Rymättylän Säilyke Oy:n ensimmäinen sillilaiva Saukko

Aloittaja Heikki Saraste, 14.01.2006, 12:34:45

« edellinen - seuraava »

Heikki Saraste

1) Tietääkö joku, mikä oli Rymättylän Säilyke Oy:n ensimmäisen sillilaivan Saukon tai Saukko I:n alkuperäinen nimi. Se kävisi ehkä ilmi vanhoista Merenkulkuhallituksen "Suomen kauppalaivasto" -julkaisuista, mutta valitettavasti kyseiset kirjat ovat minulta kadonneet.

Eräs insinööri kysyi tätä asiaa minulta, ja lupasin ottaa asiasta selvää. Se ei kuitenkaan ole olllut niin helppoa kuin olin luullut, koska noita edellä mainittuja kirjoja ei löytynyt. Eikä tuosta Saukosta tunnu löytyvän tietoa muualtakaan.

Tuo kyseinen Saukko dieselöitiin Helsingissä 1950-luvulla, ja isoisäni osti sen entisen höyrykoneen. Kone oli ollut laivassa vielä paikalllaan, ja sitä oli koekäytetty ennen kaupan tekemistä. Kone on merkinnöistä päätellen saksalainen, ja niin ilmeisesti on ollut tuo laivakin. En tiedä mitä tälle ja muille Saukoille tapahtui, kun sillinpyynti loppui. Kai ne on romutettu.


Topic jaettu osiin

Wirrankosken Rami

#1
Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 14.01.2006, 12:34:45
1) Tietääkö joku, mikä oli Rymättylän Säilyke Oy:n ensimmäisen sillilaivan Saukon tai Saukko I:n alkuperäinen nimi. Se kävisi ehkä ilmi vanhoista Merenkulkuhallituksen "Suomen kauppalaivasto" -julkaisuista, mutta valitettavasti kyseiset kirjat ovat minulta kadonneet.

Saukko valmistui v. 1924 Wesermündessa (Schiffsbau Ges. "Unterweser" mbH) italialaisille nimellä TONNO. Vuodesta 1940 alkaen sen nimi oli PETSAMO (!!!). Saksalaiset ottivat sen 1944 Veneziassa ja upottivat laivan 1945 Genovassa. Nostettiin ja korjattiin sittemmin. Vuodesta 1948 tunnettiin nimellä MERLUZZO. Rymättylän SIlli Oy osti italialaistroolarin v. 1950 ja nimesi sen Saukoksi. Aluksen J.Frericks & Co A.G. (Einswarden) -firman rakentama trippelihöyrykone todellakin korvattiin 320 heppaisella dieselillä.
Saukko upposi 29.11.1954 Itämerellä lähellä Bengtskäriä kun se oli kuljettamassa rikkikiisulastia Pohjankurusta Saksaan. Yksi miehistön jäsen hukkui, muut pelastuivat lähistöllä olleeseen höyrylaiva Bore II:een...
Tässä aluksen stoori lyhkäisyydessään.

Mitä muuten tuolle Saukko-laivan vanhalle höyrykoneelle sittemmin tapahtui?

EDIT: muuten, jos on kiinnostunut kalastusaluksista niin kannattaa hankkia Helge Heikkisen kirja "Hopeaparvien perässä Islannin vesillä". Se kertoo koko meidän valtamerikalastuslaivastomme historian.
Vähemmän tunnettua on sen sijaan Itämerellä tapahtunut kalastus. Meillä on vuosien kuluessa ollut lukuisia suuria terästroolareita (ja pienempiä puisiakin), joiden vaiheet olisi hyvä jonkun saada vaikkapa kirjaksikin asti.


Joni Kantola

Olen muistaakseni nähnyt jonkun saukon koneen rauman merikoulun kansityö salin oven vieressä :o
Ja Homma Toimii