuri kansalliset sivuston uuteen uskoon. Omaan makuuni hieman laimeat. Väri maailmaa olisi voinut olla jieman enemmän. Yritetään oll näemmä vähemmän "punaisia".
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=653.msg137488#new
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Janne Koskinen

Kaikki ei mennyt kuin elokuvissa; perhekin muuttanut Karibialle:

"Backman sågar Vikings koncept ombord
Om bara några veckor sätts Viking Grace i trafik, men samtidigt är bolagets vd Mikael Backman missnöjd över att man inte lyckats förnya konceptet på de andra fartygen.

-Det är detsamma som när jag började, och det är jag sur över.

I en exklusiv intervju med Ålandstidningen berättar han även om den splittring som finns bland personalen och hur han påverkas av att frun och barnen flyttat tillbaka till USA.

NÄRINGSLIV Vi träffar Mikael Backman på hans kontor på Norragatan, dagen innan han åker till Miami för att fira jul med sin familj. Det sista han gör innan han åker är att ge personalen arbetsuppgifter som de inte helt ska kunna släppa under julledigheten.

-Jag försöker få igång folket med att diskutera lite planer inför nästa år. Jag vill att de ska sitta och fundera på Viking Line under julmiddagen, säger han och ler.

I vår har Mikael Backman varit fyra år på Viking Line. När han började fick han ett starkt förändringsmandat av styrelsen. I en stor intervju med Ålands sjöfart för två år sedan pratade han och den dåvarande vice vd:n Pavlos Ylinen om hur viktigt det var att förändra bolaget för att det ens skulle finnas kvar tio år senare.

-Jag läste faktiskt den där intervjun för inte alls så länge sedan. Det var som när man gick i högstadiet och läste något man skrev i lågstadiet, vi var väldigt mycket ute och svävade. Pavlos Ylinen var ganska radikal i vissa frågor. Han var ju också en radikalt kort tid på Viking.

Var han för radikal?

-Han var kanske lite för snabb. Det var jag som anställde honom och mycket av det ha sa var rätt. Men samtidigt är detta Viking Line och Åland, och man kan inte bara gå in och tro att man kan ändra på allt.

Läs hela intervjun i dagens tidning."

Se Oolannin isompim lehti.

Kuvio ei ole helppo:

"Men samtidigt är detta Viking Line och Åland"  ;) ;)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 09.11.2012, 11:52:24
Enpä jaksa uskoa että Viking Line nyt tekee mitään pitkään, pitkään aikaan. Voi olla että nykyinen toimitusjohtaja saa omistajilta tehtäväksi myydä koko hela hoidon jollekin siitä kiinnostuneelle ( jos sellainen löydetään ;D ).
Mielenkiintoinen väite, jonka voi esittää vain ahvenanmaalaiseen sielunmaisemaan ja talonpoikaismerenkulkuun totaalisesti perehtymätön henkilö. Viking ja Eckerö ovat yksiselitteinen jatkumo pienosakkaiden omistamille purjelaivoille, eikä tässä bisneksessä tärkeintä ole suuri voitto, vaan pieni menopuoli ja vakaus. Tätä filosofiaa ei suurkapitaali voi ymmärtää ja siksi se ei koskaan voisi Vikingin kaltaista varustamoa luodakaan -muunlaisen menestystuotteen kylläkin.
Siitä olen samaa mieltä, että Viking tuskin tässä tilanteessa mitään uudisrakennuksia tilaa. Nykyaluksiin tosin on tehtävä isoja muutoksia ja sekin maksaa.
Vikingillä saattaa olla edessään yllättävä etsikkoaika Suomenlahdella. XPRS on kapasiteetiltään kovin pieni ja kompromissituotteeena sekä pikalautaksi että kruiseriksi epäkelpo, joten jopa ajatus, että se korvattaisiin Amorellan ja Isabellan kolmella päivittäislähdöllä kumpaankin suuntaan ei tunnu tässä tilanteessa ihan mahdottomalta. Kroaatit pystyvät kuitenkin ajamaan yli kolmessa tunnissa ja ne ovat päiväliikenteeseen paljon XPRS:ia onnistuneempia -eivätkä hassumpia yön yli-risteilyllekään.

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 09.11.2012, 11:52:24
Mitä ihmiset eivät tiedosta on se että omistajat eivät ole pumpanneet Viking Lineen rahaa, vaan nostavat osinkoina pois ne, sillähän lailla se yksi pääomistajakin sai investoitua uuden tankkerilaivaston.
Tarkoittanet Algot Johanssonia? Joka siis ei ollut nykyisen Vikingin omistaja koskaan eikä taannoista tankkerilaivastoaankaan olisi pelkällä Sallyn lauttaliikevaihdolla luonut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Hannu Ukkonen

#117
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.01.2013, 17:44:31
Tarkoittanet Algot Johanssonia? Joka siis ei ollut nykyisen Vikingin omistaja koskaan eikä taannoista tankkerilaivastoaankaan olisi pelkällä Sallyn lauttaliikevaihdolla luonut.

Lundqvist on Viking Linen suurin omistaja ja tankkerilaivaston omistaja.


Edit: Lainausta lyhennetty.

Marko Manninen

#118
Lähden nyt ihan kuvitteelliselta pohjalta ajattelemaan Vikingin laivastoa ja reittejä Vuonna 2015-2016

Turku-Långnäs-Tukholma:
  Viking Grace (MHQ)
  Viking Grace II (STO)
Turusta iltalähtö 19,30 ja Tukholmasta 18,30 ja saapuminen tapahtuu 18,15 ja 17,15. Reitillä kulkisi pääsääntöisesti risteily matkustajia. Kesällä voitaisiin tehdä Turusta ja Tukholmasta risteilyjä Tallinnaan, Riikaan ja Visbyyn

Turku-Maarianhamina-Kapellskär
  Viking XPRS (MHQ)
  Rosella (MHQ) tai Amorella (MHQ)
Myöhäisempi ilta lähtö ja aamulähtö edellisen reitin laivoihin. Reitillä kulkisi pääsääntöisesti tarve-, piknik-, aamu- ja iltaristeilyllä olevia. Transmarin kuljetukset on Naantalista lopetettu ja ne kulkevat Vikingin laivoilla neljällä lähdöllä kumpaankin suuntaan. Rorellan tai Amorellan pariksi voitaisiin ajatella jotain käytettyä laivaa jostakin, jos sopiva ilmaantuu.

Helsinki-Maarianhamina-Tukholma
  Mariella (MHQ)
  Gabriella (MHQ)
Kyseisellä reitillä ei ole muutoksia, mutta uudet laiva tilaukset on melkoisen lähellä Vuosille 2016-2020.

Helsinki-Tallinna
  Cinderella (MHQ)
  Isabella (TLL)
  (Amorella (TLL))
Cinderella olisi risteilyliikenteessä ja Isabella (ja Amorella) hoitaa päiväristeily sukkulointia.

Tällä järjestelyllä päästäisiin noin vuoteen 2017, ettei tarvitsisi kuin yksi uusi alus tilata.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Lundqvistin tankkerilaivaston rakentumiseen Vikingin voitoilla on toki osuutensa, mutta tuskin sitä kovinkaan suurelta osin on lauttabisneksellä kasattu, vaan Lundqvist Rederierna (siis Alfa ja Hildegaard) ovat omalla liikevaihdollaan rakentaneet sille pohjan. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten hyvin tiedämme. Lunkku oli kuitenkin merkittävä tankkerivarustaja jo silloin, kun Eklundin varustamo edusti vajaata kolmannesta Vikingistä ja Turellaakin vasta suunniteltiin...

Enkä edelleenkään jaksa ymmärtää, miksi Viking tilaisi nyt Kreisi II:n. Suomen telakkateollisuuden jatkuvuus on täysin auki, eikä sitä riskiä totisesti haluta ottaa, että uudisrakennus jäisi keskeneräisenä konkurssipesään Pernoon tai Raumalle. Ja tässä tilanteessa Viking tuskin voisi imagoaan pahemmin tyriä kuin tilaamalla uudisaluksen jostain ulkomailta.
Mitä tuohon aikataulumalliin niin Ruotsin kuin Vironkin liikenteessä tulee, sen kehityksestä saamme varmasti osviittaa jo lähitulevaisuudessa. Haluaako Viking kehittyä rahdin ja tarvematkustuksen ykkösvarustamoksi risteilytuotteidensa ohella, on tässä kohden olennaisin kysymys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950