Viking Linen alusten telakoinnit

Aloittaja Petri Lindqvist, 24.02.2002, 14:55:57

« edellinen - seuraava »

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Daniel Kosk - 03.06.2013, 23:16:46
Kuten?

No, jos aloitan siitä että ovi ei mennyt kunnolla kiinni ja sen takia käytävästä kuului aika paljon melua,
rullaverho, tai mikä tuo nyt onkaan, ei toiminut, oli nippusiteillä laitettu kiinni ylös niin että ei kukaan käytä, eikä ne muutkaan verhot ikkunassa oikein toiminut kunnolla, eli jäi pieni rako, tosin ei haitannut niin paljoa kun oli aika pimeä ulkona.
WC:ssä olikohan pesualtaan hana hieman huonosti kiinni altaassa, eli piti käyttää varovasti...
Oli vielä joku muu pikku juttu, en juuri nyt muista

Eli periaatteessa pikku vikoja, mutta kun siihen lisätään että vähän huonosti siivottu, niin ei oikein jäänyt huippu hyvä fiilis hytistä.

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 03.06.2013, 21:46:15
Vieläko jumissa telakalla, vai jotain suurempaa vikaa laivassa...? Toivottavasti ovat hyödyntäneet ajan telakalla ja siistineet hieman enemmän yleisiätiloja ja hyttejäkin, ainakin LXA hytti missä viime syksynä matkustin oli aika täynnä ärsyttäviä "pikkuvikoja"

Kieltämättä tällä telakointiajalla varmasti olisi ollut hyvää aikaa kunnostaa myös laivan sisätiloja. Mitään maltaita rahallisia summia tämä sisätilojen kunnostus ei välttämättä ole, sillä kunnollisella ja perusteellisella sisätilojen siivoamisella telakka-aikana saisi varmasti ihmeitä aikaan.

Voisi ainakin kuvitella, että kuluneimpia mattoja olisi vaihdettu, ikkunoita pesty ym., jollei sen suurempiin ole sisätilojen osalta ryhdytty.

Täytynee varmaankin lähitulevaisuudessa käydä mielenkiinnolla risteilemässä Gabella, niin selvinee, onko sisätiloille sitten mitään tehty.

Pete Lehto

#407
En tiedä mitä on Gabriellalle tehty/tehdään, mutta tänään (5.6 klo 13:30) oli vielä pressutettuna osittain.
Kuva:  http://aijaa.com/rVh32r

Sen verran tuli itse käytettyä tätä Viking Linen telakointisähellystä hyväksi, että sunnuntaina 2.6 kävin ensimmäistä kertaa niin Cinderellalla kuin uudella Gracellakin.

Sami Kinnunen

#408
Viking Linen FB-sivuilta:
LainaaGabriellan telakointi on valmis, se ei vain pääse lähtemään telakalta meistä riippumattomista syistä. Edessä on nimittäin tankkilaiva, jonka työt ovat viivästyneet. Uskomme vahvasti 8.6.

http://www.facebook.com/vikinglinesuomi/posts/10151639075738209?comment_id=26802244&offset=0&total_comments=41

Kyseessä Kapitan Gotsky (IMO 9372559), ei edessä mutta vieressä  ;)

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 05.06.2013, 18:14:37
En tiedä mitä on Gabriellalle tehty/tehdään, mutta tänään (5.6 klo 13:30) oli vielä pressutettuna osittain.
Kuva:  http://aijaa.com/rVh32r

Sen verran tuli itse käytettyä tätä Viking Linen telakointisähellystä hyväksi, että sunnuntaina 2.6 kävin ensimmäistä kertaa niin Cinderellalla kuin uudella Gracellakin.

Ainakin tämän peruusteella voisi kuvitella, että jonkin tyyppisiä maalaustöitä on tehty. Ainakin korsteenin maali näyttää tuoreelta, vasta maalatulta.

Mikäli maalaustöitä tehty, niin onkohan Gabe saamassa Gracen tyyppiset "raidat" kylkeensä?, selvinee piakkoin...

Arto Papunen

Kuinkas muuten Amorellan henkilöautokannen käyttö Helsingissä? Olikos tuossa sisäisiä ramppeja ollenkaan vai pystyisikö käyttämään XPRS:lle tehtyä vastaavaa vai kuinka?

Ari Elenius

Juuri äsken koettiin aika harvinainen tilanne: Gabriella ja Cinderella kohtasivat toisensa Airistolla. Toivottavasti kuvaajat olivat paikalla, esim. Saaronniemessä.

Juhani Mehto

#412
Gabriella siirtyi Airiston rediltä Turun satamaan. Päivän Turun Sanomissa on muuten pari hienoa kuvaa Gabriellasta ja Kapten Gotskysta vieretysten Luonnonmaan telakalla. Netistäkin löytyy yksi kuva uutisen kuvituksena. Jutun otsikko on tosin väärä, sillä altaassa ei ole kuutta alusta ollut nyt yhtä aikaa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Sami Kinnunen - 05.06.2013, 23:02:48 Kyseessä Kapitan Gotsky (IMO 9372559), ei edessä mutta vieressä  ;)

Jos joku haluaa tietää enemmän, niin kyseessä on tämän kanssa identtinen alus:

http://www.youtube.com/watch?v=DRoudelAYYE

Maailmanluokan suomalaista jäänmurto-osaamista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Lahti

TSTV on käynyt Turun Korjaustelakalla. Videota Kapitan Gotskystä, myös Gabriella näkyy tämän vierellä.

http://www.ts.fi/tstv?id=25608221&type=recordvideo

Eerik Vilenius

Nyt näyttävät olevan sekä Amorella että Gabriella Tukholmassa. Gabriella on Cinderellan paikalla.

Daniel Kosk

Stadsgårdenin web-cameran

http://www.webbkameror.se/webbkameror/stockholmsinlopp/stockholmsinlopp_1_1280.php

kuvan perusteella Gabriella ei ole saanut "aaltomaalausta" kylkeensä
2013: Viking Grace, Baltic Princess, Mariella, Gabriella, Silja Serenade, Silja Symphony

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 05.06.2013, 18:14:37 Sen verran tuli itse käytettyä tätä Viking Linen telakointisähellystä hyväksi, että sunnuntaina 2.6 kävin ensimmäistä kertaa niin Cinderellalla kuin uudella Gracellakin.

Mitäs pidit?

Pete Lehto

Onko se Isabella? Ei, onko se Amorella? Ei, se on Gabriella.. Turussa (torstaina).. Ikkunoiden, kaiteiden yms. ulkopintojen pesua parillakin painepesurilla: http://aijaa.com/ZeNDOr

Lainaus käyttäjältä: Daniel Kosk - 07.06.2013, 14:48:32
kuvan perusteella Gabriella ei ole saanut "aaltomaalausta" kylkeensä

Eipä sellaisia näkynyt, ilmeisesti haluttu vain yhteenkuuluvuutta Turun laivojen kesken.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 14.07.2013, 17:59:10
Nyt näyttäisi siltä, että Cinderella-risteilyt Helsingistä Tallinnaan tai sen lähistölle kestävätkin tämän kokeilun muodossa vain 3½ viikkoa (14.12.-8.1.). Ei siis enää telakoinnin jälkeistä viikkoa tammikuun lopussa kuten aiemmin kerrottiin.  :-\
Englannin- ja ruotsinkielisillä Viking Linen sivuilla näkyy nimittäin taas Tukholmasta käsin Maarianhamina-risteilyt 25.1. lähtien.
Toivottavasti siellä kuitenkin olis vain jotain sekaannusta ja Suomen visiitti mieluummin vaikka pitenisi.
Lainaus käyttäjältä: Teemu Peju - 15.07.2013, 20:06:22
Ja tuolla taas on löpinää cinderellan joulunajan tukholma-maarianhamina-risteilyjen poikkeusaikatauluista 18.11-22.12  ???
http://www.vikingline.fi/fi/suomi/liikennehairioita/suunnitellut-liikennekatkot/

Cindyn telakoinnin detaljit saattavat olla yhä harkinnassa. Tammikuu on huono bisnesaika varsinkin risteilyjen kannalta, joten suurta vahinkoa ei kärsitä, vaikka alus joutuisi olemaan poissa liikenteestä pidempäänkin. Rikkidirektiivin toteuttaminenkin pitäisi jostain aloittaa ja saattaisi olla järkevää asentaa pesuri nyt, koska seuraava sääntömääräinen telakointi iskee vasta vuonna 2016.
Kuten toisaalla (eli täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.75 ) on pohdittukin, Cinderellan rakenteellinen uudistaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Jotta alus kävisi edes johonkin tuottavaan liikenteeseen, se pitäisi säätää jonkinlaiseksi, sen vakavuutta pitäisi parantaa etc. Tällainen vie aikaa (ja rahaa, mutta se on tässä tapauksessa sivuseikka).
Voi olla, ettei Viking ole itsekään vielä lopullisesti päättänyt, mitä kaikkea Cindyssä ensi talvena uusitaan. Jos pakollisten merenkulkuasioihin liittyvien säätöjen lisäksi korjataan vain kulahtaneet paneelit ja vaihdetaan mattoja, kymmenen päivän liikennekatko riittää mainiosti. Jos asennetaan rikkipesuri, uudet sponsonit (ja puretaan vanhat), muutetaan tilaratkaisuja toimivammiksi ja kenties jopa suditaan kyljetkin taas punaisiksi, saadaan kokonaisremppaan hyvinkin kulumaan toista kuukautta.

Tästä hetkestä luettuna vuoden sisään pitäisi mahtua myös XPRS:n telakointi, mutta siitä tiedotettaneen sitten, kun tämä kaikin tavoin isompi tai ainakin ongelmallisempi säätö on poissa päiväjärjestyksestä. Lisäksi Kreisiin saattaisi kuulua jokin takuuhuolto.
Molemmat mainitut telakoinnit saattavat sisältää myös tavallisuudesta poikkeavia maalihommia, mikäli alusten lippumaat vaihtuvat.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950