Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#330
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.04.2015, 21:48:14
Näkisin itse Fjärdvägenin korvaajan liikennöivän jo nyt Naantalista. Finnlines pystyisi helposti nielemään senkin liikenteen.
Voi olla, mutta kuten tiedämme, ahvenanmaalaiset suosivat omiaan aina jos mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.04.2015, 21:48:14
Katselin tilastoja helmikuulta. Silloin Siljan kyydissä kulki 6077 Ahvenanmaalla kävijää Suomesta, ja Vikingillä taas 27096.
Ruotsin ja Ahvenanmaan kävijöitä oli Eckeröllä 48924, Rosellalla 33723 ja Tukholmasta yhteensä 69700.
Tukholman luvuissa siis kaikki kulkijat STO-MHQ Helsingin- ja Turunlaivoilla sekä Cinderellalla? Koska jokainen risteilijä on kaksi matkustajaa (ylitys molempiin suuntiin), ei tuo tuo kuin muutaman kymmenen asiakasta yhteensä muille, jos C:n risteilyjen keskipoka on toisella tuhannella.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 10.04.2015, 00:22:36
Voisitkos vielä meitä valistaa, mistä näinkin suuri vähennys on tullut? Naantaliin sentään on tullut lisääkin kapasiteettia, vai oliko se olemassa jo 2007?
Kaksi merkittävää rahdinviejää, SeaWind ja Finnsailor, on poissa. Lisäystä ainoastaan Isabella vs.Grace, Silja Festival vs.Galaxy ja Silja Europa vs.Baltic Princess.

Mitä XPRS:n huonouteen Ruotsinlinjalla tulee, näin tosiaan on. Mutta eipä parempaakaan ole, eikä sellaista ruveta hankkimaan, koska edes jossain määrin kelvollisen aikataulun toteuttaminen vaatii kolmea alusta (Turun risteilijä, Tukholman risteilijä ja reittilaiva). Jos Gracen Turun käyntiaikaa saadaan aikaistettua, ei aamulähdön risteilytuotetta ole tarpeen pitää hengissä, ja reittilaivaksi XPRS riittää kyllä, suurimman osan vuotta sen hyttikapasiteetti on siihen jopa liian runsas. Uudisaluksen Viking joka tapauksessa tehnee sinne, missä liikenteen kasvukin tapahtuu, eli HEL-TLL-reitille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Tuommonen rahtipainotteinen linja kuin Kapellskäriin ja vajaan kymmenen tunnin matka-aika, sellanen 1200 matkustajaa ja 1400 hyttipaikkaa voisi olla ihan passeli :)
(vrt. Stena Hollandica, 1200 matkustajaa ja 1376 hyttipaikkaa; 5500 m rahtimetreineen alus on muuten toki jättiläinen)

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2015, 01:56:15 Uudisaluksen Viking joka tapauksessa tehnee sinne, missä liikenteen kasvukin tapahtuu, eli HEL-TLL-reitille.

Olen ymmärtänyt ettei näin tapahdu.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 10.04.2015, 00:22:36
Voisitkos vielä meitä valistaa, mistä näinkin suuri vähennys on tullut? Naantaliin sentään on tullut lisääkin kapasiteettia, vai oliko se olemassa jo 2007?

2007                        2015
Isabella 970m          Viking Grace 1275m       +305m
Amorella 970m         Amorella 970m                     0m
Silja Festival 850m   Galaxy 1130m                 +280m
Silja Europa 930m    Baltic Princess 1130m     +200m
Sky Wind 1800m                                             -1800m
Sea Wind 1270                                                -1270m
Finnfellow 2500m      Finnfellow 2500m                  0m
Finneagle 2500m       Finneagle 2500m                  0m
Finnclipper 2500m                                           -2500m
Finnsailor 1400m                                             -1400m

2007 15690m           2015 9505m                   -6185m

Viking Line                       +305m
Silja Line/SeWind/Tallink  -2590m
Finnlines                           -3900m
Korjatkaa jos olen pahasti väärässä lukujen kanssa, mutta suuruus luokka on tämä. vertailu ajat on kevät 2007 ja 2015. Juuri tuolloin 2007 Finnlines panosti reitille lisäämällä Sailorin, mutta loppukesästä Sky wind myytiin pois. Keväällä 2007 oli kuitenkin suurin kapasiteetti.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Ei kai Finnlinesilla koskaan sentään sitä tilannetta ole ollut, että kaikki kolme clipperiä ja Finnsailor olisivat ajaneet Naantalista samanaikaisesti? Kiertoa on kyllä ollut, kaikki ovat sieltä kulkeneet vuorollaan. Ja jossain vaiheessa taisi olla tilanne, jossa linjalla oli kolme isoa alusta, joista yksi tosin taisi olla Finnarrow, mutta se on sivuseikka.
Nyt on kyllä matalasuhdanne. Lisäksi Kapellskärissä on satamaremontin takia erittäin niukasti odotustilaa. Sikäli Finnlinesin ratkaisu ajaa linjaa vain kahdella aluksella on ihan perusteltu. Mutta vielä tulee sekin aika, jolloin satama on valmis, eikä lamakaan kestä ikuisesti -jos Viking jää lopullisesti sivuun aikanaan itse rakentamastaan Kapellskäristä, se toimii todella typerästi. Sikäli yhden päivittäisen vuoron ajaminen Turkuun olisi hyvin perusteltua.
Lisäksi pitää muistaa Cinderella; ei enää ihan uusi ja rahdinkuljettajaksi jokseenkin epäkelpo purkki, josta ei reittilauttamaisen hyttikonseptinsa takia voi myöskään kovin kummoista risteilijää tehdä. STO-risteilyillä se voidaan ajaa itse loppuun. Galaxy on jo osoittanut, ettei Turun aamulähdön risteilyasiakkaita ole, jos satama-aika säädetään edes jossain määrin tukholmalaisille sopivaksi ja kaiken kukkuraksi poiketaan MHQ:ssa.

Mutta onhan tätä mielenkiintoista seurata...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Kyllähän tuollainen kolmen Turun laivan konsepti ihan hyvältä tuntuu, vaikkei se nyt niin uusi ja innovatiivinen idea olekaan ;)



Joskus muuten kirjoitit, vai kirjoittiko joku toinen, että Kapellskärin liikenne loppui, koska Vikingiltä loppui laivat Sliten konkurssin vuoksi. Saattoi olla, mutta hyvin nopeasti se reitti kuitenkin tuli takaisin, kun jo 1994 kesällä reitille tuli loistava Color Linen M/S Jupiter (ihan totta, pidin siitä laivasta :)). Viimeistään 1998 olikin jo siirretty kaikki vuorot Turkuun. Mutta milloin ja miksi tuo liikenne sitten todella loppui?

Marko Manninen

1994 kesäsesongissa todellakin oli Jupiter. Rosella oli Turun iltalaiva muutaman vuoden, mutta kesäsin se korvattiin Cinderellalla ja Rosella siirtyi Keppisaaren linjalle. Isabellan tulo Turun linjalle mahdollisti Gabriellan tulo Helsinki-Tukholma linjalle. Sen jälkeen Rosella lähtikin viihdyttämään Tukholman talvi risteilijöitä vuoteen 2003 saakka, jonka korvasi Cinderella. Cinderalla oli kovassa "poraus" käytössä Tallinnan reitillä siihen saakka. Rosella seilas Turun ja Keppisaaren linjaa vielä kesään 2002 kesäsonkien ajan.
Vikingillä ei Sliten konkurssin jälkeen piisannu laivaa liikenteeseen, kuin kesäksi mulkkauksia tekemällä. 2003 mulkkaukset lopetettiin ja alettiin panostamaan Tallinnan liikenteeseen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2015, 23:08:07
Ei kai Finnlinesilla koskaan sentään sitä tilannetta ole ollut, että kaikki kolme clipperiä ja Finnsailor olisivat ajaneet Naantalista samanaikaisesti? Kiertoa on kyllä ollut, kaikki ovat sieltä kulkeneet vuorollaan. Ja jossain vaiheessa taisi olla tilanne, jossa linjalla oli kolme isoa alusta, joista yksi tosin taisi olla Finnarrow, mutta se on sivuseikka.
Nyt on kyllä matalasuhdanne. Lisäksi Kapellskärissä on satamaremontin takia erittäin niukasti odotustilaa. Sikäli Finnlinesin ratkaisu ajaa linjaa vain kahdella aluksella on ihan perusteltu. Mutta vielä tulee sekin aika, jolloin satama on valmis, eikä lamakaan kestä ikuisesti -jos Viking jää lopullisesti sivuun aikanaan itse rakentamastaan Kapellskäristä, se toimii todella typerästi. Sikäli yhden päivittäisen vuoron ajaminen Turkuun olisi hyvin perusteltua.

Kolme sisarrusta ja Sailor oli samaan aikaan liikenteessä 3/2007-3/2009. Lisäksi sisarrukset kolmistaan olivat 6/2004-12/2005, 1/2006-3/2009, 3/2011-9/2011. Sinällään toiveita saa elätellä, kun Star-luokan laivat on saatu telakoitua niin Finnclipper palaa sisarrusten pariin ja saa sinivalkoisen lipun. Nordlink palaa Traderin ja Partrnerin rinnalle Malmön linjalle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Mitkä olisivat tiukat ja realistiset aikataulut Tukholma-Långnäs ja Långnäs-Turku linjoille Vikingillä?
Amorellan tämän hetkinen on 6,15h+4,15h=10,30h ja Viking Gracen 6,20h+4,20h=10,40h
Amorellan aika on päivä matkaan verrattuna on yöllä -25min lyhyempi ja Viking Gracen  -10min.
Onko 6,15h-6,20h tai 4,15h-4,20h ajoissa paljon kiristämisen varaa. Jälkimmäisissä ajoissa tuskin on paljoa kiristämisen varaa saariston nopeusrajoitusten takia, mutta Långnäs-Tukholma linjalla voisikin olla.

Onko täällä viisaampia aikataulu nikkareita?

Viking Gracen 5,25h+5,25h=10,50 ajoissa tuskin on suurempia piennennys mahdollisuuksia.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Mainitsemasi saaristonopeusrajoitukset täydennettynä kipparien järjenkäytöllä tekevät sen, ettei näitä osuuksia tämän nopeammin ajeta.
Ainoa mahdollisuus saada jonkin vuoron ylitysaika nykyistä nopeammaksi, on muuttaa Ruotsin satama Kapellskäriin. Finnlines ei aja linjaansa nopeimman mahdollisen kaavan mukaan, koska kuljettajille halutaan taata täysi lepoaika.

Mutta yksi olennainen syy Grace2:n STO-TKU-risteilytoimintaan tilaamisen järjettömyydelle on juuri Cinderella. Se on lautaksi jokseenkin heikko ja siten myös hankala myytävä. Se on siis järkevämpää pitää itsellä, kun STO-risteilyt nyt sattuvat olemaan sellaisia, joita voidaan ajaa ilman huomattavaa autokansikapasiteettia. Siksi Amorellan korvaaminen rahtivetoisemmalla päivälautalla, jonka Ruotsin satama on Kapellskär, olisi järkevämpi investointi; joskaan uudisrakennuksen investoimisesta tähän toimeen ei voi olla varma. Turusta ajettavat vuorokauden risteilythän voidaan joka tapauksessa keskittää iltalähtöön, koska Kreisin uutuudenviehätys on nyt mennyt, ja sen lähtöjä voi dumpatakin.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 10.04.2015, 05:08:01
Tuommonen rahtipainotteinen linja kuin Kapellskäriin ja vajaan kymmenen tunnin matka-aika, sellanen 1200 matkustajaa ja 1400 hyttipaikkaa voisi olla ihan passeli :)
(vrt. Stena Hollandica, 1200 matkustajaa ja 1376 hyttipaikkaa; 5500 m rahtimetreineen alus on muuten toki jättiläinen)
Mistä ihmeestä revit laivaan 1400 matkustajaa, jos (KUN!) vuorokauden risteilyjä ei myydä? Jopa Rosellan noin 450:n paikan hyttikapasiteetti saattaisi hiljaisena aikana tuolle linjalle riittää, XPRS:n 730 on tarvematkustajien täyttämälle yövuorolle juuri sopiva. Ja sisääntulokannen anniskelutiloista pystyisi varmaan pidemmälle linjalle tarpeellisen saunaosastonkin lohkaisemaan, koska ravintolakonsepti on kieltämättä ylimitoitettu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.04.2015, 16:02:53
Mistä ihmeestä revit laivaan 1400 matkustajaa, jos (KUN!) vuorokauden risteilyjä ei myydä? Jopa Rosellan noin 450:n paikan hyttikapasiteetti saattaisi hiljaisena aikana tuolle linjalle riittää, XPRS:n 730 on tarvematkustajien täyttämälle yövuorolle juuri sopiva. Ja sisääntulokannen anniskelutiloista pystyisi varmaan pidemmälle linjalle tarpeellisen saunaosastonkin lohkaisemaan, koska ravintolakonsepti on kieltämättä ylimitoitettu.

No jos tarkkoja ollaan, kirjoitin 1200 matkustajaa, mutta 1400 hyttipaikkaa, koska osa hyteistä on vajaakäytössä, siis suunnilleen sama suhde kuin tuossa Stena Hollandica'ssa.

Jo rakennetuista laivoista M/S Bergensfjord ja M/S Stavangerfjord voisi olla se, joka reitille sopii:

Matkustajia 1200 (kesällä 1500)
Hyttipaikkoja 1180
Autopaikkoja 600
Lastimetrejä 1350
(Ei taas mitään hajua, miten autopaikat ja lastimetrit menee päällekkäin)

Eivät nuo kooltaan ole paljon pienempiä kuin Superstar, Finlandia tai XPRS, mutta myös 20000 kW konetehon puolesta paljon sopivampia tuolle hitaasti ajettavalle reitille.

Kesällä automatkailijat jo lähes käyttäisivätkin matkustaja- ja hyttikapasiteetin. Tuo vanha aikataulu (joka on minusta oikein hyvä ja kaikin puolin hyvin harkittu; ainakin minua se palveli aikoinaan hyvin, molempiin suuntiin :D) mahdollistaisi myös lyhyet 'risteilyt' Turusta Maarianhaminaan. En myöskään ymmärrä, miksi reitille ei voitaisi, varsinkin hiljaisella talvikaudella, myydä vuorokauden Turku-Kapellskär-Turku risteilyjä; ei kai se räntä pimeänä talvipäivänä sen kummempaa ole Tukholman sisäsaaristossakaan ;).   

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 18.04.2015, 00:09:17
En myöskään ymmärrä, miksi reitille ei voitaisi, varsinkin hiljaisella talvikaudella, myydä vuorokauden Turku-Kapellskär-Turku risteilyjä; ei kai se räntä pimeänä talvipäivänä sen kummempaa ole Tukholman sisäsaaristossakaan ;).   
Vastasit jo: hiljaisella. Hiljaisella kaudella ei pikaristeilyjen ohjelmapalveluita kannata tuottaa kuin yhdelle alukselle, johon kaikki lähtijät kuitenkin mahtuvat. Tämä alus on Vikingillä Grace.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Liimatainen

Viikkarin varaussysteemikin näyttää uudistuneen, entinen nopea ja selkeä on historiaa...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jari Joenperä

Etusivulta, päivän parhaat hinnat,  pääsee myös vanhaan systeemiin.

Heikki Skyttä

Tulipa tehtyä elokuun alussa kaksi reittimatkaa Turku-Tukholma välillä ja todettua se, että tällä reitillä on hiljaista nykyään jos viihdettä kaipaa. Menomatka Gracen perjantai-illan lähdöllä oli todella rauhallinen, laivalla ei ollut kauheasti buffet-ruokailujen jälkeen menoa ja meininkiä. Mutta paluumatka lauantai-illan lähdöllä Amorellalla se vasta kuollutta meininkiä olikin. Illalla oli käytävillä ja  baareissa lähes hiirenhiljaista. Autoja toki oli matkassa molempiin suuntiin kiitettävissä määrin, mutta noin viihteen ja laivalla kulutuksen kannalta oli hiljaista. Tämä vain tällaisena huomiona, emme itsekään olleet viihteen perässä risteilyllä vaan reittimatkalla.

Tauno Hermola

Viking Line kertoo kuljettaneensa heinäkuussa kaikilla reiteillään yhteensä ennätysmäärän 945 343 matkustajaa. Vuoteen 2014 verrattuna kasvua oli Turku-Maarianhamina-Tukholma reitillä lähes 10 000 matkustajaa, Cinderellan liikenteessä matkustajia oli yli 12 000 enemmän. Helsinki-Tukholma reitillä matkustajamäärä tippui runsaan prosentin ja Maarianhamina–Kapellskär ja Helsinki–Tallinna reiteillä 'pysyi ennallaan'. Autoja kuljetettiin 6 % viime vuotta enemmän.

http://www.vikingline.com/Documents/pressreleases/20150804-enn%c3%a4tys-fi.pdf

Kehitys ei ehkä aivan täysin vastaa sitä, mitä foorumin Suuret Viisaat ovat esittäneet ;)