Kirjoittaja Aihe: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)  (Luettu 253303 kertaa)

Lasse Mäkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #375 : 02.03.2022, 22:57:07 »
Vähän näytti saaneen kiinni aikataulua matkan aikana, saapui MarineTrafficin mukaan Turkuun 07:59, mutta Turusta lähdettiin taas tunti myöhässä 09:46.
Ihmettelin tuota marinetrafficin aikaleimaa. Todellinen kaijaan tuloaika oli n. 8:14 ja ulos päästiin laivasta jalkaisin ehkä n. 8:25.
Joka tapauksessa ikävää noinkin pienellä pokalla heti myöhästyä mutta toisaalta taisi olla Gracen kanssa samansuuntaista kankeutta myös ensimmäisinä päivinä.

Näyttäisi yhä olevan n 45min jäljessä stokiksen päässä. Mariksessa tuntuu kestävän ihmeen pitkään myös ainakin eilen ja näyttäisi marinetrafficin mukaan tänäänkin menneen puolisen tuntia.

Lasse Mäkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #376 : 02.03.2022, 23:05:40 »
Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten se meni. ;)

Mitä siellä 24:ssä tehtiin, jos pelkästään odotettiin, eikö sitä olisi voinut tehdä merelläkin?

Niin olikos Amorellan tulevaisuudesta jo jotain tietoa?

Noin se juuri meni. Ilmeisesti koko poka purettiin V1:ssä Gloryn lähdön jälkeen. Tuossa ei taida oikein mahtua merellä odottelemaan Gloryn lähtöä, pitäisi jäädä jonnekin Naantalinväylän suulle..? Altaassa lienee turvallisempaa olla kunnolla kiinni.

Komeat sumutorven töräytykset tuli Amorellan kapteenilta "vahdinvaihdon" merkiksi ja toisinpäin, tunnelmallinen hetki.
Taisi Amorella tehdä ennätyksen ajallisesti Suomi-Ruotsi liikenteessä, samalla reitillä käytännössä koko omistushistorian ajan?

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #377 : 03.03.2022, 00:42:16 »
Näyttäisi yhä olevan n 45min jäljessä stokiksen päässä. Mariksessa tuntuu kestävän ihmeen pitkään myös ainakin eilen ja näyttäisi marinetrafficin mukaan tänäänkin menneen puolisen tuntia.

Jos MarineTrafficia uskomme, Tukholmaan saavuttiin 10 min ennen aikataulunmukaista aikaa, silti lähtö myöhästyi tuon 45 min.

Lasse Mäkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #378 : 03.03.2022, 07:23:01 »
Jos MarineTrafficia uskomme, Tukholmaan saavuttiin 10 min ennen aikataulunmukaista aikaa, silti lähtö myöhästyi tuon 45 min.
Nyt näkyy tulevan Turkuun ajoissa ja Långnäsissäkin menny vain 20min marinetrafficin mukaan.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #379 : 03.03.2022, 13:39:07 »
Oma käsitykseni on, että "ankanpyrstöt" pienentävät aallonmuodostusvastusta kasvattamalla vesiviivapituutta. Uppoumaa ja kantavuutta ne eivät lisää. Vaikutus vakavuuteen riippuu lähtötilanteesta - jos perän vesiviivat ovat jo valmiiksi "laatikkomaiset", vaikutus voi olla varsin vähäinen.
Ankanpyrstö Amorellaan on lisättykin, en vaan löydä tarkkaa aikaa että koska.

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #380 : 04.03.2022, 22:24:05 »
Gloryn satamahommat ei vaan oikein luista; näyttää aika säännöllisesti menevän jotenkin niin, että Turkuun tai Tukholmaan tullaan vartti edellä aikataulusta ja lähdetään kolme varttia myöhässä, sitten ajetaan Ahvenanmerellä pannut punaisena ja ollaan taas määräsatamassa sen vartin edellä aikataulusta.

Kai Heino

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 200
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #381 : 05.03.2022, 05:33:40 »
Kävikö näin vai tulkitsinko Marinetrafficin nopeuskäyrää väärin? Jäikö kerran Turun piknik-väki Maarianhaminassa laivalle, kun Grace oli lähtenyt?

Tomi Suominen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 5
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #382 : 05.03.2022, 19:43:16 »
Mitäköhän Gloryn peräpäässä kansilla 6-8 oikein on? Kansikartan mukaan ei mitään, mutta kai siellä nyt jotain pitäisi olla? Varsinkin kun tilaa ei enää tarvita LNG-tankeille, kuten Gracessa. Ulkoapäin olisi voinut kuvitella, että siellä olisi hyttejä.

https://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/viking-glory-newbuilding-nb-488a/viking-glory-ground-plan.pdf


Petri Lahti

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 248
    • Aboais
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #383 : 05.03.2022, 19:54:50 »
Mitäköhän Gloryn peräpäässä kansilla 6-8 oikein on? Kansikartan mukaan ei mitään, mutta kai siellä nyt jotain pitäisi olla? Varsinkin kun tilaa ei enää tarvita LNG-tankeille, kuten Gracessa. Ulkoapäin olisi voinut kuvitella, että siellä olisi hyttejä.

https://www.vikingline.fi/globalassets/documents/ships_and_on_board/viking-glory-newbuilding-nb-488a/viking-glory-ground-plan.pdf

Siellä on henkilökuntahyttejä. Lisäksi peräosassa on myös kapea kuilu, jota kautta auringonvalo pääsee hyttialueen keskellä oleviin hytteihin. Kuilu ei näy pohjakuvissa.

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #384 : 05.03.2022, 20:46:06 »
Kävikö näin vai tulkitsinko Marinetrafficin nopeuskäyrää väärin? Jäikö kerran Turun piknik-väki Maarianhaminassa laivalle, kun Grace oli lähtenyt?

Jos tällainen oli, se oli kai Gloryn toinen lähtö Turusta, siis 2.3., kun ensimmäisenä liikennöintipäivänä oli jääty kunnolla hitaaseen. Edellisellä sivulla on AP:n kommentti tästä.

Tomi Suominen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 5
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #385 : 06.03.2022, 11:35:30 »
Siellä on henkilökuntahyttejä. Lisäksi peräosassa on myös kapea kuilu, jota kautta auringonvalo pääsee hyttialueen keskellä oleviin hytteihin. Kuilu ei näy pohjakuvissa.

Oletan, että mainittu valokuilu näkyy seuraavalla videolla aidattuna alueena perän alemmalla aurinkokannella lähellä ylempää aurinkokantta?
https://youtu.be/5_6IPBqBca8

Onko muuten alempi aurinkokansi yleisön käytössä?

Petri Lahti

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 248
    • Aboais
Vs: Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)
« Vastaus #386 : 06.03.2022, 11:43:21 »
Oletan, että mainittu valokuilu näkyy seuraavalla videolla aidattuna alueena perän alemmalla aurinkokannella lähellä ylempää aurinkokantta?
https://youtu.be/5_6IPBqBca8

Onko muuten alempi aurinkokansi yleisön käytössä?

Kuilun ympärillä oleva aitaus näkyy hyvin tuolla videolla.

Ti 1.3. Turusta lähdettäessä toinen kannelle vievistä portaista oli suljettu, mutta toinen auki. Muutama matkustaja näkyi olevan alemmallakin kannella. Mä en siellä käynyt, koska oletin, että sen oli tarkoitus olla matkustajilta suljettu. Kannella kävelystä tulee varmaan häirlöääniä henkilökuntahytteihin.

« Viimeksi muokattu: 06.03.2022, 12:03:52 kirjoittanut Petri Lahti »