Viking Linen alusten telakoinnit

Aloittaja Petri Lindqvist, 24.02.2002, 14:55:57

« edellinen - seuraava »

Lassi Liikanen

Rosella on telakalla 06.01 (lopettaa 22:00 vuoroon Maarianhaminaan) - 28.01 (aloittaa 08:00 vuorolla Maarianhaminasta) välisen ajan. Lankulla jo huhuttiin niitä "upgreidauksia", olisko jo näin nopeesti suunnitelmat valmiina? Kieltämättä kolmisen viikkoa on aika reipas aika toteuttaa jo vaikka mitä..  ;)

Toinen, johonka huomio kiinnittyi, oli Turun linjan huoltopäivät. Amorellan huoltopäivät on 19.4 - 22.4 ja 21.9 - 24.9. 3+3 päivää siis keväällä ja syksyllä. Mutta sitten Isabellan "huolto"päivät, keväällä 12.4 - 23.4 (eli 11 päivää!) ja syksyllä normaalimmat 20.9 - 23.9. Mistä johtuu Isabellan 11 päivän huolto keväällä?  :o Amorella kun viettelee lomapäiviä vaan kolmisen vuorokautta.. ollaankohan Isabellaa ajattamassa Luonnonmaalle? Vai onko vaan poikkeuksellisen laajat huollot kaijassa.. en tiedä.

Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Sami Koskinen

Muistaakseni parina viime vuonnakin ÅF lepäsi lähes koko tammikuun. Pitää toki paikkaansa, että tuossa ajassa voisi kyllä toteuttaa kunnossapito-operaatioita, mutta ne eivät välttämättä ole seisauksen varsinainen syy.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Mikko-Oskari Koski

#287
Rosellan kohdalla kyse saattaa olla merenkulkutekniikan tavallista perusteellisemmasta huollosta, mihin tuo aika riittää mainiosti. Voi tietysti olla niinkin, että tekevät samalla jonkin hyttiosastopoiston tms.
Toisaalta on täysin mahdollista, että aluksen suljetuilla hyttiosastoilla on jo alettu tehdäkin jotain säätöjä. Ainakin kuutosen hytit ovat vanhanaikaista perusmateriaalia, eli seinien kaataminen ei liene ylivoimaine urakka. Nelosella vaadittaisiinkin vähän enemmän miestyövoimaa.
Se, mitä alus eniten kaipaisi, eli nykyistä isompi kafeteria, vaatisi kaupan siirtämistä, mikä saattaisi onnistua siirtämällä se exitien ja tanssiraflan väliin ja raivaamalla 6:n ahterista hiukan tilaa sille, mikä uuden kaupan alle jäisi. Tällainen remontti ehtisi hyvinkin valmistua ilmoitettujen aikojen puitteissa. Kovin perusteellista remonttia Rosellaan tuskin ruvetaan tekemään, sillä se laiva on tähänkin asti vääntynyt joka tehtäväänsä jopa yllättävän pienillä säädöillä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Ahonen

Lieköhän Rosella muuten pisimpään samalla omistajalla ollut matkustaja-autolautta Itämeren matkustajaliikenteessä, vai onkos joku ollut pidempäänkin?
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Jaakko Keränen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 09.12.2009, 19:27:11


. Mutta sitten Isabellan "huolto"päivät, keväällä 12.4 - 23.4 (eli 11 päivää!) ja syksyllä normaalimmat 20.9 - 23.9. Mistä johtuu Isabellan 11 päivän huolto keväällä?  :o Amorella kun viettelee lomapäiviä vaan kolmisen vuorokautta.. ollaankohan Isabellaa ajattamassa Luonnonmaalle? Vai onko vaan poikkeuksellisen laajat huollot kaijassa.. en tiedä.



telakka ei ole vielä tiedossa, mutta uudistuksia luvassa mm. buffet ravintola.

Petri Vakari

Rosella menee Tallinnaan telakalle

Esa-Pekka Helanne

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 09.12.2009, 22:40:31
Lieköhän Rosella muuten pisimpään samalla omistajalla ollut matkustaja-autolautta Itämeren matkustajaliikenteessä, vai onkos joku ollut pidempäänkin?

Kyllähän Fenniakin oli Silja liikenteessä 1966-1982 ja 1993-2000, mutta ei silläkään yhtä paljon vuosia tullut. Kyllä Rosella taitaa olla pisimpään pohjois-itämeren lauttaliikenteessä samalla omistajalla ollut alus.
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Lassi Liikanen

Landskronasta uhkaa (uhkaa nimenomaan, koska vie työt suomalaisilta telakoilta) tulla Vikingin kanta-asiakastelakoitsija. Isabella on mennyt nähtävästi remppaan sinne asti, saapunut tänään päivällä.

http://fartygsbilder.dennisfotosida.se/#11.0
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=15885
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 13.04.2010, 20:38:13
Landskronasta uhkaa (uhkaa nimenomaan, koska vie työt suomalaisilta telakoilta) tulla Vikingin kanta-asiakastelakoitsija. Isabella on mennyt nähtävästi remppaan sinne asti, saapunut tänään päivällä.

http://fartygsbilder.dennisfotosida.se/#11.0
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=15885

Tulee takaisin Turkuun 23. päivän aamuna Turun sataman laivalistan mukaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 13.04.2010, 20:38:13
Landskronasta uhkaa (uhkaa nimenomaan, koska vie työt suomalaisilta telakoilta) tulla Vikingin kanta-asiakastelakoitsija. Isabella on mennyt nähtävästi remppaan sinne asti, saapunut tänään päivällä.

http://fartygsbilder.dennisfotosida.se/#11.0
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=15885


Eipä Suomessa muita varsinaisia isompia korjaustelakoita Naantalin Luonnonmaan lisäksi olekaan, joka sekin tosin virolaisomistuksessa (millä sinällään ei ole merkitystä). OK, Hietalahdessa ja Raumallakin on tehty uudisrakennusten välissä suurempia korjaustelakointeja, mutta Luonnonmaa lienee ainoa isompi "virallinen korjaustelakka" Suomessa.

Ruotsi saa vielä "vetoapua" heikosta kruunusta. Kaipa hyvällä tahdolla Vuosaaressa olisi saatu pidettyä korjaustoimintaa (ainakin homman "pyörittäjillä" oli halu jatkaa). Se vaan ei silloin nousukauden aikana sopinut Helsingin sataman suunnitelmiin. Nykyisillä liikennemäärillä korjaustelakkatoiminta kai olisi mahdollista Vuosaaressakin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.04.2010, 22:32:48
Eipä Suomessa muita varsinaisia isompia korjaustelakoita Naantalin Luonnonmaan lisäksi olekaan, joka sekin tosin virolaisomistuksessa (millä sinällään ei ole merkitystä). OK, Hietalahdessa ja Raumallakin on tehty uudisrakennusten välissä suurempia korjaustelakointeja, mutta Luonnonmaa lienee ainoa isompi "virallinen korjaustelakka" Suomessa.

Ruotsi saa vielä "vetoapua" heikosta kruunusta. Kaipa hyvällä tahdolla Vuosaaressa olisi saatu pidettyä korjaustoimintaa (ainakin homman "pyörittäjillä" oli halu jatkaa). Se vaan ei silloin nousukauden aikana sopinut Helsingin sataman suunnitelmiin. Nykyisillä liikennemäärillä korjaustelakkatoiminta kai olisi mahdollista Vuosaaressakin.



Hietalahdessa ei sähkösopimusta ole vielä irtisanottu. Siellä käy laivoja vuositelakoinnissa ja muutostöissä, tosin aika harvakseltaan, mutta kuitenkin. Niistä ei vaan hirveästi ole julkisuudessa, täällä muutamista on mainittukin. Etuna siellä on, että laiva saadaan sisätiloihin, jolloin sääriskit ovat poissa.

13.04. EUR/SEK=9,7268, joten on palannut lähes vakiotasolleen 11SEK:n kurssista eli ei enää niin alhaalla kuin viime vuonna


Kalevi Lehto

Ovat näköjään jo saaneet kutakuinkin korjattua  tuon Amorellan talvisen peräkolhunkin ja ilmeisesti ihan laiturissa ilman telakkakäyntiä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.04.2010, 20:33:59
Ovat näköjään jo saaneet kutakuinkin korjattua  tuon Amorellan talvisen peräkolhunkin ja ilmeisesti ihan laiturissa ilman telakkakäyntiä.
Jep, fiksasivat lommot seisontapäivien aikana laiturissa. Vaurioitunut osa leikattiin irti ja uusi nostettiin tilalle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.12.2009, 21:16:27
Rosellan kohdalla kyse saattaa olla merenkulkutekniikan tavallista perusteellisemmasta huollosta, mihin tuo aika riittää mainiosti. Voi tietysti olla niinkin, että tekevät samalla jonkin hyttiosastopoiston tms.
Toisaalta on täysin mahdollista, että aluksen suljetuilla hyttiosastoilla on jo alettu tehdäkin jotain säätöjä. Ainakin kuutosen hytit ovat vanhanaikaista perusmateriaalia, eli seinien kaataminen ei liene ylivoimaine urakka. Nelosella vaadittaisiinkin vähän enemmän miestyövoimaa.

Alushan on 1980 rakennettu joten 30-vuotistelakointi kyseessa. Kymmenen vuoden valein joutuu tekeen vahan isomman luokitustelakoinnin joten siihen uppoaa muutama viikko riippuen aluksen koosta ja tehtavien toimenpiteiden laajuudesta.

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 13.04.2010, 23:22:06
Hietalahdessa ei sähkösopimusta ole vielä irtisanottu. Siellä käy laivoja vuositelakoinnissa ja muutostöissä, tosin aika harvakseltaan, mutta kuitenkin. Niistä ei vaan hirveästi ole julkisuudessa, täällä muutamista on mainittukin. Etuna siellä on, että laiva saadaan sisätiloihin, jolloin sääriskit ovat poissa.

13.04. EUR/SEK=9,7268, joten on palannut lähes vakiotasolleen 11SEK:n kurssista eli ei enää niin alhaalla kuin viime vuonna




http://www.shipgaz.com/news/top20/top10_news.php


Tuossa yksi esimerkki Hietalahden kävijästä josta ei ole paljon hiiskuttu: Hammerodden muutostyö