Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.07.2021, 16:34:45
Ei ole mikään suuri salaisuus. Meidän kirjan fokus on enemmän matkustajaliikenteessä (toki rahtipuolikin käsitellään, mutta suppeammin) ja mukana ovat myös Sally Line UK:n ja Suomen-Sallyn vaiheet EffJohnin omistuksessa (sekä ihan lyhyesti myös muiden Sallyn omistamien varustamoiden myöhemmät vaiheet), kun tuo muutaman vuoden takainen kirja loppui veitsellä leikaten siihen kun Sally myytiin EffJohnille. Toki väkisin kirjojen välillä on paljon päällekkäisyyksiä, kun aihe on sama, mutta tämä ei ole mikään suora kopio tuosta Steinbyn johdolla tehdystä kirjasta.

Eikä ehkä kannata laittaa ihan niin paljon perhe-, suku- ja henkilökuntapotretteja, kuin Steinbyn kirjassa ;)

Arto Papunen

Ja Amorella myynnissä. Eipä nyt silti yllätä kun tätäkin jo aiemmin huhuttu.

Cinderellakin telakalla alkuvuodesta saa nähdä tuleeko mitään muutoksia..

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 17.08.2021, 22:14:49
Ja Amorella myynnissä. Eipä nyt silti yllätä kun tätäkin jo aiemmin huhuttu.

Laitetaan nyt kuitenkin myös linkki uutiseen:

IL: Legendaarinen Viking Amorella on laitettu myyntiin
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 29.07.2021, 18:54:52
Eikä ehkä kannata laittaa ihan niin paljon perhe-, suku- ja henkilökuntapotretteja, kuin Steinbyn kirjassa ;)
Voin luvata, että kuvia ihmisistä tulee vain viisi kappaletta ja muut (tämänhetkisen suunnitelman mukaan) 300 kuvaa ovat silkkaa asiaa.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 17.08.2021, 22:14:49
Ja Amorella myynnissä. Eipä nyt silti yllätä kun tätäkin jo aiemmin huhuttu.

Cinderellakin telakalla alkuvuodesta saa nähdä tuleeko mitään muutoksia..
Kiinnostavaa tosiaan nähdä miten käy. Selkeitä ratkaisuja ei oikeastaan ole: näillä tiedoilla on ihan yhtä mahdollista että Cinderella tulee takaisin Helsinki–Tukholma-linjalle kuin se että Cinderella jää nykyreitilleen ja vanhanmuotoinen Tukholman-linja loppuu Gabriellan jäädessä vuorottelemaan Tukholman-reissujen ja erikoisristeilyiden välille.

Ihan mahdollista on myös, että lopullisia ratkaisuja ei ole vielä edes tehty; Gabriellan syksylle aikataulutettujen vuorokauden risteilyiden menestys saattaa hyvinkin vaikuttaa siihen, millaiseksi laivan – ja sitä kautta Tukholman-linjan – tulevaisuus muokkautuu.

Mikko-Oskari Koski

Yön yli-reissut ja koko laivan tilaukset lienevät kokonaisuutena parempaa bisnestä kuin ilmeisen epävarma HEL-STO-linja.
Sitten tulee tietysti se kysymys, miten Tallinnan linjalle todennäköisesti tarvittavat lisävuorot hoidettaisiin. Gabriella on kolmen tunnin matkan ylimenijöille surkea, Amorella taas varsin pätevä peli. Ehkä Cinderellakin voisi siinä päteä, varsinkin, jos Tukholman vuorokauden keikkoja halutaan keskittää iltalähdölle STO-TKU.
Luultavinta on, että Viking ei vielä ole tehnyt mitään ratkaisuja suuntaa eikä toiseen, ja Amorellan myyntiin paneminenkin on enemmän sen selvittämistä, mitä 33 vuotta vanhasta, jatkuvasssa ajossa parhaan iskuvoimansa menettäneestä lautasta julkisilla markkinoilla voisi saada. Varsinkin, jos Mobynkin tonnistosta tulee samoille markkinoille aluksia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.08.2021, 23:36:21
Laitetaan nyt kuitenkin myös linkki uutiseen:

IL: Legendaarinen Viking Amorella on laitettu myyntiin

"Legendaarinen"? Onko tämä nyt merenkulun oma "suosikkijuontaja" ip-lehtien uutisoinnissa?
Perämies on erämies.

Jenni Taalismaa

#516
Kannattaa myös muistaa että tämä "ILTALEHTI" toisinsanoen roskalehti, myös noin puolentunnin  ajan, ennenkuin he korjasivat tekstiään, väittivät, että "AMORELLA ON MYYTY!"  Ja minusta nämä roskalehdet pitäisi saada vastuuseen, näiden sensaatiomainen otsikkohaku ihan selvästi vahingoittaa yhtiöitä. Ja nämä tunkevat joka ikiseen uutiseen sanan legendaarinen...  Millon on ruorijuoppous epäilyyn pitänyt laittaa henkilön asema laivayhtiön palveluksessa ja milloin on väitetty Amorellan ajaessa karille "Mudan tulvineen kannelle" Ja montakohan kertaa tämä ja eräs toinen paskalehti ovat kirjoittaneet "Viking Amorellasta"  jota ei ole edes olemassa. Laivahan on virallisesti M/s Amorella. Minusta nämä kaksi paskalehteä, joiden nimeä en edes halua sanoa, pitäisi suomesta boikotoida täysin! Sillä nämä vitun lehdet eivät välitä muusta kuin rahasta. Se on otsikoinnista/tyylistä uutisoida samasta asiasta 365 pv/ vuodessa huomattu. Jos nämä 2 lehteä EIVÄT olisi koronasta uutisoineet niin, miten uutisoivat, olisiko M/s Mariella edelleen Viking Linen laivastossa? Eikä seilaamassa Italiassa M/s Mega Regina nimisenä? Niinpä... Siinäpä pähkinä purtavaksi.

Jenni Taalismaa

#517
Ja mitä tulee Amorellan myyntiin, niin fiksuin veto saattaisi olla lyödä laiva Helsinki-Tallinna reitille. Sillä miksi myydä luotettava laiva pois? En muista itse että Amorella vikojen takia olisi kauhean useasti ollut rikki ja pois reitiltä, toisinkuin esimerkiksi Tallinkin Baltic Princess, jossa on ollut vaihteistovikaa, kärähtänyttä sähkötaulua jne vikaa. Tosin tämä kertoo kyllä enemmän varustamon tyylistä huoltaa aluksiaan, mutta silti, sanoisin, että Amorella vaikka "vanha" laiva jo onkin (onko? Onhan niitä yli 100 vuotiaitakin liikenteessä....), niin on huomattavasti luotettavampi, kuin esim Baltic Princess... Jos vikahistoriaa on uskominen... Karilleajohistoriasta taas voidaan olla montaa mieltä. =)

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.08.2021, 16:17:20
Gabriella on kolmen tunnin matkan ylimenijöille surkea, Amorella taas varsin pätevä peli.

Ja vain yhden kahvilan ero...

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Jenni Taalismaa - 21.08.2021, 17:05:18 En muista itse että Amorella vikojen takia olisi kauhean useasti ollut rikki ja pois reitiltä, toisinkuin esimerkiksi Tallinkin Baltic Princess, jossa on ollut vaihteistovikaa, kärähtänyttä sähkötaulua jne vikaa.

Ne Aker-sarjan viat ovat kuitenkin olleet melko harmittomia, eli jokin komponentti on vikaantunut ja lähtö on peruttu.
Amorellan ongelmat ovat sitten olleet kunnon rysäyksiä, kun kesken matkaa jokin muuttaa laivan ohjauskyvyttömäksi tai alkaa itsestään ohjata laivaa jonnekin ihan väärään paikkaan. Jos siis seurataan mitä vahingoista on seurannut, niin kyllä ne Amorellan tapaukset ovat olleet vakavampia, kun on jouduttu evakuoimaan matkustajia ja vetämään laivaa karilta jne.

Ei varsinaisia teknisiä vikoja, mutta Amorellalla on ollut myös joukko tulipaloja, sekä tietenkin se tapaus jossa Finnfellow rysäytti perään, jotain jälkiä siitä varmaan löytyy vieläkin jos tarkasti katsoo, mutta reikä on tietenkin paikattu.

Jos lukee läpi kaiken mitä Amorellalla on tapahtunut, niin on siinä varmaankin enemmän kuin satunnaisella muulla nykyaikaisella autolautalla.


Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 21.08.2021, 19:59:00
Ja vain yhden kahvilan ero...

Gabriellan kahvila on oikeasti huonoin mitä Vikingin/Siljan laivastosta löytyy. Ehkä se ei ole kauhean yllättävää, kun kahvilaahan on koetettu sijoitella toisinaan diskoon, toisinaan leikkihuoneeseen ja tulos ei koskaan vakuuta. Minä ainakin olen oikeasti valinnut joskus toisen laivan jollakin reittimatkalla Gabriellan sijaan juuri sen huonon kahvilatarjonnan takia. Entisellä Mariellallakin oli tilat ja tarjonta ihan toista tasoa.

Tauno Hermola

Minusta Mariellan kahvio ei kovin kaksinen ollut - laivan koko huomioiden. Saattaa tosin sekoittaa muistikuvia se, että viimeisin matka oli sisar Anastasialla - ei kai niiden kahvioissa mitään merkittävää eroa ollut ::)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jenni Taalismaa - 21.08.2021, 17:05:18
Ja mitä tulee Amorellan myyntiin, niin fiksuin veto saattaisi olla lyödä laiva Helsinki-Tallinna reitille. Sillä miksi myydä luotettava laiva pois?
Suurin syy myyntiin lienee se, että rahat on loppu. Vikingin bisnesmalli on ollut todella matkustajapainotteinen, jolloin korona on viimeisen puolentoista vuoden aikana kurittanut varustamon taloutta todella pahasti. Viimeiset kaksi kesäkautta ovat menneet penkin alle, ja ainoa mistä on saatu tuloja on Mariellan myynti – ja sekin myytiin täytännössä osamaksusopimuksella, eli vaikka laivan myyntihinta oli 20 miljoonaa euroa eivät kaikki rahat ole vielä tilillä. Kun kaiken tämän keskellä pääosa Viking Gloryn melkein 200 miljoonan euron ostohinnasta lankeaa maksettavaksi laivan valmistuessa ensi vuonna tarvitsee Viking akuutisti sen noin 30 m€ mitä Amorellasta voisi saada (ja Amorella lienee kuitenkin parhaimman myyntihinnan antava firman vanhoista laivoista, koska siinä on enemmän rahti/autokapasiteettia suhteessa matkustajakapasiteettiin – Gabriellalla ei ole ylimääräistä henkilöautokantta ja Cinderella tarvitsisi ne ulkoiset sponsonit täyden rahtikapasiteetin hyödyntämiseksi).

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 22.08.2021, 02:48:34
Minusta Mariellan kahvio ei kovin kaksinen ollut - laivan koko huomioiden. Saattaa tosin sekoittaa muistikuvia se, että viimeisin matka oli sisar Anastasialla - ei kai niiden kahvioissa mitään merkittävää eroa ollut ::)
Anastasian kahvila oli – ainakin kun itse viimeeksi matkustin – todella paljon pienempi, vaikka samassa paikassa sijaitsikin. Myös pienempi kuin Gabriellan vastaava nykymuodossaan. (Gabriellan kahvila sen sijaan on minusta varsin onnistunut).

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.08.2021, 13:56:26
Anastasian kahvila oli – ainakin kun itse viimeeksi matkustin – todella paljon pienempi, vaikka samassa paikassa sijaitsikin. Myös pienempi kuin Gabriellan vastaava nykymuodossaan. (Gabriellan kahvila sen sijaan on minusta varsin onnistunut).

Olympian ja Mariellan välillä oli alun perinkin siinä suhteessa eroa, että Mariellalla oli kahvilan vieressä pari kokoushuonetta, joita voitiin käyttää sesonkiaikana kahvilan lisätilana. Olympialla ei niitä ollut vaan vastaava tila oli käytetty myymälän laajennusosana. Tosin pieni Mariellankin kahvila oli johonkin Helsinki-Tallinna-reitin tarpeisiin, joskaan ei sitä oltu siihen käyttöön alun perin suunniteltukaan.

Arto Papunen

Ruotsin puolen foorumilta joku kommentti:

"Hörde från en bekant som jobbar att man ska i veckan Eller nästa vecka diskutera vad som Händer med Cinderella. Mariehamn kryssningarna hade sålt dåligt."


Harri Anukka

Nyan on haastatellut Vikingin Hansenia ja lyhyesti:
Päätöksiä Hel-Tuk linjan jatkosta ei ole tehty, mikäli reitille halutaan kaksi laivaa, niin Cinderella olisi parhaiten linjalle sopiva (Gabriellan? pariksi), Amorella on hyttikapasiteetiltaan hieman pieni sille linjalle.
Mutta samalla Cinderella on myös hyödyllinen nykyisellä reitillään

VL on kiinnostunut hankkimaan Birkan, mutta nykyinen oletettu hinta, 70M€ on aivan liian kallis...

Lisää täällä: https://www.nyan.ax/nyheter/cinderella-ar-mest-lampad-for-helsingfors/