En ota kantaa homman järkevyyteen, mutta Ruotsissa satsataan "järvimerenkulkuun":
"1,45 miljarder till investeringar i bättre framkomlighet Södertälje sluss och Mälaren rustas för ökad sjötrafik
När regeringen i dag, 30 mars, presenterade innehållet i den nationella transportplanen fanns investeringen i Södertälje och Mälaren med. Slussen ska byggas ut och farleden breddas både till Västerås och Köping.
Finansieringen sker till största delen med statligt anslag, 1058 miljoner kronor. Resten kommer via Sjöfartsverket (farledsavgifter), Västmanlands länsplan, Västerås stad, Köpings kommun och också ett bidrag från Mälarenergi.
Så här presenteras sjöfartssatsningarna på regeringens hemsida:
Särskilda åtgärder för förbättrade godsflöden
En viktig del av de angelägna åtgärder regeringen fattat beslut om syftar till att främja sjöfart som ett led i utvecklingen av ett långsiktigt hållbart transportsystem. Regeringen har därför valt att prioritera ett antal angelägna åtgärder som främjar transporter till sjöss.
En del i arbetet för att främja ett effektivt godsflöde och skapa goda export- och importmöjligheter för svenska företag åstadkoms genom att tidigarelägga investeringar på hamnbanan i Göteborg inklusive Marieholmsbron. Tillskapandet av ytterligare ett spår till hamnområdet i Göteborg ökar tillgängligheten och minskar sårbarheten.
Fyra andra särskilda objekt som kan nämnas är Södertälje sluss, farlederna till Gävle hamn och Norrköpings hamn, Tunadalsspåret till Sundsvalls hamn samt elektrifiering av spår till ett antal andra hamnar. Trafikverket ska också prioritera att, tillsammans med regionala företrädare och andra intressenter, finansiera och slutföra järnvägsutredningen för sydostlänken."
Kun en tunne paikallisia olosuhteita, niin en voi arvioida homman järkevyyttä.