Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.08.2018, 08:37:53

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Länsiterminaalin kaaosta ei pysty muutamalla kuitenkin aika heikosti tällaiseen liikenteeseen sopivalla raitsikalla hoitamaan, kyllä siinä bussejakin kaivattaisiin.
Turussa ongelmaa keventää todennäköisesti ihan huomattavastikin se, että merkittävä osa asiakkaista kulkee junalla satamaan asti tai sieltä pois. Siellä kuviota pystyisi jouhevoittamaan myös siten, että mahdollisesti toteutettavan matkakeskuksen ja satamaterminaalin välille luotaisiin sukkulajuna, joka ajaisi siinä muutaman vuoron kauempaa tulevien intercityjen lisäksi. Tällöinhän Fölin bussiyhteydeksi riitäisi nykyisen ykköslinjan volyymi ihan hyvin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Malmberg

Ratkaisu tuohon Turun sataman liikenneongelmaan voisi olla suoran metro- taikka luotijunalinjan rakentaminen Turun satamasta Varissuolle, Lausteelle, Halisiin ja Pansio-Pernoon koska suurin osa Turun satamaan saapuvien matkustaja-alusten matkustajista näyttäisi jatkavan matkaansa näihin marmorikaupunginosiin.
Ainoa välipysäkki näille juna- ja metrolinjoille voisi olla vaikkapa puistokadulla poliisilaitoksen edustalla, jossa voisi sitten samalla matkalla käydä kätevästi jättämässä turvapaikkahakemuksen.
Tammikuussa, pakkasukon juhlan aikaan kun venäläisturistien määrä on suurimmillaan, Airiston Helmi Oy voisi valjastaa koko vesi-ja helikopterikalustonsa noutamaan heimoveljensä suoraan satamasta saariston lomakeitaisiin.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 00:21:24
Länsiterminaalin kaaosta ei pysty muutamalla kuitenkin aika heikosti tällaiseen liikenteeseen sopivalla raitsikalla hoitamaan, kyllä siinä bussejakin kaivattaisiin.
Ratikka sopii tällaiseen liikenteeseen merkittävästi bussia paremmin yksinkertaisesti siksi, että sen kapasiteetti on paljon isompi. Helsingissä vaan vaunut ovat verrattain lyhyitä ja niihin ei jostain käsittämättömästä syystä ole laitettu mahdollisuutta ajaa vuoroja useamman vaunun junina (mikä on kuitenkin arkipäivää melkein kaikkialla muualla maailmassa).

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 21.10.2018, 14:45:06
Ratikka sopii tällaiseen liikenteeseen merkittävästi bussia paremmin yksinkertaisesti siksi, että sen kapasiteetti on paljon isompi. Helsingissä vaan vaunut ovat verrattain lyhyitä ja niihin ei jostain käsittämättömästä syystä ole laitettu mahdollisuutta ajaa vuoroja useamman vaunun junina (mikä on kuitenkin arkipäivää melkein kaikkialla muualla maailmassa).

Junana ajamisen esteenä on muun muassa liian lyhyet pysäkit. En tiedä, voiko esim. Articia teknisesti ajaa junana, mutta kaksi Articia ei mahdu kaikille pysäkeille peräkkäin. Toisaalta lipunmyynnin loppuminen vaunuissa on auttanut aika paljon asiaa. Nyt ei vaunu jää jumittamaan Länsisataman pysäkille, kun joka iikka on vitonen tai kymppi kädessä ostamassa lippua kuskilta.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 00:21:24
Länsiterminaalin kaaosta ei pysty muutamalla kuitenkin aika heikosti tällaiseen liikenteeseen sopivalla raitsikalla hoitamaan, kyllä siinä bussejakin kaivattaisiin.

Tulin Tallinnasta 16:30 Starilla toissasunnuntaina. 18:30 jälkeen laivasta pääsi ulos viidessä minuutissa kiitos todella toimivan terminaali 2:n (oli ensimmäinen kokemukseni, ja positiivinen sellainen). Alhaalla oli 6T ratikka tyhjillään odottamassa ja 7 tupaten täynnä. Kyllä ihmettelin kovasti, miksi ihmiset väkisin änkeävät siihen (toki 7 menee hieman lähemmäksi Kamppia). Molemmat lähtivät suurinpiirtein samoihin aikoihin peräjälkeen, 6T:ssä oli edelleen reilusti tyhjiä istumapaikkoja. Kuulostaa enemmän käyttäjävirheeltä, kuin kapasiteettiongelmalta, ja ratikallahan pääsee helposti jos vertaa kumipyöräliikenteen ruuhkiin alueella.

Joonas Kortelainen

#35
Miksi kukaan haluaisi olla Länkkärin mayhemissä dösässä jumissa rekkojen seassa kun se on melkeinpä ainoa syy jättää auto himaan ja mennä spåralla, joita on muuten Saukonpaadessa lisää eli linjoja on nyt jo neljä. Lisäksi vaunun matkustajamäärä on aikatavalla bussia isompi. Kyllä tuo raitiotien keskittäminen sinne on parasta mitä on aikoihin tehty.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 22.10.2018, 11:51:46
Junana ajamisen esteenä on muun muassa liian lyhyet pysäkit. En tiedä, voiko esim. Articia teknisesti ajaa junana, mutta kaksi Articia ei mahdu kaikille pysäkeille peräkkäin. Toisaalta lipunmyynnin loppuminen vaunuissa on auttanut aika paljon asiaa. Nyt ei vaunu jää jumittamaan Länsisataman pysäkille, kun joka iikka on vitonen tai kymppi kädessä ostamassa lippua kuskilta.

Juuri näin ja pysäkeiden lisäksi jarrut, jotka ovat vaunukohtaiset.

Mikko-Oskari Koski

#37
Kuten varmaan hahmotettavissa olikin, minulla ei ole mitään ratikkaliikennettä vastaan, päin vastoin. Mutta Helsingin ahdas vaunusto, kapearaiteinen ja mutkikas verkko ja satamaruuhkat on huono yhdistelmä. Sitä voisi parantaa luomalla erillisiä joukkoliikennekatuja, eli pakottamalla kaiken yksityisautoliikenteen Crusellinsillalle, jolloin bussit ja taksitkin pääsisivät etenemään Länsilinkiltä esteettä.
Tilanne voi toki parantua myös Kruunusiltojen myötä, jos Laajasalon linjan isojen vaunujen kaupungin puoleinen päättäri tulisi Länsiterminaalille.
Tukholman liikennejärjestelyt ovat vielä niin pahasti kesken, että niitä ei parane arvostella, mutta ainakin paperilla sekä Tvärbanan/Saltsjöbanan-pysäkin luominen Vikingin ja City-Lidingöbananin vastaavan Tallink Siljan terminaalin tuntumaan tuntuisi hyvältä idealta. Samoin uskoisin, että nelosen uudet kuviot Tallinnassa saattavat oikein toteutettuina toimia jopa erinomaisesti, vaikka hivenen isompi ja tilavampi vaunu sinnekin voisi tehdä terää.

Turussa liikennejärjestelyt menevät joka tapauksessa jokseenkin täysin uusiksi, jos esitelty suunnitelma toteutuu. Siitä ei voi pitää muuna kuin parannuksena vallitsevaan nähden.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sauli Nurmi

Alkaa mennä pahasti ohi Turun sataman aiheen, mutta tuo Länsisataman kuviohan on aika hyvä osoitus siitä, ettei kellään ole ollut kokonaiskuva mielessä, kun liikennettä on suunniteltu. Esimerkiksi Ruoholahteen on kalliisti louhittu metro. Länsisatamaan on kalliisti rakennettu satama. Kumpikin on tehty vähän omana juttunaan, joten metro ja satama eivät oikeastaan auta toisiaan kauhean paljon. Kävelymatka noiden välillä ei ole tuhottoman pitkä, mutta ehkä kuitenkin liian pitkä, jos on paljon matkalaukkuja ja muuta roinaa.

Aluehan olisi voitu suunnitella vaikka niin, että metroasema sijaitsee suoraan terminaalien alapuolella, jolloin matkaa noiden välillä olisi parisenkymmentä metriä - pystysuunnassa. Vaikka kehärata/lentoasema ei ole täysin onnistunut, niin se kuitenkin toimii tarpeeksi siedettävästi, että sitä voi käyttää ja moni matkustaja katoaakin kätevästi maan alle eikä tuki maanpäällisiä väyliä.

Joonas Kortelainen

#39
Itse asiassa niveliä lukuunottamatta vaunusto on melko yhteismitallista minkä tahansa kaupungin kanssa. Ehkä se katuverkon sumppuisuus on isompi ongelma, joka myöskin rajoittaa pysäkkien kokoa. Olen ehdottoman pitkälti samaa mieltä, että Tyynenmerenkadun suma, joka tukkii koko Hietalahden useita kertoja päivässä, pitäisi jotenkin hoitaa Länsiväylän ja kehien suuntaan. Ehkäpä liiketeen kasvun todellinen koko ei ollut ihan hahmotettavissa silloin kun matkustajasatama Jätkäsaareen annettiin jäädä asuinalueen keskelle.

Jos vertaa Länkkäriä Värtaniin, niin metro on yhtä kaukana, mutta Helsingissä spåra, joka vie metrolle tulee terminaalin ovelle.

Mikko-Oskari Koski

#40
Uuden, kaikkia varustamoja (siis mahdollisesti myös muita kuin Vikingiä ja Tallinkia) palvelevan terminaalin arkkitehtuurikilpailu on ratkennut.
https://www.turku.fi/uutinen/2022-05-24_turun-sataman-terminaalihankkeen-arkkitehtuurikilpailu-ratkennut

Saamme nähdä, mitä ja millainen tästä tulee. Sijainnin havainnekuva antaa ymmärtää laivapaikkojen sijaitsevan nykyisen Tallinkin ja taannoisen SeaWindin kaijoissa, mikä hieman pidentää matkoja terminaalista laivaan, mutta hyvin organisoiden nopea kääntö toimii kyllä. Autokentän sijainti ja saattoliikenteen ohjaaminen terminaalin eteläpuolelle vaikuttavat parhailta mahdollisilta (joskaan näillä ei ole suoraa yhteyttä siihen, miltä itse terminaali näyttää).

Ylläpito voisi siirtää tämän keskustelun Muu merenkulku-sektorille, koska satamahankkeita yleisemmin on käsitelty siellä.

Keskustelu siirretty. -Tuomas/Ylläpito
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950