Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Lieköhän huhut paikkansa myös, että Cinderella kuluttaa paljon enemmän polttoainetta kuin Gabriella ja senkin takia tuota saapumisaikaa myöhäistetty molemmissa päissä.

Mika Blomberg

Tottakai vie enemmän polttoainetta, onhan paljon isompi alus verrattuna pieneen gabriellaan.
Juuri cinderellalta palanneena, iso pettymys koko laiva, pimeä ( valoja varmasti ei ole vaihdettu led valoihin ym ), ja nuhjuinen vaikka juuri tuli telakalta. Meidän ihana 2 vuotias odotti kovasti isoa leikkihuonetta jonka isä lupasi, muistin nimittäin että suomen linjalla cinderellalla oli iso leikkipaikka, mutta nyt ei ollut minkäänlaista leikkihuonetta lapsille. Lisäksi laivaan pääsi 15 minuuttia myöhässä, mitään ei ollut auki, yökerho aukesi vasta klo 21.00, joten niitä muutoksia ei näkynyt, saunaa ei ollut auki, ei mitään, ei sviitti asiakkaalle erikoisaamiaista, lisäksi suurin osa henkilökunnasta puhui vain ruotsia. Ja kaiken kukkuraksi buffet toiminta oli alaarvoista, henkilökunta antaa itse ei saa ottaa ( symppa ruotsin lipun alla, ja siellä saa ). MIkä ero on aamiaiseen, kun siellä saa ottaa? Viikkari haluaa säästää rahaa, heti kun pyysin 3 perunaa, viisasteli englanniksi henkilökunta minulle että onko minulla nälkä. Mitä se heille kuuluu? Minähän olen maksanut ruuasta. Ei ihme että Silja kerää kaikki , ja varsinkin lapsiperheet, kun ei edes noin isolla laivalla ole lasten huonetta.

Mika Blomberg

Ovat lisäksi pilanneet koko laivan, näköalahissin luokse 7 kannelle laitettu tupakkapaikka, ja kansi kiinni 8 kannesta, ei näe enää niin hyvin ulos, yökerhon 3 taso tupakkapaikka jne. Koko laiva pilattu, edessä serenade cafe, ny otettu pois, disco otettu pois, pilattu laiva.

Jussi Mäkelä

Viking Linen koronaturvalliseen buffetiin kuuluu Suomen reiteillä se, että henkilökunta annostelee osan ruoista. Aukioloajat ja ravintoloiden kiinniolot johtuvat myös koronasta ja muutenkin tammikuun todella pienistä matkustajamääristä. Cinderella on normaalilla reitillään bilelaivana ja Ruotsin puolen sivuilla mainitaan erikseen, että risteilyä ei suositella lapsiperheille, joille löytyy paremmin ohjelmaa ja leikkipaikkoja muilta Vikingin laivoilta. Normaalin reitin matkustajista käytännössä 100 % on ruotsinkielisiä eikä henkilökunnalle ole vaatimusta suomenkielen puhumisesta. Nyt poikkeusreitillä ollessa Infoon ja muutamiin muihin tärkeisiin asiakaspalvelutilanteisiin oli järjestetty suomenkielistä henkilökuntaa, mutta ei toki kaikkiin paikkoihin.

Arto Papunen

En kyllä jaksa uskoa, että Cinderellaa tuossa bileliikenteessä jaksetaan pitää kunhan Gloryn uutuudenviehätys rinnalta katoaa ja olisi Tukholman illassa se 2500+2800 hytti paikkaa tarjolla (onhan toki Gloryllä vähän suomalaisia mukana mutta), jahka varmistuu vielä, että Birka lähtee varmasti muualle eikä tule kilpailemaan enää. Ja toki Amorellan mahdollinen myynti vaikuttaa toki.

Ja mikä tämän Gloryn suosio nyt on kun tulee liikenteeseen, oman firman Cinderellan lisäksi vielä koronaakin maailmalla, että vastaavaa suosiota kuin Gracella oli alkuaikoina niin ihan tuskin tulee. Toivottavasti olisin väärässä.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Mäkelä - 31.01.2022, 12:00:00
Aukioloajat ja ravintoloiden kiinniolot johtuvat myös koronasta ja muutenkin tammikuun todella pienistä matkustajamääristä.

Kiistämättä totta, mutta onkohan laivayhtiössä mietitty sitä, että jos matkustajilla ei ole laivalla mitään muuta tekemistä kuin yökerhossa tai pubissa istusklelu ja korkeintaan joku keskinkertainen orkesteri soittamassa siellä taustalla niin kuinkahan moni viitsii lähteä uudelleen matkaan?

Tosin ohjelmahan on molempien yhtiöiden Helsinginlaivoilla vedetty minimiin jo aikoja ennen koronaa verrattuna 1990 -luvun "kultaisiin vuosiin" jolloin laivalla tapahtui jossain jotain lähes koko ajan -jos ei muuta niin risteilyisännän / -emännän vetämiä pienimuotoisia kilpailuja ja muita pieniä ohjelmanumeroita. Nykyisin (ja puhun siis ajasta ennen koronaa eli vuonna 2019 ja sitä ennen) laivoilla ei ole juurikaan mitään tekemistä jos tekemiseksi ei lasketa anniskeluravintoloissa ryyppäämistä, taxfeessä kiertelyä (hoidettu kohtuunopeasti), karaokea (jota kukaan -tai ainakaan minä- ei ainakaan selvin päin jaksa kuunnella...), bingoa tai laillista rosvousta lähentelevien huijauspelikoneiden pelaamista.

Toki huomioon on otettava kulinaariset nautinnot joita laiva tarjoaa mutta ei ruokapöydässäkään koko iltaa saa kulumaan.

Tämä kaikki huomioon ottaen, sekä se fakta huomioiden että kummallakaan yhtiöllä ei ole tullut linjalle uutta (en nyt siis tarkoita uudistettua vanhaa) alusta vuosikymmeniin ei ole mikään ihmekään että Helsinki - Tukholma linja käy kuolinkamppailuaan. Joku tosin voi olla asiasta eri mieltäkin ja se hänelle sallitaan mutta oma mielipiteeni johon ei voi vaikuttaa on tämä.

Sven Liljeström

Ohitit Karaoken vähän negatiivisesti. Se sallittakoon, mutta myönnät varmasti, että joskus
lavalle osuu tosi virtuooseja, joita kuuntelisi mielellään enemmänkin.
Osallistun usein itsekin, sillä laulunumeroni lyseon kolmannella oli aikanaan 10  - joten arvelen
nyt näiden vuosien jälkeen edes jotenkin pysyväni sävellajeissa, enkä niiden välissä.
Minulla on 5-10 kappaletta, joita olen harjoitellut ja jotka osaan. Joskus kerron kuuntelijoille
uuden kappaleen yhteydessä, että tätä kappaletta en ennen ole aikaisemmin laulanut, joten
virheitä voi tulla.
Laulu on terapiaa.
Tyydyn siihenkin, etteivät kaikki aina täydellisesti onnistu, mutta joskus minua säälittää ne lavalle
nousijat, jotka eivät tosiaankaan yhtään osaa arvioida laulukykyjään, mutta joilla toisaalta ei ole
mitään kateederikammoa.
Alkoholi ei kuulu tähänkään.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 31.01.2022, 10:38:52
Viikkari haluaa säästää rahaa, heti kun pyysin 3 perunaa, viisasteli englanniksi henkilökunta minulle että onko minulla nälkä. Mitä se heille kuuluu?

Tokko nyt kuitenkaan säästämisestä on kyse, kun peruna taitaa olla sitä kaikkein halvinta sapuskaa, mitä voi ostaa ::)

Kimmo Teikari

Cinderellalle oli kiva mennä pitkästä aikaa, viimeksi olin 1994. (Muuten käyn laivoilla koko ajan n kerran kahdessa viikossa.) Buffassa en ole syönyt pitkään aikaan, mutta kun matkaan kuului buffa, niin pakkohan se oli käydä. Ei oikeastaan mitään syötävää. Todellakin, sai pyytää palasen silliä lisää, kun yhden lautaselle laittoivat. Lämmin ruoka... noh en sano mitään. Aamiaisbuffa olisi myöskin kuulunut hintaan, mutta en vaivautunut. Cinderella kulki pehmeästi, hyvä hytti. He tykkäsivät, kun höpötin ruotsiksi (jag har helt o hålttit glömmt att prata svenska.) Kivaa oli, mutta välttämättä en Cinderellalle enää uudestaan menisi. Ja minä laivollla käyn. Kohta aamulla taas laivaan.

Kimmo Teikari

Huomion, että minun kaikki entiset viesti ovat pois. Olen sentään ollut kirjoittamassa Finnjetistä yms. Noh. Kaikki näköjään katoaa. Ensimmäisen kerran kirjitin tänne varmaan joskus 10-15 vuotta sitten.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Teikari - 31.01.2022, 21:46:55
Huomion, että minun kaikki entiset viesti ovat pois. Olen sentään ollut kirjoittamassa Finnjetistä yms. Noh. Kaikki näköjään katoaa. Ensimmäisen kerran kirjitin tänne varmaan joskus 10-15 vuotta sitten.

Foorumilla näyttää olevan 3 Kimmo Teikari nimistä käyttäjää, jotka ovat rekisteröityneet 2003, 2011 ja 2018 ja kirjoittaneet yhteensä 14 viestiä, jotka ovat edelleen luettavissa. En tiedä, miksi foorumi ylipäätään sallii useita samannimisiä käyttäjiä.

Risto Hartikainen

#566
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 31.01.2022, 16:50:58
Ohitit Karaoken vähän negatiivisesti.
Ohitin sen ihan pelkästään omiin kokemuksiini perustuen. Tosin myönnettäkööt että en enää aikoihin ole jäänyt tai mennyt siihen tilaan jossa laivalla (tai missään muuallakaan) karaokea esitetään joten ehkä minulla on joitakin hyviäkin esityksiä saattanut jäädä kuulematta. En kuitenkaan ole siitä mitenkään pahoillani.

Arto Papunen

Jotenkin noista viime vuoden matkustajamääristä voisi päätellä, että Tallink on ottanut enemmän takkiin kuin Viking, jos kerta Vikingillä 2 315 137 matkustajaa ja Tallinkilla 2 961 975. Tallinkilla nyt kuitenkin oli enemmän laivoja liikenteessä Vikingiin nähden.

Ylen uutinen:
"Aika hyvin olemme kuroneet jo viime vuonna. Hetkellinen matkustajien paluu laivoille syksyllä 2021 jopa yllätti. Parissa, kolmessa vuodessa saamme taloutta tasapainotettua. Haluamme olla jatkossakin risteilymatkailussa mukana ja silloin pitää uusia tonnistoa, kertoi Hanses."

Tonnistonkin uusimisesta mainittu. Saas nähdä millainen hankinta on seuraavaksi Vikingillä haaveissa. Rosellanko tilalle uusi, voidaanko XPRS korvata paremmalla pika-aluksella vai kenties taas yksi iso..

Tauno Hermola

Viking Line on tehnyt vuodelta 2021 selkeästi voitollisen tuloksen ja roiman tulosparannuksen edelliseen raskaasti tappiolliseen tilikauteen verrattuna, osittain omaisuuden myynneistä johtuen.

https://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/financial-reports/lehdistotiedote-220218-tilinpaatostiedote.pdf

https://www.sjofart.ax/nyheter/svarta-siffror-for-roda-fartyg/


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 07.02.2022, 17:58:13
Tonnistonkin uusimisesta mainittu. Saas nähdä millainen hankinta on seuraavaksi Vikingillä haaveissa. Rosellanko tilalle uusi, voidaanko XPRS korvata paremmalla pika-aluksella vai kenties taas yksi iso..
Ennen pandemiaa Hanses kertoi seuraavan tavoitteen olevan Helsinki–Tukholma-laivojen uudistamisen, mutta tuolloin sanoi myös ettei linjan tuloksella uudisrakenteita hankita. Pandemia tuskin on muuttanut tilannetta niin paljon, että uudisrakenteet tulisivat kyseeseen, ja sopivia käytettyjä on vaikea löytää. Pitäisi olla matkustajapainotteinen lautta, samaa kokoluokkaa kuin nykyiset, jääluokalla ja uudempi kuin nykyiset. Vaihtoehtoja jotka oikeasti olisivat myynnissä (puhumattakaan että olisivat myynnissä hintaan jonka Viking suostuu maksamaan) ei juuri ole.

Rosellan osalta taas Vikingin edustaja juuri valitteli jossain artikkelissa (en jaksa tähän hätään kaivaa Facebook-ryhmien syövereistä juuri oikeaa) laivan huonoa tulosta: koko pandemia mentiin tappiolla ja norrmaalioloissakin laiva tekee voittoa vain kesäisin. Näillä spekseillä veikkaisin, että Rosellaa ei välttämättä olla ihan heti korvaamassa.

Näillä spekseillä Tallinnan-linja olisi se järkevin linja tonnistouudistuksille, joko esim. pidentämällä XPRS:ää tai sitten korvaamalla se uudella isommalla.