Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

#15
Olen kyllä samaa mieltä, että Grace on ihan omaa luokkaansa aluksena ja alus on sitä luokkaa, että itse laiva on matkan pääkohde eikä matkanteon väline.

Uskallankin väittää, että koska Helsingin lähdöistä puuttu saman kaliberin alus niin mahdollinen sisaralus tulee Helsingin reitille (ei taida edes olla mikään uutinen).

Ja koska yksi loistoristeilijä kulkee tätänykyä Suomi-Ruotsi väliä niin seuraava risteilijä voisi hyvinkin tulla Suomi-Viro välille. Virolaiset kun tykkäävät muutenkin varsin paljon Bling Bling meiningistä. Ajonopeus .ko alukselle sen verran hitaaksi, että aluksella ehtii juhlimaan kunnolla.


Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 14.01.2013, 12:52:24
Minkäköhän takia Viking ei saisi optiolle innovatiivitukea? Just Suomen valtio oli myöntämässä kolmannelle Oasis -luokan laivalle ja kahdelle TUIn laivalle tukea. Tämän päätelmän mukaan uksi TUIn laiva olisi voinut saada tukea. Vikingillä on mielestäni hyvät mahdollisuudet saada miljoonia euroja tukea, jos nyt ei kuitenkaan 28 milj. €.


Niinkuin Mikko-Oskari Koski mainitsi aiemmin niin INNOVAATIOtukea ei voi saada kuin jonkimoiseen uuteen tekniseen käyttöratkaisuun. Sellainen oli Gracen LNG ratkaisu.  Tosin LNGtä on käytetty jo useissa aluksissa jo ennen Gracea, mutta maailman ensimmäinen LNGllä toimiva matkustaja-autolautta kuitenkin.

..Uutta innovaatiota olisi Viking Ladyssa käytetyt ratkaisut.  Erilaisia tukihan on olemassa moneen lähtöön samoin kuin laivojen rakentamisessa tarvittaviin lainojen takauksiin. TUI alukset eivät missään tapauksessa olisi voinut saada INNOVAATIOtukea.  Jotakin muuta rahalllistatukea ja lainantakausta ehkä.

Henri Ranta

#16
Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 14.01.2013, 13:43:25
Olen kyllä samaa mieltä, että Grace on ihan omaa luokkaansa aluksena ja alus on sitä luokkaa, että itse laiva on matkan pääkohde eikä matkanteon väline.

Uskallankin väittää, että koska Helsingin lähdöistä puuttu saman kaliberin alus niin mahdollinen sisaralus tulee Helsingin reitille (ei taida edes olla mikään uutinen).

Ja koska yksi loistoristeilijä kulkee tätänykyä Suomi-Ruotsi väliä niin seuraava risteilijä voisi hyvinkin tulla Suomi-Viro välille. Virolaiset kun tykkäävät muutenkin varsin paljon Bling Bling meiningistä. Ajonopeus .ko aluksella senverran hidas, että aluksella ehtii juhlimaan kunnolla.

Katoin vaan ton yhen videoklipin missä haastateltiin viikkarin toimitusjohtajaa niin hän sanoi että on "eripari" alukset, viitaten Amorella vs. Grace.
Siks epäilen et toi Turku-Tukholma reitti laitetaan ensin kuntoo ja ylijäämä laiva (Amorella) laitetaan Helsinki-Tukholma tai Helsinki-Tallinna linjalle.
Joskus sitten myöhemmin katotaan Helsinki-Tukholma reitille uusia aluksia kun entisiä ensin saadaan myytyä pois.
Silja Symphony 2.2 - 4.2-2016
Silja Serenade 2.3 - 4.3-2016 ?????
Baltic Queen 8-9.3-2016

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 14.01.2013, 13:43:25
Uskallankin väittää, että koska Helsingin lähdöistä puuttu saman kaliberin alus niin mahdollinen sisaralus tulee Helsingin reitille (ei taida edes olla mikään uutinen).

Ja koska yksi loistoristeilijä kulkee tätänykyä Suomi-Ruotsi väliä niin seuraava risteilijä voisi hyvinkin tulla Suomi-Viro välille. Virolaiset kun tykkäävät muutenkin varsin paljon Bling Bling meiningistä. Ajonopeus .ko alukselle sen verran hitaaksi, että aluksella ehtii juhlimaan kunnolla.

Epäilen suuresti seuraavan laivan tuloa Hesan reitille. Laiva varmasti soveltusi hyvin reitille, mutta tälläisellä rahti kapasiteetillä menee hieman hukkaan. Ja rahti on se mitä on pakko kasvattaa. Sillä saadaan tehtyä tulosta hiljaisina matkustaja päivinäkin. Hesan reittiä ollaan kutsuttu "laskevan auringon reitiksi". Itse en tätä ihan kirjoita, mutta ei sille reitille ensimmäisenä uusia laivoja tilata.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joni Huopana

Minusta asia ei enää ole ihan niin, sillä nykymaailmassa tuotot jakautuvat hieman eri tavalla. TallinkSiljan viime elokuun yritysesittelyssä kerrotaan, että rahdin osuus on vain 12 %, kun taas ravintoloiden ja myymälöiden myynti on yli 50 %. Tuskin muilla varustamoilla jakautuminen on kovinkaan erilaista.

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 14.01.2013, 19:00:48
Epäilen suuresti seuraavan laivan tuloa Hesan reitille. Laiva varmasti soveltusi hyvin reitille, mutta tälläisellä rahti kapasiteetillä menee hieman hukkaan. Ja rahti on se mitä on pakko kasvattaa. Sillä saadaan tehtyä tulosta hiljaisina matkustaja päivinäkin. Hesan reittiä ollaan kutsuttu "laskevan auringon reitiksi". Itse en tätä ihan kirjoita, mutta ei sille reitille ensimmäisenä uusia laivoja tilata.

Niin, faktahan on, että Tallinnasta löytyy paljon hyviä bilepaikkoja ja ainakin omat laivamatkat kyseisellä reitillä olen halunnut suorittaa niin nopeasti kuin mahdollista.

Mahdollisen risteilyaluksen Tallinna reitillä pitäisi olla jotain käsittämättömän hienoa, jotta se peittoaisi Tallinnan hinta- ja laatutason yökerhojen saralla. ..En ainakaan itse uskaltaisi investoida merkittävää summa rahaa noinkin intensiivisesti kilpailtuun markkinasegmenttiin.

No mutta ennen mitään kovin realistisia sisaralus spekulaatioita Viikkarin pitäisi päästä eroon vanhasta romustaan. ..Liekö Alangissa halukkaita ostajia?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 14.01.2013, 22:07:01
No mutta ennen mitään kovin realistisia sisaralus spekulaatioita Viikkarin pitäisi päästä eroon vanhasta romustaan. ..Liekö Alangissa halukkaita ostajia?

Ei tarvitse edes spekuloida, sillä Vikingin toimitusjohtaja on itse sanonut, että seuraavakin uudisrakennus tulee Turun-linjalle. Toiseen topiciin onkin jo laitettu, että TS:n mukaan Vikingiltä sanottiin, että Isabellalla on 3-4 realistista ostajaehdokasta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Marko Manninen

#21
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.01.2013, 05:37:08
Ei tarvitse edes spekuloida, sillä Vikingin toimitusjohtaja on itse sanonut, että seuraavakin uudisrakennus tulee Turun-linjalle. Toiseen topiciin onkin jo laitettu, että TS:n mukaan Vikingiltä sanottiin, että Isabellalla on 3-4 realistista ostajaehdokasta.

Niimpä. Laivastahan on kolme vaihto, ehtoa millainen siitä tulee, pienempi, isompi tai samanlainen. Itse uskon samanlaiseen. Vikingin kannattaa tehdä Turun reitistä selkeästi heidän reittinsä laivoilla ja mainostamisella. Uskoisin Vikingin saavan jo Viking Gracen tultua liikenteeseen 55% kakun markkinoista, ekana vuonna voi olla hieman enemmänkin. Sisaren tultua luku voisi olla jopa 60%. Tämä on varsinkin helppoa ehkä sen jälkeen, kun Viking Cinderellan matkustaja väki siirtyy kyseiselle laivalle.

Viron linjalle siirtymistä vastaan taistelee aivan liian suuri sänky määrä. Sen on ottanut Tallink huomioon kaikissa heidän cruisereissaan. Ja siitä syystä Galaxyn ja Baltic Princessan peti määrä on todella onneton. Henkilökunnan alkuperäiset tilat on onnettomat. Saa nähdä paljonko BP pystyy todellisuudessa ottamaan viikonloppuisin matkustajia kyytiin, kun hytit on jo loppuunmyyty. Tällä reitillä ei paljon auta pikkujoulu aikaa jos laiva voi ottaa 2800 matkustajaa, mutta sängyt riittää 2200 matkustajalle. Siinä on 800 henkeä vähemmän kuin Silja Europalla ja 600 henkeä vähemmän kuin Viking Gracella. Kansipaikoilla matkustaville tilaa kyllä löytyy hyvin G ja BP.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.01.2013, 05:37:08
Ei tarvitse edes spekuloida, sillä Vikingin toimitusjohtaja on itse sanonut, että seuraavakin uudisrakennus tulee Turun-linjalle. Toiseen topiciin onkin jo laitettu, että TS:n mukaan Vikingiltä sanottiin, että Isabellalla on 3-4 realistista ostajaehdokasta.

Viime perjantain tiedotustilaisuudessa Backman sanoi, etta mahdollinen seuraava uudisrakennus olisi Gracen sisaralus ja se tulisi Amorellan korvaajaksi Turku-Tukholma -reitille. Paatos tehtaneen aikaisintaan syksylla, kun Gracelta on keratty tarpeeksi kokemuksia.

Helsinki-Tukholma -reitille Grace on Backmanin mukaan liian pieni.

Mina uskoisin Helsinki-Tukholma -reitilla nahtavan joskus tulevaisuudessa vastaavantyyppinen alus, kuin Color Linen Fantasy ja Magic.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kenny Leong

#23
Jossain yhteydessä muistan lukeneeni että vuonna 2017(noin) voisi olla Helsingin linjan uudisrakennuksen/uudisrakennuksien ajankohta. Nähtäväksi jää. Uutta rautaa kaipaisin(ja varmaan moni muukin) Helsingin linjalle. Itseäni eivät nykyiset laivat jaksa paljoa kiinnostaa.

Toni Ohvo

#24

Ehkä on varmaan parempi sitten laittaa linja kerrallaan kondikseen. Vuoden tai parin ollaan suunnitteluiden ym. kannalta paljon viisaampia, millaiset laivat Helsingin reitillä kiinnostavat matkustajia pitkään.

Onhan Mariellakin toisaalta tuolloin 32 v palvellut, mutta se  on taas asia erikseen, aikooko Viikkari ajaa Mariellan loppuun.

Marko Manninen

Tällästä täällä ei vielä näkynyt olevan asian tiimoilta. Hyvinkin huomaa asiassa Vikingin "varovaisuuden". Ei mennä suinpäin tilaamaan kahta, jos ensimmäinen ei ole ihan se oikea. Itse en huomannut muuta, kuin pientä hieno säätöä siellä sun täällä. Asioita mitkä on helposti muutettavissa. Esim. Kahvioon erillaisia pöytiä. Mutta identtisen laivan tilaaminen Amorellan tilalle aiheutta mielestäni isompaakin keskustelua Viking Cinderellan liikenteestä ja sen suuresta kapasiteetista ja tarpeellisuudesta.

mtv3 uutiset 10.8.2012
http://www.youtube.com/watch?v=jJbgvjkqIzk
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Mikäköhän mahtaa olla "tulevan" siasren kotisatama? Tukholma vai Maarianhamina? Suoraan Amorellan tilalle tulevan kotisatama on kaiketi Maarianhamina. Jos Cinderellan liikenteestä luovutaan ja yhdistetään kaksi laivaa niin silloin Tukholma voi olla varteen otettava vaihtoehto. Laivalle on vaan löydyttävä tarpeeksi Suomen kielistä porukka töihin, jos kotisatama on Tukholma. Kuitenkin päivämatkustajista iso osa on suomalisia. Jonkun näköiset tuet ja lainat voivat varmaankin vaikuttaa kotisataman valintaan.

Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Ainakin nyt on Ruotsin lippu niin paljon kalliimpi että tuskin tulisi Ruotsin puolelle kotisatamaa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

#28
Tämänhetkisessä Suomen telakoiden kriisissä ei uudisalusta tilata. Riski, että se jäisi keskeneräisenä konkurssipesään ja voitaisiin lunastaa sieltä huikeaan ylihintaan, on liian iso.
Pidemmällä aikavälillä uudisalus tietysti on mahdollinen. Jos kyseessä on Kreisi II ja liikennealueena Tukholman ylikyllästetty risteilymarkkina sekä TKU-STO-rahti, on niin. Jos HEL-TLL, on sitten niin.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 08.02.2013, 13:14:32
Laivalle on vaan löydyttävä tarpeeksi Suomen kielistä porukka töihin, jos kotisatama on Tukholma. Kuitenkin päivämatkustajista iso osa on suomalisia. Jonkun näköiset tuet ja lainat voivat varmaankin vaikuttaa kotisataman valintaan.
Cinderellan korvaava risteilijä voisi Turussa ajaa aamukuudelta esim.SeaWindin nykyään käyttämään kaijaan, jossa rahdinvaihto olisi näppärä suorittaa suoraan huolintaterminaalien suuntaan. Matkustajilla ei Turussa siis olisi edes mahdollisuutta maihin- eikä laivaannousuun -Långnäsissä sitävastoin olisi, sillä verottomuusleiman saaminen edellyttää maihinnousumahdollisuutta Ahvenanmaalla ja jos autokantta ei avata, on matkustajalankku avattava. Suomenkielistä henkilökuntaa ei siis tarvita.
Amorellan aikataulu ei yksinkertaisesti ole Tukholman risteilykisassa kelvollinen. Sekä lähtö että paluu on tässä kuviossa liian myöhäinen ja MHQ-mutka vain pahentaa asiaa. Se siitä.
Mutta XPRS:n tai Rosellan lisävuoro Turkuun mahdollistaisi aamupäivälähdön Turusta Kapellskäriin ja tässä kuviossa säilyisi myös päiväristeily, joka varsin suuresti korvasi Turun aamulähdöllä risteilemisen jo silloin, kun se tuli mahdolliseksi eli 1997.

Sekä Vikingin että Tallinkin olisi mentävä tähän liikennöintimalliin, jos aikovat Tukholman vuorokausikisassa pärjätä. Ei olisi mitään mieltä päästää tarvematkustajia kruiserille, jos perässä lähtisi inhimilliseen aikaan myös reittilaiva. Sama kuvio niin V.Idiot/XPRS:n kuin toisaalla heittämäni BQ/Atlantic Visioninkin kohdalla -kruiserin kääntö Tukholmassa 17-19 ja Turussa ilman lankkuja 6-7, Ålandin käyntisatamana aina Pitkänenä ja matkalaiva tulisi pari-kolme tuntia perässä. Ja XPRS:n satama Ruotsissa Kapellskär, eli sillä menijät olisivat Tukholmassa samaan aikaan kuin olisivat kolme tuntia aiemmin väsyneellä kruiserilla menneet. Eikä kenenkään tarvitsisi herätä ennen aamukuutta laivasta poistuakseen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Toisaalta jos Kreisi II saisi Cinderellan miehistön, niin ainakin minun kokemukseni mukaan Cindyllä pärjää nytkin yllättävän hyvin Suomeksi. Tai sanotaan niinpäin, että jos tarjoaa euroja ja puhuu hiukan huonompaa ruotsia niin vastaus tulee suomeksi.