Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 03.09.2018, 13:31:12
http://www.newship.vikingline.fi/

Sivulta lainattua: "Kun 218-metrinen ja 63 tonnia painava alus saapuu kotisatamaansa--"

Kyllä ne kiinalaiset osaa tehdä keveitä aluksia nykyään.

Mikko Karhu

Myös sivulta lainattua: "Kyllä ne kiinalaiset osaa tehdä keveitä aluksia nykyään."

Matkustajalaivojen ja risteilijöiden suhteen puhutaan yleensä bruttorekisteritonneista ja tarkoittaa siis kokoa, ei painoa. Yksi BRT=100 kuutiojalkaa ja noin 2,83 kuutiometriä. Laivan varsinainen paino kiloina voi olla haastavampi saada selville.

Kuulin vuonna 1992 Europan informaatiotilaisuudessa Gustav Myrsteniltä että laivan varsinainen paino olisi noin 25 miljoonaa kiloa. En muista, oliko se tyhjänä vai lastattuna...

Tuomas Romu

#152
Lainaus käyttäjältä: Mikko Karhu - 03.09.2018, 16:55:18

Matkustajalaivojen ja risteilijöiden suhteen puhutaan yleensä bruttorekisteritonneista...

Ei rekisteritonneja ole käytetty uusissa laivoissa enää vuosikymmeniin...

edit: Viking Gracen uppoumaksi on IHS:n Sea-web -tietokannassa annettu 29032 tonnia, jolloin rungon täyteläisyyskertoimeksi tulisi 0.585. Luku on varsin realistinen matkustaja-autolautalle. Tuosta voi sitten kantavuuden (6107 tonnia) kautta laskea laivan kevytpainoksi 22925 tonnia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 03.09.2018, 13:32:07
Savupiiput on kyllä rumat tuossa kuvassa.
Savupiiput? Eihän siihen ole tulossa kuin yksi savupiippu.

Janne Raiskinmäki

#154
Mitä piippuja tai putkia sitten ovatkaan, niin kaksi niitä tuossa kuvassa on,  ja edelleen rumia :)

Kalle Id

Niin siis ne flettner-roottorit. Savupiippu on se punainen, virtaviivaisempi rakennelma siinä välissä.

Janne Raiskinmäki


Siinäkin on kaksi harmaata jutskaa.    Muuten tuossa kuvassa laiva on hyvin nätti. Jos olen hengissä kun tulee Suomenlahelle niin varmasti astun laivaan :)     


Peetu Kytöranta

Turun aamulaivaksihan sitä on puhuttu. Eli taitaa olla pitkä odotus, jos Suamenlahrelle tuloa odottaa...

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Vähämäki

#159
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 03.09.2018, 15:21:05
Sivulta lainattua: "Kun 218-metrinen ja 63 tonnia painava alus saapuu kotisatamaansa--"

Kyllä ne kiinalaiset osaa tehdä keveitä aluksia nykyään.

Onko ne korjanneet sen, vai luitko väärin? Nyt siellä lukee 63 000 tonnia.

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.09.2018, 08:48:40
Niin siis ne flettner-roottorit. Savupiippu on se punainen, virtaviivaisempi rakennelma siinä välissä.

Raiskinmäelle lähinnä vastauksena, että samanlainenhan (1 kpl) asennettiin jälkikäteen myös Viking Graceen.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 05.09.2018, 09:04:10
Onko ne korjanneet sen, vai luitko väärin? Nyt siellä lukee 63 000 tonnia.

Kyllä ovat korjanneet puoliksi, sehän ei edelleenkään PAINA tuota määrää...

Kai Heino

#161
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tuomas Romu

Nykylaivojen vetoisuutta ei myöskään mitata tonneissa; brutto- ja nettovetoisuus ovat dimensiottomia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ville Taavitsainen



tuossa nopea profiilikuva uudesta ja vertailu Graceen. Ja uusi alus myös ilman mustia viivoja ikkunoiden päällä.

Uuden aluksen sivukuva piirretty suoraan Gracen vastaavan päälle ja on kyllä hyvin samanlainen.

tuota kansirakenteen määrää vain on vähennetty, mutta hyttikansia periaatteessa saman verran. yksi Premium-hyttiosasto vaan puuttuu.
Tuo piipun alla olevan ulokeikkunan kohdalla kansikorkeus puolitoista kerrosta? eli olisiko baari vai kylpylä?
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Kiinnostava piirros, kiitos! Kieltämättä puhtaassa sivuprofiilissa uusi laiva näyttää pikkaisen pienemmältä. Mutta toisaalta kansirakenne jatkuu perässä pidemmälle ja sinne tulee hyttejä paikkaan jossa Gracessä ei niitä ole. Lisäksi pitää muistaa, että uusi alus on vähän leveämpi – mikä saattaa kyllä tarkoittaa sitten sitä, että sisähyttejä on suhteessa enemmän. Lisäksi sen yläkansissa ei ole korsteenin kohdalla kavennuksia kuten Gracessä, vaan päin vastoin levennykset keulassa ja korsteenin kohdalla. Näinollen on paha sanoa ihan varmasti, miten paljon tilaa on suhteessa Graceen.