Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Åbo Underrättelserin haastattelussa (https://abounderrattelser.fi/amorella-kan-saljas-da-viking-glory-borjar-kora-fran-abo-det-finns-en-marknad/) Jan Hanses vahvistaa, että Mariella on edelleen myynnissä ja myös Amorella luultavasti myydään Gloryn valmistuttua.

Mikko Valli

T24: Silja Serenade palaa liikenteeseen kesäkuussa – Tekee karanteenivapaita risteilyjä Tallinnaan

 
Monen suomalaisen suosikkilaiva ja viime vuoden syyskuusta lähtien satamassa seissyt Silja Serenade palaa liikenteeseen 4. kesäkuuta ja aloittaa liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä. Laiva tekee vain Suomesta lähteville matkustajille tarkoitettuja yhden yön risteilyjä ilman maissa käynnin mahdollisuutta 22. kesäkuuta saakka.

Silja Serenade lähtee Helsingistä klo 18 ja saapuu Tallinnaan klo 22. Takaisin Helsinkiin laiva lähtee klo 10.45 ja perillä Helsingissä ollaan klo 14.15. Koska maissa käynti ei ole mahdollista, ovat risteilyt täysin karanteenivapaita.

– Monet matkustajat ovat odottaneet Silja Serenaden paluuta. Nyt tarjoamme heille mahdollisuuden päästä pitkästä aikaa promenadelle sekä nauttimaan laivan ravintoloista ja muista palveluista. Silja Serenade ei ole koskaan aiemmin liikennöinyt Helsinki-Tallinna-reitillä, ja odotamme innolla tätä uutuustuotetta, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults sanoo.


Tallink Silja toiveena on, että Silja Serenade pääsisi palaamaan omalle Helsinki-Tukholma-reitilleen elokuun alusta alkaen.

Kesäkuun lopulta heinäkuun loppuun saakka Silja Serenade risteilee Helsingistä Tallinnan kautta Maarianhaminaa. Myös nämä risteilyt on tarkoitettu vain Suomesta lähteville matkustajille. Ensimmäinen risteily starttaa 24. kesäkuuta.

Silja Serenade liikennöi sekä Tallinnaan että Maarianhaminan Helsingin Olympiaterminaalista.

Silja Europa puolestaan palaa Helsinki-Tallinna-reitille 23.6. alkaen normaalin aikataulun mukaisesti. Myös pikalaivat Megastar ja Star liikennöivät koko kesän normaalin aikataulunsa mukaisesti.

Viime kesänä suosittujen Helsinki-Riika-risteilyjen aloitusajankohta tarkentuu sen mukaan, miten Latvian koronatilanne paranee ja matkustusrajoituksia puretaan. Tänä kesänä Riikan-risteilyjä tekee m/s Romantika.

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/4135054

Mikko Valli

Eckerö Line avaa risteilyliikenteen Hankoon kesäkuussa
M/S Finlandia risteilee kesäkuussa kolmeen otteeseen Helsingin, Tallinnan ja Hangon satamien välillä.

M/S Finlandia avaa risteilykauden Hankoon kesäkuussa.

Eckerö Linen päiväristeilyt järjestetään kolmena lauantaina 12.,19. ja 26. kesäkuuta. M/S Finlandia lähtee Helsingistä aamulla ja ajaa Tallinnan sataman kautta Hankoon. Takaisin Helsinkiin laiva saapuu iltayhdeltätoista.

– On hienoa, että Hanko ja Hangon satama kiinnostaa myös risteilyjä järjestäviä varustamoita. Hangolla on niin paljon tarjottavaa ja tämä mahdollistaa sekä kotimaisen että kansainvälisen risteilyliikenteen kasvun tulevaisuudessa, toteaa markkinointipäällikkö Nina Häggroth Hangon sataman tiedotteessa.

Sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik näkee risteilyjen merkityksen suurena.

– Tämäntyyppinen risteily- ja matkustajaliikenne herättää kiinnostusta, lisää näkyvyyttä ja markkinoi Hankoa kesäkaupunkina, Ahlvik sanoo.

Heinäkuussa puolestaan Viking Line järjestää kaksi risteilyä Helsingistä Kotkaan ja Hankoon. Risteilyalus M/S Gabriella kuljettaa matkustajat Hankoon heinäkuun 8. päivänä Hangon Regatan ensimmäisenä kilpailupäivänä.

https://yle.fi/uutiset/3-11917723

Tauno Hermola

Mitenkähän Hangossa on tarkoitus laivaan nousta, kun aikaisemmin ei Paldiskin ropaxeihin, eikä ilmeisesti koko satamaan, jalkamiehillä ole ollut mitään asiaa? SMU:n uutisessa https://www.smu.fi/uutiset/eckero-line-avaa-kesan-risteilykauden-hankoon/ puhutaan bussikuljetuksista, mutta tokko bussit tuollaista matkustajamäärä voivat laivastakaan hakea. Voihan ramppia pitkin tietenkin kävelläkin..

Tapio Väyrynen

Kaupungit toivovat risteilijöitä satamiinsa, mutta sitten ne käytännön järjestelyt on tehty hankaliksi matkustajan näkökulmasta. Niinkuin kerroit esimerkissä. Rakentaisi edes yhden toimiman risteily-matkustaja-autolautta paikan, niin vierailuja voisi alkaa tulla enemmän.

Jussi Laine

https://www.shippax.com/en/press-releases/1000-finns-visiting-saaremaa-today-with-tallink-grupps-vessel-victoria-i-on-a-one-off-special-cruise.aspx

Viime kesänä yli 1000 suomalaista kävi Saarenmaalla ja ei ollut mitään ongelmia. Hisseillä autokannelle ja sieltä ulos. Ko. päivää varten oli tietysti saarelle tuotu valmiiksi 30 linja-autoa.

Vaikeat ajat vaativat uusia luovia ratkaisuja. Mutta kuvittelisin, että nämä uudet pop up matkat voisivat olla tämän kesän hitti, kun Tallinnaa ja Tukholmaa leimaa korona. Pop up matkat voivat tarjota jotain uutta, kun Tallinna ja Tukholma on jo nähty niin monta kertaa. Viime kesänähän Tallinkin Riikan matkat olivat suosittuja mutta pilaako korona ne tänä kesänä.

Kalle Id

Saarenmaa oli ihan eri juttu, koska tuo Ninasen satama missä Victoria I kävi on nimenomaan risteilyaluksille rakennettu. Hangossa (samoin kuin esim. Kotkan Musalossa) ongelma on, että laiva tuodaan rahtisatamaan johon ei ole mitenkään järjestetty jalan liikkuvien kulkua ISPS-alueelta ja alueelle. Kotkassahan oli ekojen risteilyalusten kohdalla tilanne, että tarvittavien bussien määrä oli vakavasti aliarvioitu ja matkustajat jonottivat kolme tuntia päästäkseen bussilla kaupunkiin kun satama-alueelta ei ollut mahdollista edes poistua muuten.

Johannes Erra

Jos spekuloidaan vähän tulevaisuuteen, ja oletetaan että Viking Line pandemian hellittäessä saa sekä Amorellan että Mariellan myydyksi, loogista voisi olla Helsinki-Tukholma-reitin ajaminen parivaljakolla Gabriella / Viking Cinderella. Toisaalta jos erikoisristeilyt nyt osoittautuvat menestykseksi, ei kai sekään ole poissuljettua että niitä jossain muodossa nähtäisiin myös tulevaisuudessa. Teoriassa Cinderella voisi myös jatkaa nykyisessä liikenteessään Tukholmasta käsin ja Gabriella tulla kakkoslaivaksi Helsinki-Tallinna-reitille. Helsinki-Tukholma-väliä operoitaisiin sitten rajallisesti, esim. kesäisin ja viikonloppuisin, jos ollenkaan.

Mariellan mahdollinen myynti ja sen onnistuminen on osin riippuvainen myös sisaraluksen kohtalosta. Tänään olen havainnut St. Peter Linen sivujen kadonneen netistä kokonaan. Ainakaan täältä Saksasta käsin sivuja ei löydy enää ollenkaan. Oletan, että firma on ajettu alas, Princess Anastasia jatkaa majoituslaivana Kuolan niemimaalla ja päätyy sieltä, joskus jos päätyy, myyntiin, muihin tehtäviin Venäjälle tai Mobyn liikenteeseen Italian vesille. Onkohan ex-Olympian tilanteesta jollakin enemmän tietoa?

Tallinkin tilanteeseen sanon saman mikä useammista aiemmista kirjoituksista täällä vähän heijastuukin, että Tukholma-Riika-linja saattaa olla lopullisesti kuollut. Jos näin on, se saattaisi tarkoittaa että myös Tallink-konserni laittaisi aluksen tai usemman myyntiin.

Tauno Hermola

#263
Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 09.05.2021, 20:13:56
Tänään olen havainnut St. Peter Linen sivujen kadonneen netistä kokonaan. Ainakaan täältä Saksasta käsin sivuja ei löydy enää ollenkaan.

Hyvässä hapessa sivut minusta näyttivät olevan, viimeisin päivitys parin viikon takaa https://www.stpeterline.fi/muutoksia-aikataulussa-2020

Vaikka linkissä on vuosi 2020, tiedotteen sisältö kyllä koskee tätä vuotta, vaikka näyttää aika pitkälle viimevuotisen tiedotteen kopio olevankin:

Lainaa22.04.2021
Muutoksia M/S Princess Anastasian aikataulussa 2021

Tältä sivulta löydät tietoa MOBY SPL:n laivaliikenteen muutoksista sekä koronaviruksen vaikutuksista.

M/S Princess Anastasian lähdöt ovat peruttu 31.7.2021 saakka. Päätös kauden alun siirtämisestä on tehty johtuen koronavirustartunnan leviämisriskin vuoksi asetetuista väliaikaisista rajoituksista liikkua EU-maiden sekä Venäjän välillä matkailutarkoituksessa. Yksi tärkeä syy peruutuksille on myös se, että tämän epidemiologisen tilanteen normalisoitumiseen ei ole määräaikaa.

Matkustajiemme turvallisuus on tärkeää yhtiöllemme ja olemme varustautuneet kauden aloitukseen tehostetuilla toimenpiteillä koronan vuoksi suojataksemme niin matkustajien kuin miehistön terveyden ja turvallisuuden. Seuraamme tilanteen etenemistä ja viranomaisten suosituksia ja määräyksiä tarkasti myös tulevien lähtöjen osalta.

Pahoittelemme aikataulun muutoksesta aiheutunutta vaivaa. Olemme aloittaneet matkustajiemme kontaktoinnin kaikille perutuille lähdöille. Jo maksetut varaukset on mahdollista siirtää uudelle päivämäärälle 1.8.-1.10.2021 väliselle ajalle tai peruuttaa.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 09.05.2021, 20:13:56
Princess Anastasia jatkaa majoituslaivana Kuolan niemimaalla ja päätyy sieltä, joskus jos päätyy, myyntiin, muihin tehtäviin Venäjälle tai Mobyn liikenteeseen Italian vesille. Onkohan ex-Olympian tilanteesta jollakin enemmän tietoa?
Princess Anastasian tulevaisuus riippuu paljon siitä, miten Mobylle käy. Italiassahan parhaillaan käsitellään, miten samaan konserniin kuuluvan Tirrenian kanssa käy: Mobyn omistajat ostivat Tirrenian Italian valtiolta jokunen vuosi sitten, mutta lainarahalla, nyt velkojat kolkuttelevat ovella ja jos olen oikein ymmärtänyt setvitään asiaan oikeudessa. Mobyn ja Tirrenian omistajan Onorato Armatorin konkurssi on tässä tilanteessa täysin relevantti kehityskulku... ja silloin Princess Anastasiaa odottaa nykytilanteessa luultavasti romuranta, koska ainakin minulle tihkuneiden tietojen mukaan laiva on merkittävästi huonommassa kunnossa kuin Mariella. Jos Moby taas selviää, voisi Anastasialla edelleen olla tulevaisuus varustamon laivastossa, koska luultavasti selvitäkseen Moby joutuu luopumaan uudemmista laivoistaan velkojen kuittaamiseksi. Siinä tilanteessa Anastasia tulee arvoon arvaamattomaan.

Johannes Erra

Varmasti totta. Mobyn tulevaisuus on kiehtova teema, jolla voi olla välillisesti muitakin vaikutuksia Itämerelle. Jos yhtiö syystä taikka toisesta on luopumassa useista aluksista, se vääjäämättä heikentää Viking Linen ja Tallinkin mahdollisuuksia myydä omaa tonnistoaan järkevällä hinnalla eteenpäin. Paitsi jos nämä varustamot itse olisivat luopumassa aivan uusimmista aluksistaan, mihin en Vikingin kohdalla usko.

Mikko-Oskari Koski

Vikingin ja Tallinkin tonnistoissa on vähänlaisesti ketään potentiaalisia ostajia kiinnostavia laivoja nykyäänkään, joten on ihan mahdollista, että osa tonnistosta päätyy omaisuudenhoitoyhtiöille, jotta ne eivät rasita kuralla olevien varustamojen taloutta. Viking ei oikeasti voi tehdä niin idioottimaista ratkaisua, että jättäisi potentiaalisesti kannattavan kolmannen päivittäisen HEL-TLL-vuoron perustamatta ja yrittäisi jälleen ryhtyä sen sijaan operoimaan HEL-STO-linjaa päivittäisenä.
Mariellan siirtyminen makuulle Helsinkiin on kiintoisaa sikäli, että laiva on ikään kuin lähtövalmiudessa Tallinnan reitin kolmanteen vuoroon, jos sellaiselle tarvetta ilmenee. Tukholman linjalle sitä tuskin kannattaa palauttaa, sen verran ankeassa kunnossa matkustajatilat olivat jo viime suvella, että remppaa tarvittaisiin. Ei ole mitään takeita, että sellainen maksaisi itsensä takaisin.
Cinderellan tilapäinen palvelus rahtialuksena TKU-STO-linjalla osoittaa, että aluksessa taitaa sittenkin olla valmiuksia kohtalaisen kuorman kuskaamiseen, ja puheet "sisäisistä sponsoneista" ovatkin olleet puppua tai väitteet niiden viemästä tilasta vahvasti liioiteltuja. Kolmannen vuoron perustaminen Turun linjalle saattaisi olla mielekästä, koska siihen saattaisi olla mahdollisuus saada myös teemaristeilyvalmius, kun aikataulukaan ei välttämättä sitoutuisi tiettyyn kellonaikaan, eikä vuoro olisi päivittäinen. Cinderellan toimenkuvaan voisi liittyä myös Gracen ja Gloryn tuuraaminen aina, kun näillä on ennalta sovittuja huoltopäiviä tai telakointeja.

Tallinkin kohdalla lakkautettavien linjojen määrä voi olla runsaampikin kuin RIX-STO. Leikkuriin voi joutua päivittäistasolla kaksi neljästä Suomenlahden ja Tukholman välisistä aluksista. Viron ja Ruotsin välillä Tallink on jo nyt DFDS:n puristuksessa, eikä ole epäilystäkään, etteivät juutit tehostaisi Paldiskin linjaansa olojen normalisoituessa ja uusien alustensa valmistuessa. Tallinkin on käytännössä pakko vastata tähän nykyistä runsaammin matkustajapaikoin, mikä taas vähentää kysyntää Tallinnan ja Tukholman väliltä -ainakin merkittävän osan tarvematkustuksesta ja rahdista. Voisiko Tallinkin uusi ruotsinlaiva olla Star?
Serenade ja Symphony saattavat hyvinkin olla vastaisuudessa nykyistä enemmän risteilijöitä, ja Helsingin ja Tukholman välinen vuoro -jonka hengissä pitämiseen Tallinkilla kieltämättä on aika paljonkin Vikingiä paremmat resurssit- voidaan operoida virolaisilla laivoilla Tallinnan kautta. Poistoon menisi tämän kaavan mukaan Isabelle ja ainakin joku kolmikosta Europa, Romsku ja Vickan. Potentiaalisia ostajia ei näillekään ole jonoksi asti, suoraan sanottuna Europa on kaikkein hankalin kuviteltavissa oleva myytävä matkustaja-autolautta, ehkä jopa koko maailmassa.
Tallink menettää kruiseripuolella nyt jo toisen peräkkäisen sesongin, eikä ole ihme, että Victorialle ilmoitetut Saarenmaan ja Ahvenanmaan keikat Helsingistä peruttiin -aluksen makuutus jatkunee, vaikka tämänhetkinen ilmoitus TLL-STO-linjan aloituspäivämääräksi onkin 1.heinäkuuta. Varustamoa tuskin päästetään konkurssiin, mutta ihme olisi, jos toimintaan ei tulisi todella isoja leikkauksia.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.05.2021, 21:36:48
Mitenkähän Hangossa on tarkoitus laivaan nousta, kun aikaisemmin ei Paldiskin ropaxeihin, eikä ilmeisesti koko satamaan, jalkamiehillä ole ollut mitään asiaa? SMU:n uutisessa https://www.smu.fi/uutiset/eckero-line-avaa-kesan-risteilykauden-hankoon/ puhutaan bussikuljetuksista, mutta tokko bussit tuollaista matkustajamäärä voivat laivastakaan hakea. Voihan ramppia pitkin tietenkin kävelläkin..
Finlandiassa voidaan ottaa käyttöön Mobyn aikaiset liukuportaat 6.kannen ahteriaulasta perärampille. Tosin ei autokannelta haullekaan mitään suoranaisia esteitä ole, laivassahan ei Hangossa varmaan ole rahtia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Johannes Erra

Tuo on totta, että Tallinkin kanssa kaikki on mahdollista. Sen enempiä spekuloimatta veikkaan silti, että kynnys reittien Helsinki-Tukholma ja Tallinna-Tukholma sulkemiselle lienee korkea. Reittien yhdistämistä pidän kyllä mahdollisena, mutta uskon ettei sitäkään tapahdu ennen kuin on vähän paremmin selvillä, mitä Viking Line aikoo Helsingin suunnalla pidemmän päälle.

St. Peter Linen sivut toimivat minullakin nyt ihan niin kuin ennenkin, sivut olivat ilmeisesti vain hetkellisesti nurin. Oletettavasti aikovat siis tuoda Princess Anastasian takaisin Itämerelle, ainakin nyt tulevaksi kesäksi.

Jarkko Korhonen

Kotkan Meripäivät peruttu joten varmaan Gabriella ei nyt sitten mene Kotkaan..
Perämies on erämies.

Artsi Leskinen

Täällä on vuosien saatossa esitetty milloin minkäkin reitin tai laivan kuolemaa ja kaikenlaisia mielikuvituksellisia uudelleenjärjestelyitä. Oma veikkaukseni on, että kunhan pandemia julistetaan päättyneeksi, Suomen ja Ruotsin välinen liikenne jatkuu kuten tähänkin asti ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös samoilla laivoilla, pl. Vikingin uusi alus Tku-Sto-välillä. Vuonna 2022 tullaan rikkomaan matkustajaennätyksiä kun ihmiset ensimmäisenä ryntäävät laivoille muun matkailun avautuessa hitaammin. Amorella tullee siirtymään Hki-Tallinna-välille, koska Tallinkilla ei juuri nyt ole varaa tehdä samaa temppua kuin Isabellan kanssa. Konsepti voisi olla hyvin arkisin päivä/reittimatkoja ja viikonloppuisin pitempiä bileristeilyjä, joissa matkustajia syötetään ja juotetaan 20h laivalla.

Kannattaa muistaa, että normaaliolosuhteissa sekä Viking että Tallink ovat voittoa tuottavia yrityksiä. Eivät mitään rahantekokoneita, mutta voitollisia kuitenkin. En näe mitään syytä sille, että nykyinen, vuosikymmeniä kaiken kestänyt risteilymatkustuskonsepti olisi nyt yhtäkkiä tullut tiensä päähän. Päinvastoin, patoutunutta kysyntää on nyt varmasti riittävästi parin seuraavan vuoden tarpeisiin pitämään laivat liikkeellä. Ennustan myös, että suurin muutos tullaan näkemään kesän erikoismatkojen määrässä. Niitä todennäköisesti nähdään tulevina vuosina loma-aikoina aiempaa enemään tulevan kesän tapaan. Loma-aikojen ulkopuolella noille tuskin on kysyntää, vaan mennään ihan perinteisillä vakioreiteillä ja -aikatauluilla.