Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lakko johtuu ilmeisesti jostain epäselvyydestä alukselle tarpeellisessa henkilöstömäärässä, mutta epäselväksi jäi, onko Ålandstrafiken siis aikeissa vähentää alukselta yhden työpaikan vai onko liitto sitä mieltä, että yksi uusi työntekijä tarvittaisiin?
Skarven lepää joka tapauksessa edelleen Möckelön rannassa ja Knipan tekee työtä, johon se vuosien mittaan on tottunut.

Rederi ab.Gustaf Erikson on ostanut Angsgarin koko osakekannan, eli Frida II, Lotta II ja Spoven jatkavat nyt kunniakkaiden purjelaivojen merenkulkuperinnettä, tosin vähän lyhkäisemmillä reiteillä. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.12.2011, 22:39:54
Lakko johtuu ilmeisesti jostain epäselvyydestä alukselle tarpeellisessa henkilöstömäärässä, mutta epäselväksi jäi, onko Ålandstrafiken siis aikeissa vähentää alukselta yhden työpaikan vai onko liitto sitä mieltä, että yksi uusi työntekijä tarvittaisiin?
Skarven lepää joka tapauksessa edelleen Möckelön rannassa ja Knipan tekee työtä, johon se vuosien mittaan on tottunut.

Maakuntahallitus vähensi miehistön määrän Skarvenilla viidestä neljään ja työvuorolistat muuttuivat.

Tuntuu olevan hiukan epäselvää, millä nimellä vallitsevaa tilannetta kutsutaan. Työnantajan mukaan kyseessä on työstä kieltäytyminen, työntekijäpuolen mukaan taas kyse on meriturvallisuudesta. Työntekijät eivät ole lakossa, vaan omalla ilmoituksellaan kieltäytyneet työskentelemästä laivalla. Heillä on kuitenkin Merimiesunionin epäsuora tuki asialleen.

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=67513
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29183&iPage=1
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=29168
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=67570

Hannu Ukkonen

Työntekijät ovat kieltäytyneet töistä ja saaneet siitä jo yhden varoituksen,eli he ovat pistäneet työpaikkansa peliin.Tässä on riskinä että kansimiehille jää luu käteen ja Mermiesunioni pesee kätensä koko hässäkästä,ihmeellistä toimintaa liiton taholta kun kyse ei ole lakosta.

Repe

Lainaus käyttäjältä: Hannu Ukkonen - 19.12.2011, 10:35:34
Työntekijät ovat kieltäytyneet töistä ja saaneet siitä jo yhden varoituksen,eli he ovat pistäneet työpaikkansa peliin.Tässä on riskinä että kansimiehille jää luu käteen ja Mermiesunioni pesee kätensä koko hässäkästä,ihmeellistä toimintaa liiton taholta kun kyse ei ole lakosta.

Miten niin ei ole kyse lakosta? Kieltäytyvät tekemästä työtä täysin tai osittain = lakko. Merimiesunioni ei voi pestä asiasta käsiä, jos se ei yritä aktiivisesti lopettaa lakkoa kun lakko kohdistuu voimassa olevaan työehtosopimukseen(työnantajan työnjohtovalta) ja työrauhavelvoitetta rikotaan. Eli ainakaan hiljaa oleminen ei Merimiesunionin käsiä pese.

Toki työnantajan velvollisuutena on huolehtia työturvallisuudesta  :deal:. Jos aluksen ajaminen neljällä miehistön jäsenellä viiden sijaan aiheuttaa todellisen turvallisuusriskin, niin ihan hyvin voi kieltäytyä työn tekemisestä eikä siitä pulaan pitäisi joutua :-\

Hannu Ukkonen

Trafi on on hyväksynyt neljän hengen miehistön joten se siitä.Oletko tosiaan sitä mieltä että jos kieltäytyy töistä niin on lakossa?Maksaako Unioni lakko-avustuksia nyt kun heiltä on lopetettu palkanmaksu.Tämän päivän paikallislehdessä ei saa selvää mitä Unioni tekee,eivät oikein tunnu tietävän sitä itsekään,paikallinen asiamies viittaa Unionin johtoon ja siellä Zitting myöntää että tämä on laiton työtaistelu,ihme sekoilua..Mitä siitä tulisi jos jokainen joka ei hyväksy tiettyjä toimenpiteitä työnantajan toimesta menisi"lakkoon",mitenköhän SAK suhtautuisi asiaan.

Repe

Lainaus käyttäjältä: Hannu Ukkonen - 20.12.2011, 07:31:18
Trafi on on hyväksynyt neljän hengen miehistön joten se siitä.Oletko tosiaan sitä mieltä että jos kieltäytyy töistä niin on lakossa?Maksaako Unioni lakko-avustuksia nyt kun heiltä on lopetettu palkanmaksu.Tämän päivän paikallislehdessä ei saa selvää mitä Unioni tekee,eivät oikein tunnu tietävän sitä itsekään,paikallinen asiamies viittaa Unionin johtoon ja siellä Zitting myöntää että tämä on laiton työtaistelu,ihme sekoilua..Mitä siitä tulisi jos jokainen joka ei hyväksy tiettyjä toimenpiteitä työnantajan toimesta menisi"lakkoon",mitenköhän SAK suhtautuisi asiaan.

No lakkoon liittyy vielä tarkoitus painostaa työnantajaa, mutta tämä tilanne taitaa olla kuitenkin lähes malliesimerkki lakosta. Wikipedia: "Lakko on yhteisellä päätöksellä sovittu töistä pois jääminen, jonka tarkoituksena on tavallisesti painostaa työnantajaa.", eikä työoikeudellinen tulkinta tuosta oikeastaan eroa.

Jos Merimiesunionikaan ei sinuaa tätä työtaistelua, niin tuskin sieltä lakkoavustuksia tulee. Liiton tulee pyrkiä lopettamaan lakko tai uhkana on saada sakkoja työrauhan rikkomisesta. Sitä tavoitetta lakkoavustuksen maksaminen ei edistäisi...
Työnantajan työnjohtovalta on Suomessa melko laaja. Käytännössä työsopimuksen ja työehtosopimuksen rajoissa saa tehdä suuriakin muutoksia työoloihin ja työtehtäviin ilman että se lakkoiluun oikeuttaisi. Kysymys kuuluu, liittyykö tämä lakkoilu aidosti menetettävään työpaikkaan vai huoleen meriturvallisuudesta ja siihen en osaa kantaa ottaa...

Petri Lahti

Skarvenin miehistöongelmaa ei ole vieläkään ratkaistu. Maakuntahallitus hylkäsi valtakunnansovittelijan tekemän ehdotuksen. Miehistöpuoli olisi ehdotuksen hyväksynyt.
   http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=68073
   http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29436&iPage=1

Ajatus laivan myymisestäkään ei ole ihan mahdoton
   http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=68109


Mikko-Oskari Koski

Olisihan tuo aika herttaista, jos Skarven kaupattaisiin tällaisen tapahtumaketjun päätteeksi. Todennäköisesti alus menisi kaupaksikin, sillä eihän siinä mitään teknisiä vikoja liene. Korvaava tonnistokin löytyisi, sillä Grisslania ei ole ehditty vielä myydä pois (tai todennäköisemmin sitä ei ole saatu kaupaksi). Mutta maakuntahallitukselle tästä tuskin ihmeempää säästöä koituisi, sillä kahden aluksen ajaminen on joka tapauksessa kalliimpaa kuin yhden ja kapasiteetiltaan nykyiselleen typistetty Knipan ei riitä vilkkaimpina aikoina Föglön reitille yksinään. Angsgarin lautta (varmaan Lotta II) tulisi taas paralleriksi.
Sitä (sinällään kai aika epätodennäköistä) mahdollisuutta, että Angsgar tai joku muu ahvenanmaalaisvarustamo ostaisi Skarvenin ja ryhtyisi sitten Ålandstrafikenin alihankkijaksi, kannattaa myös miettiä. Jos linja alihankitaan, voisiko sama alus silloin kulkea pienemmän henkilöstön voimin?

Skarven olisi sinällään vaikkapa Iniön linjalle aika paljonkin Auroraa sopivampi alus jo siksi, että sen autokansi on umpinainen ja Iniönaukolla välillä kohtalainen keli. Tosin Skarvenin hankinta olisi Saaristomeren operaattoreille kova investointi, joka edellyttäisi nykyisiä pidempiä tai ainakin jatkuvuudeltaan varmempia liikennöintisopimuksia, eikä kyllä kovin järkevältä vaikuttaisi sekään, että maakuntahallitus mielenosoituksena miehistönsä vikuroinnista kauppaisi uusimman aluksensa muille vesille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Skarven palasi liikenteeseen perjantaina 27.1.2012. Mitään selityksiä lakosta ei annettuun tiedotteeseen sisältynyt, joten jos joku siitä tarkemmin tietää, olisi mukava kuulla, mikä tuon kriisin laukaisi ja miten.
Meriliikennepäällikkö Bo Karlssonin kirjoittama lehdistötiedote ei tätä puolta avaa yhtään, vaikka kertookin käytännön organisoinnista suht seikkaperäisesti:
"Trafikavdelningen meddelar att m/s Skarven kommer att återuppta sin trafik på Föglölinjen imorgon den 27 januari från och med turen klockan 13.15 från Svinö.
Avgången klockan 12 från Degerby går m/s Knipan till Långnäs istället för Svinö."
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

#189
Muistaakseni luin jostain, että miehistön määrä on entinen, mutta sitä yhden vajausta kokeillaan myöhemmin.

Löytyi juttukin: http://www.ess.fi/?article=357689


Petri Lahti

Ahvenanmaan mm. saaristoliikenteestä vastaava ministeri Veronica Thörnroos tullee tekemään puolen vuoden sisällä päätöksen yhden tai kahden uuden lautan tilaamisesta ÅT:lle. Lautat tulisivat Föglöön ja reitille Åva-Vuosnainen.

Maanantaina Ruotsiin matkustanut ministeri tutustuu siellä sopivaan kalustoon. Myöhemmin hän tekee vastaavan käynnin Suomen puolelle.  Tavoitteena on hankkia avolauttoja nykyisten tilalle.

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/bestaller_snart_nya_farjor_for_kortrutt/573
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=30226&iPage=1

Lauttojen henkilökunnan tauot voidaan jatkossa pitää myös laivalla, toteaa työtuomioistuin.

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=69642&news_instance=2

Skarven myydään, jos vaan siitä saadaan maakuntahallitusta tyydyttävä hinta. Eikä vielä ole edes aprillipäivä.
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=30191&iPage=1

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 22.03.2012, 19:43:10
Ahvenanmaan mm. saaristoliikenteestä vastaava ministeri Veronica Thörnroos tullee tekemään puolen vuoden sisällä päätöksen yhden tai kahden uuden lautan tilaamisesta ÅT:lle. Lautat tulisivat Föglöön ja reitille Åva-Vuosnainen.
Paperiversiossa sanotaan suoraan, että toinen tilattavista aluksista korvaa murheenkryyniksi tulleen Skarvenin. Toisella korvataan Doppingen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Lahti

Åva - Jurmo -väli siirtyy piikkiöläisen firman operoitavaksi syyskuun 2012 alusta alkaen:
   http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=70109
   http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=30444&iPage=1

Mikko-Oskari Koski

Jos saaristoliikennettä on pakko kilpailuttaa, on tässä Doppingenin tapauksessa toimittu siten kuin pitääkin. Kalusto on olemassa, vain operointi ulkoistetaan.
Tämä kun Suomen puolellakin olisi tajuttu ennen Merenkulkulaitoksen purkamista ja kilpailutusten rakentamista siten, että operaattorin on tarjottava itse myös operoinnin hoitavat alukset...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950