Keskustatunnelin suunnitelma luotiin aikana, jolloin Länsisataman matkustaja-autolauttaliikennettä joko vasta suunniteltiin, tai se oli marginaalinen nykyisiin käyttäjämääriin suhteutettuna. Ajatus satamasta oman syöttötunnelinsa maksajana on toki kiintoisa -kuinkahan paljon satamamaksuja voisi tällaisella perusteella nostaa ilman, että varustamot alkavat katsella mahdollisia vaihtoehtosatamia sillä silmällä?
Mutta vaikka tunneli rakennettaisiinkin, se olisi valmis vasta useamman vuoden kuluttua, ja liikennemäärien jälleen tokeentuessa pandemian hellittäessä olisi sataman liikenteelle syytä saada nykyistä joustavammat kulkumahdollisuudet. Laivojahan Länsiterminaaleihin kyllä mahtuu, jos Isabellen Riian linja tosiaan kesäkuussa aloitetaan, se operoinee LJ4-laiturista ykkösterminaalia käyttäen. Kruiserin paikka lienee vastakin LJ6, Tallinkin sukkuloiden LJ7 ja Finlandian LJ8. Moby/St.Peterin elpymiseen tarvittaisiin isompi ihme.
HEL-STO-linja on nyt ollut tauolla jo kymmenisen kuukautta, eikä liikenne teoriassakaan ole alkamassa ennen pääsiäisviikkoa (Viking), mikä sekin kuulostaa kovin ylioptimistiselta visiolta. Itse en usko linjan tokenevan muuksi kuin sesonkipalveluksi, koska se ei mikään kultakaivos ollut ennen koronakurjimustakaan. Ja silloin kysymys rahdista keskustan satamissa voidaan unohtaa, koska sellaista on kyydissä vain marginaalisesti, jos ylipäätään on.