Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

Jahas, keskustelut on avattu Gracen sisaren tilauksesta. On ilmeisen hyvä, että 62 sivua pitkää keskustelua "Viking Line tilaamassa 2 alusta Turun linjalle?" ei jatketa selaisenaan. Ketju on venynyt vähän liiankin pitkäksi.

Turun Sanomat 28.4.2012: Viking Line pohtii sisarlaivan tilaamista Viking Gracelle

Varustamo Viking Line pohtii nyt sisarlaivan tilaamista Turun telakalla rakenteilla olevalle Viking Gracelle. Gracen tilaukseen sisältyneen optioaluksen tilaamista voidaan miettiä, sillä yhtiö on saanut pitkään odotetun ympäristötukensa.

http://www.potkuri.fi/Public/default.aspx?contentid=355438&nodeid=18273

http://www.ts.fi/uutiset/talous/339654/Viking%20Line%20pohtii%20sisarlaivan%20tilaamista%20Viking%20Gracelle

On jännittävä nähdä, että onko mahdollinen sisar-alus suora kopio edellisestä?

Jos tilattava alus on suora kopio, niin ilmeisesti suunnittelu- ja huoltokustannukset ovat huokeammat, kuin jos toinen tilattava alus suunniteltaisiin kokonaan uudelleen. Toisaalta voiko kahteen identtiseen alukseen saada EU-ympäristötukea? Tai voiko ympäristötukea saada noin ylipäätään toista kertaa?

EDIT: Otsikkoa korjattu.

Tuomas Romu

Viking Grace. Tarkkuutta!

Amorella täytyy joka tapauksessa korvata lähitulevaisuudessa, joten keskustelu uuden aluksen hankkimisesta on syytä aloittaa näillä näppäimillä, sillä hankinta-aika lasketaan joka tapauksessa vuosissa, vaikkei Turun telakalla olekaan tilauksia TUI:n risteilylaivan jälkeen.

Mikäli LNG havaitaan toimivaksi ratkaisuksi Tukholman liikenteessä, Viking Line korvannee aikanaan kaikki aluksensa (mahdollisesti XPRS:ää lukuunottamatta) dual fuel -moottoreilla varustetuilla matkustaja-autolautoilla. Tällöin pitäisi toki löytää myös ostaja vanhoille laivoille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Tuomivirta

#2
Eli se mitä yrität sanoa on, että halutaan ns. "proof of consept" eli osoitus toiminnasta arkikäytössä. Tuohan tarkoittaa sitä, että mitään tilausta ei tule ennen aluksen käyttöönottoa + päälle vähintään puolenvuoden käyttökokemuset.

..Mahdollinen tilaus vasta 2013 puolessavälissä / 2013 loppupuoliskolla?

Hmm.. Ehkäpä ympäristötukea saisi ilman suurempia mutinoita jos seuraavassakin aluksessa jotakin uutta ja hienoa tekniikkaa kuten Norjalaisten Viking Ladysta tutut polttokennot?  Namen est omen? :D

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 13.08.2012, 15:26:32
Eli se mitä yrität sanoa on, että halutaan ns. "proof of consept" eli osoitus toiminnasta arkikäytössä. Tuohan tarkoittaa sitä, että mitään tilausta ei tule ennen aluksen käyttöönottoa + päälle vähintään puolenvuoden käyttökokemuset.

..Mahdollinen tilaus vasta 2013 puolessavälissä / 2013 loppupuoliskolla?

Hmm.. Ehkäpä ympäristötukea saisi ilman suurempia mutinoita jos seuraavassakin aluksessa jotakin uutta ja hienoa tekniikkaa kuten Norjalaisten Viking Ladysta tutut polttokennot?  Namen est omen? :D
Viking on sanonut harkitsevansa tilausta aikaisintaan ensi vuonna ja telakoiden hiljaisen ajan kestäessä siihen menee varmaan pidemmänkin aikaa. Polttokennoihin en jaksa uskoa kun niistä saatava hyöty on vielä vähäistä. Lisäksi VG:n vesillelaskun yhteydessä puhuttiin myös siitä että Turun linjalle sitten joskus tilattava toinen alus voi olla myös pienempi kuin VG.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Pitänee kaiketi taas kerrata nämä perusasiat.
Innovaatiotukea ei missään tapauksessa saa sisaraluksen tilaamiseen. Tuotteen on oltava uusi monellakin tavalla, esim.Viking ei voi saada innovaatiotukea koneteknisesti oikeastaan muuhun kuin järjestelmään, jolla vanhat alukset pystyttäisiin muuttamaan selvästi nykyisestä. LNG-kortti on jo käytetty, samoin Kreisin muut mahdolliset oivallukset.
Ympäristötukien nimillä kulkevia tukia voi saada, jos selkeästi taloudellisella riskillä otetaan ympäristöystävällisempi paketti käyttöön aiemman saastuttajan tilalle (ja tämä saattaa mennä maksatukseenkin vasta kun on todistettu, että varustamo tosiaan otti taloudellisen riskin ja on hävinnyt jotain).
EU:n sisäliikenteen kehittämistä varten Viking voisi anoa ja saada halpakorkoista lainaa (vrt.Tallinkin laina BP:n kohdalla) Euroopan investointipankista. Tämä laina sidottaisiin HEL-TLL-reitille rakennettavaan uudisalukseen, joka toki voisi hyvin olla Kreisin sisar -silloin säästettäisiin suunnittelukuluissa. Muille linjoille tätä lainaa ei saa, ellei Ahvenanmaata ruveta ohittamaan. Ja rehellisesti sanottuna tämä kuulostaisi jopa todennäköisimmältä ratkaisulta sekä Vikingin seuraavan uudisaluksen toimialueeksi ja myös rahoitusavustukseksi, sillä jos Kreisi osoittautuu teknisesti onnistuneeksi, sen piirustusten mukaan kannattaa ilman muuta tehdä toinen vastaavanlainen alus, eikä sellaisen linjaksi kannata muuta edes ajatella. VXPRS on linjalle liian pieni, mutta kun lounais-Suomen kaikki risteilytoiminta siirtyy Kreisille, on se Turun aamulähtöön varsin passeli, kuten monesti on todettukin. Ja silloin Suomenlahden aalloille tarvittaisiin uusi menijä, jolloin Kreisi II olisi monessa mielessä paras ratkaisu: iso, vaikeammalla reitillä koeponnistettu ja nopeasti toteutettavissa, kun ei tarvitse liikaa suunnitella vaan käydä suoraan asiaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#5
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.08.2012, 20:17:20
...mutta kun lounais-Suomen kaikki risteilytoiminta siirtyy Kreisille...
Saapa nähdä, mutta enpä kuitenkaan ihan usko niin käyvän. Vikingin aamulähdöille, kun on ainakin viikonloppuisin ollut varsin paljon tulijoita. Itsekin useimmiten suuntaan mieluummin aamulaivalle, erityisesti Vikingin kyseessäollen. Turun iltalaivan lähtöaika, klo 20.55, on mielestäni nykyisellään turhan myöhäinen, tunnelma alkaa siihen aikaan usein olemaan jo hieman väsähtänyt. Tietenkin uutuudenviehätys tulee jonkin aikaa vetämään väkeä aamulähdöiltä "Kreisille", mutta kuinka kauan, jää nähtäväksi. Ainakin itse henkilökohtaisesti toivoisin uutta kalustoa myös Vikingin aamuvuoroon.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Memi Tuurola

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.08.2012, 19:39:59
Viking on sanonut harkitsevansa tilausta aikaisintaan ensi vuonna ja telakoiden hiljaisen ajan kestäessä siihen menee varmaan pidemmänkin aikaa. Polttokennoihin en jaksa uskoa kun niistä saatava hyöty on vielä vähäistä. Lisäksi VG:n vesillelaskun yhteydessä puhuttiin myös siitä että Turun linjalle sitten joskus tilattava toinen alus voi olla myös pienempi kuin VG.

Itse asiassahan tuossa tj:n haastattelussahan sanotaan, että toinen voisi olla isompi ja toinen pienempi. Ei kerrota, kumpi greisi olisi.. ;)

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.08.2012, 20:17:20
Ja rehellisesti sanottuna tämä kuulostaisi jopa todennäköisimmältä ratkaisulta sekä Vikingin seuraavan uudisaluksen toimialueeksi ja myös rahoitusavustukseksi, sillä jos Kreisi osoittautuu teknisesti onnistuneeksi, sen piirustusten mukaan kannattaa ilman muuta tehdä toinen vastaavanlainen alus, eikä sellaisen linjaksi kannata muuta edes ajatella. VXPRS on linjalle liian pieni, mutta kun lounais-Suomen kaikki risteilytoiminta siirtyy Kreisille, on se Turun aamulähtöön varsin passeli, kuten monesti on todettukin. Ja silloin Suomenlahden aalloille tarvittaisiin uusi menijä, jolloin Kreisi II olisi monessa mielessä paras ratkaisu: iso, vaikeammalla reitillä koeponnistettu ja nopeasti toteutettavissa, kun ei tarvitse liikaa suunnitella vaan käydä suoraan asiaan.

XPRS:n kapasiteetti on kuitenkin 2500 matkustajaa, joten ei se minusta matkustajamäärältään pieni ole. Hyttikapasiteetiltaan se sitten sitä onkin, jos jokaiselle matkustajalle halutaan hyttipaikat.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 14.08.2012, 10:37:37
XPRS:n kapasiteetti on kuitenkin 2500 matkustajaa, joten ei se minusta matkustajamäärältään pieni ole. Hyttikapasiteetiltaan se sitten sitä onkin, jos jokaiselle matkustajalle halutaan hyttipaikat.
Kyllä epäilemättä halutaan. Olisihan tuo kansimatkustaminen Turku-Tukholma-liikenteessä paluuta johonkin 1970-luvun alkupuolelle ja siihen ei kyllä varmasti haluta mennä, varsinkaan, kun kilpailijalta riittävä hyttikapasiteetti löytyy aamulaivaltakin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

#9
Varmaankin tulee uuden keskustelun avaus ajan kohtaiseksi, kun Viking Grace on luvutettu varustamolle ja on väläytelty option lunastamisesta loppuvuodesta. Viking Gracen sivusto on kasvanut huikeaan 76 sivun mittaiseksi. Siihen tuskin kannattaa tätä enää sekoittaa. Katsotaan saadaanko tästä keskustelusta yhtä pitkä. :) Toivottavasti. Ja varmaankin optio korvaa Amorellan ja olisi aivan identtinen Viking Gracen kanssa. Mitä tosta rivien välistä pystyy lukemaan. Laiva varmaankin voitaisiin ottaa liikenteeseen alkuvuodesta 2015. Telakkana varmaankin olisi Rauma, jos hallitus saa pidettyä TUIn tilaukset Turussa. Tallink ei tässä ajassa pysty tilaamaan uusia laivoja kyseiselle reitille. Ja ihmeitä varmaan saa tuoda laivoillensa sen jälkeen, kun Vikingin sisaret on vakiinnuttanut asemansa reitillä ja ihmisten mielissä. Miten mahtaa olla, onko laiva saman kokoinen kuin Viking Grace. Eikös jossain haastattelussa Backman sanonut, että isompi ja pienempi? En välttämäti ole itse pienmmän kannalla, ainakaan rahtitilojen osalta. Kaistametrejä Viking tarvii kipeästi lisää toiseenkin suuntaan. Matkustaja puoli on vähän niin ja näin, mutta ei Viking Graceen mene kuin reilu 300 henkeä enemmän. Sänky puolella ero sitten tuleekin n. 800 paikkaa, mutta kannattaako sen takia tehdä eillaista laivaa. Ja ei sitä tiedä vaikka ruotsalaiset innostuisivat lähtemään reissuun pari tuntia myöhemmin tulevaisuudessa ja palaamaan kotio myöhemmin. Uuden laivan tultua on varmaa, että Viking Cinderella ei ole varmastikkaan kovin houkutteleva vaihtoehto enään. Kokonsa puolesta jää liian suureksi. Jos tällä aikataululla halutaan kuitenkin ajaa, niin olisko Amorellan siirto pienennetyllä matkustaja kapasiteetilla järkevä vaihtoehto? 1900 matkustajaa olisi järkevä, kun 1946 sänkyä laivasta löytyy. Kysymys kuuluu, käviskö laivalla ketään? Birka Baradise 11v., Galaxy 9v., Viking Grace II 0v ja Amorella 27v. Iät vuonna 2015. Vikingillä saattaa olla suuri strategia muutos edessä päin.

"Ensi syksynä päätetään, tilaako Viking Line sisaraluksen Turun telakalta torstaina luovutetulle Viking Gracelle.

– Katsomme ensin rauhassa kevään ja kesän, miten Viking Grace otetaan vastaan. Jos laiva on menestys, kuten uskomme, niin kesän jälkeen on sitten aika päättää toisen laivan tilaamisesta, kertoo Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.

Backmanin mukaan on selvää, että Viking Linella on nyt haasteita edessään, kun Tukholman ja Turun välillä on kaksi hyvin erilaista laivaa. Uusi Grace on volyymiltaan Amorellaa jopa 60 prosenttia suurempi. Matkustajamäärässä on eroa vain joitakin satoja, mutta rahtikapasiteetti on aivan toisenlainen.

– Tottakai kaksi samanlaista alusta toisivat synergiaa, mutta toisaalta Amorella ei ole koskaan aikaisemmin ole näin buukattu kuin mitä se nyt on. Ihmistenhän täytyy yleensä kulkea molempiin suuntiin, Backman naurahtaa.

Backmanin mukaan Gracea ei voi edes verrata muihin ruotsinlaivoihin."


http://www.ts.fi/uutiset/talous/436346/Viking+Gracen+sisaraluksesta+paatetaan+kesan+jalkeen
http://www.ts.fi/tstv/?id=18192868&type=recordvideo
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Tuomivirta

#10
Nostetaanpas tätä vanhaa topiikka ajankohtaisemmiksi.

Aiemminhan tässä topiikissa jo spekuloitiin, että Viikkari avaa pelin uuden alkuksen oltua käytössä puolisen vuotta. Käyttöpäivät alkoivat juuri, eli ehkäpä sisaraluksen keskustelut aukeavat uudemman kerran jo ennekuin vuosi 2013 on ohi?

Viking Gracen sisaraluksesta päätetään kesän jälkeen 11.1.2013 09:50
http://www.ts.fi/uutiset/talous/436346/Viking+Gracen+sisaraluksesta+paatetaan+kesan+jalkeen


Viking Lady projektihan on jo loppuvaiheessa
Project Milestones Phase III

2011       Design and procurement of hybrid system

                Measurement program for existing energy system

2012       On-shore testing of hybrid system

                Completion of simulation model for hybrid system

2013       On-board commissioning and testing of hybrid systems

                Measurement program for hybrid energy system

                Completion of standards and rules for hybrid energy systems


http://vikinglady.no/technology/


Henk. koht. olen sitä mieltä että maailman ympäristöystävällisimmäksi tituuleerattu Norjalainen Viking Lady tekniikka on ollut jo tarpeeksi pitkään käytössä ja sen voisi käyttöönottaa autolautoillakin (ja samalla nostaa vähän ympäristötukia).  Jos nyt tarjolla olevat polttokennoyksiköt ovat turhan pieniä merkittävien hyötyjen saavuttamiseen niin silloinhan pitää mahdollista tilausta tehdessä vain ylimitoittaa kaiken tarpeellinen ja päivittää varsinainen polttokennoyksikkö isompaan. Isompia ysiköitähän on jo piirustuslaudalla.


Nyt kun on rakennettu maailman ensimmäisen kaasukäyttöisen matkustajalaiva niin eiköhän semmoisen maailman ensimmäinen täyshybridi matkustajalaiva onnistu myös!
http://www.ts.fi/tstv/?id=18192868&type=recordvideo

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mielenkiintoinen maininta Viking Linen vanhemman aluksen kohtalosta otti tänään silmääni.

Tallinnan-reitti saa uuden laivan kesän ajaksi  14.1.2013

http://yle.fi/uutiset/tallinnan-reitti_saa_uuden_laivan_kesan_ajaksi/6449360

....Backmanin mukaan suunnitelmissa ei ole uusia Helsinki-Tukholman välin iäkkäitä aluksia.

- Keskitytään Turku-Tukholma ja Helsinki-Tallinna reitteihin. Ne ovat meidän pääreitit, Backman kertoo.......


Eli jos markkinoista ei luovuta ja vanhoja aluksia ei modernisoida.. ..Eikös silloin ainoa vaihtoehto ole ostaa jostain uusi alus? ...STX Ranskasta kenties?

Joku avannut samasta aiheesta näköjään päällekkäisen topiikinkin. Voisikos moderaattori yhdistää keskustelut?

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16615.0


Raine Taponen

Backman on oikeassa uusi Viking Grace on risteilyalus. "– Tuotteena tämä on täysin erilainen kuin muut. En haluaisi kutsua Gracea edes ruotsinlaivaksi, tämä on Itämeren risteilyalus. Turku-Tukholma -välillä on nyt Grace ja sitten ne muut kolme laivaa, Backman kuvailee."
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.08.2012, 20:17:20
Pitänee kaiketi taas kerrata nämä perusasiat.
Innovaatiotukea ei missään tapauksessa saa sisaraluksen tilaamiseen. Tuotteen on oltava uusi monellakin tavalla, esim.Viking ei voi saada innovaatiotukea koneteknisesti oikeastaan muuhun kuin järjestelmään, jolla vanhat alukset pystyttäisiin muuttamaan selvästi nykyisestä. LNG-kortti on jo käytetty, samoin Kreisin muut mahdolliset oivallukset.
Ja rehellisesti sanottuna tämä kuulostaisi jopa todennäköisimmältä ratkaisulta sekä Vikingin seuraavan uudisaluksen toimialueeksi ja myös rahoitusavustukseksi, sillä jos Kreisi osoittautuu teknisesti onnistuneeksi, sen piirustusten mukaan kannattaa ilman muuta tehdä toinen vastaavanlainen alus, eikä sellaisen linjaksi kannata muuta edes ajatella. VXPRS on linjalle liian pieni, mutta kun lounais-Suomen kaikki risteilytoiminta siirtyy Kreisille, on se Turun aamulähtöön varsin passeli, kuten monesti on todettukin. Ja silloin Suomenlahden aalloille tarvittaisiin uusi menijä, jolloin Kreisi II olisi monessa mielessä paras ratkaisu: iso, vaikeammalla reitillä koeponnistettu ja nopeasti toteutettavissa, kun ei tarvitse liikaa suunnitella vaan käydä suoraan asiaan.

Minkäköhän takia Viking ei saisi optiolle innovatiivitukea? Just Suomen valtio oli myöntämässä kolmannelle Oasis -luokan laivalle ja kahdelle TUIn laivalle tukea. Tämän päätelmän mukaan uksi TUIn laiva olisi voinut saada tukea. Vikingillä on mielestäni hyvät mahdollisuudet saada miljoonia euroja tukea, jos nyt ei kuitenkaan 28 milj. €.
En näe Viking Gracen sisarta mitenkään sopivana laivana suhaamaan Viking XPRSn tilalle. Ainoastaan cruiserina  se menestyis, mutta ei se ole mitenkään päivä käyttöön soveltuva sellaisenaan. Todella paljon järkevämpää on lisätä rahti kapasiteettia uudella laivalla Ruotsin välillä ja matkustajat hyötyvät siitä suurelt osin myös. Tallinnan liikenteeseen voidaan hyvin laittaa lisäksi vanhempia Vikingin laivoja (Amorella, Isabella tai Viking Cinderella). En mitenkään usko päivä matkustajien katoon Vikingillä, päin vastoin ihmiset haluaa iltapäiväksi Viking Gracelle. Sama se on mikä laiva aamulla on. Viking XPRS on rahtikansiltaan kuitenkin niin vähän suurempi, että siitä olisi Amorellalle tilalle. Hytti kapasiteetti on vaan niin onneton. Kesällä tulee suuria ongelmia. Neljän laivan yhtälöön Viking XPRS sopii mitä parhaiten. laivalla, kuten Backman sanoi on suuri synerkia etu. Uskon varmasti Ruotsalaisten lähtevän Tukholmasta reissuun hieman myöhemmin, jos kerta ovat tottuneet aikaisempiin lähtöihin. Uuden laivan tulon myötä ihmiset siirtyy sille ja hetken päästä Viking Cinderella onkin liian suuri laiva. Eikä ne kaikki Birkalle mahdu. Kapasiteetti on heilläkin rajallinen. Kuten olen sanonut aikaisemminkinkin tästä Ruotsin pelkästä risteily liikenteestä ympärivuotisesti. Sinnä ei ole mitään järkeä. Se ei ole mitenkään ekologista. Ja kovat paineet on vähentää Ruotsin päässä liikennettä. Turku-Maarianhamina/Långnäes-Tukholma välillä tai niihin rinnastettavalla liikenteellä pitää olla rahti- sekä matkustaja liikennettä. Tai muussa tapauksessa satamamaksut tai verotus olisi ankarampi.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 14.01.2013, 12:38:07
Backman on oikeassa uusi Viking Grace on risteilyalus. "– Tuotteena tämä on täysin erilainen kuin muut. En haluaisi kutsua Gracea edes ruotsinlaivaksi, tämä on Itämeren risteilyalus. Turku-Tukholma -välillä on nyt Grace ja sitten ne muut kolme laivaa, Backman kuvailee."
Sisaruksen tulon jälkeen hän voisi sanoa: "Turku-Tukholma -välillä on nyt Viking ja sitten ne kaksi muuta laivaa"  :beer:
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Henri Ranta

#14
Ite oon sitä mieltä että Helsinki-Tukholma aluksetkin(Viikkari) tarviis pikaisesti uudistusta  ::)
Viikkari on ajanut liian pitkään samoilla laivoilla eikä uudistanut kalustoa.
Silja Symphony 2.2 - 4.2-2016
Silja Serenade 2.3 - 4.3-2016 ?????
Baltic Queen 8-9.3-2016