Legendin kohtalo...

Aloittaja Kervisen Lauri, 13.02.2002, 19:50:09

« edellinen - seuraava »

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 13.02.2002, 16:53:31
Legend oli rungoltaan melko heikkokuntoinen jo Archipelago Cruise Linesin konkurssin aikoihin. Muuan tuttava kävi sitä silloin katsomassa, mutta ei jättänyt ostotarjousta. Svenskit olivatkin maksaneet isomman summan, mutta saivat pitää ex-Oriveden vain muutamia vuosia. Muistaakseni alus upposi samana vuonna kuin vanha työparinsa Wäiski I Hagiksessa.

Onkohan tämä Legend jo romutettu, vai onko se vielä upoksissa/olemassa? ???

Wirrankosken Rami

Legendihän makaa edelleen puoliupoksissa. Suur-Saimaa toimii vain kesäisin, ja silloinkin avoinna lähinnä maalla olevan terassinsa osalta. Sisälle laivaan ei pääse.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 14.01.2006, 12:34:45
3) Mitä tapahtui Ruotsissa uponneelle entiselle Legend/Orivesi I -laivalle? Romutettiinko se?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Legendin tilassa ei tiettävästi ole tapahtunut muutosta...

Mikko-Oskari Koski

Tässä tuoreimmat tiedot. Kuvat jo muutaman vuoden vanhoja, mutta ilmeisestikään ei muutoksia ole tapahtunut.
http://www.skargardsbatar.se/punkaharju_1906/
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lauri Pakkanen

Aika synkän näköistä. Tuota ei taitane enää kannattaa pelastaa, ei kai siinä ole juuri mitään "alkuperäistä" enää jäljellä.

Sinänsä on synkkää, että Suomessa makuutetaan ihan liikkumiskuntoisia (höyry)laivoja ravintolalaivoina, kun muitakin olisi tarjoilla. Muilla tässä tarkoitan mitä tahansa vaikka Jyväskylästä lähtien..
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Timo Selkälä

Hiukan tuoreempi kuva ja artikkeli. Paperiversiossa ilmeisesti ollut lisää.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29941&iPage=1

Här vilar en legend
I sju års tid var hon allt det nöjes-Åland är i dag. Hon var Arken, Indigo, Kino och Dinos i ett. Och antagligen lite till. I dag återstår bara ett sönderrostat vrak.


SJÖFART Efter 105 år i sjöfararnas tjänst orkade hon inte längre. Den gamla nöjesbåten Legend transporterade tusentals ålänningar och turister längs fasta Ålands kust under sju händelserika år.

I dag ligger hon sönderrostad och med bottenkänning i en vik utanför Norrköping.

Ålandstidningen har spårat hennes öde från försäljningen när det åländska rederiet gick i konkurs fram till i dag.

Läser hela reportaget i Ålandstidningen lördag.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Erkki Tirkkonen

Toivon mukaan pian tulee Legentin vuoro. Lähivuosina on pinnalle pelastettu S/S Leppävirta, S/S Suvisaimaa.  S/S Lokki ja S/S Suursaimaa ovat tukevasti telakalla, rälläkät sekä höylät työssä ahkerassa.
S/S Panun kunnostustyöt myös alullaan. Toivon että Legent palaisi taakaisin kotivesilleen Saimaalle. Ei rantaravintolaksi vaan kulkemalla joko risteily tai tilausliikenteessä, samalla  elävöittämään kulullaan suvista järvimaisemaa. Museovirastolla pitäisi taas ryhdistäytyä asian puolesta. Siinä oiva koulutuskohde tulevien aikojen laivankunnostajille. Heitä myös tulevaisuudessa tarvitaan. Edellinen laivankunnostus sukupolvi alkaa pian siirtyä kiikkutuoliin tai "laevan passoojaksi" rantalaitureille. Nyt kulussa olevat laivat tarvitsevat myös katsastushuoltoja, ilman osaavia ammattimiehiä jää lakimääräiset kunnostustyöt tekemättä ja leimat katsastuspöytäkirjaan saamatta. Ilman leimaa ei höyrylaivoilla voi ajaa edes yksitysliikennettä. Huomattava on että höyrykattilan ja koneen katsastaminen on tarkempi juttu kun diesel-koneen vastaava toimenpide. Ottaako Suomen Höyrypursiseura pallon vastaan, heillä eniten näkemystä asian suhteen.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Matti Tersa - 26.03.2017, 11:21:58
www.nt.se/nyheter/norrkoping/omradet-har-blivit-en-batkyrkogard-om4559884.aspx
Se hyvä puoli tuossa artikkelissa on, että siinä ei syytetä suomalaisia ex-Oriveden heitteillejätöstä, vaan mainitaan Bråvikens Skärgårdsturer aluksen viimeiseksi omistajaksi. Rungon heikkokuntoisuus oli käsittääkseni tiedossa jo aluksen ollessa Ahvenanmaalla -80-90-lukujen vaihteessa, vaikka luultavasti sen oletettiin tuolloin vielä olevan korjattavissa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Pitkänen

Ruotsin Norrköpingissä rantaan uponnut aavelaiva on saanut levätä rauhassa yli 20 vuotta. M/S Legend upposi telakan edustalle loppuvuodesta 1996.

Nyt ruotsalaiskaupunki haluaa eroon Legendistä, sillä se on mahdollinen ympäristöriski. Norrköpingin ympäristötoimi aktivoitui maaliskuussa selvittämään, kenelle Legendin poisvieminen oikein kuuluu. Vastausta ei vielä ole.


Etelä-Saimaa

http://www.esaimaa.fi/Online/2017/04/04/Ruotsissa%20yritet%C3%A4%C3%A4n%20selvitt%C3%A4%C3%A4%2C%20kuka%20on%20vastuussa%20Lappeenrannassakin%20risteilleest%C3%A4%20romulaivasta/2017122100454/4

Mikko-Oskari Koski

Pulpahtipa Legendkin taas pintaan aihetta sivuten googlettaessani... Tämä mainos lienee kesältä 1988:
https://lh6.googleusercontent.com/-KcxnM6yWxbI/U6CGCi7jvqI/AAAAAAAA1HU/RTHMy1hdwN8/s790/Photo%25252020140617211557.jpg

Sinänsä oli aika omituista hankkia Ahvenanmaan saaristoon, parhaimmillaan aika huomattaviinkin keleihin ajamaan entinen Saimaan höyry. Ei niin, etteikö Saimaallakin myrskyjä olisi, mutta lähtökohtaisesti merilaivat on rakennettu järvikulkijoita jämerämmin. Legend/Orivesi (ja mitä muita nimiä sillä aiemmin olikaan?) ei kuitenkaan ollut käsittääkseni alun perinkään Pietarin linjalle tarkoitettu, kuten eräät muut Saimaan alueen matkustajalaivat.
Legendin aikataulu käsitti ainakin kesällä -88 päiväreissun Maarianhaminan Itäsatamasta Lemströmin kanavan kautta Kastelholmiin ja iltaristeilyn joko Bomarsundiin tai Färjsundiin, josta jatkettiin edelleen Saltvikenille, joko Ödkarbyn tai Kvarnbon suuntiin. Sitä en muista, kävikö alus Färjsundissa myös päiväreissuillaan. Tall Ships Racen aikaan alus pyöri länsisataman puolella ja Parade of sailia seuraamaan se vei jonkun seurueen peräti Ahvenanmerelle. Ja Fransiskus-juhlien aikaan heinäkuun alussa laiva teki tilausristeilyn Kökariin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#11
Legendin tarina taitaa olla tullut päätökseensä - ainakin se on kiskottu rantaan ja osin maalle.

Sveriges Radio

EDIT: Tiettävästi aluksen romutus alkoi jo seuraavana päivänä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.