FINNJET vuonna 2002 ehkä Riikaan

Aloittaja Tommi Vollmann, 16.08.2001, 00:24:19

« edellinen - seuraava »

Tommi Vollmann

Hei! Saksassa oli juuri tämmönen uutinen lehdeissä, että FINNJET liikennöi ensi vuonna ehkä Rostockin, RIIKAN, Tallinnan ja Helsingin välillä.

Tässä minun ferryweb.de sivujen uutinen:
Rostockin sataman perinteisessä lehdistökonferensissa "Pressetörn" Silja Linen Saksan toimitusjohtaja Jürgen Rohrbach ilmoitti, että GTS FINNJET tulee ehkä kulkemaan Riikaan ensi vuonna ja voisi siten avata liikenteen Rostockin, Riikan, Tallinnan ja Helsingin välillä. Tähänastisista suunnitelmista avata Pietarin liikenne jouduttiin luopumaan, koska Pietarin satamaan johtavan kanavan liikennöiminen tuottaisi liikaa ongelmia Rohrbachin mukaan.
Riikan liikennettä testattiin menestylksellä Siljan viime vuosien jouluristeilyillä. Riika tarjoaa myös perspektiiviä verovapaalle myynnille. Latvia ei kuulu - vuoden 2001 EU:n Göteborgin huippukokouksen mukaan - missään tapauksessa ensimmäiseen EU:n itälaajennukseen. Eesti sen sijaan liittynee jo vuonna 2004 EU:n jäseneksi, mikä tarkoittaa samalla verovapaan myynnin päättymistä Tallinnan reitillä. Bielä ei ole virallisesti tiedotettu reitin avaamisesta, mutta internetissä Silja Line Cargo sivuilla on jo julkaistu koeaikataulu Riikan liikenteelle ajalle 11.09.-15-09-2001: tänä aikana FINNJET tekee kaksi rengasmatkaa Helsingistä Riikaan.


Mitä Suomessa siitä kerrottiin? Tuleeko FINNJET talvisesongin aikana kin kulkemaan Helsinki-Tallin-Riika välillä?
Terveisin, Tommi

Tommi Vollmann

#1
FINNJETIN erikoisristeilyaikataulu syyskuun Riikan risteilöille löytyy seuraavasta osoitteesta: http://www.silja.com/cargo/en/sien13.htm#HERO

Eerik Laine

#2
No Suomessahan asiasta ei kas kummaa ole taas kerrottu missään mitään  ;D Tämä Finnjetin syksyn Hel-Tal aikataulu ei ole vielä edes Silja.fi:n sivuilla vaan siellä lukeen vain että Finnjetin risteilyt Tallinnaan 15.9. alkaen...  Silja Cargon sivulilta tosin löytyy 15.9.-27.10. aikataulu Helsinki Tallinna risteilyistä, mutta luulen että Hel-Tal risteilyt jatkuisivat ainakin ensi kesään asti jolloin Riika liikenne ilmeisestikkin vasta alkaisi...

laivat

#3
Ihmettelen myös, miksi täällä Suomessa ei ole annettu asiasta minkäänlaista tietoa. Asiasta on kerrottu ainoastaan Silja Linen kesäesiteen hinnastosivuilla lyhyesti.

laivat

Oma mielipiteeni on, ettei Finnjetin Pietari - Helsinki - Tallinna - Rostock -reitti olisi varmastikaan tullut kovin kannattavaksi mielenkiintoisesta reitistä huolimatta. Toisaalta linja olisi avannut uuden reitin Suomen ja Venäjän välillä ja olisi näin mahdollisesti lisännyt matkaamista myös Saksan ja Venäjän välillä. Tuolloin Finnjetin lähdöt Helsingistä olisivat kuitenkin vähentyneet huomattavasti, jolloin Superfast olisi puolestaan saanut lisää suomalaisia matkustajia ja rahtia. Silti Venäjältä tulevalle tai sinne menevälle rahdille Finnjetin Pietari-reitti olisi ollut mahdollisuus nopeampaan matkustamiseen nykyisen TranRussia Expressin sijaan.

Sen sijaan Finnjetin mahdollinen uusi reitti Helsingin, Tallinnan, Riian ja Rostockin välillä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tosin tälläkään linjalla Finnjet ei kilpailisi enää Superfastien kanssa matkan nopeudesta. Suunnitteleeko Silja aloittavansa kokovuotisen liikennöinnin kyseisellä reitillä?

Tommi Vollmann

#5
Ei kokovuotisesta liikennestä Riikaan ole kerrottu mitään, kyse oli kai vain kesäliikenneestä Rostockiin.
Mutta olisi kumminkin mielenkiintoista tietää, jatkaako FINJETin Helsinki-Tallina liikenne ensi kesän jälkeen.

Miran Hamidulla

#6
Musta on hölmöä että Silja laittaa Finnjettinsä kiemurtelemaan kauheita mutkia jonkun tax-free myynnin takia. Hankkisivat Superfastin ja Finnlinesin tapaan taloudellisemman ja tax-free myynnistä riippumattomamman aluksen Saksan liikenteeseen tai luopuisivat kokonaan leikistä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#7
Eihän SILJA tällaisista asioista päätä, vaan SeaContainers, jolla on hyvinkin intressejä kisata Itämerenlinjoilla Attican Enterpricesin kanssa. Tosiasia on, ettei SC:n kannata jatkaa Saksan linjaa Siljan brändillä (esim.SeaWind Line olisi käyttökelpoisempi tuotemerkki), mutta uuden aluksen hankkiminen ja linjan avaaminen on aina sen verran tuskainen hanke, ettei sellaista tehdä käden käänteessä.
Todennäköisesti SC kyttää koko ajan jotain mahdollisesti myyntiin tulevaa varustamoa, jonka avulla Itämeren pitkittäisliikennekin voitaisiin elvyttää (eihän Finnjetin kesäliikenne Saksaan ole kuin rusinoiden poimimista pullasta). Mutta ehkä ensin halutaan katsoa, miten FG:n ja Superfastin välisessä ottelussa käy ja sitähän ei kesäliikenteen perusteella näe, vaan vasta aikaisintaan ensimmäisen täyden vuoden kuluttua...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#8
SST:n uusimman uutiskirjeen mukaan, Silja Line aikoo asettaa Finnjetin ensi kesänä jälleen Helsinki-Tallinna-Rostock -reitille. Myös talviaikoina Finnjet jatkaa tutulla Helsinki-Tallinna -reitillään. Riian linjasta artikkelissa ei kerrottu mitään, jotenka se jäi todennäköisesti vain suunnitelmaksi, niin kuin Pietarin linjakin.     Järkevintä olisi hankkia uusi ja taloudellisempi, Superfastin kanssa kilpailuun sopiva alus, ja siirtää Finnjet ympärivuotiseen Tallinnan liikenteeseen.

Lähde: http://www.shipgaz.com/

wirrankoski

#9
"Finnjet kan inte anlöpa St. Petersburg" oli SST:n otsikkona 18/2001, eli Silja oli simulaattoriajanut Pietarin väylän ja todennut, että Finnjetillä EI OLE ASIAA Pietariin. Väylä Pietarin ja Kronstadtin välillä on liian KAPEA jotta 30 solmun avomerivauhtiin rakennetulla laivalla olisi järkevää mm. kovilla tuulilla Pietariin liikennöidä.

Rami