Jäänmurtokausi 2005-2006

Aloittaja Väyrysen Antti, 27.10.2005, 17:48:30

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#75
Lainaus käyttäjältä: Mikko Pousi - 06.03.2006, 17:57:33
Fennican ja Voiman ollessa jossain idempänä..
Fennicalla onkin ollut tässä vuorokauden sisällä todella vilkasta puuhaa, eilen iltapäivällä olivat viemässä tankkeria Sköldvikin edustalta ulos ja sitten aina jonnekin Tammisaaren edustalle asti hakemaan sinne jämähtänyttä hollantilaista "kanavalaivaa", ja nyt todellakin AISLiven näyttää Fennican olleen lähellä Orrengrundia matkalla Haminan suuntaan. Merimaileja kertyy mukavasti... ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

MIHAIL

Sisu näytti olevan bunkraamassa.
Suurinpiirtein kaikki lähtevät ja saapuvat laivat jämähti tosiaan jäihin.

Kimmo Rantanen

#77
Rosella ja Meloodiakin ovat tarvinneet lauantaina apua jäänmurtajilta. (siis Sisulta)
KUVA
Niinpä, samat aikataulut kesät-talvet, myöhästymiset päivittäisiä...
http://www.tallink.fi/
-> ja sieltä jäätilannetiedote
http://www.vikingline.fi/aikataulut/liikennetiedote/

tporko

Nytpä on sitten Vidar Vikingin toimetkin taas tiedossa:

( 8.3. 11:35 )

Varustamoliikelaitos Finstaship on vuokrannut jo toisen ulkomaisen jäänmurtajan avustamaan laivaliikennettä. Pitkään jatkunut pakkaskausi on lisännyt jäätä niin paljon, että Suomessa tarvitaan tänä talvena yhdeksän jäänmurtajaa.

Norjasta vuokrattu Vidar Viking avustaa laivaliikennettä Selkämeren pohjoisosassa ja Merenkurkussa keskiviikosta lähtien. Norjalaismurtaja korvaa monitoimimurtaja Nordican, jonka on muissa tehtävissä Pohjanmerellä.

Finstaship kertoi pari viikkoa sitten historiallisesta sopimuksesta Ruotsin merenkulkulaitoksen kanssa.

Ruotsista vuokrattu Frej on kautta aikojen ensimmäinen jäänmurtaja, joka on rahdattu ulkomailta Suomeen. Frej korvaa Meksikonlahdella olevan monitoimimurtajan Botnican.

Kaksi vuotta liikelaitoksena toimineella Finstashipillä on sopimus Merenkulkulaitoksen kanssa talviliikenteen varmistamisesta 23 satamaan, tarvittaessa yhdeksän murtajan voimin, kertoo Finstaship tiedotteessaan. (STT)

Pekka Laakso

Ha, epäilykseni osuivat oikeaan, että on kannattavampaa pitää Nordica Norjassa tämän viimeisenkin kuukauden ajan. Toisaalta se on viime päivät ollut ilman töitä Stavangerissa, mutta kaipa niitä keikkoja saadaan helposti lisää... Kuitenkin pidän ratkaisua ottaa tilalle öljykentillä yleisesti hyvin työllistetty alus erittäin mielenkiintoisena. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Lappalainen

Fennica ilahduttaa Helsinkiä tänään Skattan suunnalla. Käynee bunkraamassa ja jatkaa töiden tekoa.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Ari-Jukka Perkiomaki

Luulin tosiaan, että Vidar Viking olisi menossa Gävlen suuntaan, mutta ilmeisesti Kaskinen kutsuu ja myös Merenkurkku. Sunnuntaina kun tulin Vaasasta Uumajaan oli Vaasaan etelän suunnasta tuleva ränni täysin jäätynyt. Siinä ei ilmeisesti ollut muutamiin päiviin liikennettä Vaasaan. Sitä ränniä ei enään ilman murtajan avustusta millään pienellä 1A-jääluokan aluksella edes avata. Vidar Vikingille tulee varmaan hommia pitää tämäkin ränni auki :thumb:

Ari-Jukka Perkiomaki

Atlehan se siellä Gävlen edustalla päivystää :)
Löytyy seuraavan linkin AIS-kuvasta juuri nyt:
http://www.gefleradio.com/ais/

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 08.03.2006, 16:04:26
Luulin tosiaan, että Vidar Viking olisi menossa Gävlen suuntaan, mutta ilmeisesti Kaskinen kutsuu ja myös Merenkurkku.  Vidar Vikingille tulee varmaan hommia pitää tämäkin ränni auki :thumb:
Nyt sitten Vidari näkyy aloittaneen työt. Siellä se oli ollut keskellä Merenkurkkua. :)

Mielenkiintoinen huomio AISLivestä myös, että venäläisten "jokimurtaja" Kapitan Plakhin on avustanut/hakenut laivoja jo monena päivänä aina kaukaa Viron rannikolta saakka. Alkuyöllä se oli ollut jopa Paldiskin edustaa lännempänä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Taavi

#84
LainaaMielenkiintoinen huomio AISLivestä myös, että venäläisten "jokimurtaja" Kapitan Plakhin on avustanut/hakenut laivoja jo monena päivänä aina kaukaa Viron rannikolta saakka. Alkuyöllä se oli ollut jopa Paldiskin edustaa lännempänä.

Oho, onkohan jääolot mennyt niin vaikeiksi että heikoimmat laivat eivät pääse kuin siihen asti ???

Timo Lehtinen

#85
Lainaa
Mielenkiintoinen huomio AISLivestä myös, että venäläisten "jokimurtaja" Kapitan Plakhin on avustanut/hakenut laivoja jo monena päivänä aina kaukaa Viron rannikolta saakka. Alkuyöllä se oli ollut jopa Paldiskin edustaa lännempänä.

Eihän tuo nyt kovin tavatonta ole. 2003 talvella pyöri pitkälle Hangon korkeudelle kun Pietariin menevät laivat jäivät sinne asti yksinkertaisesti kiinni. Mitään apua tuosta Plakhinista tuskin pahemmin on. Sen verran paremmin jäitä murtaa vaikka suomalainen irtolastilaiva.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Rantanen

Perämeren jäänmurtajat ovat täystyöllistettyjä

Pitkään jatkunut pakkaskausi työllistää Perämeren jäänmurtajia. Pohjanlahdella laivaliikennettä avustamaan on keskiviikosta alkaen vuokrattu jo toinen ulkomainen jäänmurtaja. Kemin edustalla jäätä murtavan Otson kapteeni Juha Varis kertoo, että muutama laiva on joutunut odottamaan apua jopa vuorokauden. Osaa Kemiin ja Tornioon tulevista laivoista joudutaan avustamaan Vaasan korkeudelta asti. Variksen mukaan Perämeren talvi on kovempi kuin monena viime vuonna, mutta jäätilannetta voi kuitenkin pitää normaalina.

YLE Lapin radio 8.3.2006


Eipä tuossa nyt varsinaisesti mitään uutta ollutkaan, mutta kopsattu mikä kopsattu.

Globab

#87
  Nyt on helsingin ja Tallinnan välisten matkustajalaivoijen pienet myöhästelyt jäiden takia muuttuneet päivittäisiksi, joten kunnon jäätalvihan tästä tuli. (Kai sitä voi jonkinlaisena mittarina asialle pitää. ;D)
http://www.fimr.fi/stc/itamerikanta/attachments/jaakartta.pdf Vielä ei olla ihan samassa tilanteessa kuin kevät talvella 2003, mutta tosiaan, pitkä pakkasjakso yhdistettynä heikkoihin tuuliin ovat mahdollistaneet jään paksuuden kasvamisen ja jääpeitteen leviämisen. Niinkuin oheisesta kartasta huomaa, jopa Ahvenanmeri joka yleensä ei talvisin jäädy ja jäätyy ainakin P-Itämerellä viimeisenä yleensä, on alkanut hiljalleen jäätyä ja Helsingin edustallakin on jo ahtojäitä hyvissä määrin. Onko Meloodia ja/tai Rosella jo käyttänyt Porkkalan väylää jäätilanteen takia?
http://www.hel2.fi/port/mapinfo/5days.htm Niin kuin tuosta huomataan, on myös Helsingin ja Tukholman välisten laivojen Helsinkiin saapuminen hieman myöhästellyt (ilmeisesti jäiden takia koska kovia tuuliakaan ei ole viime päívinä ollut), tosin myöhästelyt ovat olleet aika pieniä n. 15 minuuttia.

Mikko Pousi

#88
Ei ole rannikkoväylää otettu vielä käyttöön. Harmajalta menevät ulos ja esim. eilen Melodia käytti syväväylää, joten jäätilanne on vielä aika pitkälti päivästä ja tuulista kiinni.

Helsingilläkin on 14.3 lähtien jääluokka 1A-2000 pitkästä aikaa

http://www.fimr.fi/fi/palvelut/jaapalvelu/jaatilanne.html

-jäätiedotus

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pitko - 09.03.2006, 14:31:17 Onko Meloodia ja/tai Rosella jo käyttänyt Porkkalan väylää jäätilanteen takia?
Fennica on avannut ainakin Porkkalan väylän Hesarin mukaan viime yönä. Sen jälkeen Fenni suuntasi kohti Tiiskeriä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.