Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Sinällään ajatus kuulostaa melko omituiselta. Finnlinesin halu laajentaa matkustajakonseptinsa markkina-arvoa on sinällään kyllä ihan ymmärrettävä, sillä Tallink ja Viking ovat kyllä tehneet kaikkensa osoittaakseen, etteivät tarvematkustajat ole heille mitään erityisen haluttuja asiakkaita. Mutta kuinka paljon nykyistä suurempia matkustajamääriä clipper-luokan alukset pystyisivät kertavedolla kyytiinsä ottamaan? Tai olisiko Finnlinesin ajatuksissa kenties tuoda linjalle Nordlink, joka ilmeisimmin on nykyisessä toimessaan vajaakäyttöinen?