Helsinki-Tallinna (kipalija Tallink, Linda Line ja Navirail)
-Finlandia (tarvematkailuja päiväristeily painotteinen reitti)
-Baltia (Ex. M/S Moby Wonder, jos olisi kaupan) (tarvematkailuja päiväristeily painotteinen reitti)
-Birka (nimi vaihdettuna toiseen) (risteilypainotteinen reitti)
-Eckerö
Moby Wonderia ei kannata missään olosuhteissa hankkia. Minulle useammasta lähteestä tihkuneiden tietojen mukaan Finlandia on paljastunut murheenkryyniksi Eckerölle: laivan alkuperäinen rakennuslaatu on huonoa ja jo alkujaan heikkoa teknistä kuntoa on heikentänyt Mobyn aikainen huolimaton huolto. Ja kyllä jotain laivasarjasta kertoo sekin, että Tallink myi juuri Superstarin, ei Staria - ja minulle kerrotun mukaan juurikin siksi, että laivalla on enemmän teknisiä ongelmia kuin Starilla. Jos Viking-Eckerö fuusio toteutuisi, kannattaisi Helsinki-Tallinna -linja pitää ainakin alkuvaiheessa XPRS:llä ja Finlandialla ajettavana - ja korvata näistä kahdesta ensimmäisenä nimenomaan teknisesti heikkokuntoisempi Finlandia.
Birka Stockholm ei myöskään mielestäni ole järkevä laiva Helsinki-Tallinna-välille. Lähtökohtaisesti liikennettä on todennäköisesti hyvin vaikea saada kannattamaan, minkä lisäksi Birkalla on rasitteenaan vielä autokannen puute, eli ei mahdollisuutta saada lisätuloja rahdista. Mielestäni yhdistymisen jälkeen Birka olisi järkevintä pitää samassa liikenteessä kuin nyt - toki tietysti ainoana laivana. Jos Helsingin lyhytristeilyliikenteeseen ylipäätään joku alus halutaan niin Cinderella lienisi järkevin vaihtoehto. Tämä saattaisi jopa olla ainoa järkevä mahdollisuus Cindylle, koska sen jälleenmyyntimahdollisuudet tuskin ovat erityisen kummoiset.
Kun nyt kerran olen alkanut asiaa pallottelemaan, niin tässä oma näkemykseni Vikecrö-yhdistelmän reiteistä ja laivoista (ennen mahdollisia uudisrakenteita):
Helsinki-Tukholma:Mariella ja Gabriella (tai Mariella ja Cinderella, jos Cindyn rajoitettu autokansi saadaan reitille taipumaan)
Helsinki-Tallinna:Viking XPRS ja Finlandia
Turku-Tukholma:Viking Grace ja Amorella
Vuorokaiden risteilyt TukholmastaBirka Stockholm (uudeksi nimeksi Viking Birka? Toisaalta Birka saattaa olla Vikerön helpoimmin myytävissä oleva laiva, missä tapauksessa Cinderella jatkaisi reitillä)
Ahvenanmaa-Ruotsi reittiliikenne (ottamatta kantaa satamiin)
Rosella
Myyntiin menisivät siis Eckerö ja Cinderella (tai Gabriella tai Birka, tilanteesta ja mahdollisuuksista riippuen). Sekä Tukholman risteilyliikenne että Ahvenanmaa-Ruotsi -reittiliikenne kannattaisi nähdäkseni fuusion jälkeen säilyttää, molemmissa tapauksissa kapasiteetin lasku noin puoleen ratkaisisi reilusti nykyisen ylikapasiteettiongelman. Jos uudisrakenteita lähdetään koskaan hankkimaan niin ensimmäisenä vaihtovuorossa olisi Finlandia. Jos Turun ja Kapellskärin välille haluttaisiin viritellä Finnlinesin kanssa kilpailevaa rahtilinjaa, kannattaisi tätä ainakin alkuvaiheessa varmaankin kokeilla Eckerö Shippingin aluksilla.
Sinällään HKI-TLL välin laivojen ei tarvi olla Eckerön eikä Vikingin väreissä Siihen voidaan kehittää vallan muu idea. Kestääkö matkustajat sen että ei pääse vanhoilla yhtiöillä enää väliä kulkemaan?
Brändin kehittäminen on sen verran kallista puuhaa, että siihen ei kannata vain huvin vuoksi ryhtyä, vaan mahdollisen fuusion jälkeen ehdottomasti järkevintä olisi jatkaa nykyisillä brändeillä tai mieluiten vain yhdellä niistä. Oma mielipiteeni asiasta on, että Viking Line on fuusioyrityksen brändeistä se järkevin säästettävä, mutta tästä oltaisiin varmasti Eckerössä eri mieltä.