Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Skarvenin liikenteen aloitus saa yhä farssimaisempia piirteitä:

"Fortsatt försening för Skarven
Nej, det blir ingen premiärtur för nya Föglöfärjan Skarven ännu på måndag 9 november.

SJÖTRAFIK Det klara beskedet ger landskapets tekniska inspektör Göran Holmberg. Han är dock inte beredd att säga när Skarven börjar trafikera.

- Nej, jag kan inte säga exakt. Jag har redan gett så många besked och fått ta tillbaks dem.

I nästa vecka, 10-11 november, är avsikten att prova färjfästena, sedan man plockat bort de "attiraljer" som behövts för att tidigare Föglöfärjan Knipan kunnat köra till de ombyggda fästena.

- Besättningen behöver ett par dagar på sig att köra in sig på färjfästena. Och i samband med det ska landklaffarna finjusteras, säger Holmberg.

Justeringar ombord
Skälet till förseningen är arbeten med smått och gott som ännu pågår ombord. Bilklaffarna är ombyggda, det var en del saker som måste justeras.

- De provbelastades och godkändes av Lloyds nere vid varvet, men manövreringssystemen var inte testade.

Också annat återstod att göra hemma med eget folk, bland annat att anpassa internet- och telefonsystemen till landskapets egna.

Hissen har även krånglat och autopiloten har inte heller fungerat. Experter från varvet i Klaipeda har varit på Åland för att reda upp dessa saker.

- Vi kan inte vägra att ta emot en färja trots att allt inte är färdigt, om det är sådant som kan åtgärdas under garantitiden, säger Holmberg.

Nedlastad på hemväg
Att Skarven blivit en "snackis" står klart. Många rykten och "expertutlåtanden" florerar. Ålandstidningen ställde Göran Holmberg inför några av dem.

Han tillbakavisar uppgiften att Skarven ligger djupt, att hon redan utan bilar är nerlastad över lastmärkena.

- Hon ligger djupare än vanligt då vi med tanke på dåligt väder ville ha henne nedlastad med full bunker, färskvatten och ballast under färden över Östersjön.

När ballasten lättas kommer lastmärkena högre.

Är Skarven klassad?

- Hon är klassad av Lloyds klassningssällskap utan anmärkning, säger Holmberg.

Också påståendet att besättningen skulle belagts med munkavle till dess Skarven är i trafik är felaktigt.

- De får prata så mycket de vill, också med massmedia, om de har tid."

Tiedän kyllä, että EU:ssa julkiset hankinnat pitää kilpailuttaa, mutta eikös ne voi pisteyttää esim. telakan aikaisemman täsmällisyyden yms. mukaan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Uusi aloituspäivä 19.11.2009 Skarvenille:

"Ingen trafik med Skarven på måndag
Publicerad: 07/11/2009 14:00
Lokalt Landskapsfärjan ms Skarven inleder inte sin trafik på måndag som planerat. Istället är nytt datum satt till 19 november.
– Det är väl tilltaget, det kan bli tidigare, säger sjötrafikchef Bo Karlsson.
Landskapets nybygge Skarven dras med ytterligare förseningar. Enligt senaste budet skulle hon ha satts i trafik mellan Svinö Lumparland och Degerby Föglö i dag, men resenärerna får fortsättningsvis färdas på den tillfälliga rutten mellan Långnäs och Överö.
Nytt datum är istället satt till 19 november, något som är väl tilltaget tror landskapets sjötrafikchef Bo Karlsson.
– Det att det över huvud taget inte går att ta sig mellan Svinö och Degerby är nog det som svider mest. Det klagas nog en hel del, säger han.
Man beräknar att monteringen av bilhyllorna ska vara klara den här veckan.
– I övrigt är det inte så mycket fixande. Det största är en kamera som inte fungerar, men som är viktig vid angöring, säger Bo Karlsson.

Statistik
På linjen Långnäs-Överö trafikerar nu ms Ejdern som har begränsat med utrymme, särskilt i förhållande till Skarven. När det strömmade in som mest klagomål förra veckan begärde Bo Karlsson in statistik.
– Det visade sig att vi lämnade en bil i tisdags och fem i onsdags. Sedan blev det tyvärr sex till senare på onsdagen när vi var tvungna att ställa in en tur på grund av tekniska problem. Det var en dålig dag, även tvärgående linjen stod still hela dagen på grund av tekniska problem.
Den tillfälliga turlistan fortsätter rulla på enligt senaste budet fram till 19 november.
– Vi börjar provköra Skarven på tisdag är det tänkt, men ingen vet hur länge det tar. Kanske kan vi börja trafikera tidigare, säger Karlsson."

Föglöläiset kovasti tyytymättömiä Ejderniin:

"Föglöbor rasar mot liten Ejder
Skarvens försenade debut skapar problem för Föglöborna när nu den mindre Ejdern ersatt Knipan på Föglölinjen.

FÖGLÖ Arga Föglöbor rasar mot att den mindre landskapsfärjan ms Ejdern sedan i måndags ersatt den större ms Knipan på Föglölinjen.

-Det är många tunga transporter till och från Föglö och Ejdern är så smal att det inte får plats många fler bilar bredvid en långtradare, säger en uppretad Föglöbo.

Samtidigt ska Knipan gå halvfull på sin linje mellan Åva och Osnäs.

-Jag ringde färjan och frågade om det gick att få plats och det var inga problem, fick jag veta, säger han.

Färjturerna är helt klart det dominerande samtalsämnet i skärgårdskommunen.

Borde väntat
-Det stora blundern från landskapets sida var ju att man räknade med att Skarven skulle komma i trafik. Nu dras vi med en mindre färja, som tar längre tid och går färre turer, säger kommundirektör Niklas Eriksson.

Landskapets trafikchef Bo Karlsson svarar:

-Flytten av Knipan var planerad sedan tidigare. Vi har tagit in bokningar efter den kapaciteten. Hon är fullbokad på vissa turer.

Att skifta om nu och sätta in Ejdern i norr och flytta tillbaka Knipan till Föglö skulle medföra onödiga extrakostnader.

Problem i onsdag
Vad gäller trängseln på Ejdern har Bo Karlsson just tagit fram statistik från i söndags 1 november:

? Söndag: efter Knipans sista ordinarie tur fanns 20 bilar efterlämnade.

? Måndag: ingen.

? Tisdag: en.

? Onsdag: uppstod tekniska problem och en tur ställde sin. Fem blev kvarlämnade före den inställda turen. Efter det ytterligare sex.

? Torsdag: fram till kl 12 (då Bo Karlsson fick siffrorna) ingen.

I eftertankens kranka blekhet medger Bo Karlsson att det hade varit bättre att ha angett ett senare datum för när Skarven kunnat sättas i trafik.

-Nu blev det först den 29 oktober, sedan den 5 november och därefter den 9:e. Nu säger vi att Skarven sätts i trafik från den 19 november.

Testkörs från tisdag
På tisdag ska den lämna Möckelö för att testköras i Föglö fram till fredag.

Det är fortfarande bilhyllorna som krånglar.

-Och det är en kamera som inte fungerar. Vi har beställt den men vet inte när den kommer.

Hur säker är du på att Skarven verkligen är klar till den 19 november?

-Säkrare än jag är om den nionde."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#152
Aina vain kummempaa:

"Foto: Annika Orre
Arbetet stoppat på Skarven
Publicerad: idag 16:35
Lokalt Allt arbete för att få Skarven i skick har stoppats av landskapsregeringen.
Tekniska inspektören Göran Holmberg är mäkta förgrymmad – men förbjöds i dag av sin chef Niklas Karlman att ordna presskonferens för att lufta sitt missnöje.
Nya Åland berättade i dagens tidning om konsultbyrån ASCE:s färska utredning som visar att Skarven bland annat har en slagsida på 4,2 grader babord och att antalet dödviktton är 299 i stället för beställda 350. Trafikminister Veronica Thörnroos (C) sa att landskapsregeringen inte har fått vad man beställde och att hon har vänt sig till Viking Lines tekniska avdelning för att få ett oberoende utlåtande. Det var också hon som fattade beslutet om ASCE:s utredning.
Dessutom finns det andra skavanker, till exempel att bogporten inte är helt i linje.


"Presskonferens"
Därför kallade Göran Holmberg i dag på eftermiddagen till det som han benämnde "en presskonferens" för att han och befälhavaren Rolf Danielsson, som befunnit sig på varvet i Klaipeda i princip hela tiden sedan den 13 augusti och till dess Skarven kom till Åland för ett par veckor sedan, skulle få svara på kritiken om fartygets skick och på det som de ser som styrning uppifrån.
Vi bjuds in i den lilla mässen där manskapet samlats tillsammans med Holmberg och Danielsson som berättar att allt arbete för att få Skarven i trafikdugligt skick avbröts på torsdagseftermiddagen av landskapsregeringen.
– Arbetet med att förstärka bogvisiret pågick och var nästan klart. Vi hade kommit överens med inspektören från Lloyds klassningssällskap att han skulle komma hit i dag, och han var här tre timmar men fick åka tillbaka till Åbo igen med oförrättat ärende, berättar Göran Holmberg.


Skulle kasta loss
Enligt honom återstod bara två timmars arbete innan bogvisiret skulle ha varit provisoriskt reparerat. Efter det, och efter klassningen, skulle Skarven ha stävat mot Föglö någon gång under dagen för att testa färjfästena i Svinö och Degerby.
– Vi har full besättning ombord. Det kostar ju mycket pengar. Nu kan vi inte annat än vänta.
"Vi är alla ganska sura", berättar Holmberg.
– Vi håller inte alls med det som stod i ASCE:s rapport så som det presenterades i tidningarna. Själva har vi inte sett den.


"Ingen slagsida"
Holmberg och Danielsson protesterar mot slutsatserna i rapporten.
– Vi har ingen slagsida. Sådant korrigerar man ju med bunker och last. Det här är ett helt normalt fartyg, inget märkligt alls.
Förresten så är inget fartyg helt plant i vattnet, hävdar de.
– Se på Töftöfärjan till exempel, som har styrhytten på ena sidan. Det kompenserar man genom att ha fast ballast på den andra.
Och hur var det med skillnaden i dödvikt?
Också fel, säger de.
– Båten är planerad för 225 ton last på bildäck. Det kan vi lasta när som helst.


Blandat sig i
De förstår inte heller trafikministerns inblandning.
– Vi har ju en klar linje mellan oss och politikerna. Vi försöker sköta den operativa delen. Varför tror politikerna inte på oss? Vi har ingen orsak att undanhålla någon någonting, och det handlar inte om några stora saker. Det verkar som om dom försöker skada vårt projekt.
De muttrar över de kontakter som tagits med Viking Line.
– Ska ministern ha hit sin man, som är befälhavare på Vikings fartyg, att komma hit och titta?
Holmberg önskar att politiker och överordnade tjänstemän skulle tillämpa en "följsam linje".
– Alla berörda måste ju få säga sitt, säger han och avser trafikchef Niklas Karlmans order om att ingen presskonferens får ges ombord på Skarven.


Stoppades
Holmberg väljer därför att kalla det för en intervju. Men intervjun stoppas när Karlman kommer ombord och beordrar Holmberg till enskilt samtal.
– Får jag snacka med dig nu bums, säger han.
Efter ett kort samtal i en hytt, med dörren stängd, kommer Karlman tillbaka och meddelar följande:
– Landskapsregeringen kallar till presskonferens nästa vecka så fort som möjligt.
Varför inte nu?
– Vi upplever att det bör vara en gemensam pressinformation. Jag kan inte förbjuda någon att uttala sig. jag säger bara att presskonferensen nu är avbruten.


Måste få klara papper
Varför avbröts jobben ombord på Skarven?
– Landskapsregeringen behöver säkerställa sina rättigheter gentemot varvet. Landskapsregeringen upplevde att vi inte hade kontrollen och därför avbröts arbetet. För att landskapsregeringen ska få ersättning för kostnaderna måste vi ha varvets godkännande och få klara papper på att varvet tar på sig kostnaderna. Det har vi inte fått verifierat ännu.
Hur går det med kontakten till Viking Lines tekniska avdelning?
– Vi vet inte om det blir så. Viking Line har tillfrågats efter att ärendet togs upp på enskild föredragning med trafikministern i torsdags, men inget mera är bestämt."

"Nya Åland berättade i dagens tidning om konsultbyrån ASCE:s färska utredning som visar att Skarven bland annat har en slagsida på 4,2 grader babord och att antalet dödviktton är 299 i stället för beställda 350."

Kannattaakohan jatkossa tilata Liettuasta kaikki; toimitusvarmuuden voinee pisteyttää. Ja myöhästymissakko 7% per kuukausi.

"Hur går det med kontakten till Viking Lines tekniska avdelning?
– Vi vet inte om det blir så. Viking Line har tillfrågats efter att ärendet togs upp på enskild föredragning med trafikministern i torsdags, men inget mera är bestämt.""

VL itse on tumpuloinut oman Espanjan tilauksensa eli paloa sammuttamaan on kutsuttu pyromaanit.

"Men intervjun stoppas när Karlman kommer ombord och beordrar Holmberg till enskilt samtal.
– Får jag snacka med dig nu bums, säger han.
Efter ett kort samtal i en hytt, med dörren stängd, kommer Karlman tillbaka och meddelar följande:
– Landskapsregeringen kallar till presskonferens nästa vecka så fort som möjligt.
Varför inte nu?
– Vi upplever att det bör vara en gemensam pressinformation. Jag kan inte förbjuda någon att uttala sig. jag säger bara att presskonferensen nu är avbruten."

Ei ole kovin avointa tiedotus "Kongossakaan".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

ÅT on vieläkin kriittisempi:

"Skarven döms ut
Skarven har 4,2 graders slagsida åt babord och ligger för tungt i vattnet och är inte det fartyg som landskapsregeringen beställde.

SJÖFART Spekulationerna kring landskapets senaste skärgårdsfärja Skarven har varit många och alls inte ogrundade visar det sig nu.

I morse beslutade trafikminister Veronica Thörnroos att beställa en utredning om Skarven verkligen är det fartyg som landskapet har beställt.

-Ett antal sjöfolk som har tittat på båten har sagt till mig att jag borde titta på om fartyget verkligen är det vi beställt, säger hon som förklaring.

Landskapsregeringen kontaktade konsultföretaget Asce som arbetar med tekniska sjöfartsfrågor och fick svaret redan i dag på eftermiddagen: Skarven uppfyller inte det som landskapsregeringen beställt.

Kan lasta mindre
Asce gav svar på de tre punkter landskapet ville ha svar på:

1. Fartygets verkliga dödvikt mot kontraktsspecifikationen.

2. Fartygets tyngdpunktsläge sidledes och fast inmonterad kompenserande ballast.

3. Behovet av kompenserande ballast i olika lastfall.

I fråga om fartyget stabilitet konstaterar Asce att den är uppfylld och godkänd av Sjöfartsverket, man konstaterar att det i övrigt finns stora konstruktionsfel.

Fartygets verkliga dödvikt motsvarar inte specifikationen. Den ska vara 350 ton vid en vattendensitet på 1,01 ton per kubikmeter men är i själva verket 299 ton i vatten med samma densitet.

-Det är 51 ton dödvikt fel. Det innebär att man inte kan lasta så mycket som det är tänkt. Jag vet inte vad det innebär exakt och hur mycket man tappar av lastkapaciteten på bildäck, vi har inte gjort några sådana analyser ännu.

Har kraftig slagsida
Asce konstaterar också att fartyget har en kraftig slagsida: "Olastad har fartyget en slagsida om 4.2 grader åt babord", skriver man.

-Fartyget har slagsida, konstaterar Thörnroos.

4.2 grader är väl ganska mycket?

-Ja det är ganska mycket.

Fartygets krängningprov visade att den transversella tyngdpunkten var 0,163 meter på babords sida och Asce skriver att man inte vet i vilken omfattning fartygets slagsida minskats med barlast.

Förutom de här problemen har insatta källor till Ålandstidningen sagt att det finns problem med bogvisiret. Enligt säkra uppgifter ska också det vara felkonstruerat.

Läs mer i Ålandstidningen i morgon.

Matilda Andersson
matilda.andersson@alandstidningen.ax "

Paskan myivät!
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

TÅ Skarvenista tänään:

"Landskapet tillsätter Skarven-utredning
Otaliga fel och brister har präglat Skarvenarbetet. Fortfarande återstår en hel del arbete ombord.

Under torsdagen kom det nya uppgifter som visar att fartyget saknar 50 av sina 300 dödviktston.

Nu tillsätter landskapet en utredning som ska utreda vad som har gått snett.

SJÖFART Förutom en utredning om Skarvens brister, och ansvaret för dem tittar man på möjligheten att stämma varvet Western Shipyards i Klaipeda.

- Vi ska granska hela ärendet, hela hanteringen av Skarven från beställning till färdigställande och leverans, säger trafikminister Veronica Thörnroos.

Innan en stämningsansökan lämnas in måste landskapet ha alla fakta på bordet.

- Vi kommer att se vilka konsekvenser det kan få, och vi ska ta reda på vilka möjligheter vi har. Vi vill ha ersättning från varvet i den omfattning som de kan ha varit skyldiga till de här sakerna. Vi vet i dag att fartyget inte uppfyller de specifikationer vi har begärt vid beställningen.

50 dödviktston för lite till exempel?

- Ja, enligt Asce är det så.

Kan det vara så att ni helt enkelt är dåliga beställare?

- Det är det utredningen ska ge vid handen. Bland annat. Det kan vara flera sammanhängande faktorer. Men jag är beredd att söka svar på den frågan.

Allt Föglö-borna vill är att få sin nya färja. Kommer de att få någon snart?

-Vår önskan är att vi ska kunna ge dem en. Men som det ser ut nu måste vi ta en time-out i den här processen. Vi måste säkerställa att vi har fått det fartyg vi vill ha."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Skarven soppa sakenee:

"Klart med Skarven-syn
Publicerad: idag 20:04
Lokalt I dag blev det formellt klart att Viking Lines tekniska experter nu skall granska ms Skarven in i minsta lilla fog.
– Vi vill veta om det här är det fartyg som vi har beställt och om det kan sättas i trafik, säger lantrådet Viveka Eriksson (LIB).
I dag på eftermiddagen var det meningen att det skulle hållas en formell mottagning för inbjudna ombord på ms Skarven. Den ställdes in och i stället kallade landskapet till presskonferens.
– I dag har vi undertecknat en offert från Viking Line om en teknisk undersökning av ms Skarven, sade lantrådet Viveka Eriksson på presskonferensen.

Två rederier
– Den första utredningen av ASCE baserar sig på ritningar och skriftliga data, nu vill vi att man går igenom själva båten. Vi vill ha svar på ett par frågor. Vi vill veta om det här är det fartyg som vi har beställt och, om det inte är det, vilka fel det har och om det ändå kan sättas i trafik.
– Vi har varit i kontakt med två rederier i den här frågan och valde alltså Viking Line, sade trafikminister Veronica Thörnroos (C).
Mer om Skarven-soppan i morgon – på nätet och i papperstidningen!"

Huomenna aiheesta lisää Nyanissa.


"Projektledarens rum plomberat
Något mer arbete med Skarven för Göran Holmbergs del lär det inte bli.

I onsdags blev han av med sitt projektledarförordnande, och under fredagen plomberades hans tjänsterum på landskapet.

SKARVEN Nu går landskapsregeringen in för att utkräva ansvar för misslyckandet med Skarven. I onsdags blev Göran Holmberg fråntagen projektledarrollen för landskapsfärjan, och på fredagen vidtogs ytterligare en åtgärd. Lösenordet till hans dator ändrades och dörren till hans arbetsrum plomberades.

- Det är gjort så att han inte ska ta sig in, förtydligar förvaltningschef Arne Selander.

Samtidigt informerades Holmberg om åtgärden.

- Jag pratade med honom sent i går (läs: i fredags) och informerade om åtgärden. Jag sade till honom att det handlar om säkerhetsåtgärder i syfte att kvarhålla material som behövs i utredningen.

Åtgärden är lika drastisk som den är ovanlig.

- Det här har inte skett tidigare. Det kan jag i alla fall inte påminna mig om.

Men några konkreta misstankar om brott finns inte.

- Nej, och jag vill betona det särskilt. Han är inte misstänkt för något, han är inte polisanmäld och han är inte dömd för något. Det här har vi gjort för alla eventualiteters skull. Det skulle vara oförsvarligt att i efterhand kunna konstatera att vissa saker har försvunnit.

Till Helsingfors på måndag
Och någon avstängning handlar det heller inte om, utlåsningen till trots.

- Nej, han är i tjänst som vanligt. På måndag ska han åka till Helsingfors på ett sedan länge inplanerat uppdrag, och på tisdag ska han komma in och jobba som vanligt.

Var ska han sitta och jobba då har ni tänkt?

- Ja, det får vi väl diskutera hur vi gör.

Men han har rent formellt jobbet kvar?

-Det finns andra delar i hans tjänst som han kan utföra som inte är lika kontroversiellt.

Men ni har plomberat hans rum och spärrat hans dator. Kan man uttrycka det som att förtroendet är förbrukat?

- Det är väl uppenbart att samarbetet inte fungerat på bästa sätt och ... ja, jag förstår att folk kommer att undra, och det får man väl göra då. Men sanningen är att vi ju inte vet riktigt vad vi ska göra annars. Det är mycket möjligt att Göran inte gjort några misstag alls i det här ärendet. Och den här resan till Helsingfors har varit planerad sedan länge. Det finns ingen anledning att ompröva beslutet.

Ålandstidningen har sökt Göran Holmberg för en kommentar men inte lyckats nå honom."

Projektipäällikön työhuonekin plommattu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Skarvenista jälleen; mitenkä minusta tuntuu että kaikki mihin ILS tarttuu muuttuu paskaksi (moulinexit; Suomenlinna II etc.)?

"Foto: PRIVAT
ms Skarven ritades om då kontraktet var undertecknat
Publicerad: idag 07:00
Lokalt Då kontraktet med varvet undertecknades hade ms Skarven enligt ritningarna ett öppet bildäck.
– Landskapsregeringen ville ha ett slutet däck och vi gjorde omritningarna. Det kan ha påverkat dödvikten, säger direktören för Åbo-företaget som har ritat Skarven.
– Efter att kontraktet med varvet var klart gjorde vi på begäran av landskapsregeringen ändringar i Skarvens ritningar.
Det säger Jyrki Lehtonen, vd för företaget ILS i Åbo som har ritat ms Skarven.
– Färjan hade ursprungligen ett öppet bildäck. Landskapsregeringen ändrade sig och ville ha ett slutet däck i stället och vi gjorde omritningarna, säger Lehtonen och tillägger att ILS också gjorde andra mindre ändringar.


Inte problem
– Men ändringarna borde inte förorsaka några större problem. Av det som har framkommit i massmedia kan jag inte tänka mig något i den grundläggande planeringen som kunde skapa problem.
Hur skulle du förklara att 350 dödviktton har blivit 299?
– Det är klart att ändringen av däcket kan ha påverkat dödvikten. Men jag hävdar ändå att det inte är något stort problem, säger Lehtonen.


På tjänstemannanivå
– Jag kan inte minnas att jag har tagit ett beslut om ändringar i ritningarna, säger Runar Karlsson (C) som var den minister som hade trafikfrågorna på sitt bord då ändringarna gjordes.
– Jag minns att jag godkände tilläggskostnader men kommer inte ihåg något annat. Beslutet kan mycket väl ha fattats på tjänstemannanivå, det har de fullmakter att göra, säger Karlsson.


Lastkapaciteten viktigast
– Det stämmer att vi gjorde ändringar i ritningarna, säger Göran Holmberg som har lett projektet Skarven från början tills förra veckan då landskapsregeringen avsatte honom i väntan på att det görs en grundlig teknisk utredning.
Kan det ha påverkat dödvikten så att det inte stämmer med ursprungskontraktet?
– Visst har det det. Men jag framhåller att det inte spelar någon roll. Vi har fortfarande 225 tons lastkapacitet och det är det som är det viktigaste, säger Göran Holmberg."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#157
Skarven taas telakalle:

"Skarvens dödvikt väcker frågor

Publicerad: idag 14:20

Uppdaterad: idag 14:55
Lokalt Viking Line är klar med sin rapport om ms Skarven. Följderna är att hon åter ska in på varv.
– Det som gläder oss är att Viking Lines tekniska avdelning tycker att fartyget generellt är bra byggt med bra standard, säger trafikavdelningens chef Niklas Karlman.

Vid en presskonferens presenterade trafikminister Veronica Thörnroos, förvaltningschef Arne Selander samt trafikavdelningens chef Niklas Karlman den rapport som Kaj Jansson vid Viking Line gjort om ms Skarven. Rapporten är beställt från landskapet som ville ha en teknisk undersökning för att se om Skarven är det fartyg man beställt.
I rapporten konstateras att fartyget i grunden är designat med en stor del av den tyngre utrustningen, så som bland annat avgasrör från motorer, katalysatorer, hissar och livbåt, på babord sida. Detta har utförts helt enligt kontraktsritningen. Däremot har man i efterhand, under byggtiden, flyttat bland annat ankare och kättingbox från styrbord akter till babord för, vilket ökat den omtalade snedbelastningen.
– Det ska gå att kompensera i den olastade delen av fartyget med till exempel ballast och färskvatten, säger Niklas Karlman.

Dödviktsbrist
Det som i dag väcker huvudbry hos både Viking Line och lanskapet är den förändrade dödvikten.
Den 30 juni i år hade Skarven en dödvikt på 291,6 ton mot specifikationens 350 ton. Det är en minskning av 58,4 ton, något som godkänts utan anmärkningar eftersom dödvikten har ändrats med anledning av ändringar i projektet under byggtiden.
När Skarven vägdes i Möckelö 19 november hade dödvikten ökat med ytterligare cirka 42 ton.
"Detta innebär att fartyget totalt sett, i nuvarande tillstånd, i praktiken har en dödvikt som är 350-249,6 = 100,6 ton mindre än specificerat", skriver Kaj Jansson i Viking Lines rapport. Det innebär att att det återstår en dödviktsbrist på 41,6 ton.
– Vart har det tagit vägen på vägen från Klaipeda, frågar sig Veronica Thörnroos.
– Det är en skillnad på dödvikten från varvets rapportering och vad man nu kommit fram till. Det är något som måste kontrolleras vid årsdockningen då fartyget torrläggs, säger Karlman.

Vem betalar?
Vid Viking Lines besiktning ombord konstaterar man vidare att vissa brister ännu finns. Bland annat kräver bilhyllor och bogportar så omfattande arbeten att Skarven nu ska in på varv på nytt.
– I morgon utser vi Kaj Ekebom till projektchef och han bestämmer vilket varv hon ska in på, säger Niklas Karlman.
– Man kan konstatera att vi delvis fått det vi beställt. Hon är bra skrovmässigt, men vi har inte beställt något som direkt måste upp på ett nytt varv. Nu koncentrerar vi oss på att få henne i trafik innan vi inleder den juridiska processen, säger Veronica Thörnroos.
Är er intention att varvet i Klaipeda står för de nya varvskostnaderna?
– Det är ett stort frågetecken om de nya varvskostnaderna kan påföras garantin eftersom vi tog emot Skarven utan anmärkningar, säger Thörnroos.
På torsdag gör landskapet justeringar i färjfästet i Degerby så att Föglötrafiken åter körs mellan Svinö-Degerby. När Skarven går in på linjen är ännu oklart.
Läs mer om rapporten i morgondagens Nya Åland."

VL:n raportti kokonaisuudessaan:


http://www.nyan.ax/.composer/upload//VL_Skarven.pdf

EDIT: Aiheesta Nyan:

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=48539

Ja Turkuun telakkaan TÅ:n mukaan:

http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=20088&iPage=1

Mikäs telakka Turussa on jäljellä  vai Naantaliako tossa tarkoitetaan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jouko Ranta

Öh, eikös olis kätsempää laittaa joku oma mielipide/kommentti/tiivistelmä + linkki alkuperäiseen lähteeseen kuin sivukaupalla tekstiä, jota ei ihan kaikki foorumilla kävijät jummarra. Jos joku haluaa lukea koko stoorin, niin sieltä linkistä löytyy. Anteeks ja kiitos.

Janne Koskinen

#159
Puolustuksen puheevuoro:

http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=20123&iPage=1

"Jag är gammal, ganska trött och jag är bitter."

Holmberg vei sanat suustani; niin minäkin.

EDIT:

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=48571&news_instance=2

Joukkotautiepidemia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Skarven soppa jatkuu; oikeudessa tavataan:

"Varvet svarade inte – nu förs Skarven till domstol
Publicerad: 08/01/2010 15:48
Nyheter I fredags var sista dagen för varvet i Klaipeda att svara landskapsregeringen om man är beredd att försöka nå en samförståndslösning i Skarvenfrågan. Men ännu strax före klockan 16 på fredagen hade inget svar kommit in.
– Om vi inte får in det i dag så aktiverar vi snarast, på måndag eller tisdag, processen i skiljedomstolen i Stockholm, säger trafikminister Veronica Thörnroos (C).
Landskapsregeringen vill ha 1,8 miljoner i förseningsböter från varvet. Skarven skulle ha varit färdigbyggd i februari förra året. (ak)"

Toisaalta on telakka tullut jossakin vastaankin:

"Varvet svarade inte – nu förs Skarven till domstol
Publicerad: 08/01/2010 15:48
Nyheter I fredags var sista dagen för varvet i Klaipeda att svara landskapsregeringen om man är beredd att försöka nå en samförståndslösning i Skarvenfrågan. Men ännu strax före klockan 16 på fredagen hade inget svar kommit in.
– Om vi inte får in det i dag så aktiverar vi snarast, på måndag eller tisdag, processen i skiljedomstolen i Stockholm, säger trafikminister Veronica Thörnroos (C).
Landskapsregeringen vill ha 1,8 miljoner i förseningsböter från varvet. Skarven skulle ha varit färdigbyggd i februari förra året. (ak)"

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Lahti


Ålandstrafikenin uudet aikataulut on saatu pitkän väännön jälkeen valmiiksi. Helmikuun alusta alkaen voimaantulevat aikataulut löytyvät nyt sivulta
   http://www.alandstrafiken.ax/tidtabeller_linjevis.htm
Linkki eteläisen reitin aikatauluihin puuttuu, mutta sellaiset kuitenkin löytyvät
   http://www.alandstrafiken.ax/pdf/Sodra2010sommar.pdf
   http://www.alandstrafiken.ax/pdf/Sodra2010vinter.pdf
Aikatauluissa on jonkin verran muutoksia aikaisempaan säästöjen saamiseksi

Petri Lahti

Skarvenin liikenteen aloituspäiväksi arvellaan 20. helmikuuta, silloin keulaportti- ja hyllykorjaukset on tehty.

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=50097

Juhani Mehto

Skarven on ollut eilen ja tänään koeajoilla, ensin Maarianhaminan edustalla ja nyt se löytyy Lumparnilta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Lahti

#164
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 14.02.2010, 11:57:42
Skarven on ollut eilen ja tänään koeajoilla, ensin Maarianhaminan edustalla ja nyt se löytyy Lumparnilta.

Jäissäkulku- ja autopilottitestejä tekee:

  http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=21180&iPage=1
  http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=50539

Vielä on epäselvää, milloin varsinainen liikenne alkaa. Alkavalla viikolla on kokous, jossa keskustellaan asiasta tuosta asiasta.