Cinderella Helsinkiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2013, 19:07:27

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Keto-Tokoi - 24.06.2013, 17:15:26
Kyllä kunnon remppa olis paikallaan, ajan hammas on puraissut kohtalaisella kädellä. Puitteet kyllä on kohillaan ja mahdollisuuksia edelleen on, pinnat täytyisi uudistaa.

Viimeksi runsas vuosi sitten käydessäni Cinderella oli varsin siistissä kunnossa. Kun suhteutetaan sen kunto kilpailijoihinsa Helsingissä (Mari, Gabbe, Sere ja Symp puhumattakaan Europasta) se olisi kyllä kilpailukykyinen, jos pelkkää kuntotasoa ajatellaan. Uusi Se ei ole eikä siitä uutta saa, ja liian perusteellisessa rempassa on riskinsä. Helsingissä sen ehdoton ykkösvaltti ainakin alkuun olisi silkka nostalgia. Sen verran moni sen lähtöä aikanaan suri. Liian perusteellinen remontti massiivisine muutoksineen voi viedä sitä liiaksi joko kilpailijan kaltaiseen tusinasuuntaan (Silja-kaksoset) tai käy kuten Finnjetille, jonka henki hiipui rempoissa pahasti (perustuu siellä työskennelleeltä kuulemaan, ei omaan kokemukseen). Vaarana on myös sama kuin Marin muutoksissa, eli fanit pettyy. Mutta toisaalta: joskus on rohjettava riskejäkin ottaa, ja niistä päätetään onneksi Maarianhaminassa.

Joonas Kortelainen

#46
Vikingin ja Eckerön fuusio olisi tietysti järkevää, enkä usko että kilpailuviranomainen olisi este, jos osa linjoista lakkaisi kokonaan ja samalla TallinkSilja kuitenkin vastaisi kokonaistilanteessa kilpailuun, eli VikingEckerö ei saisi monopolia millään reitillä. Veikkaus olisi siinä tapauksessa seuraava linjoista:

Hel-Mhq-Sto: Grace 2 ja 3
Hel-Tll: Cinderella ja Finlandia
Tku-Mhq-Sto: Grace ja XPRS
Sto-Mhq: Birka Stockholm
Gsh-Eck: Eckerö

Poistolistalla siten vain Rosella, Amo, Gabbe ja Mariella.

Suurin este on varmaan tosiaan ahvenanmaan sisäiset syyt. Mutta toisaalta markkina hiipuu ja tarvematkustus kasvaa, joten jotain radikaalia on tehtävä kaikkien. Saapa nähdä.

Kalle Id

On vaikea uskoa, että kilpailuvarinomaiset antaisivat fuusiolle lupaa niin kauan kuin molemmilla osapuolilla on Tukholma-Maarianhamina -risteilyliikennettä. Myös MHQ-KPS ja Eckerö-Grisslehamn -linjat saatettaisiin tulkita Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen liikenteen monopoliksi (tosin ei välttämättä). Muilla reiteillä ei toki ongelmaa olisi, ja jos Cinderella siirtyy pois Tukholman-liikenteestä niin Viking-Eckerö voisi olla kilpailuvirnomaisten puolesta mahdollinenkin. Mutta sitten voidaan myös miettiä, mitä etua tälläinen fuusio toisi varustamoiden omistajille - lopulta ei nimittäin välttämättä kauheasti.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 25.06.2013, 18:00:47
Veikkaus olisi siinä tapauksessa seuraava linjoista:

Hel-Mhq-Sto: Grace 2 ja 3
Hel-Tll: Cinderella ja Finlandia
Tku-Mhq-Sto: Grace ja XPRS
Sto-Mhq: Birka Stockholm
Gsh-Eck: Eckerö

Poistolistalla siten vain Rosella, Amo, Gabbe ja Mariella.

Olisin itse myös samoilla linjoilla, jos tälläinen fuusio tulisi. Ilman fuusiota voisin kuvitella laivaston olevan seuraava vuonna 2019:

Tku-Mhq-Sto: Grace ja Grace II
Hel-Mhq-Sto: NB I ja NB II
Hel-Tll: Cinderella ja XPRS

2020 luvun alussa ruvettaisiin miettimään Tallinnan liikenteen aluksia uuteen uskoon. Cinderellalla olisi melkein kymmenen vuotta aikaa antaa mahtavia risteilykokemuksia Suomenlahdella.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Sami Tikkanen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 26.06.2013, 00:33:04
Tku-Mhq-Sto: Grace ja Grace II
Hel-Mhq-Sto: NB I ja NB II
Hel-Tll: Cinderella ja XPRS

Näinköhän ihan kolmea uutta Viking Lineä tulee kuudessa vuodessa. Mahdollistahan se toki on, mutta enpä tiedä..

Kyllä kuitenkin hyvin todennäköisesti Viking Line on se, jolta tässä vastaisuudessakin voi täysin uusia aluksia odotella leiriinsä. TallinkSiljalle tuskin tällä vuosikymmenellä ilmaantuu yhtään uudisrakennusta.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 27.06.2013, 00:57:32
Kyllä kuitenkin hyvin todennäköisesti Viking Line on se, jolta tässä vastaisuudessakin voi täysin uusia aluksia odotella leiriinsä. TallinkSiljalle tuskin tällä vuosikymmenellä ilmaantuu yhtään uudisrakennusta.

Näistä kahdesta kuitenkin TallinkSilja on se, jolle  jää tällä hetkellä rahaa viivan alle. Tosin onhan heillä viime vuosina satsaus kalustoon ollut ihan omaa luokkaansa Viikkariin verraten.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 27.06.2013, 13:04:43
Näistä kahdesta kuitenkin TallinkSilja on se, jolle  jää tällä hetkellä rahaa viivan alle. Tosin onhan heillä viime vuosina satsaus kalustoon ollut ihan omaa luokkaansa Viikkariin verraten.

kummallekin jää. Toiselle enemmän, toiselle vähemmän. Viking on ollut Se, joka on tuottanut joka vuosi edes jotain.

täytyy muistaa sekin, että reilusti toistakymmentä ei-rikkidirektiivikelpoista alusta omistavan Tallinkin kaikki liikenevät paukut menevät lähivuosina joko rikkidirektiivi-investointeihin tai sulavat kalliimpaan polttoaineeseen. Myös Vikingillä on edessä osin sama, mutta pienemmällä laivastolla myös rikkidirektiiviriski on pienempi.

Sami Tikkanen

Cinderellan STO-MHQ risteilyissä ihan hyvä systeemi on myös, että laivaan pääsee jo klo 16.30 (tunnin satamassa olon jälkeen) vaikka lähtee 18.00. 7-kannen kahvila oli käytössä, muualla siivottiin vielä. Mieluustihan sitä siellä mukavassa kahvilassa istuu kun terminaalissa.

Kenties joku Viikkarin johtoryhmästä on käynyt Europalla tänä vuonna ja todennut että käytetäämpä Cinderella näyttämässä "mallia".

Sami Tikkanen

Nyt näyttäisi siltä, että Cinderella-risteilyt Helsingistä Tallinnaan tai sen lähistölle kestävätkin tämän kokeilun muodossa vain 3½ viikkoa (14.12.-8.1.). Ei siis enää telakoinnin jälkeistä viikkoa tammikuun lopussa kuten aiemmin kerrottiin.  :-\
Englannin- ja ruotsinkielisillä Viking Linen sivuilla näkyy nimittäin taas Tukholmasta käsin Maarianhamina-risteilyt 25.1. lähtien.
Toivottavasti siellä kuitenkin olis vain jotain sekaannusta ja Suomen visiitti mieluummin vaikka pitenisi.

Oiva Kettu

Varmaan vaikuttaa miten on onnistunut uudenvuoden (niiden joulu) risteilyjen myynti, jos on sikäläiset matkatoimistot olleet varovaisia niin  mitä teet, rakennat ven'jälle oman organisaation "kokeilun" ohessa :)   Silloin alkuvuodesta laivat on todella täynnä venäjänkieltä, ja häiritsee tarvematkaajan tottumuksia

Jani Nousiainen

Ennen kuin hirmuista menestystarinaa rakennatte Cinderellan helsingin risteilyistä niin  sitten 90 luvun on kaksi tärkeää asiaa muuttunut:

Ensinnäkin Tax Free myynti loppunut > pienemmät katteet

Toiseksi ja vielä se tärkeämpi eli  24 tunnin , sittemmin  20 tunnin  tuontiraja on poistunut. Eli  enää ei tarvitse vuorokautta kellua Suomenlahdella saadakseen kaljalaatikot.

Jos toinen dinosaurus tulee  vielä Europan lisäksi  pysyvästi  Tallinann  20 tunnin risteilyistä kilpailemaan , meinaa se ettei kumpikaan ole  enää kovinkaan  kannattava tuote.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Eerik Vilenius

Ettei odotettavissa olisi sitten jopa Cinderellan poistuminen Viking-laivastosta? Laiva tuntuu olevan jokaiselle reitille vähän huonosti sopiva.

Jani Nousiainen

Ei se sovi minnekään muuallekaan.  Säästöluokan risteilyalukseksi  siinä on aivan liian pienet hytit. Autolauttana ei missään kysyntää. Eli ainoat missä  edes teoriassa toimii on Sto - Mhq tai Hel - Tal.  Tietysti  Stenan Oslo - Frederikshavn voisi olla mahdollinen.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Teemu Peju

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 14.07.2013, 17:59:10
Nyt näyttäisi siltä, että Cinderella-risteilyt Helsingistä Tallinnaan tai sen lähistölle kestävätkin tämän kokeilun muodossa vain 3½ viikkoa (14.12.-8.1.). Ei siis enää telakoinnin jälkeistä viikkoa tammikuun lopussa kuten aiemmin kerrottiin.  :-\
Englannin- ja ruotsinkielisillä Viking Linen sivuilla näkyy nimittäin taas Tukholmasta käsin Maarianhamina-risteilyt 25.1. lähtien.
Toivottavasti siellä kuitenkin olis vain jotain sekaannusta ja Suomen visiitti mieluummin vaikka pitenisi.

Ja tuolla taas on löpinää cinderellan joulunajan tukholma-maarianhamina-risteilyjen poikkeusaikatauluista 18.11-22.12  ???
http://www.vikingline.fi/fi/suomi/liikennehairioita/suunnitellut-liikennekatkot/

Sami Tikkanen

#59
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 15.07.2013, 19:16:24
enää ei tarvitse vuorokautta kellua Suomenlahdella saadakseen kaljalaatikot.

Jos toinen dinosaurus tulee  vielä Europan lisäksi  pysyvästi  Tallinann  20 tunnin risteilyistä kilpailemaan , meinaa se ettei kumpikaan ole  enää kovinkaan  kannattava tuote.
Ei tarvitse kellua, mutta allekirjoittaneesta ainakin 21h risteily ikäänkuin rikkoutuu eikä edes tunnu kunnon risteilyltä silloin kun välissä juostaan kuivalle maalle ostoksien perässä. Samoin risteilyn henki kärsii kun merimatkojen aikana yleistiloissa roikkuu jengiä matkalaukkujensa kanssa eli reittimatkaajia. Tämä kuitenkin vain minun mielipiteeni. Mutta BP:n "risteilyillä" on ollut näin ja sen on huomannut, Cinderellan risteilyillä Ruotsissa ei isommin ole edellämainittuja asioita, vaan se tuote on varsinainen "inside-risteily".

Toivottavasti Viking Line veisi Tallinnan risteilyjen asiakkaat sen verran itselleen, että TallinkSiljan olisi keksittävä Europalle jotain muuta käyttöä.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Peju - 15.07.2013, 20:06:22
http://www.vikingline.fi/fi/suomi/liikennehairioita/suunnitellut-liikennekatkot/

Tuo on ilmeisesti perustietoutta aluksen nykyisen reitin muutoksista. Tuota Helsingin visiittiähän ei ole vielä julkistettu sen kummemmin.