Muutamia huomioita vielä kootusti:
Silja Serenade ja Silja Symphony
kun aiemmin totesin, että Serenade ei täysin soveltunut Turun linjalle, sanoin sen ennen muuta todetakseni etten usko Tallinkin / Siljan koskaan enää yrittävän laittaa kävelykatulaivoja mainitulle reitille. Julkisten tilojen ulkopuolen ikkunoiden suhteellinen vähäisyys ja kääntöaikojen riittämättömyys minunkin on helppo uskoa perusteluiksi, kun muistelen omia kokemuksiani aluksilta. Turusta en Serenadella tosin koskaan matkustanut.
Varustamojen vakavaraisuus ja tulevaisuus
Nuo Jannen siteeraamat transaktiot ja Virossa viime aikoina käyty keskustelu Tallinkin tulevasta omistuspohjasta, mukaan lukien mahdollinen osittainen valtio-omistus, minusta osaltaan ovat vihjeitä siitä, että jokin rakenteellinen muutos katsotaan välttämättömäksi. Jo joitakin vuosia sitten spekuloitiin sillä, tarkoittiko "strategisen kumppanin etsintä" Tallinkille itse asiassa sitä, että varustamo olisi ollut myynnissä. Nyt spekuloitu valtio-omistus olisi näitä spekulaatioita vasten tietysti nähtävissä yrityksenä estää Tallinkin katoaminen itsenäisenä yrityksenä.
Jos Tallinkin viime vuosien vuosikertomuksia seuraa, voi havaita, että Helsinki - Tallinna -linja tuottaa hyvin ja Suomen ja Ruotsin välisten linjojen tuloskehitys on corona-epidemiaa edeltävinä vuosina ollut hyvä. Tallinna - Tukholma -reitin liikevoitto taas on jo vuoteen 2019 mennessä pienentynyt rajusti esim. viiden vuoden takaisesta, ja Riika-linja polki paikallaan, tuottaen joinakin vuosina tappiota, joinakin lähinnä marginaalista voittoa. Tämäkin on yksi seikka, joka on huomioitava ajatuksessa Tallinkin osittaisesta valtio-omistuksesta. Jos Tallinna - Tukholma -linjan tuotot ovat laskussa, mutta Viron valtiojohto katsoo hyväksi että maasta on kunnollinen laivayhteys myös Ruotsiin (muukin DFDS:n ropax Paldiskista), valtiollinen osaomistus voisi olla ajateltu tätä varmistamaan. Riika-liikenteen näkymät näen pidemmän päälle kehnoiksi, ellei coronan jälkeisinä vuosina tapahdukin yllättävä ja selkeä käänne vuosien 2015-2019 tilannetta parempiin lukuihin. Miten ikinä, arvioisin että Tallinkin tilanne on kylläkin ainakin epidemian vielä kestäessä haasteellinen, mutta ei niin haasteellinen että Lotila/Iltalehti kannattaisi nyt ottaa aivan vakavasti.
Euroopassa suuremmassa mittakaavassa matkustajaliikennettä harjoittavista varustamoista pahimmissa vaikeuksissa olevat eivät taida olla ensi sijassa Suomen/Ruotsin/Viron varustamot. Paljon ongelmallisemmaksi kuin Tallinkin omistuspohjan epävarmuudet tai liioin ahvenanmaalaisten tilanteen arvioisin vaikkapa P&O Ferriesin ongelmat - omistaja pitää varustamoa selvästi kassakoneena josta voi ottaa rahaa mutta johon ei haluta enää investoida oikeastaan lainkaan. Se olisi vaikea asetelma jo ilman epidemiaakin. Moby Linesiin täytyy liittyä jotain todella kummallista, koska jos ei liittyisi, firma olisi jo ennen epidemiaa mennyt nurin, vieden mukanaan myös sen osaomistaman St Peter Linen.
Kallen siteeraaman haastattelukierroksen johtopäätökset lienevät vähintäänkin oikeansuuntaiset. "Hupiristeilyjen", konferenssimatkojen ym. kysyntäkuoppa totta kai on vakavampi ongelma Suomen lähivesien varustamoille kuin useimmille muille, mutta Suomessa ja Virossa varustamoiden tukemiselle on myös aivan erilainen intressi kuin jossakin toisaalla. Esimerkiksi Color Linen reitti Oslosta Kieliin tai DFDS:n Oslosta Köpikseen on puhtaasti reittimatkustamisen kannalta korvattavissa sekä rahdin että matkustajien näkökulmasta helposti myös rautateitse ja maanteitse. Suomen ja Viron varustamoiden linjastolle taas ainoa mielekäs korvike olisi lentäminen. Edessä tulee, jos tukipolitiikan tielle lähdetään, varmasti olemaan myös kädenvääntöä liputuskysymyksissä. Jos jo corona-poikkeusolojen suomalaistuki naapurimaihin liputettujen alusten liikenteelle on tuottanut kritiikkiä, lienee ilmiselvää että varustamojen on valittava, minkä maan tukia ottaa vastaan mihinkin liikenteeseen. En pysty kuvittelemaan Suomen valtiota antamassa pitkäkestoisia tukipaketteja sen paremmin Viroon kuin Ruotsiinkaan liputetuilla aluksilla hoidettuun liikenteeseen.