Varmaankin tulee uuden keskustelun avaus ajan kohtaiseksi, kun Viking Grace on luvutettu varustamolle ja on väläytelty option lunastamisesta loppuvuodesta. Viking Gracen sivusto on kasvanut huikeaan 76 sivun mittaiseksi. Siihen tuskin kannattaa tätä enää sekoittaa. Katsotaan saadaanko tästä keskustelusta yhtä pitkä.

Toivottavasti. Ja varmaankin optio korvaa Amorellan ja olisi aivan identtinen Viking Gracen kanssa. Mitä tosta rivien välistä pystyy lukemaan. Laiva varmaankin voitaisiin ottaa liikenteeseen alkuvuodesta 2015. Telakkana varmaankin olisi Rauma, jos hallitus saa pidettyä TUIn tilaukset Turussa. Tallink ei tässä ajassa pysty tilaamaan uusia laivoja kyseiselle reitille. Ja ihmeitä varmaan saa tuoda laivoillensa sen jälkeen, kun Vikingin sisaret on vakiinnuttanut asemansa reitillä ja ihmisten mielissä. Miten mahtaa olla, onko laiva saman kokoinen kuin Viking Grace. Eikös jossain haastattelussa Backman sanonut, että isompi ja pienempi? En välttämäti ole itse pienmmän kannalla, ainakaan rahtitilojen osalta. Kaistametrejä Viking tarvii kipeästi lisää toiseenkin suuntaan. Matkustaja puoli on vähän niin ja näin, mutta ei Viking Graceen mene kuin reilu 300 henkeä enemmän. Sänky puolella ero sitten tuleekin n. 800 paikkaa, mutta kannattaako sen takia tehdä eillaista laivaa. Ja ei sitä tiedä vaikka ruotsalaiset innostuisivat lähtemään reissuun pari tuntia myöhemmin tulevaisuudessa ja palaamaan kotio myöhemmin. Uuden laivan tultua on varmaa, että Viking Cinderella ei ole varmastikkaan kovin houkutteleva vaihtoehto enään. Kokonsa puolesta jää liian suureksi. Jos tällä aikataululla halutaan kuitenkin ajaa, niin olisko Amorellan siirto pienennetyllä matkustaja kapasiteetilla järkevä vaihtoehto? 1900 matkustajaa olisi järkevä, kun 1946 sänkyä laivasta löytyy. Kysymys kuuluu, käviskö laivalla ketään? Birka Baradise 11v., Galaxy 9v., Viking Grace II 0v ja Amorella 27v. Iät vuonna 2015. Vikingillä saattaa olla suuri strategia muutos edessä päin.
"Ensi syksynä päätetään, tilaako Viking Line sisaraluksen Turun telakalta torstaina luovutetulle Viking Gracelle.
– Katsomme ensin rauhassa kevään ja kesän, miten Viking Grace otetaan vastaan. Jos laiva on menestys, kuten uskomme, niin kesän jälkeen on sitten aika päättää toisen laivan tilaamisesta, kertoo Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman.
Backmanin mukaan on selvää, että Viking Linella on nyt haasteita edessään, kun Tukholman ja Turun välillä on kaksi hyvin erilaista laivaa. Uusi Grace on volyymiltaan Amorellaa jopa 60 prosenttia suurempi. Matkustajamäärässä on eroa vain joitakin satoja, mutta rahtikapasiteetti on aivan toisenlainen.
– Tottakai kaksi samanlaista alusta toisivat synergiaa, mutta toisaalta Amorella ei ole koskaan aikaisemmin ole näin buukattu kuin mitä se nyt on. Ihmistenhän täytyy yleensä kulkea molempiin suuntiin, Backman naurahtaa.
Backmanin mukaan Gracea ei voi edes verrata muihin ruotsinlaivoihin."
http://www.ts.fi/uutiset/talous/436346/Viking+Gracen+sisaraluksesta+paatetaan+kesan+jalkeenhttp://www.ts.fi/tstv/?id=18192868&type=recordvideo