Kuluvan vuoden ehkä mielenkiintoisin kilpailutus on odotettavissa Saaristotiellä. Parainen-Nauvo- ja Korppoo-Norrskata/Houtskär-linjat kilpailutetaan vuoden 2006 aikana ja uudet liikennöintisopimukset astuvat voimaan 1.1.2008.
Erityisesti Norrskatan linja vaikuttaa nykyisellään aika oudolta. Sitä liikennöidään Replot 2:lla alle kahden auton keskipokalla/meno-paluu. On enemmän sääntö, kuin poikkeus, että aluksessa on vähemmän matkustajia, kuin henkilökuntaa...

Toivottavasti kisan yhteydessä käydään perusteellinen keskustelu siitä, millä motiivilla jokin linja voidaan luonnehtia tien jatkeeksi ja jokin vastaavanlainen yhteysaluslinjaksi. Galtbyn ja Houtskärin välinen matkahan on maantieteellisesti pidempi, kuin esim.Auroran matka Kustavista Kannikiin, joten mikäli Houtskärin reitin uudeksi operaattoriksi tulisikin Stasi, olisi oltava todella hyvät perustelut, miksi linjaa jatkossakin ajettaisiin "lossimentaliteetillä".
Norrskatan reitille sopivin alustyyppi olisikin esim.Kaitan ja Kivimon kaltainen paatti; riittävän jäissäkulkukykyinen, muttei liian iso, kun täyttä ei kuitenkaan koskaan ole. Jos linja olisi yhteysalus- eikä lossilinja, sen reittiä voisi myös miettiä kehitettäväksi Satavan reittialueen kanssa, eli osa Galtbystä lähtevistä vuoroista voisi ajaa myös Åvensoriin, Pensoreihin ja Maskinnamoon. Kun houtskäriläiset on totutettu siihen, ettei ainakaan päiväsaikaan enää ajeta Norrskatan kautta kulkevia vuoroja, linjat lienee viisainta kilpailuttaa erikseen. Ja silloin olisikin mielenkiintoinen tilanne, jos operaattori ei jatkossa olisikaan sama...
Vuosi sitten Tieliikelaitoksen herrat lausuivat seuraavaa:
Lauttavarustamon johtaja Erkki Wallenius toivoo, ettei hinta ole ainut määräävä tekijä. 60 prosenttia lauttavarustamon kustannuksista on henkilöstö- ja loput muita menoja.
- Kauheasti ei ole varaa tehostaa, Koivisto pohtii.
Iniön ja Velkuan lauttasopimukset ovat jo pitkiä sopimuksia. 10-15 vuoden sopimuskausi mahdollistaa sen, että yrittäjä pystyy investoimaan uuteen kalustoon.
Toistaiseksi on pärjättävä vanhoilla lautoilla, jotka alkavat olla loppuunkuluneita. Koivisto vakuuttaa, että lauttaliikenne hoidetaan kunnialla, vaikka esimerkiksi Houtskarin Mergus vetelee viimeisiään.
- Meillä on varaa tehdä riittävät korjaukset, Koivisto lupaa.